23 482 läst ·
159 svar
23k läst
159 svar
Nej till solceller för att skydda totalförsvaret
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
på vilket sätt skulle batteriet ersätta optimeraren med dess funktioner?D Daniel 109 skrev:
långa kablar kommer det bli.
det handlar inte om lite störningar på elnätet.
det kan vara ganska stora störningar.
sysslar du med amatörradio så är dessa störningar förödande.
sen är det nog ett väldigt stort mörkertal.
eftersom det är inte alltid någon störs
Fattar du inte vad jag skriver så kvittar det. Jag tänker inte göra långa utläggningar. Jag har inte skrivit något i närheten av din tolkning.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Ja, om ni läser vad jag skrivit i stället för att hitta på saker så begriper nog ni med. (Eller kanske inte, jag tenderar att glömma nivån på tankeförmågan här)
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Läs här om fenomenet:lars_stefan_axelsson skrev:
Där talar man om problem för amatörradio och eventuell blåljusenheter. Hade det funnits allvarliga problem för det tyska försvaret hade det säkert funnits med.
Men ni kanske sitter på rapporter från andra länder där militären störs.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Skulle det varit med en länk?T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
vad vill du uppnå?T Thomas_Blekinge skrev:
De vill undvika att det blir störningar?
vem vet hur störningarna skulle bli om större delen av husen skulle ha problemen?
det handlar inte om att försvaret har dåliga saker. men självklart vill man undvika störningar.
hitta den här pdf'en... Foi som gjort en sammanfattning över de enligt dig icke existerande problem. den visar inte bara militärens problem, utan blåljus har haft problem. sen öven telia... men dessa kanske är obetydande?
https://www.google.com/url?sa=t&sou...gQFnoECDoQAQ&usg=AOvVaw0j6XV5RYDgQmetRH69zW1H.
förresten har man inte i många år jobbat med att störa ut sändare? det är klart att alla sändare går att störa ut. vissa svårare än andra
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Jag säger inte att slocellsanläggningar inte emitterar brus. Men FOI-rapporten räknar upp ett fåtal incidenter, inget fall av störningar för krigsmakten.
Räckvidden på eventuella störningarna verkar vara tämligen begränsad (<100m).
U.S. Navy ser inte heller några större problem:
Electro-Magnetic Interference from Solar Photovoltaic Arrays, U.S. Department of the Navy, Renewable Energy Program Office (REPO) (nrel.gov)
Ett påhittat eller möjligen mycket överdrivet problem från krigsmaktens håll.
Electro-Magnetic Interference from Solar Photovoltaic Arrays, U.S. Department of the Navy, Renewable Energy Program Office (REPO) (nrel.gov)
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Du kanske bör läsa igenom hela fois rapport.T Thomas_Blekinge skrev:Jag säger inte att slocellsanläggningar inte emitterar brus. Men FOI-rapporten räknar upp ett fåtal incidenter, inget fall av störningar för krigsmakten.
så får du lite koll på vad allt innebär.
men tror du att försvaret har dåliga vapen de vill dölja eller att de väljer det säkra före osäkra?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Notera att de skriver om communications and navigation systems, samt radar. Det är klart att dessa system är relativt okänsliga. De är inte heller direkt hemliga.T Thomas_Blekinge skrev:Jag säger inte att slocellsanläggningar inte emitterar brus. Men FOI-rapporten räknar upp ett fåtal incidenter, inget fall av störningar för krigsmakten.
Men här pratar vi antagligen om signalspaning. Dessa system är mkt känsligare (jmf EMI skyddet på Onsalahalvön för radioteleskopet där, lag (2006:449)). De är också extremt hemliga…
Det är ju inte som om försvaret sagt blankt nej till allt vad solceller heter i hela landet.
Nu har jag själv ingen hemlig kunskap kring vår förmåga vad gäller dessa system, så jag riskerar inte att läcka någon sådan. Men det är ändå något som bäst inte diskuteras i öppna sammanhang. Så jag drar själv sträck där.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
då fick jag lite info! tacklars_stefan_axelsson skrev:
Notera att de skriver om communications and navigation systems, samt radar. Det är klart att dessa system är relativt okänsliga. De är inte heller direkt hemliga.
Men här pratar vi antagligen om signalspaning. Dessa system är mkt känsligare (jmf EMI skyddet på Onsalahalvön för radioteleskopet där, lag (2006:449)). De är också extremt hemliga…
Det är ju inte som om försvaret sagt blankt nej till allt vad solceller heter i hela landet.
Nu har jag själv ingen hemlig kunskap kring vår förmåga vad gäller dessa system, så jag riskerar inte att läcka någon sådan. Men det är ändå något som bäst inte diskuteras i öppna sammanhang. Så jag drar själv sträck där.