Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det verkligen så ”sönderslaget”. Det är väl mer obalansen och problemet ute i Europa som påverkar ?
Det kan man tycka men om mitt elpris går från negativt till flera kronor anser jag att det är sönderslaget. Kom ihåg att Baltikum tidvis slog i pristaket i vintras om än bara för någon timme.

A Anders_Nilsson skrev:
Det kan man tycka men om mitt elpris går från negativt till flera kronor anser jag att det är sönderslaget. Kom ihåg att Baltikum tidvis slog i pristaket i vintras om än bara för någon timme.
Min enkla analys är att Putin orsakade mycket av problemen samtidigt som flera länder i Europa hade/fick sina problem. Om inte det hade skett samtidigt hade vi inte haft dessa galna priser. Vad säger du?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
MaxHugo skrev:
Tillgänglighetsfaktor är inte samma som tillgänglighet, så det ska inte blandas ihop.

Den tillgängliga effekten är inte den samma som den installerade effekten.

exempel
2022 hade vi 5000 vindkraftverk med en total installerad effekt på ca 14000MW, som under 2022 producerade 33TWh. (33TWh "tillgänglig effekt under 2022". )

"Varje kraftslag har olika tillgänglighetsfaktorer. Dessutom kan de skilja beroende på årstid och tid på dygnet. Tillgänglighetsfaktorn på solkraft är tillexempel noll kalla vintermorgnar eftersom solen, inte ens i de sydligaste delarna av landet, hunnit gått upp då"
Ok, det låter rimligt. På vilket sätt har verkningsgraden på solceller nåt med tillgänglighetsfaktorn att göra?

P
F fsn skrev:
Ok, det låter rimligt. På vilket sätt har verkningsgraden på solceller nåt med tillgänglighetsfaktorn att göra?
Tillgänglighetsfaktor är ett mått på den effekt som kan förväntas vara tillgänglig
under "sommarens topplasttimme", av den totala installerad effekt.

Exempel (hitte på siffror)
Under sommaren har solpanelerna en allmän tillgänglighet på 40% (när dom producerar/solljus).
Solcellernas verkningsgraden är
25% procent av vad som är tekniskt optimalt.
Tillgänglighetsfaktorn är då 10%

Redigerat av moderator:
Nissens
F fsn skrev:
Nej, är man redan överbelånad skall man nog fokusera på att få ner sina lån på rimliga nivåer. Att ta blacolån för solceller är extremt idiotiskt, det borde aldrig ens övervägas.
Solceller är en mycket osäker ekonomisk investering oavsett hur man finansierar den…

Nissens
T t3o skrev:
Jag förstår inte varför du raljerar så mycket om återbetalningstiden för en solcellsanläggning när du nu visar att med en investering av en bvp som du menar är den bästa investeringen sparar 2000kwh per år och vad blir det, 2000:- Blir det 75 års avskrivning jämfört med 6 år
Begriper du inte att en bostad i Sverige behöver ett värmesystem?
När en 20 år gammal värmepump gjort sitt så byter man den. Självklart hade det varit bättre om den hållit längre, men så ser inte verkligheten ut.

Vad menar du att man skall göra när värmesystemet faller för åldersstrecket?

Ett tips: solceller är INTE lösningen.

Nissens
F fsn skrev:
Nu är det inte jag som tror utan den samlade expertisen, vad tror du om det Lavrov?

Och det är ju väldigt konstigt att min ränta jag faktiskt betalar inte är intressant, för bara ett par inlägg sen så var det ju superintressant hur många kWh ditt hus förbrukar… eller skulle förbruka om du investerade i en ny bergvärmepump visade det sig visst efter lite granskning 😂

Du måste förstå att många som investerar, och har investerat i solceller redan hade ett hus. Och du måste förstå att inte alla har rörlig ränta. Jag lovar dig att det finns väldigt många som har under 3,3%, att det finns många som har lägre lån än 5 miljoner, och de som har högre lån, de som betalat mer än 150000kr för sina solceller mm.

DET VAR ETT RÄKNEEXEMPEL, om än väldigt realistiskt.

Poängen var att du vräker ur dig det ena efter det andra utan att ha täckning för det.
Eftersom dina fantasiräntor inte har någon förankring i verkligheten så är de helt ointressanta. Kolla länken jag skickade till byggahus.se’s tjänst för jämförelse av räntor. Din lögn om att någon bank idag ger 3,3% ränta var superlätt att avslöja. Vad vinner du på att hitta på sånt?

Nissens
F fsn skrev:
Nu är du ute på djupt vatten utan att vara simkunnig. En värmekälla kan man tydligen välja baserat på "most bang for the buck" men en solcellsanläggning som man räknar hem på minskade kostnader skall alltså inte hanteras på samma sätt trots att du har hamrat in otaliga gånger att just värme och varmvatten var de högsta posterna på en elräkning?

Och hur går det med dina länkar till de som betalar av sin anläggning på 3-4år? Det är många som är nyfikna.

Jag kikade precis igenom min uppföljning från min start den 11:e Juli 2019. 76% är det på 4 år (minus 1-10Juli 2023 då). Så jag får nog faktiskt ta med hela 2024 också innan det är betalat.

2020 var det extremt låga priser, trots att jag fick tillbaka mer än jag belalade i rörliga kostnader (elpris, moms, skatt, överföringsavgift) så landade jag på en ROI på precis under 11%, att jämföra med 2021 på 16% och 2022 på 35%.
Kan du för en enda gång skicka en länk till något som styrker de fantasier du ständigt sprider omkring dig?
Nä, just det…

• Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo skrev:
Tillgänglighetsfaktor är ett mått på den effekt som kan förväntas vara tillgänglig

Under sommaren har solpanelerna en allmän tillgänglighet på 40% (när dom producerar/solljus).
Nej, nu blandar du ihop två helt olika saker.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
MaxHugo skrev:

Har du nån länk på hur det är beräknat och som förklarar begreppet?

För jag har väldigt svårt att se hur verkningsgrad kan ha ett utrymme i beräkningen. Installerad effekt är ju redan liksom redan belastad av en verkningsgrad så det är liksom hanterat redan. Räknar man effekten solen ger så köper jag resonemanget.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Min enkla analys är att Putin orsakade mycket av problemen samtidigt som flera länder i Europa hade/fick sina problem. Om inte det hade skett samtidigt hade vi inte haft dessa galna priser. Vad säger du?
Flera, eller minst ett land skapade sina egna problem, gjorde sig beroende av Putin och satte alla sina grannländer i klistret.

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Kan du för en enda gång skicka en länk till något som styrker de fantasier du ständigt sprider omkring dig?
Nä, just det…
Nissens Nissens skrev:
Nä, just det…
Oj, fyra vågade inlägg i rad, har farbror varit i skåpet och hällt i sig lite självförtroende?

Vad exakt är det för länk du efterfrågar som skulle styrka det jag skrev i inlägget du citerade menar du? Det finns ingen länk till mina kvitton som styrker mitt investerade kapital. Jag kan förvisso logga in och se mina fakturor men en länk där hjälper inte dig för det kräver min Bank-ID, min sammanställning har jag på min Ipad och den kan jag inte heller länka. Du kan ju fråga om specifika belopp eller månader eller årsresultat om du vill så kan jag posta det men att jag skulle avidentifiera och posta ett 80-tal fakturor (eller aviseringar som det blir när det är elbolaget som är skyldig mig pengar) kan du glömma.

Det tjänar fö inget till, jag känner igen den typen av enveten gubbjävel som du är och det finns inget jag skulle kunna lägga fram som skulle få dig att erkänna att du har fel ändå.

