T Thomas_Blekinge skrev:
Jag säger inte att slocellsanläggningar inte emitterar brus. Men FOI-rapporten räknar upp ett fåtal incidenter, inget fall av störningar för krigsmakten.
Räckvidden på eventuella störningarna verkar vara tämligen begränsad (<100m).
U.S. Navy ser inte heller några större problem:
Electro-Magnetic Interference from Solar Photovoltaic Arrays, U.S. Department of the Navy, Renewable Energy Program Office (REPO) (nrel.gov)
Ett påhittat eller möjligen mycket överdrivet problem från krigsmaktens håll.
Störningar tar inte slut efter 100m. De adderas med alla andra störningar och blir ett problem. Jämför tex med ljusföroreningar. Du är kanske av uppfattningen att den inte lyser mer än 10m. Ändå stör ljuset bra långt bort. Alla störningar adderas och blir ett problem, även om man kanske inte kan peka ut specifika anläggningar som störande. De orsakar problem, men jag tycker ändå att man ska kravställa störningsnivån snarare än att förbjuda solkraft.

Skånepöjk Hällvetet skrev:
hur tänker du? De har säkert investerat +100k. Visa lite sympati
Jag tänker att staten skulle sluta subventionera onödiga energikällor. De snåla människor som sätter upp solceller gör det enbart för att det just nu råkar vara ekonomiskt fördelaktigt. Utan subventioner och krav på att nätägare skall tvingas ta emot el-ändet så skulle dessa paneler enbart sättas upp av teknikentusiaster. Så, nej, jag har ingen sympati med snålisarna.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Skånepöjk
V videopac skrev:
Jag tänker att staten skulle sluta subventionera onödiga energikällor. De snåla människor som sätter upp solceller gör det enbart för att det just nu råkar vara ekonomiskt fördelaktigt. Utan subventioner och krav på att nätägare skall tvingas ta emot el-ändet så skulle dessa paneler enbart sättas upp av teknikentusiaster. Så, nej, jag har ingen sympati med snålisarna.
vad babblar du om? Du har verkligen noll koll. Bidraget du får är några få %.
Folk sätter upp solceller då det är ett bra och miljövänligt komplement. Läs på lite innan du yttrar dig

vad babblar du om? Du har verkligen noll koll. Bidraget du får är några få %.
Folk sätter upp solceller då det är ett bra och miljövänligt komplement. Läs på lite innan du yttrar dig
Det är nog du som inte vet vad du pratar om. Några få proccent? Haha.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Skånepöjk
V videopac skrev:
Det är nog du som inte vet vad du pratar om. Några få proccent? Haha.
du får 15% på en anläggning som i många fall kostar +150k.
Vet inte vilken värld du lever i

Du får dessutom avdrag på skatten när du köper el, det är en stor subvention.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
D Daniel 109 skrev:
Du får dessutom avdrag på skatten när du köper el, det är en stor subvention.
hur funkar det avdraget? Inget jag visste, kanske borde kolla upp det :)

G
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag säger inte att slocellsanläggningar inte emitterar brus. Men FOI-rapporten räknar upp ett fåtal incidenter, inget fall av störningar för krigsmakten.
Räckvidden på eventuella störningarna verkar vara tämligen begränsad (<100m).
U.S. Navy ser inte heller några större problem:
Electro-Magnetic Interference from Solar Photovoltaic Arrays, U.S. Department of the Navy, Renewable Energy Program Office (REPO) (nrel.gov)
Ett påhittat eller möjligen mycket överdrivet problem från krigsmaktens håll.
Sverige har sin utrustning och sina krav USA har sin utrustning och sina krav.

Jag gissar på att försvaret frekvent sveper igenom sitt frekvensområde och har på senare tid hittat en spurios som är x dB över gränsen och har då valt att agera. Inte att deras utrustning inte fungerar.

hur funkar det avdraget? Inget jag visste, kanske borde kolla upp det :)
Du får i dagsläget 60 skatteavdrag för varje kWh du matar ut på elnätet som du (sett till helåret) köper tillbaka.
Exporterad el under året 10 000 kWh + inköpt el under året 10 000 kWh = 6000 kr i skatteavdrag
Exporterad el under året 10 000 kWh + inköpt el under året 12 000 kWh = 6000 kr i skatteavdrag
Exporterad el under året 10 000 kWh + inköpt el under året 5 000 kWh = 3000 kr i skatteavdrag

• Gilla
Skånepöjk
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
då fick jag lite info! tack
Nej för h-vete! Det var ju det du inte skulle fått!!

;)

En svensk håller truten! :)

6FUZm_fFYdqVoc5PL7k25T-El_X1a5dopTl5C38aQ1Y.jpg

• Gilla
videopac
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej för h-vete! Det var ju det du inte skulle fått!!

;)

En svensk håller truten! :)

[bild]
åååh... f'låt jag har inte lärt mig någonting...
jag blev bara dummare...:rofl::crysmile:

• Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Som jag förstått det får man även bra betalt när man säljer sin sk*t-el. Det borde vara så att den som vill sälja in el på nätet får sälja den när någon vill köpa den, exempelvis när det är brist på el... det vill säga inte under dagstid när solen skiner utan på vintern när det är mörkt och vindstilla. Det bör ankomma på säljaren att se till att lagra sin el så att det går att sälja. Som det är nu blir det bara skräpel som inte gynnar någon... ja, förutom solcellsinnehavaren som gnuggar händerna.

Men så är det ju med all slumpkraft, det skall gynnas på andras bekostnad.

• Gilla
leven85 och 2 till
  • Laddar…
Skånepöjk
V videopac skrev:
Som jag förstått det får man även bra betalt när man säljer sin sk*t-el. Det borde vara så att den som vill sälja in el på nätet får sälja den när någon vill köpa den, exempelvis när det är brist på el... det vill säga inte under dagstid när solen skiner utan på vintern när det är mörkt och vindstilla. Det bör ankomma på säljaren att se till att lagra sin el så att det går att sälja. Som det är nu blir det bara skräpel som inte gynnar någon... ja, förutom solcellsinnehavaren som gnuggar händerna.

sjukt bra faktiskt! Kanske kan bli en hacka i sommar så kan jag tanka båten lite extra :)

• Haha
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
V videopac skrev:

Du kan inte sälja något som ingen vill ha. Men folk vill ha el, så den går att sälja.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
V videopac skrev:
Som jag förstått det får man även bra betalt när man säljer sin sk*t-el.

"sk*t-el"? Är elen från solceller sämre än el från någon annan källa på något sätt?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.