Hej!
Har googlat och ringt runt en hel del men inte riktigt fått klarhet i detta ännu: jag har som ni kan se på bilderna ett elskåp med ett 16a uttag (hona), en 16a skarvkabel på 25m och en byggcentral med en 32a kontakt (hane). Kan jag på ett säkert vis skarva/använda nåt slags adapter för att koppla in byggcentralen till min kabel? Känns intuitivt ok att koppla en lägre ampere till högre men är ju ej elektriker så därför vill jag fråga er om råd.
På bilderna ser ni också vilka säkringar som sitter i byggcentralen.
Väldigt tacksam för hjälp!
MVH Jakob
Har googlat och ringt runt en hel del men inte riktigt fått klarhet i detta ännu: jag har som ni kan se på bilderna ett elskåp med ett 16a uttag (hona), en 16a skarvkabel på 25m och en byggcentral med en 32a kontakt (hane). Kan jag på ett säkert vis skarva/använda nåt slags adapter för att koppla in byggcentralen till min kabel? Känns intuitivt ok att koppla en lägre ampere till högre men är ju ej elektriker så därför vill jag fråga er om råd.
MVH Jakob
Det jag har tittat på är en sån här adapter: https://www.thomann.de/se/stairville_cee_adapter_16a_32a.htmKertBarlsson skrev:
Hej!
Har googlat och ringt runt en hel del men inte riktigt fått klarhet i detta ännu: jag har som ni kan se på bilderna ett elskåp med ett 16a uttag (hona), en 16a skarvkabel på 25m och en byggcentral med en 32a kontakt (hane). Kan jag på ett säkert vis skarva/använda nåt slags adapter för att koppla in byggcentralen till min kabel? Känns intuitivt ok att koppla en lägre ampere till högre men är ju ej elektriker så därför vill jag fråga er om råd.På bilderna ser ni också vilka säkringar som sitter i byggcentralen.
MVH Jakob
Men jag vill vara säker på att det är ok att använda en sådan i detta fall.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Ja en sådan adapter är ok, 16 -> 32 A. Det är tvärtom som inte går bra.
Jag vet inte om vi missförstår varandra på något sätt. Om du ansluter byggcentralen till ett 16A uttag så är detta troligen avsäkrat med just 16A. Belastar du då med mer än 16A så är det meningen att säkringarna skall lösa. Detta oavsett om det är en ensam för stor förbrukare, något som gått sönder eller en hårt belastad byggcentral som är ansluten.KertBarlsson skrev:
Jag menar alltså säkringarna i byggcentralen. Anledningen till att jag frågar är att "ingången" till byggcentralen är en 32a-kontakt och därför funderade jag på om det kan bli problem med säkringarna i byggcentralen om man inte matar in 32a utan istället matar in 16a. Men jag tolkar svaren som att det inte ska vara några problem.D Dilato skrev:
Nu när jag satt och tittade på byggcentralen fick jag upp en ny fråga i huvudet: kan jag skruva av 32a kontakten (hanen) från byggcentralen och ersätta den med en 16a kontakt istället, så att jag slipper köpa en adapterkabel?
Tack!
Dina 32A säkringar kommer ju inte göra något eftersom du förhoppningsvis har ditt 16A uttag avsäkrat korrekt. Frågan är om du borde pilla så mycket med 3-fas när du har så pass begränsad kännedom om el. Köp färdiga lösningar istället.
Jag syftade alltså på matande säkringar. Säkringarna i centralen kommer inte att ställa till med några problem för dig av den orsaken.KertBarlsson skrev:
Jag menar alltså säkringarna i byggcentralen. Anledningen till att jag frågar är att "ingången" till byggcentralen är en 32a-kontakt och därför funderade jag på om det kan bli problem med säkringarna i byggcentralen om man inte matar in 32a utan istället matar in 16a. Men jag tolkar svaren som att det inte ska vara några problem.
Får du tag på en 16A hane som passar så är det inga problem elektriskt.KertBarlsson skrev:
Det är därför jag är här och frågar hur jag ska göra så det blir rätt!RoTe skrev:
Utmärkt, tack! Jag hittade denna nu: https://www.velltra.se/product/pane...QuwhpqE4Hg2RH49LvOqQnhfpzW4R8k4RoC_zsQAvD_BwEA Avemo skrev:
Känns ju smidigast så man slipper adapterkabeln.