pacman42 pacman42 skrev:
Nej, du har fel. De som säljer el får pengar av skattekollektivet. Hade ni inte haft solceller så hade ni behövt köpa el och därmed så hade ni betalat energiskatt och moms på elen. Alltså belastas skattekollektivet av er produktion.
Jag sa inte att skattebetalarna inte betalade, eller hur? Du kan nog hitta viktigare frågor att driva än just denna gällande uttag ut statens svarta hål, jaga mygg…

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har inget emot den nätnytta som elbolagen betalar för att de tjänar på att elen produceras lokalt. Den varierar dock kraftigt mellan olika nät, där jag bor är det redan överproduktion av (främst) solenergi, jag får ingen nätnytta om jag installerar paneler.

Man kan använda sig av subventioner för att driva förändringar i samhället som på sikt leder till nytta, men det gäller inte i detta fallet. Man kan iofs debattera att det skulle kunna användas för att lagra energi, men det ligger så långt bort att det inte är ett hållbart argument idag
Det är olika förutsättningar i landet, och man måste ta en medelväg. Våra nät ser ju helt olika och vi har väldigt många solceller o elbilar.
D Daniel 109 skrev:
Varför ska just mikroproduktion gynnas?
så ”vanligt folk” också kan hjälpa till i omställningen.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag sa inte att skattebetalarna inte betalade, eller hur? Du kan nog hitta viktigare frågor att driva än just denna gällande uttag ut statens svarta hål, jaga mygg…
Jag driver inte denna frågan, jag argumenterade bara rörande varför jag tror att 60-lringen försvinner på sikt. Det är en ytterst viktig fråga för de som planerar att köpa solpaneler, ekonomin går inte runt utan denna i de kalkyler jag har gjort. Av denna anledning så har jag i mina kalkyler inte räknat med denna, vilket lett till mycket mindre storlek på anläggningen i kalkylerna.

• Gilla
  • Älska
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Det är olika förutsättningar i landet, och man måste ta en medelväg. Våra nät ser ju helt olika och vi har väldigt många solceller o elbilar.

så ”vanligt folk” också kan hjälpa till i omställningen.
Vilken omställning? Vi i Sverige har inget behov av solceller för att producera koldioxidfri el. I länderna söder om oss har de redan sjukt mycket solpaneler vilket innebär att vi inte heller kan hjälpa dem med sin omställning.

• Gilla
Erikhall och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vilken omställning? Vi i Sverige har inget behov av solceller för att producera koldioxidfri el. I länderna söder om oss har de redan sjukt mycket solpaneler vilket innebär att vi inte heller kan hjälpa dem med sin omställning.
Till förnybart? Kärnkraft måste avskaffas på sikt den med. Samt att få lokalproducerad el som är ett krav om vi ska kunna uppfylla N-1 kravet i våra elnät där vilken del som helst ska kunna tas urdrift utan att nätet ska påverkas.

B buffyin skrev:
Till förnybart? Kärnkraft måste avskaffas på sikt den med. Samt att få lokalproducerad el som är ett krav om vi ska kunna uppfylla N-1 kravet i våra elnät där vilken del som helst ska kunna tas urdrift utan att nätet ska påverkas.
Men solelen produceras bara när energibehovet är lågt. Utan lagring av energin över årstiderna så ger den inte mycket. Som det är nu så gynnar snarare solenergin kärnkraften. Detta är dock en helt annan diskussion. Den nuvarande regeringen tror på kärnkraft så...

• Gilla
Andreas_jti och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men solelen produceras bara när energibehovet är lågt. Utan lagring av energin över årstiderna så ger den inte mycket. Som det är nu så gynnar snarare solenergin kärnkraften. Detta är dock en helt annan diskussion. Den nuvarande regeringen tror på kärnkraft så...
i Mars-juni och augusti-oktober så är industrier och jobb igång (räknar juli som industrisemester). Samt så ökar kylbehovet. Vi gjorde själva av med 595kwh i juni (460 från solel o producerat 1700kwh). Detta täcker ju behovet av vårt och nästan tre hus till.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan iofs se vissa värden med detta om det gäller energi som finns tillgänglig året runt. Detta då det skulle öka redundansen i nätet. Detta skall dock i så fall inte begränsas till ens eget produktionsbehov, då nyttan då försvinner.
Vilken redundans? Solcellerna ger inget om det inte finns ett stabilt elnät. Ger inte elnätet bättre stabilitet. Avlastar inte elnätet när det är högt belastat. Jag ser inga systemvinster med mikroproduktionen.

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Varför har du onytta av att skicka ut ditt elöverskott? Du får ju mer betalt för det än om du inte producerar elen.

Pratar du om att du hellre använder den lokalt så gäller det även för mig. Jag använder också hellre billig el än dyr el. Jag har därför alla mina stora elförbrukare styrda efter elpriset.
För att man inte får 60-öringen på överproduktion. Alla som har solceller och tänker själva vet det.

• Wow
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag driver inte denna frågan, jag argumenterade bara rörande varför jag tror att 60-lringen försvinner på sikt. Det är en ytterst viktig fråga för de som planerar att köpa solpaneler, ekonomin går inte runt utan denna i de kalkyler jag har gjort. Av denna anledning så har jag i mina kalkyler inte räknat med denna, vilket lett till mycket mindre storlek på anläggningen i kalkylerna.
Just därför tror jag att 60-öringen blir kvar. Solceller hjälper ju till att dra ner elpriset, (enligt dina egna analyser i en annan tråd) och är till hjälp i vissa nät och speciellt för vissa länder.

• Gilla
buffyin
  • Laddar…
F fsn skrev:
För att man inte får 60-öringen på överproduktion. Alla som har solceller och tänker själva vet det.
Det är ju just då du får 60öre. När du producerar mer än du konsumerar.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Det är ju just då du får 60öre. När du producerar mer än du konsumerar.
Nej, du får bara upp till samma nivå som du KÖPER om man skall vara korrekt så de bokstavstrogna inte blir upprörda.

• Wow
SonnyListon
  • Laddar…
Ja, på årsbasis ja. Men du kan ju inte räkna överproduktion på årsbasis. Det har du när produktionen överstiger konsumtionen.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, på årsbasis ja. Men du kan ju inte räkna överproduktion på årsbasis. Det har du när produktionen överstiger konsumtionen.
Från SKV, det tycker man kan.
”Underlaget för skattereduktion är det antal kilowattimmar du matar in på elnätet men underlaget kan aldrig bli större än det antal kilowattimmar som tagits ut i anslutningspunkten.”

• Gilla
t3o
  • Laddar…
F
B buffyin skrev:
Från SKV, det tycker man kan.
”Underlaget för skattereduktion är det antal kilowattimmar du matar in på elnätet men underlaget kan aldrig bli större än det antal kilowattimmar som tagits ut i anslutningspunkten.”
Ja, vad tycker du inte stämmer med vad jag sa? Till skillnad från dig och många andra som inte har solceller som läser en massa och missförstår så har jag solceller och vet vad som gäller.

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.