61 672 läst ·
973 svar
62k läst
973 svar
Negativt elpris
Och rasar börsen så sjunker räntan...lilytwig skrev:
Om du binder ränta på 10 år i dag så är du nog inte så smart. Rörligt eller kort bindningstid är vad vi andra kalkylerar med. Mitt antagande är att snitträntan under 10 år landar på 3,6%. Det kan vara galet så klart. Men om alla räknar med 5% och mer så blir det kanske inte mycket investeringar, och då rasar även börsen!
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Samt tappvarmvatten året om.Attitudeswe skrev:
Att solceller är översubventionerade i dag är kanske en nyhet för dem som menar att det inte är lönsamt att investera i dessa. (för att räntan just nu är för hög).pacman42 skrev:
Det är skillnad på värdet för dig på sommaren, värdet för elmarknaden och värdet för samhället. Man vill ha flexibla energikällor som kan leverera "on demand" med låga fasta kostnader och relativt låga rörliga kostnader (vattenkraft, gas när priset är på lägre nivåer osv). Alla energislag som inte kan leverera "on demand" skapar problem för energisystemet då priserna blir mycket mer slagiga. Slagigheten på Europa-nivå är ändå rätt låg tack vara gas/kol/olja, men iom att dessa skall tas bort så har vi ett stort problem. Vår (och Norges) vattenkraft räcker inte till för att lösa detta problem.
Utifrån detta så skapar alltså solenergi nya problem i nätet. Så länge den ersätter kolbaserad energi så är den bra, men utan alternativ reglerenergi så ligger vi sämre till. Tråkigt nog så är den även ett problem för baskraften då den gör förutsättningarna för exempelvis kärnkraft mycket sämre. Kärnkraften har relativt höga fasta kostnader och låg produktionskostnad, det innebär att den kostar även på sommaren då solenergin dock har ännu lägre rörliga kostnader, dessutom så är förutsättningarna olika över dygnet också. Det innebär att kärnkraften måste tjäna in sina fasta kostnader under en kortare del på året, vilket också ökar slagigheten i produktionen. Och vad som här också är illa är att det gör att det är svårt att få investeringar i kärnkraft då man inte vet om kostnaderna bär sig (pga vindkraft och solenergi).
I praktiken så innebär därför vindenergi och solenergi att vi får ett instabilare elsystem med slagigare prissättning och större beroende av fossil energi på sikt. Den dag lagring av energi till ett vettigt pris är löst så ser det bättre ut, men vi är inte där än och jag ser fortfarande inte någon lösning som håller inom det området om man inte gör stora ingrepp i naturen och börjar pumpa massor av vatten för lagring (vilket iofs till viss del redan sker men i liten skala i sammanhanget). Fusionsenergi kanske blir så billig på sikt att den löser problemet, men även den har väldigt höga investeringskostnader, elen blir dock (kanske) billig då de rörliga kostnaderna antagligen blir väldigt låga.
Hade Sverige och Norge varit isolerat från omvärlden och från miljölagar så hade vi kunnat dra väldigt stor nytta av både vindkraft och solenergi, men nu är det inte på det viset.
Vätgasen till industrin skulle (om den omställningen lyckas ekonomiskt) kunna lösa delar av problemet för oss, men samtidigt driver det upp behovet av energi med uppåt 100% i Sverige. Solenergi är dock fortfarande inte intressant för den industrin då den behöver stabil produktion året om, här hjälper än en gång inte solen till särskilt mycket (även om den till viss del kompenserar för mindre vind på sommaren).
Jag inser inte fullt ut alla sambanden här, det är otroligt komplexa beroenden. Jag är dock övertygad om att jag förstår det bättre än vad våra politiker gör. Men det är nog inte så svårt å andra sidan. Många forskningsrapporter som jag läst i området är förresten också väldigt naiva, andra är bättre. Jag rekommenderar att läsa det material som Energiforsk tar fram, det har generellt en hög nivå. SVK har oftast bra analyser. Bara för att nämna några bra informationskällor.
Slutligen så är solenergi på hustak en dyr produktion av el för samhället (läs gärna Energiforsk analys av detta). Den är lönsam för dig som slutkund enbart för att den subventioneras av staten. Jag har full förståelse för att många vill installera solpaneler av olika skäl, men det innebär inte att det är så enkelt som att det är bra för miljön. Ytterligare ett exempel på detta är att av de energislag vi har i Sverige idag så tillhör solpaneler de som har mest koldioxidutsläpp i sin livscykel, detta beroende på den koldioxid som användes i (exempelvis) Kina när de producerades. Det är dock en mycket låg andel koldioxid jämfört med det som kommer från fossilenergin i Europa, men då vill det till att det är den energin som utkonkurreras av solpanelerna som hamnar på svenska villatak...
Att solceller medverkar till lägre priser innebär iofs att de som vill investera i annan elproduktion får räkna på nytt, men i en marknadsekonomi blir det så.
Men argumentationen för och emot liknar litet motståndet mot ångmaskiner en gång i tiden. I dag är det inte många kvar. Nya innovationer har tagit över. Att låga elpriser pga solel gör kärnkraft olönsamt är väl som det är. Vi får lära oss att lagra energi istället.
Jag är inte emot solceller för energiframställning, jag vill dock att de skall stå för sina egna kostnader och sin miljöpåverkan. Lagring av energi bör ju lösas innan man kastar in intermittenta energikällor i ekvationen. Att inte göra detta innebär stor osäkerhet och slagiga energipriser.lilytwig skrev:
Att solceller är översubventionerade i dag är kanske en nyhet för dem som menar att det inte är lönsamt att investera i dessa. (för att räntan just nu är för hög).
Att solceller medverkar till lägre priser innebär iofs att de som vill investera i annan elproduktion får räkna på nytt, men i en marknadsekonomi blir det så.
Men argumentationen för och emot liknar litet motståndet mot ångmaskiner en gång i tiden. I dag är det inte många kvar. Nya innovationer har tagit över. Att låga elpriser pga solel gör kärnkraft olönsamt är väl som det är. Vi får lära oss att lagra energi istället.
Hade vi haft stor användning av fossila bränslen för produktion av el så hade jag kraftigt hejat på solcellerna. Nu är jag inte emot, men jag är definitivt skeptisk då jag ser många problem med dem.
https://www.svk.se/siteassets/om-os...n-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2022.pdfF fsn skrev:Har du nån länk på hur det är beräknat och som förklarar begreppet?
För jag har väldigt svårt att se hur verkningsgrad kan ha ett utrymme i beräkningen. Installerad effekt är ju redan liksom redan belastad av en verkningsgrad så det är liksom hanterat redan. Räknar man effekten solen ger så köper jag resonemanget.
Jag kan ha tänk helt fel, det står ju inte på svart och vit hur uträkningen görs.
Solkraft
Under vintern antas solkraft ha en tillgänglighet på 0 procent eftersomtopplasttimmen i regel inträffar när det är mörkt. Under sommaren används 9% tillgänglighet för solkraften (samma som för vindkraften), vilket påverkarmycket lite då installerad effekt ännu är låg. På sikt bör en studie göras somnärmare undersöker vilket tillgänglighetstal som är rimligt för solkraften.
När sa jag att det var meningslöst? Blir lite jobbigt att en diskussion om en sak när man lägger ord i folk mun.Anna_H skrev:
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Finns många som lever på sista hundralapparna varje månad. Har du gott om pengar är det klart att du kan betala kontant men å andra sidan behöver du då inte heller bry dig om elräkningarna.F fsn skrev:Alla initierade är överens om att räntorna börjar vika neråt under Q1, då blir bundna räntor samtidigt (eller tom en stund innan) lägre än 3-månaders.
Vad är det du skall höja menar du? Jag förutsätter att man betalar sina solceller med medel man faktiskt har och inte lånar till skiten. Nåt annat har aldrig varit på tal eller aktuellt. Grundfrågan var att Mini-Lavrov @Nissens hävdade att solceller inte ger nån minskad kostnad på lånen och jag visade på att det mycket väl kan ge minskade kostnader på lånen om solcellerna är det som gör att huset kan klassas A Och att @Nissens alltså hade helt fel, ungefär som vanligt alltså). Räkneexemplet var bara ett räkneexempel för de(n) sinnesslöa. Vad det är för ränta är i sammanhanget egalt till en rimlig nivå, det spelar alltså ingen roll om räntan på bolånet är 1%, 3,3%, 5% eller 10%. Man får fortfarande 0,1% rabatt på hela sitt bolån, det gör alltså mer skillnad vilken storlek på bolån.
Men om man inte kan höja lånen mer och huset fallit i värde sedan man köpte får man alltså ringa SMSa Låna och då blir det 8%.
Det finns sådana människor också utan att de gjort något fel. Jag räknar på vad solcellerna lösa kostar. Klassa huset i A låter ju rätt osannolikt för de med äldre hus.
Men visst kan det hända att du får .1% lägre ränta på huslånet, det har jag aldrig sagt emot. Men alltså när jag fick in offerter så kunde jag inte räkna hem det. Sedan finns det andra människor som anser att de kan räkna hem det och då är det väl en bra investering.
Lever man på marginalen skall man nog jobba för att öka marginalen och inte funder på några investeringar öht som binder kapital. Och du vet nog mer om SMS lån än mig men att man skulle kunna ta ett sånt till 8% håller jag som orimligt, oavsett vilket så rekommenderar jag det inte.A Anders_Nilsson skrev:Finns många som lever på sista hundralapparna varje månad. Har du gott om pengar är det klart att du kan betala kontant men å andra sidan behöver du då inte heller bry dig om elräkningarna.
Men om man inte kan höja lånen mer och huset fallit i värde sedan man köpte får man alltså ringa SMSa Låna och då blir det 8%.
Det finns sådana människor också utan att de gjort något fel. Jag räknar på vad solcellerna lösa kostar. Klassa huset i A låter ju rätt osannolikt för de med äldre hus.
Men visst kan det hända att du får .1% lägre ränta på huslånet, det har jag aldrig sagt emot. Men alltså när jag fick in offerter så kunde jag inte räkna hem det. Sedan finns det andra människor som anser att de kan räkna hem det och då är det väl en bra investering.
Det är vindkraften som nollar och extremsänker elpriserna inte solkraften. Ännu skall man kanske lägga till.lilytwig skrev:
Att solceller är översubventionerade i dag är kanske en nyhet för dem som menar att det inte är lönsamt att investera i dessa. (för att räntan just nu är för hög).
jämförelsen mot ångmaskinen är intressant, speciellt för oss som har läst teknikhistoria på universitetet. Ångmaskinen var ett totalt tekniksprång, det fanns inga baksodor direkt som identifierades och de redare som inte hakade på ganska kvickt gick under. Det som övergavs var segelfartyg, jag har lite svårt att se återgången till segel (eller vindkraft då) som det stora tekniska genombrottet. Det är gjort innan bättre alternativ fanns och nackdelarna är påtagliga med tanke på att vinden är förhållandevis svår att lagra.
Nu är det Sverige vi pratat om, så allt är möjligt. 😂F fsn skrev:
https://www.theoceanbird.com/
Oceanbird är ett koncept för att driva lastfartyg med vindkraft
Hur du får in verkningsgrad i det är ett mysterium. Det har inget med verkningsgrad att göra öht.MaxHugo skrev:[länk]
Jag kan ha tänk helt fel, det står ju inte på svart och vit hur uträkningen görs.
Solkraft
Under vintern antas solkraft ha en tillgänglighet på 0 procent eftersomtopplasttimmen i regel inträffar när det är mörkt. Under sommaren används 9% tillgänglighet för solkraften (samma som för vindkraften), vilket påverkarmycket lite då installerad effekt ännu är låg. På sikt bör en studie göras somnärmare undersöker vilket tillgänglighetstal som är rimligt för solkraften.
När sa jag att det var meningslöst? Blir lite jobbigt att en diskussion om en sak när man lägger ord i folk mun.
Tillgänglighetsfaktorn är vad som kan förväntas vara tillgänglig effektF fsn skrev:
under sommarens topplasttimme jämfört med installerad effekt.
Installerad effekten
------------------------------- = kapacitetsfaktor
tillgängliga effekten
För att öka kapacitetsfaktor värdet måste man öka den tillgängliga effekten.
Genom att öka verkningsgraden på solkraft, ökar vi den tillgängliga effekten och därmed minskar skillnaden mellan Installerad och tillgängliga effekten.
Detta är kopplingen mellan verkningsgraden och tillgänglighetsfaktorn.
Den kopplingen har du hittat på själv och det är inte korrekt. Tillgänglighetsfaktorn får du se mer som en siffra som visar på produktionsmetodens kvalité, det blir lågt för sol och vind för att den går och kommer som den vill. Det har inget med verkningsgrad att göra, tillgänglig effekt i detta fallet betyder att det var dåligt med sol.MaxHugo skrev:Tillgänglighetsfaktorn är vad som kan förväntas vara tillgänglig effekt
Installerad effekten
tillgängliga effekten
Genom att öka verkningsgraden på solkraft, ökar vi den tillgängliga effekten och därmed minskar skillnaden mellan Installerad och tillgängliga effekten.
Vi säger att du har 100Wp installerad solkraft med verkningsgraden 20%. Solen går i moln och den timman producerar du 10Wh
Nu antar vi att du har en anläggning med samma foot print på 400Wp installerad solkraft med verkningsgraden 80% (ETT RÄKNEXEMPEL, DET FINNS INTE SÅ HÖG VERKNINGSGRAD). Solen går i moln och den timman producerar du 40Wh.
Vad menar du att verkningsgraden gör för skillnad?
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 354 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 354 inlägg
Tillgänglighetsfaktorn för en solcell kan man väl bara påverka genom att följa solen. Alternativ genom att ta bort moln eller sätta speglar i rymden så solen lyser större delen av dygnet?MaxHugo skrev:Tillgänglighetsfaktorn är vad som kan förväntas vara tillgänglig effekt
Installerad effekten
tillgängliga effekten
Tillgänglighetsfaktor är inte samma som tillgänglighet, så det ska inte blandas ihop.Attitudeswe skrev:
Ganska hårda ord från någon som sa "Installerad effekt är vad som finns tillgängligt".F fsn skrev:Den kopplingen har du hittat på själv och det är inte korrekt. Tillgänglighetsfaktorn får du se mer som en siffra som visar på produktionsmetodens kvalité, det blir lågt för sol och vind för att den går och kommer som den vill. Det har inget med verkningsgrad att göra, tillgänglig effekt i detta fallet betyder att det var dåligt med sol.
Förmodligen är jag bara dålig på att förklara hur saker fungerar, så tror inte vi kommer länge. Jag har lär mig en del av detta hoppas även du gjort de. 👍