G
Hade ju varit bra med standardiserade relativt billiga solcellspaneler man sätter direkt på undertak och "klickar ihop" typ som betongpannor/legobitar.
Det är väl fortfarande vanligast att man först har ett komplett tätt yttertak under de flesta paneler?

Nissens Nissens skrev:
Menar du att jag skall återkomma i augusti och berätta för dig vad el+nät kostade i Juni? Det är först då jag vet det nämligen.
Du vet precis hur hög elnätskostnaden är, den varierar inte i pris utan är exakt densamma för en kWh som månaden innan, såvida du inte har effekttariff.

• Gilla
Akerfeldt
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Du menar att du inte förstod vad jag menade när jag skrev att jag GISSADE? Seriöst…

Varför tror du att de hade segel och ångmaskin?
Det fanns en anledning.

Nu är du igång med din spåkula igen, du har ingen aning om hur framtiden ser ut för solcellerna. Det kan komma helt ny teknik som gör dem överflödiga. Du vet inte mer än någon snnan, men skicka gärna en länk från framtiden, kan vara intressant att se. 😊

Om du är intresserad av hur de använde segelfartyg med ångmaskin så använde de segel vid långa resor, och mororn vid kortare.
Till skillnad från dig så har jag läst en rätt omfattande kurs i teknikhistoria. Bespara dig själv. Segelfartyg blev rätt snabbt obsolitat i alla former.

Vi vet vad som finns idag och vi (eller kanske alla utom du) att nuvarande solcellsteknik inte plötsligt kommer att skena iväg prestsndamässigt. Vi vet också att det inte finns några mirakel på forskningssidan som är presenterade och vi kan ha en aning, baserad på historik hur lång tid det skulle ta att industrialisera och prisa in en ny teknik. Och baserat på det, ett kompetensområde jag har och ett du med önskvärd tydlighet saknar så säger jag att det är rimligt. Och du din bleka ryska fis, jag skriver tydligt att det är vad jag tror så vaxa och såpa ditt blekta anus och glid sakta över alla spåkulor du har.

F
Nissens Nissens skrev:
Jag får näträkningarna varannan månad, och näträkningen för Juni kommer inte förrän i augusti
Det jag skrev var att min ELRÄKNING är på 600kr, vilket är 100% sant.

Skall man vara petig så är den på 620kr för Juni inklusive moms och Tibber abonnemang.
Endast elen ex moms var på 846,05 kWh x 54,93 öre = 464,70 kr

Vad kallar du räkningen man får från sin elleverantör?

Du förväxlar elräkning med elkostnad helt enkelt.

Fattar inte att du orkar hålla på med sådana ordklyverier.

Menar du att jag skall återkomma i augusti och berätta för dig vad el+nät kostade i Juni? Det är först då jag vet det nämligen.
Det var ju en sanning med modifikation. I alla mina kostnader jag presenterat för dig så är skatt och överföringsavgift med. Det blir ju väldigt billigt för dig om du räknar bort ca 75 öre/kWh. Alla normala människor räknar alla rörliga kostnader och inte bara de som passar för att framställa sig som bättre än man är.

• Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
Kanske inte hör hemma i just denna tråd men det är den mest aktiva i ämnet solceller så jag kör här:

- Som nybliven mikroproducent av solcellsel så hamnade vi bryskt på en oerhört mycket mindre beräknad årsförbrukning av el, knappt hälften av tidigare rätt låga 9 MWh/år. Men, vi har legat kvar onödigt länge på elnätsavgifter som gäller för "normalförbrukare" vilket är över 8 MWh/år i vårt fall, med en ganska hög abonnemangsavgift och en relativt låg överföringsavgift.

Oftast så kan elnätsbolaget själv kolla upp vad som är bästa avtalet men nu hade de missat det, därför har vi helt enkelt sagt till om att få läggas över på "småförbrukare" med väsentligt lägre abonnemangsavgift men med en litet högre överföringsavgift.

För oss betyder det flera hundra i besparingar per månad eftersom det blev ett så stort hopp neråt i förbrukning / köpt el per månad,

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Kanske inte hör hemma i just denna tråd men det är den mest aktiva i ämnet solceller så jag kör här:

- Som nybliven mikroproducent av solcellsel så hamnade vi bryskt på en oerhört mycket mindre beräknad årsförbrukning av el, knappt hälften av tidigare rätt låga 9 MWh/år. Men, vi har legat kvar onödigt länge på elnätsavgifter som gäller för "normalförbrukare" vilket är över 8 MWh/år i vårt fall, med en ganska hög abonnemangsavgift och en relativt låg överföringsavgift.

