Då tolkade jag ditt inlägg fel.

• Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Vad skall kvantifieras och hur görs det?
Mängden effekt som matas baklänges. Det måste ju gå att mäta. Hur vet man annars om man har ett problem eller inte.

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag skrev inte att kunden skall betala hela kostnaden

Det finns ofta (men inte alltid) fler elnätskunder som kan dra nytta av förstärkningar
lilytwig lilytwig skrev:
Mängden effekt som matas baklänges. Det måste ju gå att mäta. Hur vet man annars om man har ett problem eller inte.
Hej
Om tex spänningen i ett villaområde varierar mycket (är vid samma tidpunkt olika på olika platser i villaområdet en del villor har hög spänning andra har låg spänning)och ligger utan för toleransen 230V +/-10% då har man rimligen ett problem med spänningen i villaområdet

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Om spänningen i ett villaområde varierar mycket (är olika på olika platser i villaområdet) och ligger utan för toleransen 230V +/-10% då har man rimligen ett problem med spänningen i villaområdet
Du har alltså inte en aning men ändå driver du dina teser orubblig

lilytwig lilytwig skrev:
Du har alltså inte en aning men ändå driver du dina teser orubblig
Hej
Vad menar du med att jag inte har en aning?

För ca 10 år sedan forskade vi på konsekvenser av inmatning av eleffekt från solceller i olika villaområden

Tror du inte att jag t.ex. fortfarande har kontakt med de elektriker och elkraftingenjörer jag utbildat och mött under drygt 50 år med elkraft?

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Vad menar du med att jag inte har en aning?

För ca 10 år sedan forskade vi på konsekvenser av inmatning av eleffekt från solceller i olika villaområden

Tror du inte att jag t.ex. fortfarande har kontakt med de elektriker och elkraftingenjörer jag utbildat och mött under drygt 50 år med elkraft?
Du kan inte ge besked på en enkel fråga

lilytwig lilytwig skrev:
Hej
Vad är det för besked i en enkel fråga gällande ca 150 olika svenska elnätsbolag du söker?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Martin har koll. Du behöver inte hålla med honom. Men påstå inte att han saknar grundläggande kunskap på området.

D Daniel 109 skrev:
Martin har koll. Du behöver inte hålla med honom. Men påstå inte att han saknar grundläggande kunskap på området.
Jag tvivlar inte på att han har kunskaper. Men nu har han på något sätt målat in sig i ett hörn.
Det borde vara enkelt att svara på hur baklänges effektmatning mäts eller detekterar. Men han slingrar sig.

lilytwig lilytwig skrev:
Jag tvivlar inte på att han har kunskaper. Men nu har han på något sätt målat in sig i ett hörn.
Det borde vara enkelt att svara på hur baklänges effektmatning mäts eller detekterar. Men han slingrar sig.
Hej

Ett starkt förenklat svar på det du ”påstår” i frågeform

Vad som olika solceller via (en eller flera) inverter matar in i elnätet mäts och är känt, men detta är inte konstant utan varierar med tiden

Men det som är problematiken jag beskriver är den extra och varierande spänningsvariation som då uppstår och som uppbyggda metoden för spänningreglering har svårt att hantera

Det är denna spänningsvariation som olika villaägare kan ha olika bekymmer med

Elnäten är olika överallt och ”svarar” därmed olika vid effektinmatning

Att mäta inmatad effekt från solceller är inte svaret om man har bekymmer med spänningsvariation hos någon (några) villaägare i elnätet

Redigerat:
Attitudeswe
Låter som ett perfekt problem för AI modell att lösa.

S
D Daniel 109 skrev:
Du vill väl att den styr ner produktionen för att inte exportera, men fortsätter att försörja huset. Inte att stänga ner helt. En annan variant är att dumpa energin i en acktank, pool eller bergvärmehål.
Din kommentar fastnade i bakhuvudet och jag har jobbat med detta. Jag tror nu att jag fattar det grundläggande i appen, och den verkar fungera. Troligen, så gott jag kan se och mäta upp, så används en stor del av producerad solel till egna hushållet (samtidigt som jag säljer/exporterar).
Detta är den svåra biten att se och mäta hur mycket solcellsel som hushållet använder (har Tibber plus bl.a).
Verkar funka som önskat så långt..

Testade också att stänga av växelriktaren helt via appen, men då började omedelbart "hushållet" köpa in el för egna behovet (och solcellsproduktion var noll). Inköpet låg på ca 1000W konstant utan matlagning eller något annat. Så det vill man slippa när man har solel.

Vad jag också ville göra var att se hur mycket minuspris man kan acceptera utan att förlora pengar. Jag kommer att sträva efter att tillåta lite minuspris (minst -10 öre siktar jag på efter årskiftet). Just nu -60 öre.
Samt uvärdera vad det egentligen kostar att producera 3 timmar till en minuskostnad på tex 4 öre ( 7kW)= 0,84 kr (utan moms). Det får man tåla.
Tack till er för hjälpen med diverse kostnader, och synpunkter.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Låter som ett perfekt problem för AI modell att lösa.
Hej Attitudeswe

Det verkar som du och lilytwig inte förstår att problematiken inte ligger i mätningen av spänningen hos villakunden, den sker ju idag i elenergimätaren.

Utan problematiken ligger (som jag berättat flera gånger tidigare) i regleringen av spänningen i distributionsnätet till villorna vid omvänd effektriktning.

Något förenklat;

Regleringen av spänningen sker i en reglertransformator som ger primärspänning till ett antal distributionstransformatorer som var och en matar ca 5–50 villor.

Man mäter strömmen ut från reglertransformatorn och kan sedan genom kännedom om elnätets impedanser beräkna spänningen vid villorna.

Metoden är gammal, enkel men otroligt robust och driftsäker samt kräver inte så mycket underhåll.

Matar man effekt uppåt (mot reglertransformator), från till exempel solceller i vissa delar av distributionsnätet till villorna, då blir inte spänningsfallet i ledningar och distributionstransformatorer i dessa delar det som förutsätts i reglermetoden.

• Gilla
  • Älska
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
Ni (framför allt @Martin Lundmark) som pratar om spänningsvariationer och effektavgifter på exporterad energi, hur tänker ni kring att elnätsbolag valt att/gått ut och sagt att de inte tänker ta ut någon effektavgift på exporterad energi?

Attitudeswe
Har man en föråldrad reglermodell som inte passar med behovet idag får man väl byta modell.

Om det som du säger finns minst 50.000 villanära transformatorer så är det nog lönt att ta fram en uppgraderingsmodul med bättre algoritmer.

Spänningsdelar dessa ner till en fast bråkdel, eller har dom en dynamisk nedskalning av spänningen?

Om det är hög produktion på en gren (som måste ligga +10% för att bli av med strömmen) så är det väl typiskt låg konsumtion på övriga grenar (som då kan ligga -10%)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.