Hej,
Har nyligen flyttat till ett 2vånings parhus 140kvm där luften på ovanvångingen upplevs stå helt still. Jag har tre paxfläktar som går med med ca10-15 l/s. Jag har 80mm tilluftsventiler, en i vardagsrum och en i respektive sovrum. I vardagsrum och sovrum på plan 1 känner man tydligt att väggen är kall runt ventilen och att det drar in ordentligt med luft.
På ovanvåningen där emot kan jag inte känna någon kyla eller venilation. Om jag ställer upp fläktarna på max (30 l/s or 110 m3/h) börjar man känna ett svagt drag men på detta flöde ventilerar jag hela husets volym flera gånger per dag, vilket känns onödigt.
På bottenplan har vi ca 23 grader och ovanvåning 20. (Vet inte om detta spelar in).
Min hypotes är än så länge att den varma luften stiger och att mina friskluftsventiler fungerar som en skorsten och trycker ute luft snarare än att dra in luft.
Jag kan däremot känna att det drar in från listerna på golvet mot mellanbjälklaget och vid rörgenomföringar till radiatorerna vilket tyder på att jag har någon form av undertryck. (En avstickare på detta, jag upplever detta drag lukta lite unket/källare/ gammal isolering. Vilket i sig känns konstigt då det är isoleringen mellan min plan, så här borde jag inte ha någon fuktproblematik)
Några förslag på hur jag kan öka ventilationen på ovanvåningen? En vintilationskille föreslog 100 ventiler vilket kanske kan bidra något. Om det skulle vara ett övertryck kommer ventilerna fortfarande agera som en skorsten?
Har nyligen flyttat till ett 2vånings parhus 140kvm där luften på ovanvångingen upplevs stå helt still. Jag har tre paxfläktar som går med med ca10-15 l/s. Jag har 80mm tilluftsventiler, en i vardagsrum och en i respektive sovrum. I vardagsrum och sovrum på plan 1 känner man tydligt att väggen är kall runt ventilen och att det drar in ordentligt med luft.
På ovanvåningen där emot kan jag inte känna någon kyla eller venilation. Om jag ställer upp fläktarna på max (30 l/s or 110 m3/h) börjar man känna ett svagt drag men på detta flöde ventilerar jag hela husets volym flera gånger per dag, vilket känns onödigt.
På bottenplan har vi ca 23 grader och ovanvåning 20. (Vet inte om detta spelar in).
Min hypotes är än så länge att den varma luften stiger och att mina friskluftsventiler fungerar som en skorsten och trycker ute luft snarare än att dra in luft.
Jag kan däremot känna att det drar in från listerna på golvet mot mellanbjälklaget och vid rörgenomföringar till radiatorerna vilket tyder på att jag har någon form av undertryck. (En avstickare på detta, jag upplever detta drag lukta lite unket/källare/ gammal isolering. Vilket i sig känns konstigt då det är isoleringen mellan min plan, så här borde jag inte ha någon fuktproblematik)
Några förslag på hur jag kan öka ventilationen på ovanvåningen? En vintilationskille föreslog 100 ventiler vilket kanske kan bidra något. Om det skulle vara ett övertryck kommer ventilerna fortfarande agera som en skorsten?

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 44 130 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 44 130 inlägg
Kan du se med ett tunt papper eller stearinljus åt vilket håll som luften går?olander8 skrev:
Har du kollat att ingen har fått för sig att stoppa in något i tilluftsventilerna för att det har känts dragigt?
Samma här.
Suteränghus med mekanisk frånluft.
Gillestuga mellanplan inga problem men övervåning betydligt besvärligare.
Får köra full forcering och paxfläkten på wc uppe för att det ska hända nåt men då ventilerar man för kråkorna.
Ska gå att koppla om styrningen i köksfläkten men vete fasen hur jag får upp luckan där allt sitter..🤔
En annan sak jag upptäckt är att beroende på temp ute gör stor skillnad..minusgrader blir det svårare att få in luft..men det har ju naturliga förklaringar.
Får köra full forcering och paxfläkten på wc uppe för att det ska hända nåt men då ventilerar man för kråkorna.
Ska gå att koppla om styrningen i köksfläkten men vete fasen hur jag får upp luckan där allt sitter..🤔
En annan sak jag upptäckt är att beroende på temp ute gör stor skillnad..minusgrader blir det svårare att få in luft..men det har ju naturliga förklaringar.
