44 644 läst ·
240 svar
45k läst
240 svar
Netflix, jagar kontodelare...
Nej för närvarande används Netflix rätt sparsamt.I Ironside skrev:
Det tycker jag absolut inte. Varför tror du det? Dock ser jag inte lika mycket på TV denna årstid och har sett det mesta på Netflix som jag är intresserad av just nu.I Ironside skrev:
Varför tror du att jag detta påverkar mina beslut?I Ironside skrev:
Vi använder nog Viaplay mest. Sen HBO, C More och Netflix klart mindre.I Ironside skrev:
Sen har vi "massor" av kanaler via Telenors IP-TV-lösning och vi tittar helt klart mer i totaltid på dessa än vi streamar. Streaming sker dock mer medvetet medan Telenor ofta kan vara "bakgrunds-TV".
Något mer du undrar över?
Tror du inte appen "vet" vad (hemma)nätet heter? De kanske nöjer sig med det. Jag har ingen aning och gör som du, det vill säga tar eventuellt problem om och när det kommer.Fairlane skrev:
Men trots det kan man väl vara nyfiken på hur de tänkt hantera detta?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 900 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 900 inlägg
Nej det tror jag inte. SSID kan appen säkert plocka, men säg att jag regelbundet ansluter till tre olika wifi-nätverk, hemma, på landet och på kontoret. Alla dessa nätverk har SSID i form av frukter. De heter apelsin, banan och citron. Vilket är hemmanätet?Alfredo skrev:
Är ju inte så svårt att räkna ut av dina och resten av din familjs rörelsemönster. Redan 2011 skrev the Guardian om att Google hade rätt bra koll på var routrar var placerade. Tror inte det blivit mer privacy sen dess.Fairlane skrev:
Gissar de till att börja med kollar var mest trafik förbrukas under en viss period. Om 80% av trafiken går genom ett visst IP så tar det den och inte där 20% går till.Fairlane skrev:
Kanske nån mer komplex algoritm som kollar om det är surfplatta eller apple TV / Chrome Cast etc också. Var flest enheter kopplar upp sig osv. Dvs mer troligt att "hem" är där man använder stationära prylar, och väger dessa lite olika.
Sen kommer det garanterat bli fel här o där ändå men de kan säkert få ganska stor träffsäkerhet på majoriteten av användarna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 900 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 900 inlägg
Ok, de måste alltså kräva in det av sina användare, så då är det ingen fara, det lär dröja länge innan de klarar det. Dessutom ska de hjälpa användare som byter nätverk också. Minns hur det såg ut när man skulle ansluta till wifi hos en bekant i lägenhet där alla hade ComHem, SSID var ComHem följt av en mängd bokstäver och siffror och frågar man lägenhetsinnehavaren vilket nät som var deras hade de normalt ingen aning.Alfredo skrev:
Som sagt, än så länge är det bara en massa spekulationer, så jag väntar på fakta från Netflix.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 900 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 900 inlägg
Jag tror nog det blivit mer privacy sen dess. GDPR ...F Freddedan skrev:
Sen är det inte bra, men troligen bättre än 2011.
Som sagt, jag tror att Netflix börjar med att skicka lite allmänna mail och gemene man blir livrädd. Hur och om man går vidare sen får vi se, men det är än så länge mest spekulationer.
Detta är vilda gissningar från min sida men varför skulle detta vara svårt att göra om de nu vill? Implementera att gamla appar lägger av och därmed tvinga en uppdatering. Därefter "tvinga" användaren att inom 30 dagar ange sitt hemmanätverk. Borde väl vara busenkelt om de vill?Fairlane skrev:
Sen måste väl det till någon form av möjlighet att byta hemmanätverk som då inte tillåts för ofta.
Som sagt, vi är inte först med att åka på dessa regler så det är bara till att söka på nätet så lär man hitta hur väl det fungerar. Man kanske inte kan få fram den tekniska lösningen i detalj men hur den ter sig ut mot kund vilket borde vara den viktiga biten.
Fruktsallad
Medlem
· Västra Götaland
· 235 inlägg
Fruktsallad
Medlem
- Västra Götaland
- 235 inlägg
Nu chattade jag med Netflix och frågade hur jag skulle kunna kolla i sommar när jag ska på semester på annan ort och kundtjänst sa att jag skulle öppna Netflix på telefonen och låta det streama lite innan jag åker hemifrån så telefonen är up to date med var den bor. Sen startar jag upp Netflix när jag kommit till hotellet och kan då använda den enheten i 30 dagar innan den enheten måste hem till "hushållet" (hemmanätverket) igen.
Det är alltså inga problem att kolla på mobil, dator eller chromecast som man har hemma och sen ta med dessa enheter någon annanstans. Då får de vara "hemifrån" i 30 dagar innan de måste åka hem igen. Så istället för att stirra sig blinda på mail och lösen så kollar de nu mer på "enheterna" som streamar netflix. Dessa enheter måste återvända hem med jämna mellanrum. =)
Så det löser jag problemet med varannan veckas boende för barnen. Så länge som de tittar både hos mamma och pappa med sin mobil/dator så kommer ju dessa enheter befinna sig "hemma" minst var 14:e dag.
Det är alltså inga problem att kolla på mobil, dator eller chromecast som man har hemma och sen ta med dessa enheter någon annanstans. Då får de vara "hemifrån" i 30 dagar innan de måste åka hem igen. Så istället för att stirra sig blinda på mail och lösen så kollar de nu mer på "enheterna" som streamar netflix. Dessa enheter måste återvända hem med jämna mellanrum. =)
Så det löser jag problemet med varannan veckas boende för barnen. Så länge som de tittar både hos mamma och pappa med sin mobil/dator så kommer ju dessa enheter befinna sig "hemma" minst var 14:e dag.