21 494 läst ·
130 svar
21k läst
130 svar
NAS med automatisk backup?
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Jag funderade länge på nas och raid, och började labba med mdadm i linux. Tyckte det blev onödigt pyssligt och som en stor felkälla den dagen jag väl får ett haveri, då skulle jag säkert glömt bort hur det var konfigurerat och hur man skulle göra. Satte istället in en enkel disk i min linuxserver där jag lagrar foton och film. Backar upp det till extern usb-disk lite då och då. Datan ändras sällan och är nästan bara foton vi tar själva, inget alls arbetsrelaterad. Usb-disken väl gömd hemma, men skaffade också amazon glacier för offsite. Ville egentligen lösa glacierkopieringen automatiskt i linux men hittade inga bra programvaror färdiga då, så jag kör den backupen via arq under osx. Funkat bra hittills. Dock inte heller behövt återställa något. Borde testas!
Min lösning är ganska enkel och består i trippla kopior av valda mappar; stationära datorn, linuxservern (samba) och en lös usb-disk. Sedan backup av samma mappar via crashplan till en polare. Linuxservern står i garaget (egen byggnad) så den är "lite" offsite (iallafall mindre risk att både garage och bostadshus brinner upp/får inbrott/etc samtidigt). Kör även lite VPN och annat på servern så den står på för det mesta.
Gillar crashplan och att de har stöd för de flesta plattformar samt möjligheten att smidigt utan krångel kunna göra krypterad offsite backup i samarbete med en polare.
Gillar crashplan och att de har stöd för de flesta plattformar samt möjligheten att smidigt utan krångel kunna göra krypterad offsite backup i samarbete med en polare.
Denna tråd drar fram mitt dåliga samvete i ljuset.
Idag samlar jag det mesta i data i en NAS med en enda disk i, och sen backupar jag i princip bara bilder med ojämna och alltför glesa mellanrum på en extern USB-HD.
Och inget skyddar jag genom att spara offsite.
En tanke är att i närtid köpa en till disk till NASen och spegla. Detta är långt ifrån någon backup - medveten om detta. Det kan däremot möjligen vara en hjälp vid ett diskhaveri, nu när disken som är i har uppnått en ålder av 1,5 år.
Lite då och då tänker jag att jag ska tag i detta, men det verkar alltid sluta med endast lite tankar.
Jag tror att receptet för mig är ungefär som idag, men göra backupen med lite tätare mellanrum samt inkludera lite mer från filsystemet som jag ser som aningens viktigt.
+ att ha ytterligare en extern backup-disk som jag försöker lagra någon annanstans. Lite halvt gömd i garaget kan säkert duga hyggligt.
Men mina backup-tankar slutar ofta med att jag vill hitta rätt program för mig, och jag vet inte hur jag ska hitta det, om det ens finns.
Jag skulle vilja hitta en backup-programvara som är enkel att göra backup med, en knapptryckning typ.
(lite konfigurering innan första, givetvis)
Och så långt finns det många bra program.
Men jag skulle vilja att backupprogrammet berättar för mig innan det backupar och skriver över gammalt data meddelar mig hur stora förändringar det har uppptäckt i redan backuppat material. Och gärna att man kan ange en gräns i antal filer eller % eller något där programmet varnar för att nu kommer ganska mycket data att skrivas över.
Och slutligen ge mig en möjlighet att snabbt granska vad som kommer att skrivas över ifall backupen tas.
Allt detta är naturligtvis för att minimera risken att en valid backup skrivs över med förstörda data, förstörda av virus, användarmisstag, program som löpt amok osv osv.
Så, frågan ligger och dallrar i luften ...
Är det någon som har tips på något sådant här backup-program?
edit:
Och tipset i tråden om "crash-plan" tar jag till mig, det låter som en bra grej för automatisk off-site-backup. Men detta tror jag bestämt får tas i steg 2, det viktigaste för mig känns som det jag listat ovan.
Idag samlar jag det mesta i data i en NAS med en enda disk i, och sen backupar jag i princip bara bilder med ojämna och alltför glesa mellanrum på en extern USB-HD.
Och inget skyddar jag genom att spara offsite.
En tanke är att i närtid köpa en till disk till NASen och spegla. Detta är långt ifrån någon backup - medveten om detta. Det kan däremot möjligen vara en hjälp vid ett diskhaveri, nu när disken som är i har uppnått en ålder av 1,5 år.
Lite då och då tänker jag att jag ska tag i detta, men det verkar alltid sluta med endast lite tankar.
Jag tror att receptet för mig är ungefär som idag, men göra backupen med lite tätare mellanrum samt inkludera lite mer från filsystemet som jag ser som aningens viktigt.
+ att ha ytterligare en extern backup-disk som jag försöker lagra någon annanstans. Lite halvt gömd i garaget kan säkert duga hyggligt.
Men mina backup-tankar slutar ofta med att jag vill hitta rätt program för mig, och jag vet inte hur jag ska hitta det, om det ens finns.
Jag skulle vilja hitta en backup-programvara som är enkel att göra backup med, en knapptryckning typ.
Men jag skulle vilja att backupprogrammet berättar för mig innan det backupar och skriver över gammalt data meddelar mig hur stora förändringar det har uppptäckt i redan backuppat material. Och gärna att man kan ange en gräns i antal filer eller % eller något där programmet varnar för att nu kommer ganska mycket data att skrivas över.
Och slutligen ge mig en möjlighet att snabbt granska vad som kommer att skrivas över ifall backupen tas.
Allt detta är naturligtvis för att minimera risken att en valid backup skrivs över med förstörda data, förstörda av virus, användarmisstag, program som löpt amok osv osv.
Så, frågan ligger och dallrar i luften ...
Är det någon som har tips på något sådant här backup-program?
edit:
Och tipset i tråden om "crash-plan" tar jag till mig, det låter som en bra grej för automatisk off-site-backup. Men detta tror jag bestämt får tas i steg 2, det viktigaste för mig känns som det jag listat ovan.
Redigerat:
Man kan också tänka sig att nån tömmer digitalkameran utan att notera att filnamnen på bilderna är samma som tidigare och man därmed skriver över ett par hundra gamla bilder. Ingen form av spegling eller RAID löser det problemet, är filerna överskrivna så är de.
Förstår inte riktigt hur du tänker här. Är inte ett fristående förråd extra känsligt för inbrott? Och varför skulle det inte kunna brinna? Tanken med upplägget "tre exemplar, en off-site" är ju att skapa redundans. Ditt förråd är helt enkelt inte tillräckligt off-site i mina ögon ..AndHay skrev:Hej vänner.
Jag har för avsikt att när jag hittar en NAS som jag är övertygad om att jag vill ha, köpa en och placera den i ett fristående förråd som jag har där jag har förberett med nätverkskabel i samband med grävning dit ut. Då hoppas jag att vid brand eller inbrott få ha kvar datorn eller NAS:en.
Är Time Machine för mac ett alternativ? Stöds för övrigt av flera NAS-tillverkare.Mikael_L skrev:Men mina backup-tankar slutar ofta med att jag vill hitta rätt program för mig, och jag vet inte hur jag ska hitta det, om det ens finns.
Men det är trots allt lite mer off-site än om USB-disken ligger på skrivbordet precis bredvid datorn.elpaco skrev:
Det ska till att vara hyggligt kyliga tjuvar om dom efter fullbordat inbrott i en byggnad fortsätter med att bryta sig in i nästa. Beror iofs väldigt mycket på hur huset ligger, bland en massa grannar eller ensligt.
Och vad det gäller brand så är väl två fristående byggnader med säg en 4-8 meter mellan en hel del skyddade mot brandspridning om man inte bor 15 mil från brandkåren.
Om det vore på annat vis skulle väl nästan alltid hela villaområden stryka med vid varje villabrand?
Jag kanske tänker fel men det är därför ett forum där man ventilerar sina åsikter och tankar är bra. Kanske du får mig på bättre tankar. Jag strävar efter att som i ditt exempel ha "tre exemplar". Ett i min server som idag, ett i SkyDrive som idag samt ett extra exemplar i mitt fristående förråd.elpaco skrev:
Jag är fullständigt övertygad om att både mitt förråd och hus kan brinna ner. Eftersom det är ett hyfsat avstånd mellan dessa så brinner förhoppningsvis inte båda ner samtidigt. Du har även rätt i att ett externt förråd är förmodligen enklare att bryta sig in i och därför förmodligen har en större risk för inbrott. Jag har larm i huset och i förrådet så vid brand eller inbrott så hoppas jag att minst en av byggnaderna skall gå att rädda samt att vid inbrott så hoppas jag att tjuvarna inte skall erbjudas tid nog att tömma både förråd och hus på mina backuper. I så fall så fungerar förhoppningsvis min kopia i SkyDrive.
Förutom NAS:en som jag ännu inte har så har jag utrustningen och det är hyfsat enkelt så jag tycker att det är en enkel och kostnadseffektiv lösning för backup av de filer som jag är rädd om.
Hoppas att det inte är för feltänkt?
MVH
Anders
Jag har d-link DNS-320, verkar ha stöd för TM.elpaco skrev:
http://www.shadowandy.net/2011/06/enabling-time-machine-on-d-link-dns-320.htm
Jag får läsa på lite, tack för tipset.
edit:
Men jag får nog tänka till lite nu.
Det känns lite konstigt att ta backup på NAS'en och lägga backupen på NAS'en ...
Måste köpa en till kanske ...
Jag missade att du dessutom kör skydrive. Då är du ju "färdig". En version hemma, en i förrådet och en i molnet. Förrådet är dessutom halv-off-site som du skriver.AndHay skrev:
Jag får hålla med, var lite snabb. Time Machine lämnar ju en kopia på servern av hela din burk (efter inställningar). Det är inte det idealiska om du sedan vill välja bland dessa att i sin tur backa upp vidare.Mikael_L skrev:
Ja men idén är kanske inte helt tokig. Inköp av ytterligare en NAS som får stå i garaget och bara sköta backup mha timemachine. Ska jag hålla på och springa mellan byggnaderna med en USB-disk så lär backupandet bli lidande av lathet (och glömska).
Men som sagt, jag skulle vilja att timemachine i så fall kontrollerar hur mycket i backupen som har förändrat och varnar ifall det verkar vara (för) mycket.
Vet du att denna funktion finns i TM? Annars kan jag läsa på lite mer själv.
Men som sagt, jag skulle vilja att timemachine i så fall kontrollerar hur mycket i backupen som har förändrat och varnar ifall det verkar vara (för) mycket.
Vet du att denna funktion finns i TM? Annars kan jag läsa på lite mer själv.
Mikael. Så här funkar det:
"Time Machine keeps hourly backups for the past 24 hours, daily backups for the past month, and weekly backups. The oldest backups are deleted when your backup drive becomes full."
Jag har kört det själv mot min synology-NAS, vilket ju garanterar att extremt lite tid går förlorat vid ett misstag när man arbetar med datorn. Dock fick jag två problem - dels är de filer man lägger upp inte tillgängliga för NASen - de ligger i ett timemachine-arkiv, och dels drabbades jag vid två tillfällen (på ca 2 år) av att Time Machine gnällde på arkivfilen och inte ville arbeta med den längre (korrupt).
Jag gick runt det första problemet genom att de stora filer jag behövde ha tillgängliga (foton) överfördes separat och exkluderades från TM. De flesta andra filer är så små (excel, word, mail, osv) och få att jag sket i att de dubblerades. Det andra besväret är inte så mycket att göra åt, mer än att hoppas att det inte sammanträffar med en hd-krasch/dylikt.
"Time Machine keeps hourly backups for the past 24 hours, daily backups for the past month, and weekly backups. The oldest backups are deleted when your backup drive becomes full."
Jag har kört det själv mot min synology-NAS, vilket ju garanterar att extremt lite tid går förlorat vid ett misstag när man arbetar med datorn. Dock fick jag två problem - dels är de filer man lägger upp inte tillgängliga för NASen - de ligger i ett timemachine-arkiv, och dels drabbades jag vid två tillfällen (på ca 2 år) av att Time Machine gnällde på arkivfilen och inte ville arbeta med den längre (korrupt).
Jag gick runt det första problemet genom att de stora filer jag behövde ha tillgängliga (foton) överfördes separat och exkluderades från TM. De flesta andra filer är så små (excel, word, mail, osv) och få att jag sket i att de dubblerades. Det andra besväret är inte så mycket att göra åt, mer än att hoppas att det inte sammanträffar med en hd-krasch/dylikt.