23 482 läst ·
159 svar
23k läst
159 svar
Nej till solceller för att skydda totalförsvaret
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Problemet är att man kan inte veta hur en anläggning ser ut. Därför säger man nej till alla.MathiasS skrev:
Förresten så har även stockholmare problem med militären......
3G använder definitivt inte tidluckor. Hela det konceptet går ut på att INTE använda tidluckor.useless skrev:
Strunt samma. Min poäng var att det inte beror så mycket på bilradion att mobilen inte hörs i den längre, det beror medt på att telefonen använder annan teknik idag.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Det är faktiskt inte helt korrekt. Rätt svar är "det beror på". I vissa varianter av 3G (som inte är så vanliga här) så använder man faktiskt två tidluckor: En för upplänk, och en för nedlänk.Nissens skrev:
Men det är inte så vanligt i den glesbefolkade delen av världen som vi Européer lever i. (Eller "var". 3G är ju som bekant på väg ut.)
Den där meningen får du nog se över en gång till va?A ajn82 skrev:
Grejen är att det är Putin som sett till att det byggs undermånliga solcellsanläggningar i Falsterbo. Genom infiltratörer hos svenska försvaret vet han hur trög och trubbiga Svensk byråkrati är. Hans nästa steg är att placera ut sabotörer hos IVT och se till att vissa värmepumpar skickar ut överspänningar i nätet, förhoppningen är att Svenska Kraftnät ska förbjuda värmepumpar helt.
Jag är nöjd med meningens innehåll.K KungAnka skrev:Den där meningen får du nog se över en gång till va?
Grejen är att det är Putin som sett till att det byggs undermånliga solcellsanläggningar i Falsterbo. Genom infiltratörer hos svenska försvaret vet han hur trög och trubbiga Svensk byråkrati är. Hans nästa steg är att placera ut sabotörer hos IVT och se till att vissa värmepumpar skickar ut överspänningar i nätet, förhoppningen är att Svenska Kraftnät ska förbjuda värmepumpar helt.
Men för att ge en liknelse fler kanske förstår, om vi bygger ett toppmodernt observatorium/teleskop. Sen kommer någon och vill bygga strålkastare som lyser rakt mot det, skulle du då säga att teleskopet är av dålig kvalite när astronomerna klagar? Eller kanske förbjuda att bygga strålkastare just där?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
det är fler än bara försvaret som har problem.
telia har haft problem.
lfv är oroliga för problem...
Dock tror jag inte tillverkarna är intresserade.
oftast störs inget....
telia har haft problem.
lfv är oroliga för problem...
Dock tror jag inte tillverkarna är intresserade.
oftast störs inget....
Möjligtvis i några specialfall som ”hot spots” där man sätter upp ubasstationer, men jag är tveksam till det faktiskt. På 90-talet var jag med och utvecklade 3G stationer som var avsedda för den asiatiska marknaden, men jag pillade mest med Random Access delen. Men det nya med 3G var just att tidluckor var ute. Det handlade mycket om effektstyrning och så småning om om adaptiva antenner.lars_stefan_axelsson skrev:
Det är faktiskt inte helt korrekt. Rätt svar är "det beror på". I vissa varianter av 3G (som inte är så vanliga här) så använder man faktiskt två tidluckor: En för upplänk, och en för nedlänk.
Men det är inte så vanligt i den glesbefolkade delen av världen som vi Européer lever i. (Eller "var". 3G är ju som bekant på väg ut.)
WCDMA (3G) handlar helt enkelt om att skilja datatrafik åt genom inbäddade koder istället för att använda tidluckor.
Redigerat:
Är inte poängen med just Murmansk att det INTE fryser på vintern?lars_stefan_axelsson skrev:
Och vi har en vinnare!Geopolitiskt så sitter Ryssland i rävsaxen. Europa är en halvö. Ingen europa bor längre från kusten än 100 mil (tror jag) och de flesta bor betydligt närmare. Vår kust är dessutom full av veck och farbara floder vilket är ännu bättre.
Ryssland har dock bara två utlopp för den europeiska delen (det händer inte så mycket av ekonomisk natur i östra delen av landet ändå) och det är Finska viken samt Svarta havet (därav fokuset på Krim).
En mycket stor del av, för Ryssland helt vital, export och import går genom Finska viken för vidare befordran via Öresund/Bälten. (Ja de har ju naturligtvis Murmansk också, men den är dels frusen, dels ligger den alltför avsides. Det vore ungefär som vi skulle haft Göteborgs hamn i Kirkenes...)
De är naturligtvis mycket medvetna om hur lätt vi skulle kunna strypa den pulsådern, så den är av stort intresse för dem.
Och därför för oss.
Wow, clueless...T Thomas_Blekinge skrev:Om svenska krigsmakten låter sig störas av solceller eller vindsnurror, ja då kan dom packa in. Om inte några handfasta bevis läggs fram är denna inställning bara otrovärdig svammel. När NordStream 1 skulle byggas tyckte krigsmakten att det skulle vara ett militärt hot mot Sverige. Typ grodmän a la James Bond.
Krigsmakten borde ägna sig åt modernt försvarsmateriel istället för sådant ospecifierat skit.
Då är det ju inget problem! Militären kan i lugn och ro mäta in målen (solcellerna) långt innan det blir krig och senare lägga ett lag verkanseld på dem vid behov.A ajn82 skrev:
Ja, men det skulle vara vettigare att ställa krav på hur mycket de får störa snarare än totalt förbud. Uppenbarligen får ju husen ha elinstallationer WiFi mobiler mm. Så viss utstrålning är ju uppenbarligen accepterad. Att bygga en anläggning som inte ligger över de nivåerna är inte så svårt. Skippa optimerare och lägg till ett filter på växelriktarens DC ingång.P pmd skrev:
Samt Kaliningrad, men den är kanske snarare en belastning än en tillgång i det här sammanhanget.lars_stefan_axelsson skrev:
Det kan vara mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att filtrera ut en signal när bruset dominerar fullständigt.T Thomas_Blekinge skrev: