Det är tätorter som kommer att kopplas bort. Där finns det krav på att mobilnätet ska klara en timme. Så sannolikt planerar men inte för längre avbrott än så.

Jag vet inte om kraven har försvunnit, men det har funnits krav på att elvärme måste effektbegränsas efter avbrott.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Anna_H

Som jag skrev om i inlägg #715 (till Daniel 109) så är det stora påfrestningar vid till och frånslag i ett elkraftnät.

Vid ”effektbrist och manuell förbrukningsfrånkoppling” så bedömer jag, att rimligen med tanke på påkänningen i kraftnäten, så är den kortaste frånkopplingstiden vid rotation snarare 1 timma men jag räknar även med att det kan bli en 3 timmars frånkoppling vid rotation.

Sedan kan näten dessutom vara ”tungstartade”, eftersom man bygger upp en energiskuld för de som använder elkraft för uppvärmning. Industrialster ger normalt ingen energiskuld utan dessa får istället ett produktionsbortfall.

Det är upp till dig om du vill hävda att det blir ”max 10-15 minuter i taget, roterande mellan olika områden”, jag har inte hittat källor för sådana tider vid rotation.

I ett skarpt läge ser vi vem som har gjort den bästa bedömningen. Det är dock bäst för den enskilde elanvändaren att han inte är för optimistisk att det blir korta boerkopplingstider vid rotation.
Det är ju vid effekttopparna morgon och kväll (matlagning) som det är aktuellt, dvs totalt 1-3 timmar. Och det stod ju i texten som citerades in för att bevisa att jag har fel att detta kan fördelas upp på kortare tider så att enskilda hushåll inte blir så hårt drabbade. Vilket gör att jag uppfattar det som att de stänger av ett område i taget i sisådär 15-320 minuter till toppen är passerad. Lite som att göra semesterplanering för sjukvården ;-)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är ju vid effekttopparna morgon och kväll (matlagning) som det är aktuellt, dvs totalt 1-3 timmar. Och det stod ju i texten som citerades in för att bevisa att jag har fel att detta kan fördelas upp på kortare tider så att enskilda hushåll inte blir så hårt drabbade. Vilket gör att jag uppfattar det som att de stänger av ett område i taget i sisådär 15-320 minuter till toppen är passerad. Lite som att göra semesterplanering för sjukvården ;-)
Hej Anna_H

Tack för respons.

Effektbrist kan uppstå av flera anledningar.

Det kan handla om både stora och små områden.

När t.ex. belastningen är hög i elnäten kan det även inträffa fel och haverier på t.ex. kraftledningar, brytare och transformatorer. Då kan det rimligen handla om delar av dygn eller t.o.m. flera dygn innan felet kan avhjälpas.

Vi har haft den typen av fel i kraftnäten, men klarat av det, och dessutom undvikit dessa fel i samband med t.ex. sträng kyla.

När det gäller beredskap för strömavbrott, så måste vi vara beredda att det kan ske när det är som mest olämpligt. 🙂
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du gissar lite vilt alltså, det hjälper inte så mycket tyvärr. Du är påläst och duktig på mycket men onödigt att gissa.
Vi kan ju titta på hur Apple hanterade garantiärenden på iPhone fram till för några år sedan. De hade ett utbytesstudent i stället för lokala reparationerna de gjorde allt för att komma undan garantiåtaganden. Om kunden kom in för något som var trasigt så hittade de repor på skärmen och vägrade ge kunden en reparation och ville att kunden skulle betala för en utbytestelefon.

Just nu råder det fortfarande en euforisk era inom solceller där alla klappar händerna och sjunger religiösa hymner. Då brukar man se mellan fingrarna med fusk bara för att den politiska agendan skall förverkligas. Sedan kommer verkligheten ikapp.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
A Akerfeldt skrev:
Du har 600kr i elräkning, fasta avgiften ligger säkert på en 300kr/månad. Återstår 300kr och med snittpriset+moms+skatt+överföringsavgift hamnade vi på ca 1,25kr/kwh i juni, 300/1,25 är 240kwh eller 8kwh/dag, så det är all förbrukning inklusive en hybrid du laddar säkert ett par gånger i veckan. Tror inte på dig faktiskt men rätta mig gärna om jag har fel 😅
Du tror att jag ljuger, men felet är att DU inte vet skillnaden på elräkningar och räkningar för nätkostnader. De kommer inte ens på samma fakturor när man har olika leverantörer för el och nät…

Du är lite för snabb att döma andra trots att det är du själv som gör en tankevurpa.

Men det är riktigt att nätavgiften gör några hundringar till. Eftersom jag skrev elräkningar så menade jag den summan jag får på elräkningen, inget annat.

Eftersom jag har Tibber som elleverantör så är det väldigt lite extra avgifter, det kan ju vara så att du har ett mindre bra avtal med din elleverantör. 😊
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Du tror att jag ljuger, men felet är att DU inte vet skillnaden på elräkningar och räkningar för nätkostnader. De kommer inte ens på samma fakturor när man har olika leverantörer för el och nät…

Du är lite för snabb att döma andra trots att det är du själv som gör en tankevurpa.

Men det är riktigt att nätavgiften gör några hundringar till. Eftersom jag skrev elräkningar så menade jag den summan jag får på elräkningen, inget annat.

Eftersom jag har Tibber som elleverantör så är det väldigt lite extra avgifter, det kan ju vara så att du har ett mindre bra avtal med din elleverantör. 😊
Är du som inte har koll på begreppen, i elräkningen ingår alla delar du betalar, elhandel, elnät och skatter och avgifter och att du betalar till olika bolag är rätt ointressant utan det är ditt hus totala elkostnader du ska redovisa när vi pratar om elräkning. Pratar vi elhandelsfakura eller elnätsfakura separat är det en annan sak 😊

Men då är din förbrukning lite mer rimlig även om jag tycker det verkar lågt med hybridbil, men du kanske inte kör så mycket med den.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
När det gäller beredskap för strömavbrott, så måste vi vara beredda att det kan ske när det är som mest olämpligt. 🙂
Absolut. Oplanerade strömavbrott kan ju i värsta fall vara flera dagar, även om det är högst osannolikt för min egen del, då jag bor precis intill ett pappersbruk som lär vara högprioriterat. På sikt tänker jag att solcellerna ska kompletteras med batterier och möjlighet att vid strömavbrott frikoppla. Men den tekniker är inte riktigt tillgänglig för oss amatörer än.
 
På 90-talet hade vi strömavbrott i iskalla vintern i ca 3 dagar och inte gick samhället under för det. Jag tror homo sapiens blivit mer harhjärtade och knaprar mer meduciner och oroar sig mycket mer i nutid än tidigare...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
A Akerfeldt skrev:
Är du som inte har koll på begreppen, i elräkningen ingår alla delar du betalar, elhandel, elnät och skatter och avgifter och att du betalar till olika bolag är rätt ointressant utan det är ditt hus totala elkostnader du ska redovisa när vi pratar om elräkning. Pratar vi elhandelsfakura eller elnätsfakura separat är det en annan sak 😊

Men då är din förbrukning lite mer rimlig även om jag tycker det verkar lågt med hybridbil, men du kanske inte kör så mycket med den.
Eftersom det är den summan så är det klart att det är rimligt.
Det är väl du som mixar ihop elräkningen med räkningen från nätleverantören. 😊

Innan avregleringen var det som du säger, och de som har samma leverantör för el och nät får antagligen det på samma räkning.

Men elräkning och näträkning är inte samma sak, nätleverantören skickar inte ens räkning varje månad…
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Excel
Nissens Nissens skrev:
Eftersom det är den summan så är det klart att det är rimligt.
Det är väl du som mixar ihop elräkningen med räkningen från nätleverantören. 😊

Innan avregleringen var det som du säger, och de som har samma leverantör för el och nät får antagligen det på samma räkning.

Men elräkning och näträkning är inte samma sak, nätleverantören skickar inte ens räkning varje månad…
Jag tror @Akerfeldt mycket väl förstår begreppen, men anstänger man sig att missförstå och hänger upp sig på småsaker så spelar det ingen roll vad man skriver.
 
Nissens Nissens skrev:
Eftersom det är den summan så är det klart att det är rimligt.
Det är väl du som mixar ihop elräkningen med räkningen från nätleverantören. 😊

Innan avregleringen var det som du säger, och de som har samma leverantör för el och nät får antagligen det på samma räkning.

Men elräkning och näträkning är inte samma sak, nätleverantören skickar inte ens räkning varje månad…
Elräkningen den senaste tiden har bara kommit från januari till april för oss som har solceller. Maj till december betalar solen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eftersom det är den summan så är det klart att det är rimligt.
Det är väl du som mixar ihop elräkningen med räkningen från nätleverantören. 😊

Innan avregleringen var det som du säger, och de som har samma leverantör för el och nät får antagligen det på samma räkning.

Men elräkning och näträkning är inte samma sak, nätleverantören skickar inte ens räkning varje månad…

Elräkningen​

Dina elkostnader består av två delar. Dels betalar du för att vara ansluten till nätet, den så kallade nätkostnaden, och dels betalar du för inköp av den ström du gör av med, eller den så kallade elhandelskostnaden.

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/elrakningen/

Så ”Elräkningen” är båda delarna inte bara elhandelskostnaden/elhandelsräkningen som du syftar på. Men detta vet du och medvetet hoppar över nätkostnaden.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Nu börjar vi hamna på Bill Clinton-nivå i argumentationen: ”It depends on what the meaning of the word 'is' is”

 
Nissens
B buffyin skrev:

Elräkningen​

Dina elkostnader består av två delar. Dels betalar du för att vara ansluten till nätet, den så kallade nätkostnaden, och dels betalar du för inköp av den ström du gör av med, eller den så kallade elhandelskostnaden.

[länk]

Så ”Elräkningen” är båda delarna inte bara elhandelskostnaden/elhandelsräkningen som du syftar på. Men detta vet du och medvetet hoppar över nätkostnaden.
Jag håller med om att nätkostnaden är en kostnad för att få elen levererad, men elpriset och elräkningen är något annat.

Vi måste inte vara överens. 😊
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ångmaskinen var ett totalt tekniksprång, det fanns inga baksodor direkt som identifierades och de redare som inte hakade på ganska kvickt gick under. Det som övergavs var segelfartyg, jag har lite svårt att se återgången till segel (eller vindkraft då) som det stora tekniska genombrottet. Det är gjort innan bättre alternativ fanns och nackdelarna är påtagliga med tanke på att vinden är förhållandevis svår att lagra.
Varför erövrade inte denna lösning sjöfarten? Det bästa av två världar... Gratis energi när det blåser och fossilt som reservdrivning. Måste ju varit ekonomiskt eller?
Här något speciella krav iofs.

Historiskt svenskt ångfartyg "HM ångkorvett Thor", målning av okänd konstnär, tekniska specifikationer inkluderade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.