S styren skrev:
Hur drar du ner din produktion?
Effekttaxa på export. Vad är detta? (Plötsligt gick allt från svårt till obegripligt)😮

Jag har sänkt effekten på mina elpatroner i frånluftsvärmepumpen. Är det detta du menar med produktion?
Va!!?

D Daniel 109 skrev:
Vad då inget att styramot?
Scenariot kan bli att det är effektbrist i systemet. Det påverkar iofs spotpriset, men det finns ingen direkt koppling till nätets kapacitet eller effektrikning. Det innebär att microproducenter drar ner sin produktion för att undgå effekttaxa, trots att energi behövs samtidigt som nätet skulle klara större inmatning. I en del andra länder har man information om aktuell driftsstatus (som finns att hämta i ett api) som nyttjas för att styra solexport. Har själv sett det Italien, samt läst litet om Nederländerna. Men här i Sverige vill man heller belasta med avgifter i stället för att styra vid källan.

F
S styren skrev:
Tack för svar, men allt detta vet jag redan. har tom nämnt det. Möjligen med undantag av din gräns "-15 öre".
Jag har ingen panik, ingen ekonomisk kris, ingen brådska. Är väl medveten om att 60-öringen dras in vid årsskiftet. Men jag vill vara tidigt ute och experimentera och se om man kan få nuvarande växelriktare att fungera på bästa tänkbara sätt.

Vad jag eg. vill ha hjälp med är att en Solaredge-ägare testar att skriva in sin prisplan under minuspriser i appen enl. länken. Inte en massa tjafs om annat. Vill om möjligt skriva in 60-öringen samt nätnyttan i appen (ca 8 öre). Solaredge har verkligen ingen seriös hjälp hur man använder detta i appen, men tanken var att här finns skarpa hjärnor som kan genomskåda algoritmerna. Som det är nu måsta jag testa, ändra, testa för att förstå hur det fungerar.... För att sedan vid årsskiftet skriva in aktuella data (då).
Om du nu vet, varför frågar eller tom skriver att det är skatt på din export? Jag fick snarare intrycket att du faktiskt inte visste detta. -15 var en lämplig siffra, vi kan säga -30 eller tom -60 också. Det jag menade är att det är inte så bråttom för dig att strypa export vid minuspriser i år, det kan du lösa till nästa år.

F
lilytwig lilytwig skrev:
Scenariot kan bli att det är effektbrist i systemet. Det påverkar iofs spotpriset, men det finns ingen direkt koppling till nätets kapacitet eller effektrikning. Det innebär att microproducenter drar ner sin produktion för att undgå effekttaxa, trots att energi behövs samtidigt som nätet skulle klara större inmatning. I en del andra länder har man information om aktuell driftsstatus (som finns att hämta i ett api) som nyttjas för att styra solexport. Har själv sett det Italien, samt läst litet om Nederländerna. Men här i Sverige vill man heller belasta med avgifter i stället för att styra vid källan.
Effektbrist i systemet är väl i högsta grad kopplat mot elpris. Effektavgiften är en trängselavgift.

• Haha
styren
  • Laddar…
F fsn skrev:
Effektbrist i systemet är väl i högsta grad kopplat mot elpris. Effektavgiften är en trängselavgift.
Jo, det är vad jag skriver, men ingen koppling till nätets kapacitet. Två olika saker.

S
lilytwig lilytwig skrev:
Va!!?
Ordet produktion är förvirrande. Olika tillverkare av växelriktare och mjukvarusystem kallar solcellernas produktion för olika namn. Solaredge/Homeassistant kallar det du kallar export för produktion.

S
F fsn skrev:
Om du nu vet, varför frågar eller tom skriver att det är skatt på din export? Jag fick snarare intrycket att du faktiskt inte visste detta. -15 var en lämplig siffra, vi kan säga -30 eller tom -60 också. Det jag menade är att det är inte så bråttom för dig att strypa export vid minuspriser i år, det kan du lösa till nästa år.
Sorry fsn... ✌️Det här med moms och skatt är jag osäker på. Hur många variabler finns det egentligen?

1. Vanlig elkonsumtion pluspriser tex elpatron
2. Vanlig elkonsumtion minuspriser tex elpatron
3. Huset konsumerar solel (egenproduktion)
4. Solcellerna producerar pluspriser
5. Solcellerna producerar minuspriser

Erkänner- nu är jag förvirrad igen. 😎

S
F fsn skrev:
Det är det faktiskt. Fyndigt 😀

S
lilytwig lilytwig skrev:
...........
Men om förslaget till effekttaxa för solexport går igenom så finns inget att styra anläggningen mot. Spotpris funkar inte.
Oj oj oj, jag funderade på att byta ut växelriktaren mot en ny, samt batteri för att anpassa anläggningen mot nya förutsättningar. Det går inte för det kommer ständigt nya krav, och dom nya grejerna kommer att bli omoderna.

Jag ser två förnuftiga val
1. Skruva ner solcellerna från taket (satsa på värmepump, ved, olja eller något helt annat (i enlighet med mängdläran Martin Lundblad m.fl.)
2. Alternativt kanske att köra det jag har i småsmulor, stänga av vid minuspriser, och bara köra på så länge det går.

S styren skrev:
Ordet produktion är förvirrande. Olika tillverkare av växelriktare och mjukvarusystem kallar solcellernas produktion för olika namn. Solaredge/Homeassistant kallar det du kallar export för produktion.
Nätägaren kallar det produktion till skillnad från konsumtion. Abonnemanget kallas produktionabonnemang.

S styren skrev:
Oj oj oj, jag funderade på att byta ut växelriktaren mot en ny, samt batteri för att anpassa anläggningen mot nya förutsättningar. Det går inte för det kommer ständigt nya krav, och dom nya grejerna kommer att bli omoderna.

Jag ser två förnuftiga val
1. Skruva ner solcellerna från taket (satsa på värmepump, ved, olja eller något helt annat (i enlighet med mängdläran Martin Lundblad m.fl.)
2. Alternativt kanske att köra det jag har i småsmulor, stänga av vid minuspriser, och bara köra på så länge det går.
För egen del har jag både värmepumpar och ved. Dessutom kunskaper om programmering och därtill utrustning till ganska omfattande styrning av konsumtion och produktion. (Alla har inte det).
Det som är frustrerande är de olika tankar om att solelproduktion "förstör", och att detta måste motarbetas med nya avgifter. Det är felaktigt. Solceller/växelriktare kan enkelt styras, men för att detta ska fungera krävs indata. Dessa saknas. Man kommer en bit på väg med spotpris, men det korrelerar dåligt med belastningen på nätet. Håll isär energi och distribution. De följs ej åt.
Kan nämna att jag ställt frågor kring detta till min nätleverantör. De har svarat att de förstår frågan, men att de inte upplever något problem med solenergi från microproducenter, förutom i något enstaka område där gamla omoderna transformatorer finns kvar. Men de måste oavsett uppdateras. De ser dock frågeställningen som intressant och bevakar det Nederländska initiativet.

S
lilytwig lilytwig skrev:
För egen del har jag både värmepumpar och ved. Dessutom kunskaper om programmering och därtill utrustning till ganska omfattande styrning av konsumtion och produktion. (Alla har inte det).
Det som är frustrerande är de olika tankar om att solelproduktion "förstör", och att detta måste motarbetas med nya avgifter. Det är felaktigt. Solceller/växelriktare kan enkelt styras, men för att detta ska fungera krävs indata. Dessa saknas. Man kommer en bit på väg med spotpris, men det korrelerar dåligt med belastningen på nätet. Håll isär energi och distribution. De följs ej åt.
Kan nämna att jag ställt frågor kring detta till min nätleverantör. De har svarat att de förstår frågan, men att de inte upplever något problem med solenergi från microproducenter, förutom i något enstaka område där gamla omoderna transformatorer finns kvar. Men de måste oavsett uppdateras. De ser dock frågeställningen som intressant och bevakar det Nederländska initiativet.
Bra, ett positivt inlägg! 👌
Verkar som att solceller och vindkraft sabbar elnätet. Lite tråkigt att höra detta. Senast i veckan träffade jag en granne som investerat både i elbil+solceller. Han tyckte han gjort en miljöinsats åtminstone.

Kanske fel timing och plats men kan du rekommendera växelriktare+batteri (system)? (svara bara om du vill)

• Gilla
Boende45
  • Laddar…
S styren skrev:
Bra, ett positivt inlägg! 👌
Verkar som att solceller och vindkraft sabbar elnätet. Lite tråkigt att höra detta. Senast i veckan träffade jag en granne som investerat både i elbil+solceller. Han tyckte han gjort en miljöinsats åtminstone.

Kanske fel timing och plats men kan du rekommendera växelriktare+batteri (system)? (svara bara om du vill)
Det är inte min uppfattning att det sabbar nätet, men visst finns det problem. Vad jag däremot efterfrågar är ett samarbete mellan producenter och nätägare. Att bara införa nya avgifter och att inte arbeta för att begränsa det som är mindre bra redan vid källan menar jag är slött.
Jodå jag har både elbil och solceller men inget batteri. Kör för övrigt även på diesel och biogas emellanåt. Miljöaspekten är viktig men inte allenarådande. Min tankevärld är grundad på pragmatism och inte konflikt, men det är en annan sak.
Vill inte rekommendera något fabrikat, men själv valde jag Fronius växelriktare för 3 år sedan. Har inte sett någon anledning att ångra det.

• Gilla
styren
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det som är frustrerande är de olika tankar om att solelproduktion "förstör", och att detta måste motarbetas med nya avgifter.
Hej
Du får det att låta som om regler och avgifter är speciellt riktade mot solceller.

Men tex effektavgifterna tas ju ut utifrån hur du utnyttjar elnätet effektmässigt inte specifikt att det gäller solceller.

Eller hur?

• Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Det borde inte vara tillåtet att ta ut effektavgift för konsumtion samma timme som lokalnätet exporterar energi till överliggande nät.

Inför dagen före annonserad effektavgift med nån rimlighet kopplad till väder. Ex att nätägaren får debitera 10000kr/villa och år i effektavgift i snitt (max 20kr/kW dagtid och 5kr nattetid) och själv välja nivå och timme så snittet uppnås.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.