Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
Varför erövrade inte denna lösning sjöfarten? Det bästa av två världar... Gratis energi när det blåser och fossilt som reservdrivning. Måste ju varit ekonomiskt eller?
Här något speciella krav iofs.

[bild]
Vad tror du?
Vinden är intermittent precis som solenergin. Man kan alltså inte förlita sig på den. Gissar att ångmaskinerna inte heller var helt pålitliga så man använde dem vid ogynnsamma vindar.

Att ångmaskinen är föråldrad av många skäl är väl alla överens om, ungefär som dagens solceller kommer att vara om 10-15 år. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Eftersom det är den summan så är det klart att det är rimligt.
Det är väl du som mixar ihop elräkningen med räkningen från nätleverantören. 😊

Innan avregleringen var det som du säger, och de som har samma leverantör för el och nät får antagligen det på samma räkning.

Men elräkning och näträkning är inte samma sak, nätleverantören skickar inte ens räkning varje månad…
Oavsett om du har olika leverantörer för el och nät och får separata fakturor måste du ju räkna ihop dessa för ditt totala elpris. Känns ju missvisande berätta vad man har i elkostnad utan att räkna med fasta avgiften, energiskatt och elöverföringsavgiften.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Jag tror @Akerfeldt mycket väl förstår begreppen, men anstänger man sig att missförstå och hänger upp sig på småsaker så spelar det ingen roll vad man skriver.
Tycker bara att det utelämnas relevant information, förstår precis hur han menar men tycker det är missvisande.
 
Nissens
A Akerfeldt skrev:
Oavsett om du har olika leverantörer för el och nät och får separata fakturor måste du ju räkna ihop dessa för ditt totala elpris. Känns ju missvisande berätta vad man har i elkostnad utan att räkna med fasta avgiften, energiskatt och elöverföringsavgiften.
Jag får näträkningarna varannan månad, och näträkningen för Juni kommer inte förrän i augusti
Det jag skrev var att min ELRÄKNING är på 600kr, vilket är 100% sant.

Skall man vara petig så är den på 620kr för Juni inklusive moms och Tibber abonnemang.
Endast elen ex moms var på 846,05 kWh x 54,93 öre = 464,70 kr

Vad kallar du räkningen man får från sin elleverantör?

Du förväxlar elräkning med elkostnad helt enkelt.

Fattar inte att du orkar hålla på med sådana ordklyverier.

Menar du att jag skall återkomma i augusti och berätta för dig vad el+nät kostade i Juni? Det är först då jag vet det nämligen.
 
Redigerat:
Nissens
A Akerfeldt skrev:
Tycker bara att det utelämnas relevant information, förstår precis hur han menar men tycker det är missvisande.
Det ligger i betraktarens öga.
 
Nissens Nissens skrev:
Det ligger i betraktarens öga.
Tråden handlar om elpris (negativt elpris t.o.m). Det är väl uppenbart att det är energi det handlar om. Inte nät. Det finns säkert någon annan tråd för den diskussionen.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag får näträkningarna varannan månad, och näträkningen för Juni kommer inte förrän i augusti
Det jag skrev var att min ELRÄKNING är på 600kr, vilket är 100% sant.

Skall man vara petig så är den på 620kr för Juni inklusive moms och Tibber abonnemang.
Endast elen ex moms var på 846,05 kWh x 54,93 öre = 464,70 kr

Vad kallar du räkningen man får från sin elleverantör?

Du förväxlar elräkning med elkostnad helt enkelt.

Fattar inte att du orkar hålla på med sådana ordklyverier.

Menar du att jag skall återkomma i augusti och berätta för dig vad el+nät kostade i Juni? Det är först då jag vet det nämligen.
För juni så hade jag en elräkning på -1606:- och ska jag ta med egenförbrukad el så landade elräkningen på -4001:-

Det är så dåligt med solceller
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Vad tror du?
Vinden är intermittent precis som solenergin. Man kan alltså inte förlita sig på den. Gissar att ångmaskinerna inte heller var helt pålitliga så man använde dem vid ogynnsamma vindar.

Att ångmaskinen är föråldrad av många skäl är väl alla överens om, ungefär som dagens solceller kommer att vara om 10-15 år. 😊
Vad exakt skriver du? Ångmaskinen var inte helt pålitlig så man använde dem vid ogynnsamma vindar??? What????

Varför det där inte var en hit kan man bara spekulera om men troligtvis var tid pengar då, precis som nu och man seglade långsammare än med ångmaskin, det är alltså en kass kompromiss som inte är bra på nåt, den seglar rimligtvis sämre än en segelbåt, den kör troligtvis på ånga sämre än en ren ångbåt och den lastar säkerligen sämre pga att den behöver möta båda teknikerna. Men det är en gissning är väl bäst att poängtera så inte Lavrov aka @Nissens har nåt att skriva 20 inlägg om för att få bort fokus från de trådar där han verkligen gjort bort sig (ett klassiskt psykopatbeteende faktiskt).

Degens solceller är inte moderna om 10-15 år men absolut inte föråldrade, vi som läst teknikhistoria och förstår tekniken och utvecklingen på solcellssidan är mikroskopisk så inte mycket händer de nästkommande 20 åren om ingen hittar ny teknik och gör en marknadsimplementation som är snabbare än nåt vi sett tidigare. På växelriktare finns inte heller nåt dramatiskt att vänta vad gäller verkningsgrad, däremot kan tjästeutbud och styrning inbyggt i växelriktare explodera, det tror jag mer på.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Vad exakt skriver du? Ångmaskinen var inte helt pålitlig så man använde dem vid ogynnsamma vindar??? What????

Varför det där inte var en hit kan man bara spekulera om men troligtvis var tid pengar då, precis som nu och man seglade långsammare än med ångmaskin, det är alltså en kass kompromiss som inte är bra på nåt, den seglar rimligtvis sämre än en segelbåt, den kör troligtvis på ånga sämre än en ren ångbåt och den lastar säkerligen sämre pga att den behöver möta båda teknikerna. Men det är en gissning är väl bäst att poängtera så inte Lavrov aka @Nissens har nåt att skriva 20 inlägg om för att få bort fokus från de trådar där han verkligen gjort bort sig (ett klassiskt psykopatbeteende faktiskt).

Degens solceller är inte moderna om 10-15 år men absolut inte föråldrade, vi som läst teknikhistoria och förstår tekniken och utvecklingen på solcellssidan är mikroskopisk så inte mycket händer de nästkommande 20 åren om ingen hittar ny teknik och gör en marknadsimplementation som är snabbare än nåt vi sett tidigare. På växelriktare finns inte heller nåt dramatiskt att vänta vad gäller verkningsgrad, däremot kan tjästeutbud och styrning inbyggt i växelriktare explodera, det tror jag mer på.
Du menar att du inte förstod vad jag menade när jag skrev att jag GISSADE? Seriöst…

Varför tror du att de hade segel och ångmaskin?
Det fanns en anledning.

Nu är du igång med din spåkula igen, du har ingen aning om hur framtiden ser ut för solcellerna. Det kan komma helt ny teknik som gör dem överflödiga. Du vet inte mer än någon snnan, men skicka gärna en länk från framtiden, kan vara intressant att se. 😊

Om du är intresserad av hur de använde segelfartyg med ångmaskin så använde de segel vid långa resor, och mororn vid kortare.
 
Redigerat:
Nissens
T t3o skrev:
För juni så hade jag en elräkning på -1606:- och ska jag ta med egenförbrukad el så landade elräkningen på -4001:-

Det är så dåligt med solceller
Du glömde hur mycket du betalat för att få lägre elräkningar. Ungefär som spelmissbrukare, de räknar bara vinsterna, inte utgifterna… 😂
 
  • Gilla
MaxHugo
  • Laddar…
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Tråden handlar om elpris (negativt elpris t.o.m). Det är väl uppenbart att det är energi det handlar om. Inte nät. Det finns säkert någon annan tråd för den diskussionen.
Visst, och det var elpriset jag skrev om, och fick kritik för att jag inte tog med nätavgiften. Inte lätt att vara alla till lags här… 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Vad tror du?
Vinden är intermittent precis som solenergin. Man kan alltså inte förlita sig på den. Gissar att ångmaskinerna inte heller var helt pålitliga så man använde dem vid ogynnsamma vindar.

