61 669 läst ·
973 svar
62k läst
973 svar
Negativt elpris
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Jag köper din förklaring men samtidigt anser jag att vi själva förorsakade problemen genom att i en barnslig den-eviga-freden-är-här-anda pressa mot gränsen med noll marginaler.Jonatan79 skrev:
Om du en vinterdag med regn runt nolla och dimma kör 100 på en 50-väg utan bälte och krockar med en älg. Orsakades skadorna av älgen eller av du själv?
Men lilla gubben, jag har aldrig sagt att man tecknar ett nytt lån idag för 3,3%. Jag har 3,3% som en rimlig genomsnittsränta för en villaägare som har haft sitt hus ett tag.Nissens skrev:
Här har du din lista med Byggahus-medlemmar som har 3,3% eller betydligt under. Dessa medlemmar med bundna lån (du får själv sortera på bundna för ett år sen) kan få 0,1% lägre vid A-klassning. Nåt som solceller potentiellt skulle kunna göra… resten bör du kunna räkna ut själv när du nyktrat till.
Du hittar ett stort antal medlemmar med räntor långt under 3,3% i länkarna nedan.
https://www.byggahus.se/ekonomi/bor...=0&belaningsgrad=alla&lan=alla&sort=ranta.asc
https://www.byggahus.se/ekonomi/bor...gsgrad=alla&lan=alla&sort=bindningsdatum.desc
https://www.byggahus.se/ekonomi/bor...gsgrad=alla&lan=alla&sort=bindningsdatum.desc
Redigerat:
Upps….. Nu glömde du svara på sakinnnehållet i mitt inlägg och blandar in en helt annan fråga, inte helt bra med fyllepostning eller?Nissens skrev:
Hur var det nu, hade du rätt eller fel med dina påståenden? Läs inlägg #538 där jag citerar dig om du inte själv kommer ihåg vad du skriver.
Redigerat:
Tror att du inte förstod poängen. En bra strategi när man har ett hus är att vara förutseende och planera sina investeringar. Därför investerade jag först i en solcellsanläggning som betalar av sig på 6 år för att sedan investera i en ny värmepump som solcellsanläggningen kan betala av nästkommande 6 år baserat på de senaste 4 årens elpriser.Nissens skrev:
Begriper du inte att en bostad i Sverige behöver ett värmesystem?
När en 20 år gammal värmepump gjort sitt så byter man den. Självklart hade det varit bättre om den hållit längre, men så ser inte verkligheten ut.
Vad menar du att man skall göra när värmesystemet faller för åldersstrecket?
Ett tips: solceller är INTE lösningen.
Du kommer säkert efterfråga en kalkyl eller länk, och jag kommer inte dela mina 4 års senaste elräkningar här, men har ett genomsnitt på 3000:-/mån vilket är det som betalar av anläggningen. Det går inte att förutse framtida elpriser eller kostnader, därav måste kalkylen baseras på historiska kostnader, och inte killgissningar.
Ett tips tillbaka till dig: Planera dina investeringar investera först i solceller
Om du kalkylera en investering. Kan vara solceller, BVP, isolering eller whatsoever. Så måste du göra vissa antaganden angående, energipriser, temperaturer, livslängd, underhållskostnad, räntor, önskad avskrivning, skatterabatter och subventioner mm.Nissens skrev:
Om jag nu vill räkna på solceller så måste jag göra dessa antaganden.
Jag har räknat med 3,6% ränta (2,52% efter skattereduktion) som snitt under 10 år. En avskrivningstid på 10 år. Elpriser är samma som snittet de senaste 3 åren och kommer inte att stiga. Nätnytta 5 öre. 60- öringen är kvar t o m år 5 och halveras sedan. Utan solel kommer effektavgiften att öka med 1 000kr/år efter år 5.
Som synes ganska många parametrar. Så att om någon räknar med en snittränta på 3.3% de närmaste 10 åren är väl på inget sätt orimligt eller konstigt.
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Osannolikt för de flesta har en begränsad bindningstid och förr eller senare skall lånen läggas om. Och då blir det andra nivåer. Har ditt hus sedan minskat i värde är det inte säkert att du får höja.F fsn skrev:Men lilla gubben, jag har aldrig sagt att man tecknar ett nytt lån idag för 3,3%. Jag har 3,3% som en rimlig genomsnittsränta för en villaägare som har haft sitt hus ett tag.
Här har du din lista med Byggahus-medlemmar som har 3,3% eller betydligt under. Dessa medlemmar med bundna lån (du får själv sortera på bundna för ett år sen) kan få 0,1% lägre vid A-klassning. Nåt som solceller potentiellt skulle kunna göra… resten bör du kunna räkna ut själv när du nyktrat till.
Du hittar ett stort antal medlemmar med räntor långt under 3,3% i länkarna nedan.
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Personligen så föredrar jag att inte vara beroen
Momsen på produktionen kommer säkert att rabatteras/kvitteras framöver också, vilket gör att en viss del av 60-öringen kommer att finnas kvar i någon form. Jag tror att man istället inför ett "momskonto" för energiproduktion på sikt och att man blir utan ersättning om man säljer för mer moms än man kvittar. På sätt och vis är det bättre än dagens lösning då man på det sättet kan sälja mer el än vad dagens konstruktion tillåter, men ersättningen blir med stor sannolikhet lägre än idag.
Jag antar att du gjort en värdeanalys av den el du konsumerar själv också i kalkylen? Den är lite svårare att förutse, men utfallet för andra med liknande användningsmönster bör kunna användas som en indikator så att du hamnar hyfsat rätt.
Detta är de bästa antagandena jag har sett hittills! Kan man räkna hem med dessa antaganden, ja då är man nog rätt säker. Nätnyttan är lite osäker, men den är ju marginell i sammanhanget i ditt nät så det gör inte så mycket om den plötsligt blir 2 öre.lilytwig skrev:
Om du kalkylera en investering. Kan vara solceller, BVP, isolering eller whatsoever. Så måste du göra vissa antaganden angående, energipriser, temperaturer, livslängd, underhållskostnad, räntor, önskad avskrivning, skatterabatter och subventioner mm.
Om jag nu vill räkna på solceller så måste jag göra dessa antaganden.
Jag har räknat med 3,6% ränta (2,52% efter skattereduktion) som snitt under 10 år. En avskrivningstid på 10 år. Elpriser är samma som snittet de senaste 3 åren och kommer inte att stiga. Nätnytta 5 öre. 60- öringen är kvar t o m år 5 och halveras sedan. Utan solel kommer effektavgiften att öka med 1 000kr/år efter år 5.
Som synes ganska många parametrar. Så att om någon räknar med en snittränta på 3.3% de närmaste 10 åren är väl på inget sätt orimligt eller konstigt.
Momsen på produktionen kommer säkert att rabatteras/kvitteras framöver också, vilket gör att en viss del av 60-öringen kommer att finnas kvar i någon form. Jag tror att man istället inför ett "momskonto" för energiproduktion på sikt och att man blir utan ersättning om man säljer för mer moms än man kvittar. På sätt och vis är det bättre än dagens lösning då man på det sättet kan sälja mer el än vad dagens konstruktion tillåter, men ersättningen blir med stor sannolikhet lägre än idag.
Jag antar att du gjort en värdeanalys av den el du konsumerar själv också i kalkylen? Den är lite svårare att förutse, men utfallet för andra med liknande användningsmönster bör kunna användas som en indikator så att du hamnar hyfsat rätt.
Fast fsn skrev ju "en rimlig genomsnittsränta för en villaägare som har haft sitt hus ett tag". Vi har haft väldigt låga räntor under en lång tid. Själv har jag legat runt 1-1,5% de senaste tio åren med de rabatterna man brukar få (innan skattereduktion) så om räntan stabiliserar sig på 5-6% den kommande tioårsperioden kommer snittet att landa på 3%.A Anders_Nilsson skrev:
Jag har inte koll på att det inte är värt pengarna att konvertera från direktverkande el till vattenburet?Nissens skrev:
Väldigt många här som inte inser att man måste se till vars och ens förutsättningar. Bara för att det är ett bra alternativ OM man har vattenburet och oljepanna är det inte rätt för alla.
Men varför tror folk att el bara används till att värma upp villor?Nötegårdsgubben skrev:
Nu vet jag att @Nissens argumenterat att solceller är olönsamt för den enskilde och den frågan lägger jag mig inte i, men de är hur som helst rätt meningslösa på systemnivå i Sverige, då de inte bidrar när vi behöver som mest el – på vintern.
Det gör att varje bidragskrona till solceller i Sverige är ett slöseri med statligt uttvingade medel.
Självfallet har jag värderat även egenanvändning.pacman42 skrev:
Personligen så föredrar jag att inte vara beroen
Detta är de bästa antagandena jag har sett hittills! Kan man räkna hem med dessa antaganden, ja då är man nog rätt säker. Nätnyttan är lite osäker, men den är ju marginell i sammanhanget i ditt nät så det gör inte så mycket om den plötsligt blir 2 öre.
Det kan väl ochså tilläggas att min kalkyl inte riktigt håller så här långt. Jag har fått en avkastning på ca 6% utöver kalkylen, vilket innebär att om det fortsätter på det sättet så är anläggningen avskriven på 7 år.
Men man ska ta i beaktande att räntan under det första åren varit låg och att pris på såld el har varit högt. Så på 10 års sikt så kanske det hamnar rätt ändå.
Ja, och det argumentet är ju fel. Visst, jag sålde inte mycket i december. Men om det hade varit sant att det är meningslöst att producera el på sommaren hade ju elpriset varit negativt hela tiden?MaxHugo skrev:
Just nu tex kostar elen 51 öre (65 öre med skatter och avgifter). Jag producerar 6500 watt (ca 10 000 är max, uppnås vid 13-tiden) och säljer huvuddelen av det.Nissens skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 177 inlägg