143 250 läst ·
1 086 svar
143k läst
1,1k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Risken är aldrig noll. (Ref: inlägg #617).L lbgu skrev:
Och så är det ju. Det går inte att förutse osannolika händelser som kan göra att det inträffar en trafikolycka i ditt exempel. Om man alltid stannar vid en stop-skylt minskar man risken för en trafikolycka till nära noll.
Det finns ingen anledning till att vi trafikanter ska sätta oss över trafikreglerna (utom i en nödsituation, men viss återhållsamhet är då lämplig).
Det kanske skulle öka efterlevnaden för stopplikt om man faktiskt fick ett stop vid en sådan skylt?
När jag körde motorcykel höll jag ofta en hastighet en bra bit över 200 km/h på glest trafikerade motorvägar.Alfredo skrev:
Med stigande ålder fick jag dock ett allt bättre konsekvenstänkande (och det handlar inte om straffet för fortkörning).
Behövs det någon forskning för det? Räcker det inte med att det existerar en individ som agerar på det sättet? Som jag har skrivit är jag en sådan individ. Jag skiter i om jag råkar få en fortkörningsbot på några tusenlappar men drar mig för att begå ett brott som kan kosta mig körkortet.P pmd skrev:
Jag tror extremt få som kör lite för fort funderar på huruvida olycksrisken ökar eller på vilket sätt konsekvenserna av en olycka förvärras på grund av deras brott. Den typen av konsekvenstänk är nog inte så vanligt...Fairlane skrev:
Extrema exempel är knappast ett bra sätt att visa att något gäller generellt. Läs vad forskningen visar istället.Intet skrev:
Ja, det håller jag med om. Åtminstone nästan. Held skilda är inte samhällssystemen. Det finns både likheter och olikheter. Ju mer tiden går desto med lika blir de eftersom svenskar älskar att apa efter AFS (Amerikas Förenta Stater).Intet skrev:
Redigerat:
Vad finns det för evidenser för det?L lbgu skrev:
Det finns faktiskt evidenser för det, men forskningen har visat att det är underordnat avskräckningseffekten av risken att åka fast.
Vilken forskning visar det?L lbgu skrev:
Det finns ett gammalt engelsk talesätt som lyder "might as well be hung for a sheep as a lamb", vilket syftar på en lag som stipulerade dödsstraff (hängning) för även småstölder.A ajn82 skrev:
Ja, det är en tydlig effekt. Se mina länkar om forskningen kring straff i ett tidigare inlägg.L lbgu skrev:
Vad garanterar det? I allmänhet, alltså. Inte i extrema exempel.L lbgu skrev:
Varför tror du det, och vem är "man"?L lbgu skrev:
Det är helt felaktigt resonerat. Straffet har fler betydelser än avskräckning.L lbgu skrev:
Pudelns kärna är dock att hårda straff avskräcker inte lika mycket som risken för att åka fast. Det finns forskning som visar det. (Se tidigare inlägg om det).