23 884 läst ·
79 svar
24k läst
79 svar
Nekad inglasning: ”För många inglasade balkonger i området”
Jag ska begära ut tidigare bygglov på måndag.M MetteKson skrev:
Borde inte resonemanget för bygglovet som godkändes 2013 fortfarande vara giltigt? Dvs när Veidekke byggde fastigheten. Jag har begärt ut bygglovet 2013, om det verkligen är så att Veidekke byggt 7800kvm och DP säger Max 5900kvm så har de uppenbarligen fått det godkänt av nämnden.
Kan man då avslå framtida bygglov och säga att den från 2013 bryter mot DP?
Kan man då avslå framtida bygglov och säga att den från 2013 bryter mot DP?
Om ni söker på linkande fall som har överprövats, finns det domar som skulle kunna var till er fördel i er bygglovsansökan. Se exemplet nedan.
https://www.domstol.se/globalassets...jooverdomstolen/avgoranden/2018/p-9537-17.pdf
https://www.domstol.se/globalassets...jooverdomstolen/avgoranden/2018/p-9537-17.pdf
Menar du att vi använder det som argument i bygglovsansökan eller väntar och överklagar och pekar på domarna? Ifall vi överklagar behöver vi nog vänta 1-2år innan vi får inglasning.M Mårten83 skrev:
Tycker detta stycke är intressant att diskutera vidare!M MetteKson skrev:
Har läst om stycket nu och jag tycker inte att det är solklart att man menar öppenarean:
Om man tolkar detta som att ovan mark tillhör öppenarean så borde i kvadratmeter också göra det. Det är mer rimligt att man menar att både bruttoarean och öppenarean mäts i kvadratmeter ovan mark.
Om inte så är det fri tolkning till vad enheten är för bruttoarea. Så varför inte köra på 10*kvm?
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Jag har erfaranhet från en komun där politikerna var stakar och körde över tjänstemännen i många frågor.P Plutus skrev:
Redigerat:
Av egen erfarenhet erfarenhet av " Byggahus.se " får man ofta dåliga svar. Det finns en och annan som är seriösa det får vi inte glömma. Jag har stor respekt och tacka dem.R Ritte skrev:Hej! Jag och en granne fick nyss avslag pga en dåligt gammal regel. Anledningen var tydligen att får många i området har glasat in, därför får inte vi glasa in.
Jag är ny angående detta med bygglov, men jag antar att vi kan överklaga? Hur är det effektivast att göra det? Genom att visa att det finns andra områden med fler inglasade balkonger?
Eller vara argumentera om att det är en dålig regel (tydligen tyckte de själva att den var konstig).
Jag svarar vad som händer mig in, har bostadsrätt. Är det flera som har inglasad balkong - terassen så borde det finnas på kommunen bygglov. Gå personligen in till kommunen och tala med dom om ditt ärende.
Behövs ju dessutom en omröstning i årsstämma, för att Brf ska ansöka om ytterligare inglasning, eller har det ändrats senaste 10 åren?R Ritte skrev:Hej! Jag och en granne fick nyss avslag pga en dåligt gammal regel. Anledningen var tydligen att får många i området har glasat in, därför får inte vi glasa in.
Jag är ny angående detta med bygglov, men jag antar att vi kan överklaga? Hur är det effektivast att göra det? Genom att visa att det finns andra områden med fler inglasade balkonger?
Eller vara argumentera om att det är en dålig regel (tydligen tyckte de själva att den var konstig).
Det är på gott och ont, ofta har tjänstemännen mycket bättre koll på lagstiftningen än politikerna och att de senare kör sitt eget race kan få stora konsekvenser.Heij83 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/darfor-blev-elva-politiker-i-alingsas-atalade-for-ett-bygglov
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Det kanske blev något gjort i kommunen.zarkov skrev:
Sen är det tråkigt om en sak blir fel, lagen borde göras om och vara mer liberal när det kommer till bygglov och tjänstemännen har för mycket makt.
Det är inte anledningen, jag baserade det på en snabb kommentar från min granne.Patrik V. skrev:
Kolla mitt inlägg när jag bifogar svar från handläggaren. Hon menar att fastigheten som byggdes är mycket större än detaljplanen därför behandlar de inte ärendet. Det har inget med just inglasningen att göra utan hennes tolkning av bygglov 2013 när fastigheten byggdes vs detaljplan för området.
Om du tycker du fått dåligt bemötande av handläggaren och att hon har svårt att förklara regelverket på ett bra sätt kan du be om en annan handläggare.R Ritte skrev:
Att byta handläggare och förvänta sig ett annat svar tror jag inte tjänar något till. På kontoret diskuterar handläggarna kring bedömning/tolkning av ärenden som är inlämnade. Då det är troligt att du får samma svar av en ny handläggare.
Invänta besluten jag nämnde tidigare för hus och balkonger så kan vi resonera vidare senare.
Cirkusen fortsätter! Fram med popcornen! Har fått tag i bygglovet från 2018 för första inglasningen som föreningen skötte.
Där står det att åtgärden överensstämmer med detaljplanen.....
Helt otroligt att man kan tolka en så simpel grej så annorlunda.
Där står det att åtgärden överensstämmer med detaljplanen.....
Helt otroligt att man kan tolka en så simpel grej så annorlunda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder