M Majken84 skrev:
Om de ifrågasätter vårt sparande... har aldrig tagit en pinal på kredit, varken tv-apparater , resor eller bilar.. knappast många som sparar ihop så här med sina löner i dagens samhälle
Banken uppfattar det som följande. Du har använt dina nettopengar till att köpa en bil, alltså mindre cash till kontantinsats. Samt att du dragit på dig fasta kostnader till driften av bilen.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Har arbetat mycket med banker. Bl a för att få försöka få ordning på/stötta en del av deras företagskunder som landat i problem.

En bank vill aldrig sätta någon kund i problem. Vare sig privatskolan eller på företagssidan. Det kan kosta enormt mycket i dålig PR vilket ingen bank är intresserad av. Samtidigt vill dom göra affärer och tar inga direkta risker.

Det finns då vissa situationer som är extremt svåra att hantera. T ex om en ort i princip har en enda (eller fåtal) stor arbetsgivare. Ett exempel var SAAB i Trollhättan. Banken vet oftast att företaget har problem och kanske riskerar att gå omkull. (Företaget håller på att säljas kan vara en annan anledning.) De anställda har ingen aning. Så de planerar friskt för framtiden med husköp etc. Bolåneansökningarna väller in och budgivningarna ökar. Linalbankerna börjar svettas...

Pratade med en Bankdirektör och han mådde inte direkt bra beroende på detta. Han försökte ta så mycket ansvar han kunde bl a genom att neka lån eller avråda. Banksekretessen gör dock att han aldrig kan säga som det var.

Vet inte om detta är skälet för er, om ni jobbar på samma arbetsplats, vad snittvärdet för villor är i ert område, vilket utbud som finns, etc. (Just nu är det fortfarande högkonjunktur så ”mitt” scenario är kanske helt osannolikt.)

Den lokalkännedomen om lokala marknaden sitter ofta bankernas lokalkontor med. Telefon-/internetbankerna har ingen aning. Så det borde gå att få lån den vägen.

Vill ni verkligen bygga så kör igång ändå!

Nej vi arbetar på två olika ställen , jag arbetar dessutom på familjens företag så jag har bra insyn i företagets ekonomi, så jag tror inte att det handlar om något sådant i detta fallet

Så det är nog något annat som klämmer i detta fall, jag tror de stör sig på att inga tomter är sålda än.

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Banken uppfattar det som följande. Du har använt dina nettopengar till att köpa en bil, alltså mindre cash till kontantinsats. Samt att du dragit på dig fasta kostnader till driften av bilen.
Det kan vara på det viset givetvis som du säger, men de flesta har idag två bilar och vi har bara en... hade det inte varit värre att ha en leasingbil för 4500 / mån ?

• Gilla
Toogoodtobetrue och 1 till
  • Laddar…
Bra!

Då tycker jag du skall vända dig till er företagsbank. Och också kontakta kontorschefen, säga att du blivit felaktigt bemött och be honom att förklara deras ställningstagande. Var saklig. Oavsett vad som säger så har du lärt dig något.

Banker och chefer i synnerhet verkligen hatar klagomål.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
M Majken84 skrev:
Det kan vara på det viset givetvis som du säger, men de flesta har idag två bilar och vi har bara en... hade det inte varit värre att ha en leasingbil för 4500 / mån ?
Bil är inte skälet. Speciellt inte om den inte påverkar belåningsgraden. Glöm det.

M Majken84 skrev:
Det handlar inte om att jämföra med andra det handlar om er situation. Skillnad i inkomster och utgifter resulterar i lämplig storlek på lånet. Det är ni som ska betala lånen inte någon annan.

N noone70 skrev:
När jag köpte min första lägenhet i stockholm för 25 år sen så hade jag problem med att få lån i handelsbanken, råkade nämna det för min VD på en fikarast var på han gick in på sitt rum och ringde ett samtal och 10 minuter senare ringde banktjänstemannen som tidigare nekat mig och berättade att mitt lån var beviljat.
Med rätt kontakter så är det lättare :)
Med rätt kontakter VAR det lättare. Tror inte det fungerar på samma sätt idag.

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
M Majken84 skrev:
Jag har gjort klart för banken att både min mamma och pappa stöttar oss i detta ekonomiskt , dvs det finns ekonomi bakom detta
Har din mamma och pappa varit med vid möten med banken eller pratat med den i telefon? Vi var i en liknande situation när vi köpte vårt första hus (ett rejält renoveringsobjekt) och banken nekade först men efter att ha pratat med min pappa och förstått att han stöttade oss i detta så godkände de lånet. Han behövde inte ens borga. Både vi och banken gjorde i slutändan en bra affär på det huset och nuförtiden är de väldigt vänliga de få gånger man besöker bankkontoret :)

M MetteKson skrev:
Jag tycker man ska kunna ta hand om sin ekonomi på egen hand, utan morsan och farsan, innan man ger dig in i en husaffär.
Det där var väl ett onödigt påhopp. Banken ser ofta misstänksamt på unga eftersom de är "oprövade", de vet inte om man ror iland en renovering eller lämnar ett "arge snickaren-hus" med ett skuldberg efter sig. Därför kan det vara bra med föräldrar som kan berätta om hur man är som person och att de stöttar en om det skulle dyka upp något oväntat, det lugnar ned banken lite.

Farsan gick inte i borgen för oss och vi lånade inga pengar av honom heller, utan renoverade huset på egen hand (inga hantverkare förutom en grävare med förare till dräneringen) och med egna medel, och sålde det i renoverat skick efter 4 år med en vinst på 1.5 miljoner, så det slutade väl för samtliga :)

Redigerat:
Personliga kontakter och möten är fortfarande A och O både för att få ett kanske tveksamt lån och för att få en fördelaktig ränta.
Det är åtminstone min erfarenhet.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
M Majken84 skrev:
Nej vi arbetar på två olika ställen , jag arbetar dessutom på familjens företag så jag har bra insyn i företagets ekonomi, så jag tror inte att det handlar om något sådant i detta fallet

Så det är nog något annat som klämmer i detta fall, jag tror de stör sig på att inga tomter är sålda än.
Här kan vi ju kanske hittat orsaken, familjens företag. Banken kanske ser det som en risk om det inte är ett allt för stort bolag?
Även om det går bra nu så är det en risk

M Majken84 skrev:
Jag har gjort klart för banken att både min mamma och pappa stöttar oss i detta ekonomiskt , dvs det finns ekonomi bakom detta
Då är nog det bästa att be mamma och pappa swisha över en 4-500.000kr till ditt konto, så ni inte behöver ta lika mycket i lån utan har en högre insats istället.
Att diskutera med banken hur mamma och pappa kan hjälpa till ”om” det behövs kan ju lika gärna banken se som att ni tar ett privatlån utav dom som ni måste betala tillbaka... vilket troligen är den synen dom har på det hela.

Att bygga nytt kräver en högre insats, så är det alltid.

Gällande värdering så brukar banken ha sina egna mäklare som får göra en mer opartisk värdering, och det är den som gäller.

En mäklare som säljer tomt/hus värderar självklart i högsta laget.

• Gilla
Probably Wrong och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Då är nog det bästa att be mamma och pappa swisha över en 4-500.000kr till ditt konto, så ni inte behöver ta lika mycket i lån utan har en högre insats istället.
Att diskutera med banken hur mamma och pappa kan hjälpa till ”om” det behövs kan ju lika gärna banken se som att ni tar ett privatlån utav dom som ni måste betala tillbaka... vilket troligen är den synen dom har på det hela.

Att bygga nytt kräver en högre insats, så är det alltid.

Gällande värdering så brukar banken ha sina egna mäklare som får göra en mer opartisk värdering, och det är den som gäller.

En mäklare som säljer tomt/hus värderar självklart i högsta laget.
Det är den grejen som är mitt krux... jag vill bara låna 85% av produktionskostnaden på 2.4 och vill således inte få en lägre värdering när allt är byggt, därför mina kalla fötter

N noone70 skrev:
Här kan vi ju kanske hittat orsaken, familjens företag. Banken kanske ser det som en risk om det inte är ett allt för stort bolag?
Även om det går bra nu så är det en risk
Denna bank trodde inte på en generationsväxling i vårt företag och vägrade därmed att låna ut pengar för den, det var 20 år sedan , man bytte därmed bank men har drivit företaget som en framgång ända sedan dess...men det är en helt annan historia, jag tror att banken ogillar att inga andra tomter är sålda samt att värderingen är osäker, därför drar man sig, detta får även mitt larm att gå och jag är tveksam till att fortsätta även om vi nu fick grönt med annan bank

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
tack alla ni som gett råd i detta, jag har konstaterat att jag ska ha is i magen oavsett om jag fått lånet genom annan bank, jag väntar och ser ifall någon annan börjar bygga först istället

• Gilla
Kashew och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.