Jag tror fö att det är du som skall länka till nåt, det är mycket lättare, det är ju tom här i denna tråden, ditt problem är bara att du skarvade och precis alla vet det….

• Gilla
  • Haha
Jonatan79 och 3 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Eftersom dina fantasiräntor inte har någon förankring i verkligheten så är de helt ointressanta. Kolla länken jag skickade till byggahus.se’s tjänst för jämförelse av räntor. Din lögn om att någon bank idag ger 3,3% ränta var superlätt att avslöja. Vad vinner du på att hitta på sånt?
Ett nygammalt knep av Byggahus egen lille Lavrov, när det dyker upp ett ”tråkigt inlägg”, i detta fallet #538 så väljer Lavrev helt enkelt att backa historian till ett tidigare inlägg, svara samma sak EN GÅNG TILL och liksom hoppas att det tråkiga inte tas upp nåt mer. Ta du och svara på $538 istället så skall du få svar tillbaka.

Nissens
F fsn skrev:
Oj, fyra vågade inlägg i rad, har farbror varit i skåpet och hällt i sig lite självförtroende?

Vad exakt är det för länk du efterfrågar som skulle styrka det jag skrev i inlägget du citerade menar du? Det finns ingen länk till mina kvitton som styrker mitt investerade kapital. Jag kan förvisso logga in och se mina fakturor men en länk där hjälper inte dig för det kräver min Bank-ID, min sammanställning har jag på min Ipad och den kan jag inte heller länka. Du kan ju fråga om specifika belopp eller månader eller årsresultat om du vill så kan jag posta det men att jag skulle avidentifiera och posta ett 80-tal fakturor (eller aviseringar som det blir när det är elbolaget som är skyldig mig pengar) kan du glömma.

Det tjänar fö inget till, jag känner igen den typen av enveten gubbjävel som du är och det finns inget jag skulle kunna lägga fram som skulle få dig att erkänna att du har fel ändå.

Jag tror fö att det är du som skall länka till nåt, det är mycket lättare, det är ju tom här i denna tråden, ditt problem är bara att du skarvade och precis alla vet det….
Jag har länkat till det mesta jag framfört, du har inte en enda källa till något du påstått.
Kan du visa vilken bank det är som ger 3,3% ränta idag?
Enda alternativet är att du hittar på i vanlig ordning.
Byggahus.se säger att ditt påstående är falskt. Och jag håller med.

Nissens
F fsn skrev:
Men korkade gubbkärring, vad förstår du inte? Jag skriver tydligt att det är ett exempel, ett svar på ditt obegåvade påstående:

solcellerna så ger det ingen minskad kostnad på lånesidan, vad gäller den delen så hade det varit bättre att amortera av på bolånet än att köpa solceller.”

Som jag skrev, jag ser 3,3% som en rimlig ränta för de som har ett hus och skulle det vara 1-1,5% högre så har man fortfarande 0,1% lägre ränta på hela sitt lån så du är nog fetdöd oavsett vilket i den debatten gubben. Nen för sista jävla gången då, det var ett exempel med en högst rimlig men påhittad investeringskostnad för solcellerna och nivå på lån. Men har du lust att fråga runt och bilda dug en egen uppfattning om vad solcellsägare har för ränta på sina bostadslån så är du extremt välkommen att göra det.

Läs det du skrev igen ”ger ingen minskad kostnad på lånesidan” var det korrekt eller inte?

Du har en intressant men korkad strategi. Kan du bemöta nåt så gör du det direkt. Är du rätt överbevisad så håller du käften i några timmar så det fylls på med lite inlägg och gör ett nytt försök med samma korkade, felaktiga och överbevisade argument en gång till. Det är detta tafatta trams som gör dig till min favorit-Lavrov.
Du är ute och cyklar som vanligt. Tänker du berätta vilken bank det är som idag ger 3,3% ränta?
Har frågat många ggr nu, och alla vet att du hittar på. Du håller på med rena fantasier. 😘

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.