61 675 läst ·
973 svar
62k läst
973 svar
Negativt elpris
Och där har vi ytterligare en som inte har solceller, på sin höjd teoretiskt förstår hur det fungerar och vräker ur sig nåt helt ur context. Relaterat till vad jag skrev i inlägg #142……NEJpacman42 skrev:
Det är du som har en udda definition på överproduktion. Det är inte på årsbasis vi pratar om.
det står ju exakt vad du sa, att man kvittar detta är på årsbasis. Du har väll missat att jag har solceller?F fsn skrev:
Jag förstår, överskott är enligt din definition är allt man inte använder. Men i 60 öringen så är det på årsbasis.D Daniel 109 skrev:
Nej, du får den ju på allt du skickar ut.
Så länge du på årsbasis köper minst lika mycket. Det är överproduktionen du får 60 öre/kWh för oavsett någon vill ha elen eller inte.
Så länge du på årsbasis köper minst lika mycket. Det är överproduktionen du får 60 öre/kWh för oavsett någon vill ha elen eller inte.
Nej, jag har inte missat att du har solceller men den där förbannade citeringen ställde till det, du skulle inte på något sätt ha varit citerad och jag ber om ursäkt för det.B buffyin skrev:
Och har man överproduktion (med den definitionen som vi som har solceller använder) så vill man inte skicka ut nåt på nätet när det är skitdåliga priser för man får inga 60 öre tillbaka på det. Är det svårt att förstå så beror det bara på att du inte har solceller för du må vara lite egen och kantig men dum i huvudet är du inte så det borde vara rätt självklart.D Daniel 109 skrev:
Om du med överproduktion menar mer produktion är konsumtion under ett år så stämmer det. Menar du att det är en gängse betydelse av ordet? Uppenbarligen är det inte bara jag som har en avvikande tolkning av ordet.
Egentligen är produktion fel ordval eftersom vi har tre begrepp. Köp, sälj och produktion. 60-öringen har bar med köp och sälj att göra, och den får man bara för så mycket som du köpt för. Säljer man för mer så får man inte 60 öringen. Ska man kalla det översälj istället då kanske.D Daniel 109 skrev:
Finns väl ingen som laddar elbil på hög taxa.T t3o skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 inlägg
Om man MÅSTE ladda, då?
Jag har inte solceller, men jag vet att jag betalar snuskigt lite för elen nu, och jag vet att jag - av flera skäl - är väldigt glad för att jag inte plöjt ned 150 000:- i några solceller.F fsn skrev: