61 929 läst ·
973 svar
62k läst
973 svar
Negativt elpris
Du vill väl att den styr ner produktionen för att inte exportera, men fortsätter att försörja huset. Inte att stänga ner helt. En annan variant är att dumpa energin i en acktank, pool eller bergvärmehål.
Jo, det stämmer. Jag har bara hunnit börja att testa och utvärdera. Behöver lite input hur man skall använda funktionen (priser iappen). I appen finns en funktion export, och en import. Behöver lite hjälp.D Daniel 109 skrev:
Skall fundera igenom det du sa om att "inte stänga av helt"....
Att dumpa i en acktank är jag helt inne på, enligt pacman42´s ide .
Problemet är att när solcellerna producerar på max så drar hushållet inget (nada!)
Här är en länk till Solaredge negativa priser https://marketing.solaredge.com/negative-rate-optimization
Verkar som att växelriktaren stängs av helt. eller...? Lite svårt eftersom ordet produktion används olika av alla företag
Svensk variant https://knowledge-center.solaredge....gative-utility-rates-application-note-swe.pdf
Någon som kan tolka detta?
(Hur/var skall man fylla i 60-öringen?)
Verkar som att växelriktaren stängs av helt. eller...? Lite svårt eftersom ordet produktion används olika av alla företag
Svensk variant https://knowledge-center.solaredge....gative-utility-rates-application-note-swe.pdf
Någon som kan tolka detta?
(Hur/var skall man fylla i 60-öringen?)
(En fråga till, ingenting är mer förvirrande än negativa elpriser)
Exempel: Vad händer om elpriset är -4 öre? (bortse från 60- öringen i exemplet)
Låt oss säga att produktionen (export) är 7kW i 3 timmar.
Borde bli 0,04 kr *3 tim * 7kW=84 öre (+moms?)
skatt 1,25 (betalar man skatt vid minuspris? export)
Borde bli 0,04 kr *3 tim * 7kW=84 öre (+moms?)
Jag förstår inte vad som är förvirrande.
Skatt betalas på köpt el och har ingen koppling till priset.
Såld el får man betalt enligt aktuellt pris, negativt innebär att pengarna går åt andra hållet.
Skatt betalas på köpt el och har ingen koppling till priset.
Såld el får man betalt enligt aktuellt pris, negativt innebär att pengarna går åt andra hållet.
Om vi vänder på exemplet och det är pluspriser. Vad exakt betalar du för skatt på såld el då?S styren skrev:(En fråga till, ingenting är mer förvirrande än negativa elpriser)
Exempel: Vad händer om elpriset är -4 öre? (bortse från 60- öringen i exemplet)
Borde bli 0,04 kr *3 tim * 7kW=84 öre
Näää, men just minuspriset triggar igång "att pengarna går åt andra hållet".D Daniel 109 skrev:
Och om pengarna går åt ena hållet, så är priset A, men när det är andra hållet så är priset B
Gör ett exempel så fattar jag. Inga mer rebusar för dummies 😀
Nej, ingen moms heller.
vi tar en lektion till då… Du funderade aldrig på att ta reda på det innan du skaffade solceller? Det är liksom rätt avgörande för den sortens beslut att ha de ekonomiska förutsättningarna som gäller för tillfället klara för sig.S styren skrev:
Vi fortsätter fsn- lektionen, tack!F fsn skrev:
"Ta reda på det", vilket då? Vad som händer vid minuspriser och 60-öringen tas bort.
Så för tre år sedan, så skulle alla vi med solceller, förutsett att 60-öringen tas bort. Du förvånar, har gillat dig skarpt all the way.
Gör ett exempel då om du vill glänsa med lektion
Jag och flera med mig lyfte att den sannolikt skulle försvinna någon gång. Det är ett orimligt stöd när det blir lite mer mängd el från solkraft.