151 719 läst ·
1 182 svar
152k läst
1,2k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
"de allmänt överenskomna reglerna"...vilka var parterna som kom överens? När och var gjorde de det? Finns den överenskommelsen i skrift? Eller var det kanske bara litet rent "allmänt"? Med andra ord ingen speciell.P pmd skrev:
Trams. Tydligen är det grus i maskineriet i Trelleborgs förvaltning. Återigen - i Malmö har dom föremål jag anmält plockats bort från gatorna.H hovapettson skrev:En lag/regel/överenskommelse/avtal fungerar ifall folk bryr sig om den. Det krävs att regeln är känd och åtföljs samt att regelupprätthållaren (polis) tar tag i det ifall någon underlåter att följa den. Och att rättssystemet tillrättavisar på lämpligt vis. Här är det inte så. Målet står kvar på vändplanen.
Nästa diskussion (t ex om lek på gator och vägar) gäller att alla, eller nästan alla, bryr sig. Till slut ändras lagen efter den folkliga acceptansen/toleransen. Det finns många exempel på det och det bästa kanske är trafikförseeelsen "gå mot röd gubbe" som inte längre beivras. Det är för många socialt oacceptabelt att göra så, men icke desto mindre är regeln avskaffad. Det ses mest som en rekommendation - Herr Gårman lyser röd, se upp för trafiken lite extra!
Och diskussionen om lek på gatorna lägger jag mig inte i, för det har jag inte skrivit någonting om någonstans.
Vasså? Vet du inte vad ton är för något?P pmd skrev:
Då får du läsa på:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ton
och
Vad betyder tonläge?
Det specifika frekvensområdet eller den tonala kvaliteten i en musikalisk komposition.
Redigerat:
Det tramsiga är väl att flertalet här är litegrann emot TS, även om de också förstår störningen och risken för märken i parkerade bilar. Men om målet är i vägen så flyttar man väl undan det. I Trelleborg tyckte de väl att de hade "viktigare saker för sig" än att städa undan efter ungarna på en villagata. Föräldrarna till just dessa barn visar en viss hänsynslöshet, men kan vi uppfostra alla? Det blir en rundgång.S StefanMJ skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 622 inlägg
För den som undrar kan jag meddela att Google kört förbi med StreetView och att åtminstone då så verkar målet flyttas upp från gatan till den egna tomten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 175 inlägg
Neeejjjj!!! Dör tråden nu?