Fairlane
L llundberg skrev:
Klart att det finns regler som säger att fotbollsmatcher inte spelas på gator. Hela den här tråden handlar om att ett läger vill att de reglerna ska sättas åt sidan därför att "vi har gjort det så länge och det är barn och de måste få leka var de vill". Det andra lägret hävdar att det finns faktiskt inget som säger att ungjävlarna har rätt att spela fotboll på gatan och de ska vara jävligt tacksamma att de kommer undan med det.
Läger 1 består förutom av personer från kommunen och polisen av kanske 100 personer på forumet.
Läger 2 består av 3 personer, TS, du och Stefan.

Åtminstone en av er anser att regler ska följas av andra, men personen själv anser inte det är så viktigt att han följer reglerna.

Det är ju inte säkert att majoriteten har rätt, men det är ju inte säkert att den lilla minoriteten har det heller.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är du säker på att inte merparten av camparna i läger två för länge sedan tröttnat på tjafset, rullar ihop sovsäcken och åkt hem? Kanske ett exempel för deltagarna i läger ett att följa?

Fast om majoriteten anser att något ska vara lagligt som inte är det, så vore det ganska troligt att lagen ändras.. för 9 av 10 vuxna tycker nog att barnen ska få leka på återvändsgränder i villaområden, att det är byggt på det sättet är troligen medvetet för att möjliggöra det på ett säkert sätt.

• Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Klart att det finns regler som säger att fotbollsmatcher inte spelas på gator. Hela den här tråden handlar om att ett läger vill att de reglerna ska sättas åt sidan därför att "vi har gjort det så länge och det är barn och de måste få leka var de vill". Det andra lägret hävdar att det finns faktiskt inget som säger att ungjävlarna har rätt att spela fotboll på gatan och de ska vara jävligt tacksamma att de kommer undan med det.
Och så finns det de med en autistiskt syn på regler som inte kan se gråskalor och likställer lek på gatan hemmavid med fotbollsmatcher på E4.

Regler och lagar skall vara förnuftiga, att förbjuda barn att leka utanför en villaträdgård är långt ifrån förnuftigt.

• Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
D
L llundberg skrev:
Leta upp regeln

Fairlane Fairlane skrev:
Läger 1 består förutom av personer från kommunen och polisen av kanske 100 personer på forumet.
Vad det nu har med saken att göra...
antagligen att de 100 personerna (jag tror för övrigt inte på dina siffror) har egna ungjävlar som bryter mot reglerna och tycker helt självklart att de ska få fortsätta göra det (de är ju bara barn).

P
L llundberg skrev:
Vad det nu har med saken att göra...
antagligen att de 100 personerna (jag tror för övrigt inte på dina siffror) har egna ungjävlar som bryter mot reglerna och tycker helt självklart att de ska få fortsätta göra det (de är ju bara barn).
Det är väl i så fall i enlighet med din åsikt att det går bra att följa sina egna regler och strunta i de allmänt överenskomna reglerna?

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Telefon: 0410-73 30 00
E-post: kontaktcenter@trelleborg.se

Lycka till!
Nähädu försök inte! Här ska inte lyckas till med någonting. Det är DU som ska plocka fram bevis för DINA påståenden!

D djac skrev:
Såna spår av lek hittar du i hela landet, i varje bostadkvarter. I vår vägförening var det en gubbe som jag gissar är som du, som hade letat fram att det är olagligt att leka på våra villagator, och som tänkte som du att man ska agera därefter, han körde fort och nära de lekande barnen för att visa sitt missnöje.

Jag tycker han är en idiot, inte helt förvånande så är han pensionerad polis, men han kör inte bil längre nu.
Ströntprat. Försök inte förvränga. Jag lägger mig inte i vilka som leker på vägarna, utan jag påtalade att det är otillåtet att lämna diverse privata föremål på vägarna.

Fairlane Fairlane skrev:
Du har ju mer än en gång påpekat att man kan lämna in målet som upphittat för att folk är glömska.
Det var inte svar på frågan.

Redigerat:
P pmd skrev:
Det handlar om ordförståelse. Du förstod inte ett eller flera långa ord som jag använde, så jag förtydligade.
Jasså säger du det. Vilka ord då? Om du tar bort bokstav två och tre i fjärde ordet i första meningen ovan så har vi en bra beskrivning av ditt tillstånd.

P pmd skrev:
Det är inte du som behöver godta. I det här fallet är det nog närmast kommunen som TS bor i som ska försöka avgöra var fastighetsgränsen går. Dock tror jag att kommunen inte har brytt sig om att göra det eftersom det har visat sig att det "kvarglömda" målet inte utgör ett trafikhinder. Dessutom spelar det nog inte så stor roll om den del av vändplanen som målet står på tillhör TS grannes fastighet eller inte. Att den ingår i vändplanen bör var det viktiga.

F.ö. så finns inga juridiskt gällande fastighetskartor.
Tyvärr får vi upprepa att ditt svar godtas inte - bara en upprapning av det du filosoferat tidigare.

S StefanMJ skrev:
vägarna
gatorna

• Gilla
pmd
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Nähädu försök inte! Här ska inte lyckas till med någonting. Det är DU som ska plocka fram bevis för DINA påståenden!
Välkommen tillbaka.

Är det så viktigt för dig så får du fråga kommunen själv.

Lycka till!

D dilemma skrev:
HUR kan ni fortfarande diskutera det här? Ingen av er kommer ju vika sig för den andres argument… 😄
Ja, det är verkligen ett DILEMMA.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.