Vissa banker är katastrof. Vår lokala bank sedan 30år tillbaka gav oss muntligt lån. Men backade för att vårt husbygge var för "osäkert". Vilket är skitsnack. För tomten köptes kontant, vi la in en mycket högre handpenning en vad som behövdes. Förhandsvärderat till 600k+ över produktionskostnad. Vi båda har goda inkomster och fläckfri historik. Det enda de var tvungen att säkra upp är betalningen för modulhuset EFTER slutbesiktning. Alla försäkringar finns på plats inkl färdigställande. Så det var en säker och lätt affär för banken. Sparbanken Alingsås. Ett skämt.

Det "roliga" är att dem man får prata med på banken har dålig koll och ingen egen makt. De ska sedan "sälja" in det till en annan bankman. När vi diskuterade räntan visade jag papper från denna sidan om andra som fått ränta på 2%, hon skrattade åt oss och sa att vi ska va glada om vi får mellan 4-7%.

Det gjorde det lätt att prata med andra bankerna. Både Nordea och Handelsbanken hade inga problem och var hur bra som helst att jobba med. Båda erbjöd 2% ränta under bygget. Endast Nordea var den vi prata med den som faktiskt tog beslutet. Hon var helt fantastisk och det vart banken vi gick över till.

Så helt enkel prata med fler banker! Lycka till.

• Gilla
Danne_83 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag måste bara få flika in när flera av er skriver att man ska göra markarbeten för flera 100K, hur tänker ni då? Skulle jag bygga nytt hus så skulle markarbete vara 0kr i min "budget". Möjligtvis ett lass grus för att parkera bilarna på, resten tar man allt eftersom man vet hur man ska ha det, eller när budget tillåter om man så vill.
Det är väl samma när man köper ett hus med några år på nacken. Det dom flesta budgeterar väl när man budar, hur långt man har råd att vara med i budgivningen på priset. Inte räknar man med renoveringar på 1 miljon, poolen för 500K, garaget för 200K i totalkostnaden för vad man har råd att lägga för bud?

Nu skriver jag visserligen i form av gör-det-självare, det kanske är annorlunda om man ska leja bort ALLT. Min utgångspunkt är dock alltid ett visst form av egenintresse om man skriver på detta forum. Men jag kanske har fel uppfattning?
Saken är väl den att ett begagnat hus kan man kanske leva i 5år utan att göra dom där renoveringarna du pratar om.
Men ett nytt hus med en utsida som ser ut som lervälling i 5år utan altan/gräsmatta/stensättning är lite värre...

Det handlar väl mest om att man ska ha det i åtanke att det kostar åtskilliga hundratusen att färdigställa.

Men såklart kan man lösa dom bitarna successivt. Så har vi gjort. Vi budgeterade inte vårt nybygge med vad utsidan sedan skulle kosta, eftersom vi inte riktigt visste hur den skulle se ut. Vi ville bo in oss och känna våra behov först. Vi fokuserade på hus och garage, sedan har vi löst allt runtomkring med eget arbete och egna medel allteftersom. Men så har det tagit ca5år också och allt är inte färdigt ännu...

En annan sak att ha i åtanke är värderingen, dom värderar nog huset utifrån värdet att hus OCH tomt är iordningställd. Dvs utan utsidan ordningställd så är värderingen lägre. Hamnar man i knipa och behöver sälja av huset, så kan ju detta bli ett problem om man då väntar med att göra iordning husets utsida i många år.

• Gilla
Mikaelzii
  • Laddar…
M
C crazytok skrev:
Saken är väl den att ett begagnat hus kan man kanske leva i 5år utan att göra dom där renoveringarna du pratar om.
Men ett nytt hus med en utsida som ser ut som lervälling i 5år utan altan/gräsmatta/stensättning är lite värre...

Det handlar väl mest om att man ska ha det i åtanke att det kostar åtskilliga hundratusen att färdigställa.

Men såklart kan man lösa dom bitarna successivt. Så har vi gjort. Vi budgeterade inte vårt nybygge med vad utsidan sedan skulle kosta, eftersom vi inte riktigt visste hur den skulle se ut. Vi ville bo in oss och känna våra behov först. Vi fokuserade på hus och garage, sedan har vi löst allt runtomkring med eget arbete och egna medel allteftersom. Men så har det tagit ca5år också och allt är inte färdigt ännu...

En annan sak att ha i åtanke är värderingen, dom värderar nog huset utifrån värdet att hus OCH tomt är iordningställd. Dvs utan utsidan ordningställd så är värderingen lägre. Hamnar man i knipa och behöver sälja av huset, så kan ju detta bli ett problem om man då väntar med att göra iordning husets utsida i många år.
Okej, jag kanske är yrkesskadad, precis som en takläggare skrattar glatt åt priserna som en takfirma ska ha för ett nytt tak när han själv gör det för materialkostnaden på några helger. Eller som när jag dränerade om mitt hus och en firma ville ha 150,000 för jobbet, jag gjorde det för materialkostnaden på typ 1/5-del.

Jag har dock fortfarande svårt att hitta dom ”flera hundra tusen” i markarbeten utanför grund som ni pratar om. Då måste det vara väldigt speciella tomter isf., extrema sluttningstomter som kräver L-stöd och veckovis med lastbilar som kör fylle. En 15-20 tons grävmaskin grovjusterar en normal villatomt på en dag. Ge det en dag extra för att fylla ut en parkeringsplats, en gångyta och uteplats med grus.

Jag har förresten själv gjort detta, för ett Älvsbyhus på en ganska plan tomt på 1200m2, dock utan grävmaskinen till hjälp men tomten var hyffsat grovjusterad. Jag hårdgjorde för carport, en 20m plattgång och två stenlagda uteplatser, gräsmattor och lite mur runt carporten, en liten trappa, plattrad runt hela huset osv. Tog 3v och jag var helt själv. Hade en liten bobcat för att köra ut 2 lass matjord till enda hjälp.

Jag minns inte vad min chef debiterade för mig men det var typ 30-35K. Plattorna var släta grå, 35x35x5, typ 70m2, 100kr/m2 kanske, 2 lass matjord, lite gräsfrö, några mursten, 2 lass 0-40, 2 dagars maskinhyra. Jag har svårt att tänka mig att det kostade över 100K, och då var det alltså ett köpt jobb.

M Markarbetaren skrev:
Okej, jag kanske är yrkesskadad, precis som en takläggare skrattar glatt åt priserna som en takfirma ska ha för ett nytt tak när han själv gör det för materialkostnaden på några helger. Eller som när jag dränerade om mitt hus och en firma ville ha 150,000 för jobbet, jag gjorde det för materialkostnaden på typ 1/5-del.

Jag har dock fortfarande svårt att hitta dom ”flera hundra tusen” i markarbeten utanför grund som ni pratar om. Då måste det vara väldigt speciella tomter isf., extrema sluttningstomter som kräver L-stöd och veckovis med lastbilar som kör fylle. En 15-20 tons grävmaskin grovjusterar en normal villatomt på en dag. Ge det en dag extra för att fylla ut en parkeringsplats, en gångyta och uteplats med grus.

Jag har förresten själv gjort detta, för ett Älvsbyhus på en ganska plan tomt på 1200m2, dock utan grävmaskinen till hjälp men tomten var hyffsat grovjusterad. Jag hårdgjorde för carport, en 20m plattgång och två stenlagda uteplatser, gräsmattor och lite mur runt carporten, en liten trappa, plattrad runt hela huset osv. Tog 3v och jag var helt själv. Hade en liten bobcat för att köra ut 2 lass matjord till enda hjälp.

