61 652 läst ·
973 svar
62k läst
973 svar
Negativt elpris
Jodå, många här vill ta bort 60-öringen, men nu är den borta (snart) och det är bara att anpassa sig och sin anläggning. Det är det jag sysslar med nu. Vad göra vid minuspriser (efter årsskiftet)?D Daniel 109 skrev:
Jag har bara några små skitfrågor om minuspriser, men forumet visar upp sin sämsta sida omedelbart. För detta har dryftats i åratal redan.
Citat BD-Nille från annan tråd
Att elen är dyrare på nätterna beror bl.a. på att tyskarna installerat 100 megawatt solceller + 70 megawatt vindkraft = 170 megawatt väderberoende och oplanerbar elproduktion. Tysklands effektbehov är cirka 40-50 megawatt nu i maj och under sommaren.
Sverige är på väg i samma riktning - ett dysfunktionellt kraftsystem. Och dyrt då det krävs en pararallell flotta av elproduktion som träder in under Dunkel-Flaute (då solen inte skiner och vinden inte blåser). I Tyskland är det kol och gas som då träder in.
Lite svårt att förutse tysk industriell solcellsutbyggnad, och att den skulle förstöra svensk marknad. En väg där elkablar mellan länder är under ständig utbyggnad , och som erbjuder en motorväg för billig solcellsel, subventionerad vindkraft och annat gott.
Är det allt detta vi dummies skulle förutsett för 4-5 år sedan?
ps. ev gigawatt
Redigerat:
Hej styrenS styren skrev:Jodå, många här vill ta bort 60-öringen, men nu är den borta (snart) och det är bara att anpassa sig och sin anläggning. Det är det jag sysslar med nu. Vad göra vid minuspriser (efter årsskiftet)?
Jag har bara några små skitfrågor om minuspriser, men forumet visar upp sin sämsta sida omedelbart. För detta har dryftats i åratal redan.
Citat BD-Nille från annan tråd
Att elen är dyrare på nätterna beror bl.a. på att tyskarna installerat 100 megawatt solceller + 70 megawatt vindkraft = 170 megawatt väderberoende och oplanerbar elproduktion. Tysklands effektbehov är cirka 40-50 megawatt nu i maj och under sommaren.
Sverige är på väg i samma riktning - ett dysfunktionellt kraftsystem. Och dyrt då det krävs en pararallell flotta av elproduktion som träder in under Dunkel-Flaute (då solen inte skiner och vinden inte blåser). I Tyskland är det kol och gas som då träder in.
Lite svårt att förutse tysk industriell solcellsutbyggnad, och att den skulle förstöra svensk marknad. En väg där elkablar mellan länder är under ständig utbyggnad , och som erbjuder en motorväg för billig solcellsel, subventionerad vindkraft och annat gott.
Är det allt detta vi dummies skulle förutsett för 4-5 år sedan?
När vi för ca 10 år sedan sökte och fick forskningsanslag, för att studera vad det skulle innebära att sätta solceller på villataken. Då handlade det om några kilowatt i installerade solpaneler för varje villa, som skulle motsvara husets eget elbehov.
Sedan ”exploderade” marknaden och privatpersoner (och vissa försäljare, politiker, etc.) började i att högre grad vända blicken från husets elbehov till att bli elenergileverantör till andra.
Det Energimarknadsinspektionen idag gällande; ”Mikroproduktion av el” förtydligande beskriver, i ingressen; ”Elen som du producerar via solceller eller vindkraftverk går i första hand till din egen elanvändning. Stämmer väl med hur t.ex. Energimyndigheten, som bland annat finansierade forskningen då, resonerade.
https://ei.se/konsument/el/mikroproduktion-av-el
Batterier fanns, men var för dyra att räknas med. När ekonomiskt stöd till batterier kom, så fanns tillägget där att solcellsenergin skulle kunna lagras i batterierna MEN ”i första hand till din egen elanvändning”.
Skrivningen ”i första hand till din egen elanvändning” innebär att stödet till batterier är till för att du främst skall använda elenergin från solcellerna själv. Inte främja att du köper och säljer elenergi som då flera gånger måste passera elnätet där din villa är ansluten.
Ett sådant pendlande effektflöde skapar spänningsvariation i elnätet närmast villan, som spänningregleringen, i den delen av elnätet, inte är byggt för. Att undvika variationer i effektflödet i elnätet, är en av orsakerna till införandet av Effektavgifter.
Det är om elanvändarens agerande med solceller och batterier kräver nätförstärkningar som Energimarknadsinspektionen förtydligat, att den som orsakar kostnader för nätförstärkningar skall betala.
Det har funnits elkraftkunskaper i hur t.ex. Energimarknadsinspektionen och andra agerat. Ett agerande som är i samstämmighet hur vårt elnät fysikaliskt är uppbyggt, att vi som använder elnätet betalar elnätets kostnader, om behovet av att tillförd och uttagen eleffekt i elnätet måste vara i balans etc.
MEN, detta har fullkomligt drunknat i annan ”propaganda” som inte stämt med vår elförsörjning är uppbyggd och att det är naturlagarna som till slut bestämmer oberoende vad vi ”anser” och ”tycker”.
Redigerat:
Att 60-öringen försvinner rakt av som den nu gör är förvånande, det trodde jag inte. Däremot så är det inte en omöjlighet att den skulle försvinna och jag hade med det som en parameter i min egna prognos när jag installerade 2019.S styren skrev:Vi fortsätter fsn- lektionen, tack!
"Ta reda på det", vilket då? Vad som händer vid minuspriser och 60-öringen tas bort.
Så för tre år sedan, så skulle alla vi med solceller, förutsett att 60-öringen tas bort. Du förvånar, har gillat dig skarpt all the way.
Gör ett exempel då om du vill glänsa med lektion
Och så här är det…. Du betalar ingen skatt på såld el. Du får antagligen spotpris rakt av och du har troligtvis några öre i nätnytta från din nätägare på elen du dumpar på nätet. Du har 60-öringen detta året och så länge minuspriset håller sig högre än -15öre eller nåt sånt så hade jag inte gjort ett skit mer än att försöka maxa min förbrukning vid minuspris.
Nästa år, utan 60-öringen så finns det incitament att ha en lösning på plats som inte skickar ut el på nätet vid minuspris.
Tack för svar, men allt detta vet jag redan. har tom nämnt det. Möjligen med undantag av din gräns "-15 öre".F fsn skrev:Att 60-öringen försvinner rakt av som den nu gör är förvånande, det trodde jag inte. Däremot så är det inte en omöjlighet att den skulle försvinna och jag hade med det som en parameter i min egna prognos när jag installerade 2019.
Och så här är det…. Du betalar ingen skatt på såld el. Du får antagligen spotpris rakt av och du har troligtvis några öre i nätnytta från din nätägare på elen du dumpar på nätet. Du har 60-öringen detta året och så länge minuspriset håller sig högre än -15öre eller nåt sånt så hade jag inte gjort ett skit mer än att försöka maxa min förbrukning vid minuspris.
Nästa år, utan 60-öringen så finns det incitament att ha en lösning på plats som inte skickar ut el på nätet vid minuspris.
Jag har ingen panik, ingen ekonomisk kris, ingen brådska. Är väl medveten om att 60-öringen dras in vid årsskiftet. Men jag vill vara tidigt ute och experimentera och se om man kan få nuvarande växelriktare att fungera på bästa tänkbara sätt.
Vad jag eg. vill ha hjälp med är att en Solaredge-ägare testar att skriva in sin prisplan under minuspriser i appen enl. länken. Inte en massa tjafs om annat. Vill om möjligt skriva in 60-öringen samt nätnyttan i appen (ca 8 öre). Solaredge har verkligen ingen seriös hjälp hur man använder detta i appen, men tanken var att här finns skarpa hjärnor som kan genomskåda algoritmerna. Som det är nu måsta jag testa, ändra, testa för att förstå hur det fungerar.... För att sedan vid årsskiftet skriva in aktuella data (då).
Jag tänker som du. När priset går ner så drar man helt enkelt ner sin produktion.F fsn skrev:Att 60-öringen försvinner rakt av som den nu gör är förvånande, det trodde jag inte. Däremot så är det inte en omöjlighet att den skulle försvinna och jag hade med det som en parameter i min egna prognos när jag installerade 2019.
