P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Är inte poängen med just Murmansk att det INTE fryser på vintern?
Jo, oftast, men det är en jäkla lång bit att åka dit både till lands och till sjöss.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
finns det någon vänlig själ som kan förklarar vad som är problemet med solceller och försvaret? Är det anläggningens dc-sida som stör? på vilket sett?
från HVDC-anläggningar vet jag att det finns harmoniska övertoner både på dc och ac-sidan och att man bygger filterbankar. Det är ojämna harmoniska övertoner, alltså 5:te, 9:de mm överton över 50 Hz. Sedan dör övertoner ut rätt snabbt med ökande n-talet.
Och då är vi fortfarande < 1000 Hz. Är det ett problem?
Vad gör optimerare i sammanhanget?

P
D Daniel 109 skrev:
Ja, men det skulle vara vettigare att ställa krav på hur mycket de får störa snarare än totalt förbud.
Försvarsmakten är kanske lite oroligt för att efterföljden av sådana regler inte blir tillräckligt stor i den vilda-västern-miljö som råder för solcellsinstallationer?
Dessutom behöver FM inrätta en avdelning som mäter och håller koll på solcellsinstallationer. För att inte tala om hur besvärligt det skulle bli att bli av med en störande installation, med alla överklaganden.
Uppenbarligen får ju husen ha elinstallationer WiFi mobiler mm. Så viss utstrålning är ju uppenbarligen accepterad.
Är dessa lika störande?

Om det finns tydliga regler finns det ingen anledning till att det ska bli långa överklaganden.

Jag menade inte att mina andra exempel stör lika mycket. Utan att det finns acceptans för viss störning. Att få ner en solcellsanläggning till de nivåerna ser jag som fullt rimligt. Att få de att inte störa alls kräver ju något mer. Tex att ha solcellerna kopplade direkt mot batterier. Då får du absolut inga störningar alls.

P
D Daniel 109 skrev:
Om det finns tydliga regler finns det ingen anledning till att det ska bli långa överklaganden.
Tillräckligt långa, och domstolar är inte alltid förutsägbara.
Jag menade inte att mina andra exempel stör lika mycket. Utan att det finns acceptans för viss störning.
Att den eventuella störningen är acceptabel gör inte automatiskt att annan störning är acceptabel.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
finns det någon vänlig själ som kan förklarar vad som är problemet med solceller och försvaret? Är det anläggningens dc-sida som stör? på vilket sett?
från HVDC-anläggningar vet jag att det finns harmoniska övertoner både på dc och ac-sidan och att man bygger filterbankar. Det är ojämna harmoniska övertoner, alltså 5:te, 9:de mm överton över 50 Hz. Sedan dör övertoner ut rätt snabbt med ökande n-talet.
det är framförallt på dc sidan problemet är och oftast i dessa optimerare. även dc kablarna blir problem.
problemet är emc..Det är inte bara militären som har problem. telia har haft problem

Nissens Nissens skrev:
WCDMA (3G) handlar helt enkelt om att skilja datatrafik åt genom inbäddade koder istället för att använda tidluckor.
Nej, det finns som sagt UMTS-varianter där man har TDMA; TD-CDMA och TD-SCDMA. Det senare skall vara stort i Kina.

Men om du lämnade på nittiotalet så är det inte säkert du exponerades för dem. Vi som jobbade i branschen på 00-talet, blev det dock. ;) (Fast jag ser att en av de utrullningar jag hörde talas om gick i konkurs. Det är som sagt inte en vanlig teknik.)

T Thomas_Blekinge skrev:
Vilken frekvens ligger ubåtskommunikationer på?

15 kHz.

Eller iaf i ett span i den häraden < 100kHz.

D Daniel 109 skrev:

Jag menade inte att mina andra exempel stör lika mycket. Utan att det finns acceptans för viss störning. Att få ner en solcellsanläggning till de nivåerna ser jag som fullt rimligt. Att få de att inte störa alls kräver ju något mer. Tex att ha solcellerna kopplade direkt mot batterier. Då får du absolut inga störningar alls.
störningarna kommer.framför allt ifrån optimerarna. kablarna blir antenner.
men batterier fimns det på alla anläggningar?

Nej, det finns normalt sett inte.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det finns normalt sett inte.
varför föreslå det då?
men du kommer inte undan långa kablar för det.
bättre att ta bort optimerarna och tänka typ av kablar

Vad gör optimerare för störningar? Och varför har man inte samma problem i andra länder?

Bananskalare Bananskalare skrev:
varför föreslå det då?
men du kommer inte undan långa kablar för det.
bättre att ta bort optimerarna och tänka typ av kablar
Det var ett sätt att visa på att det går att bygga 100% störningsfria anläggningar. Jag ser inte det som motiverat, att bygga konventionella anläggningar som har lika låg störningsnivå som övrig hushålls el är inte svårt. Så ett totalförbud känns definitivt inte motiverat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.