J
I Ironside skrev:
Haha så är det alltid, har suttit i många trådar som denna på andra websidor och oavsett vilken streamingtjänst det gäller som höjer eller begränsar eller gör något annat som man anser är negativt så är det 90% som säger "Utbudet sög ändå, nu är skiten äntligen uppsagd!".

Men absolut, tycker man inte en tjänst är värt priset så ska man inte betala för det men tyvärr tror jag att det Netflix pysslar med kommer vi få se på övriga tjänster med(inte minst priset).
Det är kanske det som knuffar en över kanten. Då jag själv tittar på kanske en film per tjänst i månaden, knappt det, så tycker jag det är helt ok att betala för flera tjänster, jag lägger gärna 3-400 per månad på streaming (jag betalar idag för YouTube Premium, HBO, Sky Showtime, Netflix Premium och Amazon Prime). Men där nånstans går min gräns. Om en tjänst blir för krångligt, begränsad, de håller på med prishöjningar, reklam eller själva appen / tjänsten strular så kickar jag den. Jag tror mina barn tittar väldigt mycket på YouTube (sonen) och streamar serier (dottern). Vilka av kanalerna hon kollar på har jag inte undersökt. Jag tror det är en mix av de olika. Jag har inte klagat på netflix pris, men börjar de jävlas med mig så har jag noll lojalitet. Vet att barnen efterfrågat disney+ som vi hade ett tag, men även den var rätt dyr, så där tyckte jag att det inte gick att motivera att ha den OCH Netflix. Farsan har Viasat, jag har ett par gånger per år lånat hans inlogg när en film jag velat se inte gått att hitta på de andra tjänsterna. Eller har jag laddat hem den på TPB.

Självklart kommer priserna på tjänster öka med inflationen, men film är också nåt som är enkelt att dra ned på i kärva tider så att tro att de kan öka priset och folk ska sitta kvar med 3-4 olika stremingtjänster tror jag är blåögt. Man kommer välja den tjänst som känns mest prisvärd sett till utbudet. Jag tror snarare på ett blodbad där ett antal tjänster försvinner eller slås ihop mot att det kommer nya tjänster som alla ökar till netflix nivå på pris.

I Ironside skrev:
Du är inte den första som jämfört köpta produkter med tjänster men är det verkligen en rimlig jämförelse? Hur gör du med ditt bredband? Om din kompis sitter på samma stadsnät, kan du då dela med dig av den Mbit du inte använder? Hur gjorde men med linjär-TV? Kunde man dela ut de kanaler man inte använde till kompisar?
Digitaliseringen har ökat möjligheterna att sälja tjänster, men har även ökat kraven vi ställer på dem.
Visst lånade och piratkopierade vi spel och VHS / DVDer med varandra. Eftersom jag själv har producerat digitala produkter så är jag i situationen att hur mycket jag än priatkopierar kommer jag aldrig nå upp till nivån som jag själv blivit bestulen på. Men jag är inte sådan som klagar över det, inte heller gnäller jag över skatten jag betalar. Detta är nåt man får leva med. Gör bra produkter så kommer folk betala för dem. Leverera bra samhällstjänster, skola, vård och omsorg så kommer folk att jobba och betala skatt. Några smiter alltid. Freerider problemet kommer alltid finnas. De företag som inte kan acceptera det kommer vara de som förlorar. Liksom skivbolagen höll på att gå under och räddades av spotify, apple music etc så måste nu de digitala tjänsteleverantörerna fortsätta utvecklas och skapa en bättre och billigare produkt. Det är utveckling. Inte göra produkten dyrare och sämre och sikta på att straffa de som inte betalar för sig. Utan istället göra de som betalar nöjda,,,

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Britbox är ett bra alternativ (har den via C More) som tar sitt material från BBC och ITV (dem ser jag via satellit). Brittisk kvalitets-TV!
ingår Doctor Who?

D
P Parkeringsvakten skrev:
Så gör är det. Tycker det är lite roande att läsa när vuxna människor försöker hitta på ursäkter för att fuska. Alla vet mycket väl vad som gäller men låtsas att de inte fattar.
"In a March 10, 2017, Twitter thread that was promoting its original series Love, Netflix wrote, "Love is sharing a password.""

Jag tror väl inte att de medvetet lockade in folk i ett beteende som de sen skulle kunna ta betalt för men så blev det.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det är kanske det som knuffar en över kanten. Då jag själv tittar på kanske en film per tjänst i månaden, knappt det, så tycker jag det är helt ok att betala för flera tjänster, jag lägger gärna 3-400 per månad på streaming (jag betalar idag för YouTube Premium, HBO, Sky Showtime, Netflix Premium och Amazon Prime). Men där nånstans går min gräns. Om en tjänst blir för krångligt, begränsad, de håller på med prishöjningar, reklam eller själva appen / tjänsten strular så kickar jag den. Jag tror mina barn tittar väldigt mycket på YouTube (sonen) och streamar serier (dottern). Vilka av kanalerna hon kollar på har jag inte undersökt. Jag tror det är en mix av de olika. Jag har inte klagat på netflix pris, men börjar de jävlas med mig så har jag noll lojalitet. Vet att barnen efterfrågat disney+ som vi hade ett tag, men även den var rätt dyr, så där tyckte jag att det inte gick att motivera att ha den OCH Netflix. Farsan har Viasat, jag har ett par gånger per år lånat hans inlogg när en film jag velat se inte gått att hitta på de andra tjänsterna. Eller har jag laddat hem den på TPB.

Självklart kommer priserna på tjänster öka med inflationen, men film är också nåt som är enkelt att dra ned på i kärva tider så att tro att de kan öka priset och folk ska sitta kvar med 3-4 olika stremingtjänster tror jag är blåögt. Man kommer välja den tjänst som känns mest prisvärd sett till utbudet. Jag tror snarare på ett blodbad där ett antal tjänster försvinner eller slås ihop mot att det kommer nya tjänster som alla ökar till netflix nivå på pris.

Digitaliseringen har ökat möjligheterna att sälja tjänster, men har även ökat kraven vi ställer på dem.
Visst lånade och piratkopierade vi spel och VHS / DVDer med varandra. Eftersom jag själv har producerat digitala produkter så är jag i situationen att hur mycket jag än priatkopierar kommer jag aldrig nå upp till nivån som jag själv blivit bestulen på. Men jag är inte sådan som klagar över det, inte heller gnäller jag över skatten jag betalar. Detta är nåt man får leva med. Gör bra produkter så kommer folk betala för dem. Leverera bra samhällstjänster, skola, vård och omsorg så kommer folk att jobba och betala skatt. Några smiter alltid. Freerider problemet kommer alltid finnas. De företag som inte kan acceptera det kommer vara de som förlorar. Liksom skivbolagen höll på att gå under och räddades av spotify, apple music etc så måste nu de digitala tjänsteleverantörerna fortsätta utvecklas och skapa en bättre och billigare produkt. Det är utveckling. Inte göra produkten dyrare och sämre och sikta på att straffa de som inte betalar för sig. Utan istället göra de som betalar nöjda,,,
Netflix var hyfsat när det kom 2013? till Sverige, åren efter det så köpte de in flera bra serier och filmer fram till runt 2020. De har producerat några ”egna” riktigt bra serier; breaking bad/better call saul/narcos med flera.

Men de verkar ha fått hybris och producerat en massa skräp sista åren, har inte avslutat än men det kanske blir av. Är lite sugen på youtube premium istället… Hur bra är amazon prime egentligen?

• Gilla
Fredandel och 2 till
  • Laddar…
N
M maria01 skrev:
ingår Doctor Who?
Jag själv använder ju inte Britbox i och med att jag tittar via satellit men gick in och sökte nu och då blev det ingen träff på Dr Who. Finns däremot en del säsonger på Prime Video ser jag när jag söker.

Fairlane
Netflix vet vilka enheter man använder då apparna samlar in informationen, samma med webbläsare. Jag fick nyligen ett mail från Netflix om att jag hade anslutit via TVn, dotterns mobil och dotterns dator (märke/webbläsare) och att allt var ok. Det saknades några enheter, men de hade kanske inte använts under en period?!

Inget konstigt eller oväntat att de har den informationen. Det de faktiskt inte har är information om vilket mitt hemma-wifi är, eller om jag ens har ett hemma-wifi. Hur ska de veta om min enhet varit på mitt hemma-wifi, om de inte vet vilket det är. Hur särskiljs mitt wifi hemma från mitt wifi på landet eller på kontoret etc.

