31 164 läst ·
125 svar
31k läst
125 svar
Nekad lån för husbygge kostnad 2.4 miljoner
Vill man betala mer så är en låneförmedlare bra....
Det är inget konstigt att ringa/maila ett par banker och be om en offert. Precis gjort det. Visst du får några kreditupplysningar på dig men det ser alla långivare och förstår det samt att dom är utsatta för konkurrens. Det var år sen dom brydde sig om det. Däremot om det dyker upp en massa upplysningar från olika finansbolag etc så ger det en indikation på att du har köpmani via finansiering eller skuldsätter dig flexat du inte har koll på din ekonomi.
Den situationen uppfattar jag inte att TS är i. Inte ens nära.
Det är inget konstigt att ringa/maila ett par banker och be om en offert. Precis gjort det. Visst du får några kreditupplysningar på dig men det ser alla långivare och förstår det samt att dom är utsatta för konkurrens. Det var år sen dom brydde sig om det. Däremot om det dyker upp en massa upplysningar från olika finansbolag etc så ger det en indikation på att du har köpmani via finansiering eller skuldsätter dig flexat du inte har koll på din ekonomi.
Den situationen uppfattar jag inte att TS är i. Inte ens nära.
När jag köpte huset 2016 så räckte det med 4-5 kreditupplysningar på kort tid för att de flesta bankerna skulle neka lån enbart på grund av många kreditupplysningar. Det blir lite moment-22 eftersom ingen bank kan ge något besked/offert om man inte gör en formell ansökan och då görs en kreditupplysnings. Jag antar att det är ett sätt för bankerna att låsa in sina kunder.
Länge sen det var så.
jobbat med banker och kreditprocesser i många år.
jobbat med banker och kreditprocesser i många år.
Tänkte faktiskt lyfta denna igen. Vi väntade från februari 2020 till oktober 2020 då var vi ute och kikade på tomterna och insåg att en familj hade byggt på en av tomterna och gav detta en ny chans och då med en ny bank (Nordea)
Det blev bråttom dock då mäklaren sålde tomterna på löpande band efter att de sålt första
valde att inte låna något av föräldrarna utan sparade ca 20-25 per månad (kvinnan på Nordea köpte detta att vi inte hade hela insatsen ifrån början bara vi hade den när huset var färdigt )
Så i januari 2022 flyttade vi in (totalkostnad för huset blev 2.9 och värderingen som den nitiska banken var så orolig landade på 3.5 miljoner )
Det blev bråttom dock då mäklaren sålde tomterna på löpande band efter att de sålt första
valde att inte låna något av föräldrarna utan sparade ca 20-25 per månad (kvinnan på Nordea köpte detta att vi inte hade hela insatsen ifrån början bara vi hade den när huset var färdigt )
Så i januari 2022 flyttade vi in (totalkostnad för huset blev 2.9 och värderingen som den nitiska banken var så orolig landade på 3.5 miljoner )
Klicka här för att svara