Inget i Ventilerna. Luften går åt fel håll...BirgitS skrev:
På bottenplan drar det inn mycket däremot.
Jag körde en pax på ovanvåning och en på bottenplan på 30 l/s vardera men jag fick inte luften att vända... lågan stod still i detta läge.N najaden skrev:Samma här.
Vad skulle du säga förklaringen på minusgradernas inverkan är?
Borde man eventuellt köra fläktarna på bottenplan hårdare än ovanvåningen så att man försöker dra ner luft från trappen. Istället för att dem jobbar i jämnvikt?
Den väldigt enkla förklaringen är att kall luft är tyngre än varm luft , högre densitet..tätare ?
Finns säkert någon som kan det där bättre.
Jag ser stor skillnad på -10 och nollgradigt.
Har läst någon tråd tidigare om att fler har det här problemet på övervåning oavsett system man har i huset.
Frågan är vad man kan göra åt det, självklart öka på ventilationen men finns det något annat man skulle kunna göra ?
Nu har vi inluft i takhöjd .
Uppvärmning 99% med luftvärmepump har sällan på el elementen .
Dom som har vattenburet kan ha inluft bakom elementen har jag sett och ska då funka vad jag förstått..men vi som har ett annat system ?
Har läst någon tråd tidigare om att fler har det här problemet på övervåning oavsett system man har i huset.
Frågan är vad man kan göra åt det, självklart öka på ventilationen men finns det något annat man skulle kunna göra ?
Dom som har vattenburet kan ha inluft bakom elementen har jag sett och ska då funka vad jag förstått..men vi som har ett annat system ?
Källaren är ventilerna öppna..tycker inte det ska göra större skillnad.BirgitS skrev:
Längre dit än från övervåning.
Tvättstuga och wc nere borde ta hand om det.
Någon som meckat med Franke köksfläkt?
Löser ju ändå inte grundproblemet.
Får jag gissa är det nog fler som har liknande problem utan att tänka på det.
Jag hade lika. Hos mig var det att toan på övervåningen inte var tät mot vinden så det gick luft från vinden in på toan istället för att sugas genom väggventilerna i de 2 rummen.olander8 skrev:
Hej,
Stänger jag där nere helt så börjar det dra lite där uppe, men jag kommer inte i närheten av hur det drar där nere.BirgitS skrev:
Det grat runt golvlister och eluttag å alla möjliga ställen då... luktar lite vind / isolering så inte askul...
Jag har inte snitt tre grader kallare på ovanvåningen, denna luften borde då vela sjunka till bottenplan samtidigt stiger den varma luften upp så det borde bli ett jämnt lufttryck? Och vara lika lätt för tilluften att ta sig in?N najaden skrev:Den väldigt enkla förklaringen är att kall luft är tyngre än varm luft , högre densitet..tätare ?
Å andra sidan, om kall luft är tyngre och jag har kall luft på ovanvåningen så borde jag ha ett högre lufttryck där än på bottenplan. Om lufttrycket är högre på ovanvåningen så blir det naturligt att luften vill gå in på bottenplan då luften tar enklaste vägen. Kan detta vara förklaringen?

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 44 130 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 44 130 inlägg
Fungerar verkligen tilluftsventilerna där uppe som de ska, alltså att luftflödet kan bli tillräckligt stort?olander8 skrev:
Ingen som stoppat in något eller låtit bli att fixa tillräcklig öppning i bågen/karmen/väggen?
Jämför konstruktionen på de två planen.
Det låter ju konstigt att det skulle vara lättare att få in luft genom ytterväggarna än genom ventilerna.
Det finns utomhus en liten tryckskillnad mellan marknivå och luft högre upp, inget man märker av förrän man är mer än 1000 m upp men den finns där, och det leder till att luft inne föredrar att stiga uppåt.olander8 skrev:
Jag har inte snitt tre grader kallare på ovanvåningen, denna luften borde då vela sjunka till bottenplan samtidigt stiger den varma luften upp så det borde bli ett jämnt lufttryck? Och vara lika lätt för tilluften att ta sig in?
Å andra sidan, om kall luft är tyngre och jag har kall luft på ovanvåningen så borde jag ha ett högre lufttryck där än på bottenplan. Om lufttrycket är högre på ovanvåningen så blir det naturligt att luften vill gå in på bottenplan då luften tar enklaste vägen. Kan detta vara förklaringen?