Jag tror helt enkelt att vanligt folk inte kommer märka av mycket av detta, utan att Netflix hoppas att folk som delar sköter detta självmant.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De senaste dryga 30 åren har i alla fall jag spelat in det mesta jag velat se för att se det när det passar mig
Alfredo Alfredo skrev:
Att se inspelat i efterhand för att kunna spola över reklamen är ju även nästan nödvändigt för att stå ut med reklamkanaler.
I Ironside skrev:
Ja vilket meck, man ska sitta o leta i tablån efter grejer som kommer, man ska lägga in schema på att spela in
Leta i tablån får man nog göra vare sig man avser att se det när det sänds eller spela in programmet så här finns ingen skillnad.

Själva programmeringen av en videobandspelare var definitivt halvkrångligt för 30-år sedan. Idag tar det några få knapptryckningar för att spela in en hel säsong av något så här har tekniken verkligen gått framåt. Med elektronisk programguide och serieinspelning, så att man kan se allt när det passar, skulle jag säga att det är mycket mindre meck att se en serie i sin helhet inspelad när det passar än att anpassa sig till sändningstider.

I Ironside skrev:
man ska spola i videon var 15e min för att slippa reklam.
Föredrar man istället att se reklamen får man naturligtvis göra det.

I Ironside skrev:
Dessutom så hade det mesta några år på nacken.
Fast här finns ingen skillnad om man spelar in det eller ser det direkt, vilket var vad mitt inlägg handlade om.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D
Jag säger bara IP-TV, det löser det mesta som diskuteras här

• Gilla
maria01
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag säger bara IP-TV, det löser det mesta som diskuteras här
om jag tar något av de etablerade alternativen på nordiska marknaden för detta, kommer jag då kunna titta på F1 i 4k/UHD med bra bild?

D
MathiasS MathiasS skrev:
om jag tar något av de etablerade alternativen på nordiska marknaden för detta, kommer jag då kunna titta på F1 i 4k/UHD med bra bild?
Jag vet faktiskt inte, jag har inte sån utrustning själv, HD går fint.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det roligaste med Netflix är att jag plötsligt verkar gilla fantasyhistoriska koreanska kostymserier. Ingen koll alls på dialogen, men det verkar inte vara så viktigt.
Annars är jag väl mest trött på att de flyttar bort serier som man är mitt uppe i och inte har någon chans att se klart på...
Och på något sätt har ungen låst upp sin regionskod så det finns väldigt många fler filmer och serier på den användaren? Trots att det är samma familjeabonnemang!?!

I
Alfredo Alfredo skrev:
Leta i tablån får man nog göra vare sig man avser att se det när det sänds eller spela in programmet så här finns ingen skillnad.

Själva programmeringen av en videobandspelare var definitivt halvkrångligt för 30-år sedan. Idag tar det några få knapptryckningar för att spela in en hel säsong av något så här har tekniken verkligen gått framåt. Med elektronisk programguide och serieinspelning, så att man kan se allt när det passar, skulle jag säga att det är mycket mindre meck att se en serie i sin helhet inspelad när det passar än att anpassa sig till sändningstider.
Jo jag vet, vi spelade också in en del på Canal Digitals boxar men enkelheten går fortfarande inte att jämföra med streamingtjänster. Dessutom har man ofta tillgång till nya grejer vilket var ovanligt på linjär TV.

Alfredo Alfredo skrev:
Föredrar man istället att se reklamen får man naturligtvis göra det.
Säkert, eller så streamar man, betalar mindre månadsavgift och slipper reklam helt och därmed att spola?

Alfredo Alfredo skrev:
Fast här finns ingen skillnad om man spelar in det eller ser det direkt, vilket var vad mitt inlägg handlade om.
Okay, jag tror vi villade ner oss i ett "rabbit hole" i onödan här, vi båda är nog ganska överens om att streaming är mycket enklare och smidigare och kostar dessutom generellt mindre totalt sett, iallafall i de flesta fall.

I Ironside skrev:
Jo jag vet, vi spelade också in en del på Canal Digitals boxar men enkelheten går fortfarande inte att jämföra med streamingtjänster. Dessutom har man ofta tillgång till nya grejer vilket var ovanligt på linjär TV.
För mig är streamingtjänster och linjär-TV, oftast inspelad, inget antingen eller. Jag nyttjar båda och tycker det är sällan samma material finns via båda "distributionssätten".

Exempelvis ser jag mest serier och filmer streamat medan sådant som nyheter och Postkodmiljonären blir via "linjär-TV".

Tittar även en hel del på "dokumentär/nature/discovery-kanaler" och här är, vad jag vet, streaming inget vidare alternativ, utan här blir det "linjär-TV". Dock på tider som jag väljer, antingen genom inspelning eller "titta i efterhand-funktion".

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
I
J JohanLun skrev:

Vad jag förstår av Netflix lösning så kan man ta med sin streamen 30 dagar, ser Netflix att man fortsätter använda streamen på 2 olika platser efter 30 dagar så får man någon form av varning. Så generellt bör det inte vara ett problem för en vanlig familj även om man tar med det till sommarstugan? Och vi pratar alltså om 30 dagar i sträck så åker man fram och tillbaka bör det inte vara några problem alls.

Glå ögt eller ej, de har som sagt testat detta och skulle inte driva vidare det om de inte vet vad de gör. De räknar med att förlora abonnenter men också att samtidigt få en del nya.

J JohanLun skrev:
Grejen är att det krävs oftast pengar att producera kvalité, när folk väljer att inte betala men ändå nyttja så kan man anta att vissa genvägar måste till som på ett eller annat vis påverkar kvalitén. Ovanpå det klagar sen folk att det ändå bara år dåligt skit numera. Det blir mer andra ord en svår ekvatione att lösa.

Visst det finns säkert instanser som roffar åt sig slantar men man kommer aldrig ifrån att ju mindre mindre pengar in, ju mindre utveckling\producering kan göras. Som tur är så blir vår teknik allt mer avancerad och det kostar mindre att framställa vissa saker men min uppfattning är att det fortfarande är fruktansvärt dyrt att producera film och serier, iallafall med "kvalité".

J
D rob_t_j72 skrev:
Är lite sugen på youtube premium istället… Hur bra är amazon prime egentligen?
Som sagt kollar jag personligen inte på så mycket TV.

Min uppfattning är att Amazon har endel intressanta dokumentärer och en hel del filmer, men utbudet är mycket svagare än tex Netflix. Dessutom är mycket mindre material textat på svenska och än mindre barnprogram mm dubbat till svenska. Nu verkar båda barnen (9 och 13) ha en snabbare inlärningskurva på engelska än jag hade i samma ålder så de tittar obekymrat på otextade engelska program - har man mindre barn kan det vara en dealbreaker. Amazon prime skaffade jag faktiskt inte för streamingen utan för att jag ville ha gratis frakt på prylar jag köper från Amazon. Prime streaming kom på köpet. Initialt hade de mycket skräpmaterial, men utbudet verkar växa kontinuerligt. Nu har de tex alla bondfilmer (som jag inte hittat på nån annan streamingtjänst) samt de haft klassiker som Back to the future, Top Gun mm. Dock verkar de börja lägga över vissa filmer som "hyr eller köp" efter ett tag och snurra runt de som är i det gratis utbudet.

Sonen (9) är inte speciellt intresserad av serier utan kollar mest på YouTube, de han vill se är de som har en alldeles för hög åldersgräns för att vi ska tycka det är en bra ide. Jag betalar för YouTube eftersom man får YouTube music gratis och att man slipper reklamen i vanliga youtube.

Dottern tittar på vad hon vill och mycket serier och jag har förstått att hon hittar det på både HBO och Sky (ungefär lika mkt som netflix), som verkar ha ett bra utbud av kvalitetsmaterial - dock vad jag förstår betydligt färre titlar totalt. Har man haft dessa båda ett kortare tag så är det inget problem, men över tid kan jag tänka mig man kan lyckas kolla på allt man vill se.

Kontentan.

Jag valde YouTube isället för Spotify och slipper reklamen i YouTube.

Jag tog "halvapriset" dealen på HBO och Sky och betalar för båda mindre än en hundring.

Jag har Prime för frakten, och ser streamingen som en bonus.

Jag kör ju Android istället för iPhones ecosystem. Jag köpte google home högtalare i USA innan de fanns här i sverige istället för Sonos. Jag har ett friköpt larm istället för Verisure. Jag har valt Bahnhof då de inte delar ut mina IP loggar. Jag ogillar helt enkelt att bli inlåst av företag som "vet bättre än mig". Att Google och Apple är lika fula fiskar, det vet jag. Att Spotify nog är lite bättre än YouTube music vet jag, Att iPhone hänger sig mindre ofta än Samsung vet jag också. Att Netflix har bättre utbud än Prime råder inget tvivel om.

Hade jag vart ekonomiskt oberoende kanske jag valt annorlunda.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.