Oftast så kan elnätsbolaget själv kolla upp vad som är bästa avtalet men nu hade de missat det, därför har vi helt enkelt sagt till om att få läggas över på "småförbrukare" med väsentligt lägre abonnemangsavgift men med en litet högre överföringsavgift.

För oss betyder det flera hundra i besparingar per månad eftersom det blev ett så stort hopp neråt i förbrukning / köpt el per månad,
Samma för mig.
Byggde nytt hus och elektrikern satte in 25 amp säkringar för det brukar dom göra.
1125 kr i abbonemang Eon syd per månad.
Då mina tre sista hus klarat sig på 16 amp bad jag dom sänka ner dit.
210 kr i abbonemang istället (om man förbrukar under 8000 kWh och jag ligger på hälften)
Högre överföring men jag tjänar tusenlappar på det.

• Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Samma för mig.
Byggde nytt hus och elektrikern satte in 25 amp säkringar för det brukar dom göra.
1125 kr i abbonemang Eon syd per månad.
Då mina tre sista hus klarat sig på 16 amp bad jag dom sänka ner dit.
210 kr i abbonemang istället (om man förbrukar under 8000 kWh och jag ligger på hälften)
Högre överföring men jag tjänar tusenlappar på det.
Jag läste någon som hade räknat på den varianten hos eon där du väljer under 8000 och 16A. Och denna kom fram till att förlorade på det redan efter 700 köpta. Nu fick jag lov att googla fram källan.

https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/d/eloverforingsavgiften-hos-eon/

Personen i fråga kan inte räkna.
Det är månadsavgiften som används inte årsavgiften. Breakeven är på 8000kWh precis som det ska vara.

• Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Nja det där kan inte stämma riktigt. Tror dom har glömt att ta med abbonemangsavgiften som skiljer rätt mycket.Har också räknat på det där då jag har ett upp till 8000 abonnemang. Om jag inte kommer ihåg helt fel blir det lite billigare men det är inga stora skillnader. Dock känns det fördjävligt att man ska bli bestraffad för att man gör av med lite el. Ser inte riktigt logiken i att "min" el ska vara så mycket dyrare att skicka i ledningen bara för att jag gör av med lite.
edit: tvåa på bollen som vanligt 😁

• Gilla
t3o och 1 till
  • Laddar…
Du blir inte straffad. Du får ju en lägre nätavgift än om du debiteras på samma sätt som storförbrukarna.

G OMathson skrev:
Hade ju varit bra med standardiserade relativt billiga solcellspaneler man sätter direkt på undertak och "klickar ihop" typ som betongpannor/legobitar.
Det är väl fortfarande vanligast att man först har ett komplett tätt yttertak under de flesta paneler?
Det finns ju sådana system ja. Men de behöver vara ventilerade för att få optimal verkningsgrad.

F
Anna_H Anna_H skrev:
Det finns ju sådana system ja. Men de behöver vara ventilerade för att få optimal verkningsgrad.
Nej, det gör det väl inte om ett av kraven var att de skulle vara relativt billiga? De är extremt dyra per installerad watt i jämförelse tycker jag.

Anna_H Anna_H skrev:
Absolut. Oplanerade strömavbrott kan ju i värsta fall vara flera dagar, även om det är högst osannolikt för min egen del, då jag bor precis intill ett pappersbruk som lär vara högprioriterat. På sikt tänker jag att solcellerna ska kompletteras med batterier och möjlighet att vid strömavbrott frikoppla. Men den tekniker är inte riktigt tillgänglig för oss amatörer än.
Hej Anna_H

Du skriver om att ” På sikt tänker jag att solcellerna ska kompletteras med batterier och möjlighet att vid strömavbrott frikoppla”

Eftersom trådens ämne inte handlar om detta, så svarar (kommenterar) jag inte ditt inlägg här.

Men eftersom jag just nu skriver om ”reservkraft vid strömavbrott” i en annan tråd så kan du se min kommentar om. ” Att kunna erhålla tillräcklig kortslutningsström vid reservkraft från inverter, del A” här; https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-87#post-5320254

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
€ -7 nu...i delar av Norge över € 30.
Karta över Europa med prisnoteringar i euro, som markerar olika kostnader för byggprojekt eller -material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
vcx och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Fotografen Fotografen skrev:
€ -7 nu...i delar av Norge över € 30.
[bild]
Delar av europa -50 eur.

Inte som förra sommaren då det var -600 eller så, men det lär väl återkomma i sommar om inte holland gjort om sitt bidragssystem...

Diagram som visar elpriser i Europa med negativa priser i vissa länder, särskilt -50 EUR/MWh i Nederländerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.