151 764 läst ·
1 182 svar
152k läst
1,2k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Behövs inte. I Malmö har GATUkontoret plockat bort dom föremål som jag anmält. Och enligt lagen är det fortfarande otillåtet, vilket nämnts tidigare, att placera diverse föremål på vägarna.P pmd skrev:
Och i vägtrafikförordningen finns faktiskt ordet gata medtaget på flera ställen, t.ex.:
"Polismyndigheten eller den myndighet som har hand om väg- eller gatuhållningen..."
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 177 inlägg
Ja, liksom i de flesta kommuner, eftersom det främst är gator som är det kommunala ansvaret medan ansvaret för vägnätet huvudsakligen är statens genom Trafikverket (tidigare Vägverket).S StefanMJ skrev:
Sen finns det förstås gradskillnader inom grupperna, en huvudgata är exempelvis något annat än en lokalgata. Vissa är lämpligare än andra att leka på.
På lätt svenska:
Ja. Så är det i många kommuner. Det som kallas gator brukar kommunen bestämma över. Det som kallas vägar brukar staten bestämma över. Dom som bestämmer hos staten heter Trafikverket. Dom hette förut Vägverket.
Det finns stora och små gator. Det finns också både stora och små vägar. Fråga gärna en vuxen om var det är säkert att leka!
Var inte fånig. Här förklarar Lantmäteriet hur det ligger till:S StefanMJ skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/kartor/vara-karttjanster/Visar-granserna-ratt/
Redigerat:
I inlägg #1 104 skrev jag enbart om skillnaden (eller likheten) mellan gator och vägar.S StefanMJ skrev:
Jasså, men förstår du inte vad det står där? i den artikeln finns inga belägg för dina påståenden - där du hävdar att det i detta inlägg omdiskuterade landhockeymålet befinner sig på privat mark, baserat på en ej garanterat korrekt fastighetskarta.P pmd skrev:
Och varför det då? Är irrelevant i detta inlägg. Jag återvänder till svaret jag fick från Bjuvs kommun:P pmd skrev:
"
Tack för ditt mejl och fråga.
Man får inte lov att ställa ett mål där permanent. Risken är att det flyttas och att det blir ett hinder i vändzonen eller på gata/väg.
"
En lag/regel/överenskommelse/avtal fungerar ifall folk bryr sig om den. Det krävs att regeln är känd och åtföljs samt att regelupprätthållaren (polis) tar tag i det ifall någon underlåter att följa den. Och att rättssystemet tillrättavisar på lämpligt vis. Här är det inte så. Målet står kvar på vändplanen.S StefanMJ skrev:
Nästa diskussion (t ex om lek på gator och vägar) gäller att alla, eller nästan alla, bryr sig. Till slut ändras lagen efter den folkliga acceptansen/toleransen. Det finns många exempel på det och det bästa kanske är trafikförseeelsen "gå mot röd gubbe" som inte längre beivras. Det är för många socialt oacceptabelt att göra så, men icke desto mindre är regeln avskaffad. Det ses mest som en rekommendation - Herr Gårman lyser röd, se upp för trafiken lite extra!
Nej, jag gav dig en relevant länk för att förstå att fastighetsgränser på kartor inte är juridiskt gällande.S StefanMJ skrev: