23 482 läst ·
159 svar
23k läst
159 svar
Nej till solceller för att skydda totalförsvaret
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
finns det någon vänlig själ som kan förklarar vad som är problemet med solceller och försvaret? Är det anläggningens dc-sida som stör? på vilket sett?
från HVDC-anläggningar vet jag att det finns harmoniska övertoner både på dc och ac-sidan och att man bygger filterbankar. Det är ojämna harmoniska övertoner, alltså 5:te, 9:de mm överton över 50 Hz. Sedan dör övertoner ut rätt snabbt med ökande n-talet.
Och då är vi fortfarande < 1000 Hz. Är det ett problem?
Vad gör optimerare i sammanhanget?
från HVDC-anläggningar vet jag att det finns harmoniska övertoner både på dc och ac-sidan och att man bygger filterbankar. Det är ojämna harmoniska övertoner, alltså 5:te, 9:de mm överton över 50 Hz. Sedan dör övertoner ut rätt snabbt med ökande n-talet.
Försvarsmakten är kanske lite oroligt för att efterföljden av sådana regler inte blir tillräckligt stor i den vilda-västern-miljö som råder för solcellsinstallationer?D Daniel 109 skrev:
Dessutom behöver FM inrätta en avdelning som mäter och håller koll på solcellsinstallationer. För att inte tala om hur besvärligt det skulle bli att bli av med en störande installation, med alla överklaganden.
Är dessa lika störande?
Om det finns tydliga regler finns det ingen anledning till att det ska bli långa överklaganden.
Jag menade inte att mina andra exempel stör lika mycket. Utan att det finns acceptans för viss störning. Att få ner en solcellsanläggning till de nivåerna ser jag som fullt rimligt. Att få de att inte störa alls kräver ju något mer. Tex att ha solcellerna kopplade direkt mot batterier. Då får du absolut inga störningar alls.
Jag menade inte att mina andra exempel stör lika mycket. Utan att det finns acceptans för viss störning. Att få ner en solcellsanläggning till de nivåerna ser jag som fullt rimligt. Att få de att inte störa alls kräver ju något mer. Tex att ha solcellerna kopplade direkt mot batterier. Då får du absolut inga störningar alls.
Tillräckligt långa, och domstolar är inte alltid förutsägbara.D Daniel 109 skrev:
Att den eventuella störningen är acceptabel gör inte automatiskt att annan störning är acceptabel.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
det är framförallt på dc sidan problemet är och oftast i dessa optimerare. även dc kablarna blir problem.T Thomas_Blekinge skrev:finns det någon vänlig själ som kan förklarar vad som är problemet med solceller och försvaret? Är det anläggningens dc-sida som stör? på vilket sett?
problemet är emc..Det är inte bara militären som har problem. telia har haft problem
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Nej, det finns som sagt UMTS-varianter där man har TDMA; TD-CDMA och TD-SCDMA. Det senare skall vara stort i Kina.Nissens skrev:
Men om du lämnade på nittiotalet så är det inte säkert du exponerades för dem. Vi som jobbade i branschen på 00-talet, blev det dock.
Vilken frekvens ligger ubåtskommunikationer på?T Thomas_Blekinge skrev:finns det någon vänlig själ som kan förklarar vad som är problemet med solceller och försvaret? Är det anläggningens dc-sida som stör? på vilket sett?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Eller iaf i ett span i den häraden < 100kHz.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
störningarna kommer.framför allt ifrån optimerarna. kablarna blir antenner.D Daniel 109 skrev:Om det finns tydliga regler finns det ingen anledning till att det ska bli långa överklaganden.
men batterier fimns det på alla anläggningar?
Nej, det finns normalt sett inte.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Vad gör optimerare för störningar? Och varför har man inte samma problem i andra länder?
Det var ett sätt att visa på att det går att bygga 100% störningsfria anläggningar. Jag ser inte det som motiverat, att bygga konventionella anläggningar som har lika låg störningsnivå som övrig hushålls el är inte svårt. Så ett totalförbud känns definitivt inte motiverat.Bananskalare skrev: