61 674 läst ·
973 svar
62k läst
973 svar
Negativt elpris
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Inte riktigt så, men nästan.A Anders_Nilsson skrev:
Se bara på våra svenska solceller på villataken, de får 60 öre + nätnytta för att skicka ut el på nätet, så länge som elpriset ligger över ca -60 till -75 öre (beroende på nät) så lönar det sig för dem att producera mer el än de konsumerar.
Vinden får inte dessa subventioner, men de kan (som jag hört) skriva av kostnader i skatteplaneringssnurror, vilket gör att det lönar sig för dem också att producera el under nollan...
Jag har typ redan sålt för vad jag kommer köpa in, så i detta fall så kan jag inte räkna med 60-öringen. Jag tror helt enkelt att det är dags att testa mjukvarustyrningen on/off på växelriktaren och börja planera in automatisering om vi ska ha dessa låga priser.pacman42 skrev:
Inte riktigt så, men nästan.
Se bara på våra svenska solceller på villataken, de får 60 öre + nätnytta för att skicka ut el på nätet, så länge som elpriset ligger över ca -60 till -75 öre (beroende på nät) så lönar det sig för dem att producera mer el än de konsumerar.
Vinden får inte dessa subventioner, men de kan (som jag hört) skriva av kostnader i skatteplaneringssnurror, vilket gör att det lönar sig för dem också att producera el under nollan...
Jag mjukvarustyr förbrukningen till bilarna och varmvattnet, samt manuellt när det gäller tvätt och disk. Men imorgon får jag slå på bastun en timme, badrummet skulle ändå behöva torka ut då det inte haft värme på sedan april. Och eftersom det andra badrummet ligger rakt ovanför så torkar ju det ur också. Sedan har jag ju LLVP, men jag vet inte hur högt den går. Risken är ju dock att jag maxar ur rätt bra med allt det andra.T t3o skrev:
Eltillskottet i FLVP brukar strula när jag stänger av det, så det hoppar jag gärna över. Det kan ändå inte köra samtidigt som bastun.
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Ok, organiserat skattefusk alltså. Är det miljöpartiet som tvingat igenom att man skall godta detta? Annars brukar allting som slutar på ”snurra” vara olagligt.pacman42 skrev:
Håller med om att det aldrig borde löna sig att producera på minuspriser. Men det är vindkraften (som till stor del är Kines-ägd) som är problemet här.pacman42 skrev:
Och som vi har pratat om innan, alla som har solceller med en årsproduktion som överstiger fastighetens totala förbrukning får inte 60 öre.
Det är inte helt ovanligt med power purchase agreements (PPA) som i princip ger ett fastpris på elen. Beroende på hur det är strukturerat så kan det innebära att det är värt att producera även om spotpriset är under noll.A Anders_Nilsson skrev:
Spännande. Kan du utveckla och förklara när man, och varför skriver ett sånt avtal? Och vem är parten som köper elen?K krfsm skrev:
Den som installerat så många paneler, att man producerar mer än man köper, har nog kalkylerat med det.F fsn skrev:
Eftersom energiförbrukningen för uppvärmning kan minska med bortåt 80% med vattenburen uppvärming och bergvärme jämfört med direktverkande eluppvärmning så kan det vara värt det för många, men kanske inte alla.Anna_H skrev:
Köpare är oftast företag som vill ha fast pris på elen de köper. Det är också vanligt att ursprungsgarantier ingår, så att man kan säga till sina kunder att man använder förnybar el.F fsn skrev:
Som vindkraftprojektör är det ett sätt att underlätta finansieringen av bygget. Om du kan peka på att du har en köpare av en stor del av din producerade el för lång tid framöver redan innan spaden sätts i backen, så är det mindre riskfyllt för den som lånar ut pengar till dig och du kan troligen få bättre villkor.
Svensk vindenergi har mer info.
Sen är PPA tydligen till stor del en fråga om att hantera risker. Här är en kort och bra artikel om det.