P pmd skrev:
Det brukar vara en vägförening som sköter en icke-kommunal gata.
Ibland är orden "väg" och "gata" utbytbara, men inte alltid.
Precis inte alltid utbytbara, för då kan man hamna rejält fel. I Malmö finns både Ystadvägen och Ystadgatan, och dom ligger flera kilometer från varandra 😅😅😅.

• Gilla
Snurrespratt
  • Laddar…
P pmd skrev:
Har du provat att göra en polisanmälan fö att testa ditt påstående i en domstol?
Behövs inte. I Malmö har GATUkontoret plockat bort dom föremål som jag anmält. Och enligt lagen är det fortfarande otillåtet, vilket nämnts tidigare, att placera diverse föremål på vägarna.
Och i vägtrafikförordningen finns faktiskt ordet gata medtaget på flera ställen, t.ex.:
"Polismyndigheten eller den myndighet som har hand om väg- eller gatuhållningen..."

Redigerat:
S StefanMJ skrev:
Haha, i Malmö heter det gatukontoret och inte vägkontoret, haha.
Ja, liksom i de flesta kommuner, eftersom det främst är gator som är det kommunala ansvaret medan ansvaret för vägnätet huvudsakligen är statens genom Trafikverket (tidigare Vägverket).

Sen finns det förstås gradskillnader inom grupperna, en huvudgata är exempelvis något annat än en lokalgata. Vissa är lämpligare än andra att leka på.

På lätt svenska:
Ja. Så är det i många kommuner. Det som kallas gator brukar kommunen bestämma över. Det som kallas vägar brukar staten bestämma över. Dom som bestämmer hos staten heter Trafikverket. Dom hette förut Vägverket.

Det finns stora och små gator. Det finns också både stora och små vägar. Fråga gärna en vuxen om var det är säkert att leka!

• Älska
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Rättshaverist är ett ord jag osökt kommer att tänka på där alla argument och bevis förkastas.ä för att de inte överens med den egna åsikten, som man är snudd på ensam om.

• Gilla
  • Haha
Kardan79 och 5 till
  • Laddar…
P
S StefanMJ skrev:
Och vad är det med dom då?
Ja, nåt är det nog.
Hurså?

P
S StefanMJ skrev:
Jaha, men vad har det med saken att göra? Här i inlägget handlar det om otillåtet kvarlämnat föremål på gata, som kommunen ansvarar för, och som kommunen har skyldighet att avlägsna. Hur svårt kan det vara att förstå?
I inlägg #1 104 skrev jag enbart om skillnaden (eller likheten) mellan gator och vägar.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Rättshaverist är ett ord jag osökt kommer att tänka på där alla argument och bevis förkastas.ä för att de inte överens med den egna åsikten, som man är snudd på ensam om.
Jag får associationer till ordet "rundgång". Tonen blir högre och högre för varje inlägg.

• Haha
StefanMJ
  • Laddar…
P pmd skrev:
Var inte fånig. Här förklarar Lantmäteriet hur det ligger till:
[länk]
Jasså, men förstår du inte vad det står där? i den artikeln finns inga belägg för dina påståenden - där du hävdar att det i detta inlägg omdiskuterade landhockeymålet befinner sig på privat mark, baserat på en ej garanterat korrekt fastighetskarta.

P pmd skrev:
I inlägg #1 104 skrev jag enbart om skillnaden (eller likheten) mellan gator och vägar.
Och varför det då? Är irrelevant i detta inlägg. Jag återvänder till svaret jag fick från Bjuvs kommun:
"
Tack för ditt mejl och fråga.

Man får inte lov att ställa ett mål där permanent. Risken är att det flyttas och att det blir ett hinder i vändzonen eller på gata/väg.
"

P pmd skrev:
Jag får associationer till ordet "rundgång". Tonen blir högre och högre för varje inlägg.
Vilken frekvens ligger tonen på nu? Börjar det närma sig gränsen för det mänskliga örat - 20.000 Hz?

Vad har Bjuvs kommun att göra med Trelleborg?
Mailat alla Sveriges 290 kommuner och de var de enda som höll med dig?

• Haha
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Vilken frekvens ligger tonen på nu? Börjar det närma sig gränsen för det mänskliga örat - 20.000 Hz?
En lag/regel/överenskommelse/avtal fungerar ifall folk bryr sig om den. Det krävs att regeln är känd och åtföljs samt att regelupprätthållaren (polis) tar tag i det ifall någon underlåter att följa den. Och att rättssystemet tillrättavisar på lämpligt vis. Här är det inte så. Målet står kvar på vändplanen.

Nästa diskussion (t ex om lek på gator och vägar) gäller att alla, eller nästan alla, bryr sig. Till slut ändras lagen efter den folkliga acceptansen/toleransen. Det finns många exempel på det och det bästa kanske är trafikförseeelsen "gå mot röd gubbe" som inte längre beivras. Det är för många socialt oacceptabelt att göra så, men icke desto mindre är regeln avskaffad. Det ses mest som en rekommendation - Herr Gårman lyser röd, se upp för trafiken lite extra!

P
S StefanMJ skrev:
Jasså, men förstår du inte vad det står där? i den artikeln finns inga belägg för dina påståenden - där du hävdar att det i detta inlägg omdiskuterade landhockeymålet befinner sig på privat mark, baserat på en ej garanterat korrekt fastighetskarta.
Nej, jag gav dig en relevant länk för att förstå att fastighetsgränser på kartor inte är juridiskt gällande.

P
S StefanMJ skrev:
Och varför det då? Är irrelevant i detta inlägg.
Ja, kanske i ditt inlägg, men min förklaring var relevant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.