M Mikaelzii skrev:
Hej,

Vi byggde ett Älvsbyhus 2017 och kan väll säga såhär, 250 tusen är ingenting!
Totalentreprenad innebär att huset sätts på plats sen är hela tomten en lervälling.
Den skall anläggas, marksten,asfalt,gräsmatta,häckar,staket,altan mm.
Sen skall huset målas.
Priset i annonsen är från pris det tillkommer massa tillval hade plussat på 150 tusen.
Garage? 100-300 tusen beroende på storlek osv.
Lagfart och pantbrev tillkommer.
Byggkredtivkostnader vilket är väldigt lite med Älvsbyhus eftersom dom fakturerar precis i slutet.

Men lek lite med tanken att huset kostar 3 miljoner då hyfsat färdigt.
Då borde en kontantinsats ligga på runt 800 tusen anser jag.
Och som bankman/ekonomiskrådgivare hade jag aldrig lånat ut pengar till någon som har en tredjedel av den summan och lever på att mamma skall betala kalaset.

Som tidigare talare sagt se till att gåvan från mamman finns på ditt konto så banken ser att det finns pengar helt enkelt.
håller med om mycket! Men kostar huset 3milj och bygga och de går in med 800k så har de lån på 2,2milj på ett hus värderat till 2,4milj enligt förhandsvärdering då blir belåningsgraden för hög.

När man lägger om byggnadskreditivet till vanligt bolån struntar banken i hur mycket pengar man lagt in, de kollar på värderingen och hur mycket kreditiv man tagit ut. Skillnaden där i mellan räknas som kontantinsatsen. Med byggkostnad på 3milj och värdering på 2,4milj måste de gå in med 960k för att ens komma ned på 85% belåning.

M MarcusGust skrev:
håller med om mycket! Men kostar huset 3milj och bygga och de går in med 800k så har de lån på 2,2milj på ett hus värderat till 2,4milj enligt förhandsvärdering då blir belåningsgraden för hög.

När man lägger om byggnadskreditivet till vanligt bolån struntar banken i hur mycket pengar man lagt in, de kollar på värderingen och hur mycket kreditiv man tagit ut. Skillnaden där i mellan räknas som kontantinsatsen. Med byggkostnad på 3milj och värdering på 2,4milj måste de gå in med 960k för att ens komma ned på 85% belåning.

Missade det att huset värderades till 2,4.

ja då är 250 tusen verkligen ingenting.
1 miljon behövs minst.

• Gilla
MarcusGust
  • Laddar…
Nej. Det är fel. I slutändan behöver dom fixa till tomt etc om dom inte tar med det från start. Men för lånets skull behövs inte det.

Dom hade dessutom inte fått lån via en annan bank då. I det här fallet tar inte banken någon risk alls.

@
useless useless skrev:
För att återfå till ursprungsfrågan så skulle jag också ha blivit skeptisk om någon hävdade att dom skulle bygga ett helt hus för totalt 2,4 miljoner. T ex ingår det oftast minimalt med markarbete i hustillverkarnas kalkyler. Det behövs inte mycket för att det ska dra i väg ytterligare flera hundra tusen.
Är det någon som har lyckats bygga helt nytt på en helt ny tomt för under 3 miljoner i modern tid?
,ja.... 2.4 miljoner låter billigt även om tomten skulle vara gratis. Inte ovanligt att bara matjord till tomten går på 100.000......

@ @ndreas skrev:
,ja.... 2.4 miljoner låter billigt även om tomten skulle vara gratis. Inte ovanligt att bara matjord till tomten går på 100.000......
Oj det lät väldigt dyrt iof, om inte tomten e jättestor då.
Våran gräsmatta är ca 500kvm den kostade 15000kr ink arbete att lägga matjord över.
Arbetet var väll inget som tog någon extrem tid grävmaskinen fanns på plats och jorden ”smetades” ut.
Men 100 tusen lät extremt.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag själv hade också bra kontakt med personalen på det närmaste bankkontoret.
Blev snabbt "förmånskund", och hade inga problem att få ett blankolån vid behov.
Bankkontoret låg 200 m bort på samma gata som vårt företag.
VDn på mitt företag, vår försäljningschef och bankkontorets chef hade en segelbåt ihop i Pireus, Grekland.
Detta var i landets näst största stad. Inte särskilt liten faktiskt ;)
Och detta var typ 2018?

M
@ @ndreas skrev:
Inte ovanligt att bara matjord till tomten går på 100.000......
Oj! Detta får du gärna utveckla för mig som jobbar med detta dagligen! Vi brukar grovplanera en tomt med fylle, sedan toppar vi med 5cm harpad gräsmattejord. 2-3 lass x 10m3 brukar räcka gott och väl till en normalstor gräsmatta typ 5-600m2.

M Markarbetaren skrev:
Och detta var typ 2018?
Nej, det var mycket tidigare.
Jag flyttade från Gbg för tio år sedan.

M
Jag måste bara få flika in när flera av er skriver att man ska göra markarbeten för flera 100K, hur tänker ni då? Skulle jag bygga nytt hus så skulle markarbete vara 0kr i min "budget". Möjligtvis ett lass grus för att parkera bilarna på, resten tar man allt eftersom man vet hur man ska ha det, eller när budget tillåter om man så vill.
Det är väl samma när man köper ett hus med några år på nacken. Det dom flesta budgeterar väl när man budar, hur långt man har råd att vara med i budgivningen på priset. Inte räknar man med renoveringar på 1 miljon, poolen för 500K, garaget för 200K i totalkostnaden för vad man har råd att lägga för bud?

Nu skriver jag visserligen i form av gör-det-självare, det kanske är annorlunda om man ska leja bort ALLT. Min utgångspunkt är dock alltid ett visst form av egenintresse om man skriver på detta forum. Men jag kanske har fel uppfattning?

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Skulle jag bygga nytt hus så skulle markarbete vara 0kr i min "budget".
Ska du ställa huset direkt på gräsmattan?

Det är ju allmänt känt att de priser hustillverkarna presenterar innehåller minimalt med matkarbete. Det är bara att göra en snabb sökning på forumet så ser du att det lätt kan bli 2-400 000:- dyrare än priset i 'totalentreprenaden'.

• Gilla
Mikaelzii
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Ang banker. Jag tror det är bra att förstå hur de olika bankerna arbetar. Tar man Handelsbanken t ex så har dom eget mandat på kontoret. Kontorschefen är kung! Sparbankerna likaså.

Swedbank och Nordea har mycket begränsad möjlighet att förhandla lokalt. Danske Bank är en udda fågel... ibland så funkar det beroende på direktiven från HK, ibland inte. Men dom agerar på samma sätt då HK vill höja. SEB kan ta egna beslut men fokuserar på hela affären. Vad som är gemensamt är att det är inte de billigaste bankerna.

Att hota med att byta bank är helt fel. Det förlorar ni på. Bara att begära ut ett amorteringsunderlag så reagerar er befintliga bank. Och trevligt berätta att ni vill se över era lånekostnader och att ni har fått ett bra erbjudande. Därför vill ni nu upphandla era banktjänster. Det förstår vilken bank som helst. Hota en bank med att byta? Då ses ni som en kund som kan ställa till problem - det kan ni hellre göra hos en annan bank.
Som individ oavsett hög lån och 6-7M i lån - så är det ingenting som påverkar eller syns hos en Banks lokal kontor...

Glömde skriva att detta inte är min bank, vi har SEB men de har stängt sitt kontor här i stan plus att min mamma som ska hjälpa oss har sitt huslån i sparbanken , det var därför vi frågade dom... fick också höra argumenten ”ni är nya kunder som vi inte vet mycket om ”

useless useless skrev:

Det är ju allmänt känt att de priser hustillverkarna presenterar innehåller minimalt med matkarbete. Det är bara att göra en snabb sökning på forumet så ser du att det lätt kan bli 2-400 000:- dyrare än priset i 'totalentreprenaden'.
Själva markarbetet kostade 330k i detta fall.. tomten kostade 275k

@ @ndreas skrev:
De flesta som har byggt Älvsbyhus har fått kalkylerna att hålla, har läst om flera som skrivit olika forum samt samtalat med tre stycken. Det som kan skeva är markarbetet...

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Finns det några övriga skulder eller betalningsanmärkningar?

Nej inget sådant, har alltid skött oss prickfritt och aldrig tagit något på avbetalning

• Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
M
useless useless skrev:

Jag fick uppfattningen att grunden ingick i dom 338 550kr enligt specifikationen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.