Att ångmaskinen är föråldrad av många skäl är väl alla överens om, ungefär som dagens solceller kommer att vara om 10-15 år. 😊
Såg du inte humorn? Vindkraft och kol , som tysk energimix. 😊
Vi får bara forska lite mera...så ersätter vi...?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag får näträkningarna varannan månad, och näträkningen för Juni kommer inte förrän i augusti
Det jag skrev var att min ELRÄKNING är på 600kr, vilket är 100% sant.

Skall man vara petig så är den på 620kr för Juni inklusive moms och Tibber abonnemang.
Endast elen ex moms var på 846,05 kWh x 54,93 öre = 464,70 kr

Vad kallar du räkningen man får från sin elleverantör?

Du förväxlar elräkning med elkostnad helt enkelt.

Fattar inte att du orkar hålla på med sådana ordklyverier.

Menar du att jag skall återkomma i augusti och berätta för dig vad el+nät kostade i Juni? Det är först då jag vet det nämligen.
Vi lär ju inte kunna enas om begreppen så släpper det nu.

Är det inte relevant räkna med kostnader från nätleverantören (fast avgift, skatt och överföringaavgift) när det är den stora kostnaden när elpriset är såhär billigt?

Du behöver inte återkomma med något, hade du velat hade du kunnat räkna ut vad den fakturan hamnar på. Fast avgiften för huvudsäkringen borde vara typ lika varje månad, skatt/överföringsavgift likaså. Du vet hur många kwh du förbrukade.

Men var mest intresserad hur du kunde ha så låg kostnad för din el, men nu vet jag hur du räknar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Varför erövrade inte denna lösning sjöfarten? Det bästa av två världar... Gratis energi när det blåser och fossilt som reservdrivning. Måste ju varit ekonomiskt eller?
Här något speciella krav iofs.

[bild]
Det var precis vad drn gjorde fram tills man lärde sig bygga stora fartyg. Från början trodde man aldrig att ångfsrtyg skulle kunna korsa Atlanten, men så insåg man att volymen växer snabbare än ytan och så var det bara att utveckla ett tillräckligt stort fartyg. Men i början sågs ångan som ett komplement till segel som kunde användas i kustnära trafik när det inte blåste. Ett annat tekniskt genombrott var plsttkondensorn som tillät sett slutet system för ångan eftersom havsvatten inte var lämpligt att använda i ångpannan.

Så ångan var definitivt ingen självklar vinnare i början.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det var precis vad drn gjorde fram tills man lärde sig bygga stora fartyg. Från början trodde man aldrig att ångfsrtyg skulle kunna korsa Atlanten, men så insåg man att volymen växer snabbare än ytan och så var det bara att utveckla ett tillräckligt stort fartyg. Men i början sågs ångan som ett komplement till segel som kunde användas i kustnära trafik när det inte blåste. Ett annat tekniskt genombrott var plsttkondensorn som tillät sett slutet system för ångan eftersom havsvatten inte var lämpligt att använda i ångpannan.

Så ångan var definitivt ingen självklar vinnare i början.
De flesta teknologier utvecklas med tiden. En del mer och andra mindre. Lite kul är det att det är ångmaskinen som är grunden för alla värmekraftverk som producerar el (kärnkraft, kol, gas, olja, skogsråvara, sopor osv).

Det intressanta med elektronik är att vi sedan länge har bra koll på vad som (i stort sett) är möjligt enligt teorin. Det sker hela tiden framsteg, men det som framförallt har utvecklat området är miniatyriseringen av processorn som gör att mer och mer får plats i en allt billigare krets. En mobiltelefon idag har bättre prestanda än en PC hade för 7-8 år sedan (PC-utveckligen har framförallt skett inom grafik under de senaste åren). Vad har detta för bäring på solceller då? Jo den tekniska utvecklingen är idag framförallt begränsad av fysik, visst vi kan optimera mer och vi kan även optimera ytan man bygger solceller på, men i slutänden är faktiskt inte den tekniska utvecklingen av solceller framöver så lovande. De blir nog inte särskilt mycket bättre framöver om inte något genombrott sker inom fysiken. Samma med batterier, fast då är det vår kunskap inom kemi som är flaskhalsen. Visst, man kan förfina tekniken en del, men det dyker inte upp några 2x eller 3x bara sådär...
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.