Byggahus.se
Attitudeswe
F fsn skrev:
Som solcellsägare med överproduktion skulle jag ur ett personligt ekonomiskt perspektiv jubla över en sån lösning. Men man måste vara extremt oinsatt, eller osedvanligt korkad om man inte inser det orimliga.
Det finns ju redan i light format. Varför skall solproducenter få 60öre som kompensation för att den behöver betala 54öre under natten/vintern?

Jag hoppas att elskatten kan bli dynamisk över dygnet när snart alla abonnenter är timmätta...

Skatten borde vara 0 vid minuspriser och över kronan en skall vindstilla vintermorgon så att alla med bundet elpris får incitament att ladda bilen på natten etc.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
F
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det finns ju redan i light format. Varför skall solproducenter få 60öre som kompensation för att den behöver betala 54öre under natten/vintern?

Jag hoppas att elskatten kan bli dynamisk över dygnet när snart alla abonnenter är timmätta...

Skatten borde vara 0 vid minuspriser och över kronan en skall vindstilla vintermorgon så att alla med bundet elpris får incitament att ladda bilen på natten etc.
Det är inte samma sak, inte ens om man kallar den light.
 
Nej, det ger samma effekt fast i mindre skala. I Sverige är det lönsamt att sälja elen ner till ett pris på -60öre. Det är inte vettigt.

Elskatten borde ha ett tak på 100% av elpriset och 60öringen borde på samma sätt vara max 100% av elpriset.
 
  • Gilla
OMathson och 4 till
  • Laddar…
Samt att 60-öringen också motverkar hemmabatterier. Batterierna måste i princip vara gratis för att vara lönsamma för egen energilagring pga bidraget. Utan detta kan kanske natriumbatterier bli lönsamma på sikt i alla fall...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Skulle det finnas en fördel i det. Det är väl den enda fördelen med 60öringen. Att den tar bort lönsamheten för batterier som enbart används för att slippa skatter. Det är inte samhällsekonomiskt vettigt.
 
  • Gilla
OMathson och 4 till
  • Laddar…
Nja, om man har batterier som jämnar ut över dygnet så belastas elnätet mindre av produktionen, man slipper ha lika mycket backup-kraft osv. Det finns värden. Om de sedan motiverar skattebortfallet är en annan fråga...
 
F
D Daniel 109 skrev:
Nej, det ger samma effekt fast i mindre skala. I Sverige är det lönsamt att sälja elen ner till ett pris på -60öre. Det är inte vettigt.

Elskatten borde ha ett tak på 100% av elpriset och 60öringen borde på samma sätt vara max 100% av elpriset.
Inte om man har mer totalproduktion än inköpt el. Jag kan dock hålla med i sak att man inte borde få betalt med skattepengar för att skicka ut ännu mer el när det är minuspriser.
 
Att ladda med solkraft på dagen närbehovet är högt för att använda på natten när det finns ett överskott är inte vettigt. Det är just det som blir lönsamt utan avdraget.
 
Så här såg det ut hos mig på söndagen när priserna vände under nollan.
Energistatistikdiagram som visar förbrukning och produktion av energi med toppar vid lunch för att ladda en bil.
Den höga förbrukningen från lunch är när jag laddade bilen. Totalt under söndagen köpte jag 10,1 kWh och sålde 5,2 kWh. Bilen fick i sig 24,4 kWh. Även om grejerna är rustade för Checkwatt så har jag inte dragit igång stödtjänsten än. Som syns så hann hemmabatteriet bli fulladdat innan solen gick ner.
 
nikasp
Logad Logad skrev:
Så här såg det ut hos mig på söndagen när priserna vände under nollan.
[bild]
Den höga förbrukningen från lunch är när jag laddade bilen. Totalt under söndagen köpte jag 10,1 kWh och sålde 5,2 kWh. Bilen fick i sig 24,4 kWh. Även om grejerna är rustade för Checkwatt så har jag inte dragit igång stödtjänsten än. Som syns så hann hemmabatteriet bli fulladdat innan solen gick ner.
Har du avtal igång för stödtjänst på gång när du skriver ”inte dragit igång”? Jag fick alldeles nyss info från CheckWatt att Huaweis Luna-batteri är good to go, kräver dock både ny dongle (billigt) och smartmätare (halvdyr). Så jag har kontaktat Svea Solar och hoppas jag kan använda befintlig smartmätare med deras erbjudande.
 
nikasp nikasp skrev:
Har du avtal igång för stödtjänst på gång när du skriver ”inte dragit igång”? Jag fick alldeles nyss info från CheckWatt att Huaweis Luna-batteri är good to go, kräver dock både ny dongle (billigt) och smartmätare (halvdyr). Så jag har kontaktat Svea Solar och hoppas jag kan använda befintlig smartmätare med deras erbjudande.
Jag har fortfarande inte startat stödtjänsten då inget nytt har kommit i samband med Skatteverkets krånglande. Gör inte så mycket, dessa soliga dagar går huset inklusive billaddning på 100% sol.
 
Attitudeswe
-2kr i år med i Holland

Graf som visar energipriser i realtid över olika europeiska marknader med negativa priser i Holland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp
Logad Logad skrev:
Jag har fortfarande inte startat stödtjänsten då inget nytt har kommit i samband med Skatteverkets krånglande. Gör inte så mycket, dessa soliga dagar går huset inklusive billaddning på 100% sol.
Hur krånglar de? Har du köpt anläggning i år får du inte grönt bidrag men jag klarar mig då vi var igång i april 2023.
 
nikasp nikasp skrev:
Hur krånglar de? Har du köpt anläggning i år får du inte grönt bidrag men jag klarar mig då vi var igång i april 2023.
Mitt batteri installerades i år så eftersom jag har fått bidraget kan jag inte starta tjänsten ännu.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.