Under förutsättning att jag har löst det så anser jag att jag ska slippa effekttaxa på export. När behovet av el är stort och jag har effekt att leverera så är det orättfärdigt med effekttaxa.
Men det jag får till svar är att spotpris och energibehov inte korrelerar, så det finns inget styrdata. Vad jag efterfrågar är ett api med information om effektbehov så att jag kan styra solexport mot det. Men det är tydligen inte intressant. Nya avgifter är ju bekvämare.
Det är snarare elpris och nätbelastning som är olika saker. Men än så länge får man väl snarare nätnyttoersättning än en debitering.
Det är helt visst olika saker. Och då blir det litet gasa/bromsa av det hela.D Daniel 109 skrev:
Nätnyttoersättningen är i det stora hela ytterst marginell och den är statisk, ej kopplad till behov.
Men om förslaget till effekttaxa för solexport går igenom så finns inget att styra anläggningen mot. Spotpris funkar inte.
Vad då inget att styramot?
Tung text där. Du har rätt i det mesta, verkligeten pekar på att det är ändå värre. (tex spanien)M Martin Lundmark skrev:Hej styren
När vi för ca 10 år sedan sökte och fick forskningsanslag, för att studera vad det skulle innebära att sätta solceller på villataken. Då handlade det om några kilowatt i installerade solpaneler för varje villa, som skulle motsvara husets eget elbehov.
Sedan ”exploderade” marknaden och privatpersoner (och vissa försäljare, politiker, etc.) började i att högre grad vända blicken från husets elbehov till att bli elenergileverantör till andra.
Det Energimarknadsinspektionen idag gällande; ”Mikroproduktion av el” förtydligande beskriver, i ingressen; ”Elen som du producerar via solceller eller vindkraftverk går i första hand till din egen elanvändning. Stämmer väl med hur t.ex. Energimyndigheten, som bland annat finansierade forskningen då, resonerade.
[länk]
Batterier fanns, men var för dyra att räknas med. När ekonomiskt stöd till batterier kom, så fanns tillägget där att solcellsenergin skulle kunna lagras i batterierna MEN ”i första hand till din egen elanvändning”.
Skrivningen ”i första hand till din egen elanvändning” innebär att stödet till batterier är till för att du främst skall använda elenergin från solcellerna själv. Inte främja att du köper och säljer elenergi som då flera gånger måste passera elnätet där din villa är ansluten.
Ett sådant pendlande effektflöde skapar spänningsvariation i elnätet närmast villan, som spänningregleringen, i den delen av elnätet, inte är byggt för. Att undvika variationer i effektflödet i elnätet, är en av orsakerna till införandet av Effektavgifter.
Det är om elanvändarens agerande med solceller och batterier kräver nätförstärkningar som Energimarknadsinspektionen förtydligat, att den som orsakar kostnader för nätförstärkningar skall betala.
Det har funnits elkraftkunskaper i hur t.ex. Energimarknadsinspektionen och andra agerat. Ett agerande som är i samstämmighet hur vårt elnät fysikaliskt är uppbyggt, att vi som använder elnätet betalar elnätets kostnader, om behovet av att tillförd och uttagen eleffekt i elnätet måste vara i balans etc.
MEN, detta har fullkomligt drunknat i annan ”propaganda” som inte stämt med vår elförsörjning är uppbyggd och att det är naturlagarna som till slut bestämmer oberoende vad vi ”anser” och ”tycker”.
Kosntaterar att du är negativ till solceller, batterier, vindkraft, (och politiker😀). Men vad tycker du om elkablar mellan länder? Seriös fråga!
Jag befarar -4 kr i sommar i elpris. Vad göra? Strategi?
Hur drar du ner din produktion?lilytwig skrev:
Jag tänker som du. När priset går ner så drar man helt enkelt ner sin produktion.
Under förutsättning att jag har löst det så anser jag att jag ska slippa effekttaxa på export. När behovet av el är stort och jag har effekt att leverera så är det orättfärdigt med effekttaxa.
Men det jag får till svar är att spotpris och energibehov inte korrelerar, så det finns inget styrdata. Vad jag efterfrågar är ett api med information om effektbehov så att jag kan styra solexport mot det. Men det är tydligen inte intressant. Nya avgifter är ju bekvämare.
Effekttaxa på export. Vad är detta? (Plötsligt gick allt från svårt till obegripligt)😮
Jag har sänkt effekten på mina elpatroner i frånluftsvärmepumpen. Är det detta du menar med produktion?
Du har ju en brytpunkt där det fortfarande kostar att köpa el samtidigt som du får betala för att sälja den, detta pga. påslaget på spotpriset, moms, elcert och elhandlarens påslag.S styren skrev:
Ett exempel är när det är -2 öre i spotpris, med dessa extra påslag så kanske elen egentligen kostar dig ca 5 öre per kWh att köpa och du får samtidigt betala 2 öre per såld kWh.
Du behöver inte betala överföringsavgift på såld el, du får som regel något öre per såld kWh från elnätsleverantören, detta kallas för nätnytta vilket gör att även när 60 öringen försvinner (som du får tillbaka på skatten) kan sälja el ner till några öre minus utan att egentligen behöva gå back. Men för många blir detta saldo på olika fakturor, då man inte alltid har samma elnät och elhandels leverantör.
All el du köper kostar även för överföringen (och för vissa redan nu för effekttoppar, annars senast januari 2027).
Hej styrenS styren skrev:
Jag är inte negativ till ”solceller, batterier, vindkraft” tvärtom, (inte heller till politiker).
Men ”solceller, batterier, vindkraft” måste användas på ett förståndigt sätt.
Och politiker måste tillämpa elkraftkunskap när de tar beslut om elkraftförsörjningen.
Jag brukar tala om ”mängdlära” (för att kunna använda ett kort uttryck). Det är när alla rusar åt samma håll och t.ex. satsar på vindkraft eller solceller. (Eller om alla passagerare på en båt samtidigt rusar till samma sida på båten).
En ”lagom mängd” solceller eller vindkraft i vårt elsystem är inget bekymmer. Men om alla rusar åt samma håll då säger ”mängdläran” att ”lagom mängd” övergår i en ”icke lagom mängd”.
Därför efterfrågar jag elkraftkunskap i samhället. Den elkraftkunskap som vi (d.v.s. beslutsfattarna i samhället) uppvisade då vi började bygga upp vår svenska elkraftförsörjning (som jag kort beskrev i inlägg #842) och som sedan verkade försvinna i ökande takt för drygt 10–20 år sedan.
Du frågar;” Men vad tycker du om elkablar mellan länder?”
Kortfattat svar.
I och med att vi gick in i EU så kan vi beskriva det som så, att frågan om ”elkablar mellan länder” i Europa kan likställas med frågan om ledningar mellan norr och söder i Sverige.
De som är emot ledningar till EU-länder (med vilka vi har ett ekonomiskt samarbete) och effektflöde mellan dessa länder. De borde på samma sätt vara negativa till att det finns ledningar och ett effektflöde mellan norr och söder i Sverige.
Redigerat:
Hej styrenS styren skrev:
Om du tittar på det som Energimarknadsinspektionen skriver i sina ”Frågor och svar om effektavgift” och där under rubriken; ”Solceller i kombination med effektavgift-hur funkar det”;
Så står där; ”Ei:s föreskrifter om effektavgiften gäller för både elanvändare och elproducenter. Den nya effektavgiften ska baseras på hur mycket du belastar elnätet, oavsett om du använder (köper) el eller om du matar in (säljer) producerad el. Elnätsföretagen kan ha olika avgift för inmatning och uttag av el. Kontakta ditt elnätsföretag för att få veta hur de har valt att utforma sin effektavgift.
Rekommendationen till den som till exempel har solceller och producerar egen el är att använda så mycket som möjligt av den egenproducerade elen själv. På så sätt belastas inte elnätet med vare sig uttag eller inmatning av el.
Om du producerar mer el än vad du själv har användning för och vill undvika att belasta elnätet med din överproduktion kan du titta på de tekniska lösningar som finns för att begränsa inmatningen av el till elnätet, så kallad nollinmatning.”
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-elnatsreglering/fragor-och-svar-om-effektavgift
Här återkommer det jag bland annat skrev om i inlägg #842 i denna tråd, här utryckt av Energimarknadsinspektionen; ”Rekommendationen till den som till exempel har solceller och producerar egen el är att använda så mycket som möjligt av den egenproducerade elen själv.”
Redigerat: