23 482 läst ·
159 svar
23k läst
159 svar
Nej till solceller för att skydda totalförsvaret
Förklara hur ett försvar inte kan fungera pgr av solceller och även vindkraftverk till havs?Skandiamannen skrev:
Dessa uttalanden om något är väl att underminera ett försvar.
Fast du lever väl på 40-talet precis som totalförsvaret verkar göra
Solceller : kan generera radiofrekventa störningar, som påverkar både egen kommunikation och viktig signalspaning.H Hans Al skrev:
Vindkraftverk : försvårar bl.a. för flyg att " flyga under radarn" d.v.s. på mycket ( extremt ) låg höjd över havet. De genererar också massor av egna radarreflexer, som stör och i värsta fall skymmer det, som sker där bortom.
Sydnytt hade ett reportage härförleden och visade var den nya fiberkabeln till kontinenten går och påtalade kapaciteten i den, så har en annan inte kunnat märka ut " hemliga" eller befintliga fiberkablar.T Thomas_Blekinge skrev:
Låter som de letar problem istället för att lösa dem.HasseTeknik skrev:
Solceller : kan generera radiofrekventa störningar, som påverkar både egen kommunikation och viktig signalspaning.
Vindkraftverk : försvårar bl.a. för flyg att " flyga under radarn" d.v.s. på mycket ( extremt ) låg höjd över havet. De genererar också massor av egna radarreflexer, som stör och i värsta fall skymmer det, som sker där bortom.
Vi får väl fortsätta studera grannländerna och gnälla över elpriserna.
Det högteknologiska och alerta försvar som vi har, har inga problem att snabbt ställa om och anpassa sig efter de nya förutsättningarna.HasseTeknik skrev:
Hur menar du att de ska ställa om och anpassa sig för det?H Hans Al skrev:
Och är du villig att betala de miljarder det skulle kosta att göra, bara för att några husägare ska få installera solceller?
Du vet uppenbarligen inget om radiokommunikation och radar och vilka naturlagar, som används av sådana system!H Hans Al skrev:
En lite mer praktisk fråga: Kan du förklara hur militära flygplan ska kunna flyga på t.ex. 20 m höjd över havet, rakt igenom en vindkraftspark.
Jag förstår att dåliga växelriktare kan störa radiosignaler. Det borde man såklart inte använda.HasseTeknik skrev:
(Själv upplevt att ex. wifi och blåtand funkar dåligt med microvågsugnar)
Antar det funkar lika dåligt oavsett håll.HasseTeknik skrev:
Anpassa utrustningen i detta fall växelriktaren. Gissar att det är olagligt redan idag att installera störningsutrustning. (Kanske rent av är ett krigsbrott att störa ut radar..)tveksamt skrev:
Menar du att försvaret ska ägna sig åt att modifiera växelriktare åt den privata marknaden? Det tror jag inte.H Hans Al skrev:
Det försvaret möjligtvis kan göra är att jobba med att anpassa sin egen utrustning för att bli mindre störningskänslig, och det arbetet pågår säkert redan.
Men det är ju klart mer tidseffektivt att neka privatpersoner att sätta upp solceller, så jag ser ingen anledning till att de ska sluta med detta.
Tycker att all utrustning som installeras skall vara emc-testat. Utrustning som "läcker" kan störa annat också som sagt.tveksamt skrev:
Menar du att försvaret ska ägna sig åt att modifiera växelriktare åt den privata marknaden? Det tror jag inte.
Det försvaret möjligtvis kan göra är att jobba med att anpassa sin egen utrustning för att bli mindre störningskänslig, och det arbetet pågår säkert redan.
Men det är ju klart mer tidseffektivt att neka privatpersoner att sätta upp solceller, så jag ser ingen anledning till att de ska sluta med detta.