7 015 läst ·
41 svar
7k läst
41 svar
Nej till 2:a handsuthyrning av bostadsrätt alternativet skenförsäljning?
Om föreningen får reda på skenkontraktet så kan den slänga ut er.
Föreningen kommer ju inte bli det minsta misstänksam när ni köper tillbaks samma lägenhet för samma pris tio år senare, efter att ni har bett om att få hyra ut den, inte alls.
Föreningen kommer ju inte bli det minsta misstänksam när ni köper tillbaks samma lägenhet för samma pris tio år senare, efter att ni har bett om att få hyra ut den, inte alls.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Det är förstås surt att inte få bestämma som man vill över ”sin” egendom, men så är det med bostadsrätter.
Sälj och gå vidare i livet, det upplägg ni söker nu kommer med allsköns problem, även om ni skulle hitta ”hederliga” bulvaner.
Vad gör ni när er ”köpare” säger upp lägenheten och ni behöver skaka fram en ny bulvan inom ett par månader? Eller om det är ett par och den ena begär att få behålla lägenheten vid en separation när det är den andre ni gjort ”affären” med? För att ta bara två inte osannolika exempel.
Sälj. På riktigt.
Sälj och gå vidare i livet, det upplägg ni söker nu kommer med allsköns problem, även om ni skulle hitta ”hederliga” bulvaner.
Vad gör ni när er ”köpare” säger upp lägenheten och ni behöver skaka fram en ny bulvan inom ett par månader? Eller om det är ett par och den ena begär att få behålla lägenheten vid en separation när det är den andre ni gjort ”affären” med? För att ta bara två inte osannolika exempel.
Sälj. På riktigt.
Jo, det är så för att lägenheten egentligen är alla medlemmars egendom. Man köper bara en andel i en förening och får då lov att nyttja en lägenhet.Nötegårdsgubben skrev:
Om man äger 1 % aktier i ett företag, så kan man ju inte göra som man vill utan de andra ägarnas medgivande.
Ärligt talat tror jag ingen annan här än du själv tror detta är möjligt, det finns inget vattentätt avtal att upprätta för ni måste ha ett köpekontrakt och avsäger er därmed ägandet med de risker som flera påtalat. Dessutom begår ni skattebrott om ni på något sätt inte deklarerar transaktionen. Lycka till att hitta jurist som vill vara involverad i detta....R realdexter skrev:
Husägare
· Västerviks kommun
· 467 inlägg
Finns det några juridiska aspekter på att göra en skenförsäljning som vi inte tänker på?[/QUOTE]
Jag har egentligen inget svar på din fråga men det verkar krångligt, rörigt (olagligt?) upplägg. Genomförs detta kommer det säkerligen att på ett eller annat sätt, vålla bekymmer och sömnlösa nätter.
Det känns som ni måste bestämma er: Huset eller lägenheten.
Jag har egentligen inget svar på din fråga men det verkar krångligt, rörigt (olagligt?) upplägg. Genomförs detta kommer det säkerligen att på ett eller annat sätt, vålla bekymmer och sömnlösa nätter.
Det känns som ni måste bestämma er: Huset eller lägenheten.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Absolut enklaste lösningen är att bo kvar i lägenheten och hyra ut ett rum till en inneboende.
Moderator
· Stockholm
· 57 853 inlägg
Upplägget med skenförsäljning, såsom det presenteras här i tråden, ser extremt farligt ut.
För om du gör en affär där lägenheten överförs på en annan person, men den personen betalar inte pengarna som påstås i avtalet. Då har du överfört en egendom utan att få betalt.
I föreningen där jag var ordf. för ca 30 år sedan, hade vi en person som höll på med storskalig andrahandsuthyrning. Han ägde 7 lägenheter i föreningen via lika många bulvaner som var olika släktingar osv.
När vi blev för duktiga på att stoppa hans andrahndsuthyrningar, så började han med ett annat upplägg. Han sålde (på riktigt) lägenheterna, men till ett överpris på 25%. Så andrhandshyresgästen fick låna hela beloppet av säljaren, och skriva på ett avtal där hyresgästen betalade 25% mer än marknadspriset. Till detta fanns det ett hemligt sidoavtal där säljaren garanterade att köpa tillbaka bostadsrätten för samma höga summa. Han fick då sin "andrahandshyra" genom att ta ut hög ränta på lånet som "andrahandshyresgästen" fick betala.
Vi stoppade upplägget genom att konsekvent vägra honom medlemsskap när han nyttjade sin garantiåterköpsrätt. Därmed har ingen affär skett. Och när vi förstod hur upplägget såg ut så stoppade vi det redan när andrahandshyresgästen lurades att betala ett överpris.
För om du gör en affär där lägenheten överförs på en annan person, men den personen betalar inte pengarna som påstås i avtalet. Då har du överfört en egendom utan att få betalt.
I föreningen där jag var ordf. för ca 30 år sedan, hade vi en person som höll på med storskalig andrahandsuthyrning. Han ägde 7 lägenheter i föreningen via lika många bulvaner som var olika släktingar osv.
När vi blev för duktiga på att stoppa hans andrahndsuthyrningar, så började han med ett annat upplägg. Han sålde (på riktigt) lägenheterna, men till ett överpris på 25%. Så andrhandshyresgästen fick låna hela beloppet av säljaren, och skriva på ett avtal där hyresgästen betalade 25% mer än marknadspriset. Till detta fanns det ett hemligt sidoavtal där säljaren garanterade att köpa tillbaka bostadsrätten för samma höga summa. Han fick då sin "andrahandshyra" genom att ta ut hög ränta på lånet som "andrahandshyresgästen" fick betala.
Vi stoppade upplägget genom att konsekvent vägra honom medlemsskap när han nyttjade sin garantiåterköpsrätt. Därmed har ingen affär skett. Och när vi förstod hur upplägget såg ut så stoppade vi det redan när andrahandshyresgästen lurades att betala ett överpris.
Som så många redan sagt - nej, tänk bort såna tankar och låt en av er vara skrivna i lgh, då är ni relativt säkra”. Jag har själv suttit i två styrelser och även varit i hyresnämnden för att avstyra en andrahandsuthyrning på felaktiga grunder.
Sen är ju ”problemet” att man som brf vill att medlemmarna faktiskt bor där, gemenskapen att bo och vårda ngt tillsammans är liksom grundtanken, det är därför omfattande andrahandsuthyrning är dåligt, samma med ägare som inte bor där eller bidrar.
Sen är ju ”problemet” att man som brf vill att medlemmarna faktiskt bor där, gemenskapen att bo och vårda ngt tillsammans är liksom grundtanken, det är därför omfattande andrahandsuthyrning är dåligt, samma med ägare som inte bor där eller bidrar.
Moderator
· Stockholm
· 57 853 inlägg
Att vara skenskriven där i många år, är ju inte heller så vettigt. Dels kommer det att avslöjas om föreningen vill. Dels är det ju rätt struligt om all myndighetspost, från banken osv. hamnar där man är skenskriven.
Jag har läst och tagit till mig era argument. Jag ska försöka få hyresnämnden att gå med på uthyrning på två år istället.
Tack för allt engagemang i min fråga!!
Tack för allt engagemang i min fråga!!
Är lägenheten verkligen så bra att ni vill gå igenom så mycket besvär, att va hyresvärdar i tio år för att sen renovera den innan ni möjligtvis vill flytta tillbaka dit igen.
Eller gör ni det för att kunna hyra ut den och tjäna ett par tusenlappar i månaden?
Förstår föreningen, andrahands hyresgäster är alltid en belastning i en BRF, de gör mindre för de gemensamma och värnar mindre om huset.
Eller gör ni det för att kunna hyra ut den och tjäna ett par tusenlappar i månaden?
Förstår föreningen, andrahands hyresgäster är alltid en belastning i en BRF, de gör mindre för de gemensamma och värnar mindre om huset.
A Andy78 skrev:
R realdexter skrev:
Prova på annat boende, vad jag har hört ska det räcka som skäl.A Andy78 skrev:
Det är absolut inga pengar inblandade i detta, lägenheten är inte värd några enorma summor. Det handlar om läget och utsikten och att vi har en vilja att bo där när vi blir äldre. Lägenheten kommer att stå tom om vi inte lyckas hyra ut den och det kommer att kosta ett antal tusenlappar varje månad som vi kunde haft roligare för. Vår tanke är att hyra ut den till nettohyran, inte göra någon vinst.T topmount skrev:Är lägenheten verkligen så bra att ni vill gå igenom så mycket besvär, att va hyresvärdar i tio år för att sen renovera den innan ni möjligtvis vill flytta tillbaka dit igen.