B
Solelen motsvarade <0.1% av årets energiförbrulning i sverige för några år sedan, förra året var det mer än 1%. Det går snabbt. Nuförtiden ansluts lika mycket sol som vind i vissa områden, så de där 60örena som staten betalar ut kommer snabbt blir en stor kostnadspost i stadsbudgeten.

Det stödet lär definitivt fasas ut, eller i alla fall kraftigt sjunka på sikt.

För övrigt förstår jag inte varför staten ska stötta det enda energislag som har i princip 0W effektbidrag i nätet på de dimensionerande timmarna för elnätet på vintern, samtidigt som effektbristen börjar bli jobbig.

• Gilla
Andreas_jti och 9 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man laddar, men självklart när elen är billig, vanligtvis nattetid. Kostar ofta typ 20 öre på natten och kanske 1:50 på dagen. Gissa vad man väljer då…
Jovisst, men om du måste ladda NU, för att du ska åka nånstans och det är tomt?

F
Nissens Nissens skrev:
Jag har inte solceller, men jag vet att jag betalar snuskigt lite för elen nu, och jag vet att jag - av flera skäl - är väldigt glad för att jag inte plöjt ned 150 000:- i några solceller.
Vad bra för dig. Och jag vet att mervärdet av mina solceller i år rimligtvis kommer att stå för ca 20% av investeringskostnaden och att jag är rätt nöjd att jag installerade.

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Vad bra för dig. Och jag vet att mervärdet av mina solceller i år rimligtvis kommer att stå för ca 20% av investeringskostnaden och att jag är rätt nöjd att jag installerade.
Inte dåligt att få in något nämnvärt när elpriset nästan är gratis. Rena trolleriet! 😉

För de flesta är elen billig på sommaren och dyrare på vintern. Det betyder att har man solceller så säljer man billigt och köper dyrt.

I år har elen varit billig, så det hade ju varit intressant att se hur du kan få ihop något under 2023.

Nissens
Fotografen Fotografen skrev:
Enligt alla elbilsentusiaster händer aldrig det, man behöver planera bara så är det aldrig några problem med elbil. 😊

• Gilla
  • Älska
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Då gynnas du ju många gånger inte särskilt mycket av att ha egna solceller, om du inte väntar till dess att solen skiner nästa gång...

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Funderar på bilbyte inom 1-3 år, blir nog ingen elbil denna gång, för tidigt...

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Enligt alla elbilsentusiaster händer aldrig det, man behöver planera bara så är det aldrig några problem med elbil. 😊
Och det stämmer ju, har man bråttom att ladda och batteriet är tomt så lär ju inte detta ske med en långsam laddare hemma.

Magnus E K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Händer väldigt sällan och lär knappast vara märkbart i statens budget. Det är ett icke-problem som det är idag.
Jag föreslår att man inför fri fart på motorväg den 29 februari när den dagen infaller en söndag. Det händer så sällan så eventuella konsekvenser är ett icke-problem. (Men om några år kommer februari förlängas till 29 dagar ett vanligt år genom att mars kortas till 30 dagar så då blir det mindre sällan.)

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Och det stämmer ju, har man bråttom att ladda och batteriet är tomt så lär ju inte detta ske med en långsam laddare hemma.
Ja, långsam laddare hemma eller dyr snabb laddare med 2 timmars kö. 😉

G
Hur hög och när är Sveriges förbrukning som max per dygn (senaste tre åren eller liknande) och Min per dygn.
Utan att veta bör väl en lördag/söndag på sommaren, juli början augusti, ligga lågt och en kall vardag januari februari högt men hur stor är skillnaden?
Just nu ligger det väl kring 300 000MWh/dygn.

F
Nissens Nissens skrev:
Inte dåligt att få in något nämnvärt när elpriset nästan är gratis. Rena trolleriet! 😉

För de flesta är elen billig på sommaren och dyrare på vintern. Det betyder att har man solceller så säljer man billigt och köper dyrt.

I år har elen varit billig, så det hade ju varit intressant att se hur du kan få ihop något under 2023.
Och likväl så har jag ett högre försäljningspris i år än 2021 som var lite av ett rekorddyrt år. Konstigt…… Det liksom dryper jante över dig och några andra och så jagar ni upp och trissar varandra i korkade dumheter och tveksamma önskedrömmar om det ena dummare än det andra. Acceptera att det liksom inte är en usel affär för min ekonomi .

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Och likväl så har jag ett högre försäljningspris i år än 2021 som var lite av ett rekorddyrt år. Konstigt…… Det liksom dryper jante över dig och några andra och så jagar ni upp och trissar varandra i korkade dumheter och tveksamma önskedrömmar om det ena dummare än det andra. Acceptera att det liksom inte är en usel affär för min ekonomi .
Du får nog presentera den kalkylen om du förväntar dig att någon skall tro på det.

Solcellsfantaster har en gemensam egenskap verkar det som. Att presentera glädjekalkyler…

S
Det har nog hänt mig tre gånger de senaste två åren, så det är inget som påverkar i praktiken.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

103 öre i medel ex moms i SE4 juni och flesta nätter runt 100 öre. Skulle inte kalla det billigt.
Linjediagram visar dagliga priser över tid med volatilitet och kommande prognos markerad med röd punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.