31 164 läst ·
125 svar
31k läst
125 svar
Nekad lån för husbygge kostnad 2.4 miljoner
Varför denna hysteri kring att byta bank? Det är ju inte förbjudet att ha flera... Inget av mina fastighetslån de senaste 25 åren har jag haft i min 'ordinarie' bank.
Sen kan man såklart byta bank ändå om man är missnöjd med den befintliga, men man ska byta bank bara för att ta ett lån så blir tröskeln ganska hög för dom flesta.
Sen kan man såklart byta bank ändå om man är missnöjd med den befintliga, men man ska byta bank bara för att ta ett lån så blir tröskeln ganska hög för dom flesta.
För att återfå till ursprungsfrågan så skulle jag också ha blivit skeptisk om någon hävdade att dom skulle bygga ett helt hus för totalt 2,4 miljoner. T ex ingår det oftast minimalt med markarbete i hustillverkarnas kalkyler. Det behövs inte mycket för att det ska dra i väg ytterligare flera hundra tusen.
Är det någon som har lyckats bygga helt nytt på en helt ny tomt för under 3 miljoner i modern tid?
Är det någon som har lyckats bygga helt nytt på en helt ny tomt för under 3 miljoner i modern tid?
Dom flesta, likt mig, avser nog banken där lönen kommer in, där man sköter sina betalningar osv., som ”min bank”. Det är väl oftast dit man vänder sig vid första husköpet. Vet inte om bankens insyn på kontohistoriken har nån betydelse ur bankens synvinkel. Jag har också bytt bank för bolånet ett par gånger. När man väl sitter i ekorrhjulet så är det ju ganska lätt att köra jämförelser och byta till den billigaste för stunden om man inte sitter fast i långa låsta ränteavtal.useless skrev:
Varför denna hysteri kring att byta bank? Det är ju inte förbjudet att ha flera... Inget av mina fastighetslån de senaste 25 åren har jag haft i min 'ordinarie' bank.
Ang banker. Jag tror det är bra att förstå hur de olika bankerna arbetar. Tar man Handelsbanken t ex så har dom eget mandat på kontoret. Kontorschefen är kung! Sparbankerna likaså.
Swedbank och Nordea har mycket begränsad möjlighet att förhandla lokalt. Danske Bank är en udda fågel... ibland så funkar det beroende på direktiven från HK, ibland inte. Men dom agerar på samma sätt då HK vill höja. SEB kan ta egna beslut men fokuserar på hela affären. Vad som är gemensamt är att det är inte de billigaste bankerna.
Att hota med att byta bank är helt fel. Det förlorar ni på. Bara att begära ut ett amorteringsunderlag så reagerar er befintliga bank. Och trevligt berätta att ni vill se över era lånekostnader och att ni har fått ett bra erbjudande. Därför vill ni nu upphandla era banktjänster. Det förstår vilken bank som helst. Hota en bank med att byta? Då ses ni som en kund som kan ställa till problem - det kan ni hellre göra hos en annan bank.
Som individ oavsett hög lån och 6-7M i lån - så är det ingenting som påverkar eller syns hos en Banks lokal kontor...
Swedbank och Nordea har mycket begränsad möjlighet att förhandla lokalt. Danske Bank är en udda fågel... ibland så funkar det beroende på direktiven från HK, ibland inte. Men dom agerar på samma sätt då HK vill höja. SEB kan ta egna beslut men fokuserar på hela affären. Vad som är gemensamt är att det är inte de billigaste bankerna.
Att hota med att byta bank är helt fel. Det förlorar ni på. Bara att begära ut ett amorteringsunderlag så reagerar er befintliga bank. Och trevligt berätta att ni vill se över era lånekostnader och att ni har fått ett bra erbjudande. Därför vill ni nu upphandla era banktjänster. Det förstår vilken bank som helst. Hota en bank med att byta? Då ses ni som en kund som kan ställa till problem - det kan ni hellre göra hos en annan bank.
Som individ oavsett hög lån och 6-7M i lån - så är det ingenting som påverkar eller syns hos en Banks lokal kontor...
Du misstänker fel. Jag bor i en av Sveriges 10 största orter. Av någon anledning verkar personalomsättningen på just det kontoret vara väldigt låg, fråga mig inte varför.M Markarbetaren skrev:Misstänker att du bor på en VÄLDIGT liten ort? Mellan gångerna jag besöker ett bankkontor så har dom antingen flyttat eller försvunnit. För ett antal år sedan fick jag hem en massa brev om personlig bankman. Kom säkert ett brev var tredje månad, "hej jag är er nya personliga bankman". Jag såg aldrig nån anledning att träffa nån av dom och sedan 5-7 år så har dessa breven upphört att komma. Sist jag hörde något om min bank så sa dom på nyheterna att dom flyttat till Finland.
Att man besöker ett bankkontor, där man dessutom är känd av personalen till den grad som du beskriver, måste vara väldigt väldigt ovanligt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Med 29 resp. 36,000 i lön för ett sambopar i 30-års åldern utan barn så får man låna 4,3M hos tex. SBAB för ett villalån. Det är alltså max vad inkomsterna tillåter. Naturligtvis gäller för övrigt kontantinsats osv. som vanligt.
Utanför dom 3 storstadsregionerna så kommer man nog ganska långt med 4,3M+kontantinsats, men inne i dom 3 regionerna är det väl inte helt självklart kanske. Man kan nog förenklat säga att om man jämför en medelsvenssons utbud (vad den familjens inkomst räckte till) för 20 år sedan kontra idag, så är man väldigt mycket mer begränsad. Man kanske kan kalla det för inkomstsegregation eller nått.
Utanför dom 3 storstadsregionerna så kommer man nog ganska långt med 4,3M+kontantinsats, men inne i dom 3 regionerna är det väl inte helt självklart kanske. Man kan nog förenklat säga att om man jämför en medelsvenssons utbud (vad den familjens inkomst räckte till) för 20 år sedan kontra idag, så är man väldigt mycket mer begränsad. Man kanske kan kalla det för inkomstsegregation eller nått.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Finns det några övriga skulder eller betalningsanmärkningar?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag själv hade också bra kontakt med personalen på det närmaste bankkontoret.M Markarbetaren skrev:
Blev snabbt "förmånskund", och hade inga problem att få ett blankolån vid behov.
Bankkontoret låg 200 m bort på samma gata som vårt företag.
VDn på mitt företag, vår försäljningschef och bankkontorets chef hade en segelbåt ihop i Pireus, Grekland.
Detta var i landets näst största stad. Inte särskilt liten faktiskt
Vid nybyggnation ökar osäkerheten, en förhandsvärdering är inte nödvändigtvis det huset är värt när det är klart. Risken ökar helt enkelt för banken, och speciellt om tomterna legat ute länge och är svårsålda.
I Gräfnäs Som det handlar om har det sedan 2013 sålds 4 hus för 2,4milj eller mer, kan det vara så att mäklarens förhandsvärdering inte delas av banken?
kalkylen på mäklarens sida saknar saker som grov samt finplanring av tomten, pantbrevskostnad, räntekostnader under bygget. Kalkylen är också baserad på ett helt standard hus utan något som helst tillval. Och skulle mark och schaktkostnader gå på mer än budgeterat läggs även detta ovanpå.
Skulle i alla fall räknat med minst 300 000kr för detta vilket isåfall drar upp totalen till 2,7milj, får man då en värdering på 2,4milj har ni per bankens definition endast lagt in 250 000kr kontant och hamnar då över 85% belåning.
skulle slutvärderingen komma in lägre närmar vi oss snabbt 0kr kontant.
https://www.booli.se/slutpriser/grafsnas/116445/
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/Objekt/?source=Hemnet+Projekt&objektID=2205240
I Gräfnäs Som det handlar om har det sedan 2013 sålds 4 hus för 2,4milj eller mer, kan det vara så att mäklarens förhandsvärdering inte delas av banken?
kalkylen på mäklarens sida saknar saker som grov samt finplanring av tomten, pantbrevskostnad, räntekostnader under bygget. Kalkylen är också baserad på ett helt standard hus utan något som helst tillval. Och skulle mark och schaktkostnader gå på mer än budgeterat läggs även detta ovanpå.
Skulle i alla fall räknat med minst 300 000kr för detta vilket isåfall drar upp totalen till 2,7milj, får man då en värdering på 2,4milj har ni per bankens definition endast lagt in 250 000kr kontant och hamnar då över 85% belåning.
skulle slutvärderingen komma in lägre närmar vi oss snabbt 0kr kontant.
https://www.booli.se/slutpriser/grafsnas/116445/
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/Objekt/?source=Hemnet+Projekt&objektID=2205240
Redigerat:
Hej,
Vi byggde ett Älvsbyhus 2017 och kan väll säga såhär, 250 tusen är ingenting!
Totalentreprenad innebär att huset sätts på plats sen är hela tomten en lervälling.
Den skall anläggas, marksten,asfalt,gräsmatta,häckar,staket,altan mm.
Sen skall huset målas.
Priset i annonsen är från pris det tillkommer massa tillval hade plussat på 150 tusen.
Garage? 100-300 tusen beroende på storlek osv.
Lagfart och pantbrev tillkommer.
Byggkredtivkostnader vilket är väldigt lite med Älvsbyhus eftersom dom fakturerar precis i slutet.
Men lek lite med tanken att huset kostar 3 miljoner då hyfsat färdigt.
Då borde en kontantinsats ligga på runt 800 tusen anser jag.
Och som bankman/ekonomiskrådgivare hade jag aldrig lånat ut pengar till någon som har en tredjedel av den summan och lever på att mamma skall betala kalaset.
Som tidigare talare sagt se till att gåvan från mamman finns på ditt konto så banken ser att det finns pengar helt enkelt.
Vi byggde ett Älvsbyhus 2017 och kan väll säga såhär, 250 tusen är ingenting!
Totalentreprenad innebär att huset sätts på plats sen är hela tomten en lervälling.
Den skall anläggas, marksten,asfalt,gräsmatta,häckar,staket,altan mm.
Sen skall huset målas.
Priset i annonsen är från pris det tillkommer massa tillval hade plussat på 150 tusen.
Garage? 100-300 tusen beroende på storlek osv.
Lagfart och pantbrev tillkommer.
Byggkredtivkostnader vilket är väldigt lite med Älvsbyhus eftersom dom fakturerar precis i slutet.
Men lek lite med tanken att huset kostar 3 miljoner då hyfsat färdigt.
Då borde en kontantinsats ligga på runt 800 tusen anser jag.
Och som bankman/ekonomiskrådgivare hade jag aldrig lånat ut pengar till någon som har en tredjedel av den summan och lever på att mamma skall betala kalaset.
Som tidigare talare sagt se till att gåvan från mamman finns på ditt konto så banken ser att det finns pengar helt enkelt.