Magnus E K
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Var stör du dig på? Säg inte att du fortfarande är upphängd på att den ritas som linjer och ej hack...

Det är ett flerdagarssnitt så då är en mjuk linje oå sin plats. Man kan trycka på den för att avläsa exakt värde.
Nej, helt fel. Snittpriset kl 19:30 och 19:45 är fortfarande exakt samma så det kan aldrig bli en jämn kurva. (Snart blir det dock kvartspriser och då kan det bli lite svårare att se felet.)

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
B
Tycker budskapet i diagrammet går fram oavsett.

Generellt om man vill veta något mer exakt eller analysera går man på tabellvärden i alla fall.

lilytwig lilytwig skrev:
Avgiften kommer enligt förslaget att tas ut oavsett om det är till nytta eller skada för nätet. Den enskilda producenten ges mycket liten möjlighet att parera. Det finns I princip bara spotpris att gå på. Korrelation mellan det lokala nätets belastning och spotpris är dålig
Hej
Med avgiften antar jag att du menar effektavgiften till elnätsbolagen

Hur menar du att effektavgiften från villaägare tas ut till skada för själva elnätet

Sedan skriver du om spotpriset som är en uppgörelse med elhandelsbolaget som inte skall blandas ihop med avgifterna till elnätsbolagen

Varför blandar du ihop detta?

Redigerat:
Walle85
S styren skrev:
Sorry fsn... ✌️Det här med moms och skatt är jag osäker på. Hur många variabler finns det egentligen?

1. Vanlig elkonsumtion pluspriser tex elpatron
2. Vanlig elkonsumtion minuspriser tex elpatron
3. Huset konsumerar solel (egenproduktion)
4. Solcellerna producerar pluspriser
5. Solcellerna producerar minuspriser

Erkänner- nu är jag förvirrad igen. 😎
Se #851 ifall du missade det svaret.

• Gilla
styren
  • Laddar…
Låt mig göra ett förtydligande om nytta och skada för elnätet.

Enda gången effektavgiften är till nytta för elnätet är under de absolut hårdast belastade dagarna på året, typiskt de kallaste dagarna på detsamma. Resten av året (eller på vintern i alla fall, beroende på bolag) så skall du lära dig att hålla nere effektförbrukningen.

Effektavgiften är aldrig till skada för elnätet om det inte finns hög produktion med solpaneler i lokalnätet. Men detta löses bättre med effekttariffer på produktionen istället för att gynna konsumtion under dessa timmar/dagar. Då frikopplar man nämligen konsumtion och produktion från varandra, vilket ger mer logiska regler.

Attitudeswe
Logisk som leder till att grannen måste vaska sin solel för att jag samma timme bara får fylla min bil med 5kW istället för 11kW är inget jag hoppas någon vill ha.

Betalar hellre 3000kr / mån i effektavgift de kallaste 3mån om jag misslyckas sprida effekt just då...

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej lilytwig

Som jag nu flera gånger beskrivit så är elnäten (och dess spänningreglering) till våra villor byggda för en effektriktning.

Försöker vi byta effektriktning (tex genom inmatning av effekt från solceller) då uppstår ökande bekymmer alltmer effekt som matas in och om det sker olika mycket på olika ställen i distributionsnäten till villaområden. Byte av effektriktning innebär att spänningsfallet får omvänd riktning, detta försvårar spänningsregleringen.

I inlägg #855 så visar jag hur Energimarknadsinspektionen bl.a. skriver att: ”Rekommendationen till den som till exempel har solceller och producerar egen el är att använda så mycket som möjligt av den egenproducerade elen själv.

Effektavgiften, som vill undvika onödigt höga kostnadsökningar för elnäten t.ex. på grund av ombyggnad av redan byggda elnät, är utformat lika för samma grupper av elanvändare och varje villa hanteras inte unikt.
Jag
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Med avgiften antar jag att du menar effektavgiften till elnätsbolagen

Hur menar du att effektavgiften från villaägare tas ut till skada för själva elnätet

Sedan skriver du om spotpriset som är en uppgörelse med elhandelsbolaget som inte skall blandas ihop med avgifterna till elnätsbolagen

Varför blandar du ihop detta
Effektavgift kommer från elnätsbolaget.
Effektavgift tas ut för att skydda nätet (från överlast, eller negativ effektrikning), men tas även även ut vid situationer när det inte finns något sådant behov.
Jag blandar inte ihop elhandel och nät. Visar på att för elhandel finns en parameter (spotpris) som kan användas av producenten för att styra. Men för elnät finns inget sådant. Det finns på andra håll i Europa, men vi är väl litet efter i detta land.
Det finns iofs info från Svenska kraftnät som används av Tibber m fl. Därigenom kan man få rewards om man styr sin förbrukning. Gissar att samma kommer även för produktion. Min poäng är att det är smartare att korrigera källan till ett problem istället för att göra det när problemet har uppstått.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Logisk som leder till att grannen måste vaska sin solel för att jag samma timme bara får fylla min bil med 5kW istället för 11kW är inget jag hoppas någon vill ha.

Betalar hellre 3000kr / mån i effektavgift de kallaste 3mån om jag misslyckas sprida effekt just då...
Det är just precis det som förslaget till effektavgift för elproduktion innebär.
Men det är ju en bra intäkt för nätbolaget att kunna ta ut effektavgift två gånger. Först när du exporterar din solel och sedan när grannen laddar sin bil.
Givetvis ska nätbolaget få ersättning för att du och grannen använder deras nät, men det ska vara på rimlig nivå.

lilytwig lilytwig skrev:
Det är just precis det som förslaget till effektavgift för elproduktion innebär.
Men det är ju en bra intäkt för nätbolaget att kunna ta ut effektavgift två gånger. Först när du exporterar din solel och sedan när grannen laddar sin bil.
Givetvis ska nätbolaget få ersättning för att du och grannen använder deras nät, men det ska vara på rimlig nivå.
De flesta elnätsbolagen med effekttariffer har faktiskt inte effekttariff dagtid på sommarhalvåret. Därmed faller det argumentet. Bara för att Ellevio har regler/avtal som troligen inte håller för granskning så innebär inte det att effekttariffer i sig är helt fel.

Mitt elnätsbolag har inte presenterat sin modell ännu, men jag har fått prata med en av de ansvariga och han har sagt att modellen kommer att ha differentiering mellan dag/natt, sommar/vinter samt vardag/helg. Så det är uppenbarligen inte effekttariffen som är problemet utan hur ert elnätsbolag implementerar den.

• Gilla
Excel
  • Laddar…
Jag har inte koll på alla nätbolag, var hittar du den informationen?
Här kommer effetktaxa att införas från september. Den tas ut alla dagar, året runt. Kontorstid vardagar under vinterhalvåret är det en högre avgift.
pacman42 pacman42 skrev:
De flesta elnätsbolagen med effekttariffer har faktiskt inte effekttariff dagtid på sommarhalvåret. Därmed faller det argumentet. Bara för att Ellevio har regler/avtal som troligen inte håller för granskning så innebär inte det att effekttariffer i sig är helt fel.

Mitt elnätsbolag har inte presenterat sin modell ännu, men jag har fått prata med en av de ansvariga och han har sagt att modellen kommer att ha differentiering mellan dag/natt, sommar/vinter samt vardag/helg. Så det är uppenbarligen inte effekttariffen som är problemet utan hur ert elnätsbolag implementerar den.
Var hittar du information om de olika bolagens taxor?
Här kommer effekttaxa på konsumtion att införas från september. Den tas ut alla dagar året runt. På kontorstid, vardagar under vintern är taxan högre.
Förslaget om effekttaxa på produktion kommer att slå hårdare

Attitudeswe
lilytwig lilytwig skrev:
Effektavgift kommer från elnätsbolaget.
Effektavgift tas ut för att skydda nätet (från överlast, eller negativ effektrikning),
Hej
I elnäten närmast villorna är inte effektöverlast det stora bekymmret utan det är spänningsvariationerna och spänningsregleringens uppbyggnad

Spänningsnivån till många villor regleras samtidigt och då kan det vid inmatning av effekt vara svårt att hålla alla villor inom toleranserna och att undvika spänningsvariationerna

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej
I elnäten närmast villorna är inte effektöverlast det stora bekymmret utan det är spänningsvariationerna och spänningsregleringens uppbyggnad
Ja precis, och hur tänker man kommunicera det så att det kan nyttjas för att styra produktionen.

lilytwig lilytwig skrev:
Jag har inte koll på alla nätbolag, var hittar du den informationen?
Här kommer effetktaxa att införas från september. Den tas ut alla dagar, året runt. Kontorstid vardagar under vinterhalvåret är det en högre avgift.

Var hittar du information om de olika bolagens taxor?
Här kommer effekttaxa på konsumtion att införas från september. Den tas ut alla dagar året runt. På kontorstid, vardagar under vintern är taxan högre.
Förslaget om effekttaxa på produktion kommer att slå hårdare
Jag går in på bolagens hemsidor och jämför.

lilytwig lilytwig skrev:
Ja precis, och hur tänker man kommunicera det så att det kan nyttjas för att styra produktionen.
Hej
Menar du att elnätsbolagen som ansvarar för att distribuera elenergi skall styra elproduktionen ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.