Jag minns inte vad min chef debiterade för mig men det var typ 30-35K. Plattorna var släta grå, 35x35x5, typ 70m2, 100kr/m2 kanske, 2 lass matjord, lite gräsfrö, några mursten, 2 lass 0-40, 2 dagars maskinhyra. Jag har svårt att tänka mig att det kostade över 100K, och då var det alltså ett köpt jobb.
Om din chef debiterade 30-35K för dig inklusive Bobcat för 3v så förstår jag att du inte tror det blir dyrt. Du har nog ingen vidare lön heller, eller så går din chef back på dig.
Normalt borde väl vara minst det dubbla.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
M
V vectrex skrev:
Om din chef debiterade 30-35K för dig inklusive Bobcat för 3v så förstår jag att du inte tror det blir dyrt. Du har nog ingen vidare lön heller, eller så går din chef back på dig.
Normalt borde väl vara minst det dubbla.
Tråkigt när folk inte läser vad man skriver utan drar egna slutsatser. Om du läser inlägget igen så ser du att jag använde Bobcaten till att köra ut 2 lass jord, jag hade den i 2 dagar! Den kostade DÅ, detta är 20 år sedan, ca. en 1000-lapp per dag. Jag kostade nog 300kr/tim, idag kan man nog hitta en kille från Öst som gör samma för halva timpengen. 300kr x 40t x 3v = 36,000. Och ska jag vara ärlig så tog jag i i överkant på min timkostnad. På mitt företag, ett av världens största inom bygg, betalar vi 330-340kr/tim när vi hyr in folk från dom större aktörerna inom personaluthyrning för anläggningsjobb.

Ja, men man debiterar ju det dubbla inkl. moms till kund för en duktig markgubbe. Ca 600 i timmen i 3v är ju över 70’. Detta utan material.

M
F falkn skrev:
Ja, men man debiterar ju det dubbla inkl. moms till kund för en duktig markgubbe. Ca 600 i timmen i 3v är ju över 70’. Detta utan material.
Ha ha ha, då har du blivit blåst utan dess like! Jag känner flera som kör eget, som är väldigt duktiga, skulle dom debitera 600kr/tim inkl. moms så skulle dom nog sitta hemma och rulla tummarna utan jobb!

M Markarbetaren skrev:
Ha ha ha, då har du blivit blåst utan dess like! Jag känner flera som kör eget, som är väldigt duktiga, skulle dom debitera 600kr/tim inkl. moms så skulle dom nog sitta hemma och rulla tummarna utan jobb!
Nu jobbar jag som platschef för större nyproduktioner (100 mkr och uppåt) och har hyffsad koll på vad saker kostar... Brukar betala runt 425 kr/h exkl. moms. Det är en ganska vedertagen summa för en liiite billigare yrkesarbetarkategori (med svenska avtal osv). Snickare lite mer kanske runt 460-480, el och VS samma. 425 + moms är 530. Därmed ganska rimligt att timpengen till en privatperson ligger runt 550-600 kr/h före rot.

Nu pratar jag ju dock inte om småfirmor utan stora markentreprenörer som omsätter runt 100 mkr. Inte någon nisse med en spade som kan köra grävmaskin om det tryter. Befattar mig inte med mindre. Är bara en massa stök då även om det skulle vara billigare.

• Gilla
mgranbom
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vet inte var du bor, men i städer över 75000 pers så skulle jag säga att det är normalt med 600/h

• Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Har alltid haft Nordea men bara tagit något mindre lån för en begagnad bil, så var ganska anonym för banken så den dagen när jag och min sambo ville ta ett bolån så var Nordea inte det minsta intresserade, trots ordnad ekonomi. Vi var runt hos flera banker, där vi fick olika bemötande och erbjudanden och min slutsats är att alla är inte lika för banken, utan det handlar mycket mer om att "känna" bankfolket eller att någon som är befintlig kund kan "rekommendera" dig, då var det oftast inget problem. Tycker att det är helt sjukt att det kan få funka så men men, så är det.

Angående tomten, så skaffa er en bild kring prisläget på befintliga hus i området, skulle inte sånt hus i väldigt fint skick kunna gå för samma pengar som ni vill bygga för? Bygger man nytt på ett ställe som inte är så attraktivt så kan det ju vara så att värdet faktiskt blir under värdet. Har man långsiktiga boplaner så kanske det inte gör så mycket om värdet är lite lägre initialt, då värdet säkert ökar med tiden, men bankerna ser det ju inte så.

M Marcus Andersson skrev:
Har alltid haft Nordea men bara tagit något mindre lån för en begagnad bil, så var ganska anonym för banken så den dagen när jag och min sambo ville ta ett bolån så var Nordea inte det minsta intresserade, trots ordnad ekonomi. Vi var runt hos flera banker, där vi fick olika bemötande och erbjudanden och min slutsats är att alla är inte lika för banken, utan det handlar mycket mer om att "känna" bankfolket eller att någon som är befintlig kund kan "rekommendera" dig, då var det oftast inget problem. Tycker att det är helt sjukt att det kan få funka så men men, så är det.

Angående tomten, så skaffa er en bild kring prisläget på befintliga hus i området, skulle inte sånt hus i väldigt fint skick kunna gå för samma pengar som ni vill bygga för? Bygger man nytt på ett ställe som inte är så attraktivt så kan det ju vara så att värdet faktiskt blir under värdet. Har man långsiktiga boplaner så kanske det inte gör så mycket om värdet är lite lägre initialt, då värdet säkert ökar med tiden, men bankerna ser det ju inte så.
Givetvis är inte alla lika för banken, tur är väl det.

Jag kan relatera till just det där att vara först att bygga och det kan vara både bra och mindre bra. När vi slog till 2011 som första hus i ett område där 14 likadana hus skulle uppföras visade det sig att det sedan gick oerhört trögt att sälja resten trots ett attraktivt område. Dels blev det i den vevan lite svårare att få lån på banken och dels så var marknadsföringen dålig om ni frågar oss. Hur som helst så stod vi själva där i nästan två år innan en ny mäklare tog över och det tog fart. Sedan var det byggarbetsplats fram till 2017/2018 har jag för mig. Idag är det grymt och det har gått ett par hus med +1miljon i vinst men jag vill ändå varna lite. Visst, en fördel var att vi kunde välja tomt först och idag känns det värt det men nu i efterhand var det lite trist att det blev så långdraget som det blev.

• Gilla
Jakobk
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:

Så... du köpte tjänsten av dig själv mer eller mindre? Eller vad exakt menar du med "köpt jobb"? Klart det blir bra mycket billigare ifall man arbetar som anläggare och kan göra det själv. Men långt ifrån alla är anläggare eller har kontakter för den delen.

M
JLyck JLyck skrev:
Så... du köpte tjänsten av dig själv mer eller mindre? Eller vad exakt menar du med "köpt jobb"? Klart det blir bra mycket billigare ifall man arbetar som anläggare och kan göra det själv. Men långt ifrån alla är anläggare eller har kontakter för den delen.
Jag menade att jag utförde precis detta arbete åt en kund, inget svartjobb, dvs. ett köpt vitt jobb.
Själv är jag av åsikten att markjobb är bland det enklaste man kan utföra på sin fastighet. Att köra lite grus/jord med en skottkärra på lediga stunder, lägga lite plattor, så gräsfrö, är i min värld något som man bör klara av som husägare. Att man sedan är lat eller inte har fysisk förmåga är en annan sak, men utförandemässigt så är det inget svårt. Då skriver jag inte detta i form av yrkesverksam, utan i egenskap av privatperson som aldrig har anlitat en hantverkare. Jag har bytt skorstenar, monterat nytt värmesystem, värmepumpar, kök, pool, altaner, bod i lösvirke enligt egen ritning, ytskikt osv. själv genom att bla. fråga på detta forum (som jag förmodar är syftet med byggahus forum, att klara göra saker själva) och komplexiteten för just markarbete är nog det enklare bland dessa jobb, om än det tyngsta.

• Gilla
Morgonskiftet
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Det är inte helt lätt att bedöma det hela utifrån en enda bank, vem som sagt vad, hur kalkyler ser ut, osv.
.
Denna tanke har slagit mig oxå! Jag läste på lite om ********* och det bästa är nog att anlita en låneförmedlare som undersöker förutsättningarna åt dig, så man slipper att själva ringa runt till alla banker!!

/redigerat av moderator

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.