61 675 läst ·
973 svar
62k läst
973 svar
Negativt elpris
Solelen motsvarade <0.1% av årets energiförbrulning i sverige för några år sedan, förra året var det mer än 1%. Det går snabbt. Nuförtiden ansluts lika mycket sol som vind i vissa områden, så de där 60örena som staten betalar ut kommer snabbt blir en stor kostnadspost i stadsbudgeten.
Det stödet lär definitivt fasas ut, eller i alla fall kraftigt sjunka på sikt.
För övrigt förstår jag inte varför staten ska stötta det enda energislag som har i princip 0W effektbidrag i nätet på de dimensionerande timmarna för elnätet på vintern, samtidigt som effektbristen börjar bli jobbig.
Det stödet lär definitivt fasas ut, eller i alla fall kraftigt sjunka på sikt.
För övrigt förstår jag inte varför staten ska stötta det enda energislag som har i princip 0W effektbidrag i nätet på de dimensionerande timmarna för elnätet på vintern, samtidigt som effektbristen börjar bli jobbig.
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 inlägg
Vad bra för dig. Och jag vet att mervärdet av mina solceller i år rimligtvis kommer att stå för ca 20% av investeringskostnaden och att jag är rätt nöjd att jag installerade.Nissens skrev:
Inte dåligt att få in något nämnvärt när elpriset nästan är gratis. Rena trolleriet! 😉F fsn skrev:
För de flesta är elen billig på sommaren och dyrare på vintern. Det betyder att har man solceller så säljer man billigt och köper dyrt.
I år har elen varit billig, så det hade ju varit intressant att se hur du kan få ihop något under 2023.
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 inlägg
Funderar på bilbyte inom 1-3 år, blir nog ingen elbil denna gång, för tidigt...
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Jag föreslår att man inför fri fart på motorväg den 29 februari när den dagen infaller en söndag. Det händer så sällan så eventuella konsekvenser är ett icke-problem. (Men om några år kommer februari förlängas till 29 dagar ett vanligt år genom att mars kortas till 30 dagar så då blir det mindre sällan.)Jonatan79 skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Hur hög och när är Sveriges förbrukning som max per dygn (senaste tre åren eller liknande) och Min per dygn.
Utan att veta bör väl en lördag/söndag på sommaren, juli början augusti, ligga lågt och en kall vardag januari februari högt men hur stor är skillnaden?
Just nu ligger det väl kring 300 000MWh/dygn.
Utan att veta bör väl en lördag/söndag på sommaren, juli början augusti, ligga lågt och en kall vardag januari februari högt men hur stor är skillnaden?
Just nu ligger det väl kring 300 000MWh/dygn.
Och likväl så har jag ett högre försäljningspris i år än 2021 som var lite av ett rekorddyrt år. Konstigt…… Det liksom dryper jante över dig och några andra och så jagar ni upp och trissar varandra i korkade dumheter och tveksamma önskedrömmar om det ena dummare än det andra. Acceptera att det liksom inte är en usel affär för min ekonomi .Nissens skrev:
Inte dåligt att få in något nämnvärt när elpriset nästan är gratis. Rena trolleriet! 😉
För de flesta är elen billig på sommaren och dyrare på vintern. Det betyder att har man solceller så säljer man billigt och köper dyrt.
I år har elen varit billig, så det hade ju varit intressant att se hur du kan få ihop något under 2023.
Du får nog presentera den kalkylen om du förväntar dig att någon skall tro på det.F fsn skrev:Och likväl så har jag ett högre försäljningspris i år än 2021 som var lite av ett rekorddyrt år. Konstigt…… Det liksom dryper jante över dig och några andra och så jagar ni upp och trissar varandra i korkade dumheter och tveksamma önskedrömmar om det ena dummare än det andra. Acceptera att det liksom inte är en usel affär för min ekonomi .
Solcellsfantaster har en gemensam egenskap verkar det som. Att presentera glädjekalkyler…
103 öre i medel ex moms i SE4 juni och flesta nätter runt 100 öre. Skulle inte kalla det billigt.Nissens skrev:
Inte dåligt att få in något nämnvärt när elpriset nästan är gratis. Rena trolleriet! 😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder