143 238 läst ·
1 086 svar
143k läst
1,1k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Så du tror att fler folk kommer att börja köra fort ifall man inför strängare straff och drar körkort vid 10 över hastighetsgränsen.G gaidin skrev:
Sen finns det givetvis en massa brottslingar som saknar konsekvenstänk, men för brottslingar som har konsekvenstänk är det ju helt givet att straffets storlek påverkar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 937 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 937 inlägg
Dumheter. Om du sitter och funderar på olika straff för olika brott när du avgör om du ska göra en manöver i trafiken så är det nog du som saknar konsekvenstänk. Konsekvensen kan vara mycket värre än böter eller indraget körkort.L lbgu skrev:Finns massor med folk som liksom du verkar sakna konsekvenstänk. Men den stora massan har nog det. Man brukar väl säga att konsekvenstänket först är väl utvecklat lite över 20 års ålder. Det är en anledning till att soldater ofta är mer lättledda ju yngre de är. De ser inte risken med att springa rätt in i fientlig eld på samma sätt som lite äldre.
Så straff fungerar givetvis mer avskräckande på folk som har väl utvecklat konsekvenstänk. Något som du uppenbarligen saknar.
Oavsett så är det nog inte sunt att bara fatta beslut på risken för straff.
I ditt exempel så satt du ju och väntade framför ett rödljus du trodde gått sönder. Så du hade all tid i världen att fundera på konsekvenser, men ändå gjorde du det inte. Du är ett praktexempel på att sakna konsekvenstänk.Fairlane skrev:
Sen är det väl inget som tar tid i de flesta fall. Struntar du i t.ex. stopplikten så vet du ju vad konsekvensen kan bli utan att du behöver fundera över det. Likadant om du vet var gränsen för att förlora körkortet går. Då håller du dig på rätt sida utan att börja fundera.
Givetvis fattar ingen beslut av bara den anledningen. Men ju högre straff desto mer krävs för att man ska göra det otillåtna (risk - reward). Detta förutsatt att man har konsekvenstänk, så jag förstår att det antagligen inte går att övertyga dig om det.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 937 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 937 inlägg
Det är märkligt att du bara ser en konsekvens i form av böter eller indraget körkort och inte i form av en olycka.L lbgu skrev:
Jag, struntar jag i stopplikt så vet jag att konsekvensen kan bli att jag inte överlever, eller någon annan inte gör det, eller att någon blir skadad.L lbgu skrev:
Det var väl de konsekvenserna du syftade på, inte böter och indraget körkort?
Nej, det vet jag inte och inte du heller... Vi vet var den kan gå, inte var den går i det specifika fallet. Polis kan dra körkortet på platsen om du kör 30 km/h för för (20 på 30-väg), men du kan bli av med det även vid en mindre fortkörning...L lbgu skrev:
Jag förstår att det är svårt för dig att lära dig hur det fungerar eftersom du tydligen behöver något straff, gärna ett hårt för att lära dig något.L lbgu skrev:
Kan du nu förklara varför man inte ser att benägenhet en att begå brott minskar när straffen skärps? Du kan kanske förklara varför det är fler nord per capita i USA än i Sverige. En siffra för några år sen sa att det var 5 ggr vanligare per capita i USA, trots betydligt hårdare straff.
Vad får dig att tro att straffet är den enda konsekvensen man kan se. Självklart undviker man att göra saker som kan orsaka olyckor. Det är så självklart att det känns onödigt att påpeka. Diskussionen handlade dessutom om ifall straffens hårdhet hade betydelse.Fairlane skrev:
Som avan, självklart att man inte bryter mot stopplikten ifall det finns annan trafik man riskerar att krocka med. Det är ju en självklarhet. Jag har ett par platser i närområdet där jag brukar strunta i stopplikten. Då är situationen att det är ca. 500 meters helt fri sikt åt båda håll. Så ser jag att det är fritt så kör jag. Skulle det ske en olycka innebär det att min syn är så dålig att jag inte borde ha körkort. Så risken för olycka är noll.Fairlane skrev:
Jag tror de flesta har koll på att gränsen är lägre för vägar med låg tillåten hastighet. Så du behöver inte oroa dig för detFairlane skrev:
Det mesta jag lärt mig så har det inte funnits något hotande straff i bakgrunden så du har fel igen.Fairlane skrev:
Skulle tro att det beror på kulturella orsaker. USA har alltid varit rätt våldsamt jämfört med de flesta europeiska stater.Fairlane skrev:
Tror du inte det skulle vara fler mord i USA ifall straffet för mord var 50$ i böter. Nej, det tror du förstås inte eftersom straffets hårdhet inte har någon betydelse enligt dig.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 937 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 937 inlägg
Nej diskussionen var inte som straffets hårdhet har betydelse utan om brottslighetens minskar om straffet blir hårdare. Det är inte samma sak, även om det såklart finns likheter.L lbgu skrev:
Intressant, du undviker att riskera körkortet för fortkörning, men för det vid stopplikt. Kanske ett tecken på att straffet inte är det viktigaste?L lbgu skrev:Som avan, självklart att man inte bryter mot stopplikten ifall det finns annan trafik man riskerar att krocka med. Det är ju en självklarhet. Jag har ett par platser i närområdet där jag brukar strunta i stopplikten. Då är situationen att det är ca. 500 meters helt fri sikt åt båda håll. Så ser jag att det är fritt så kör jag. Skulle det ske en olycka innebär det att min syn är så dålig att jag inte borde ha körkort. Så risken för olycka är noll.
Den passerade sig tydligen. Poängen är att du kan förlora körkortet även om du kör 95 på 70 väg, men det kanske du inte kände till.L lbgu skrev:
Det var bra. Det har ju jag sagt flera gånger att man inte måste straffas för att lära sig något, medan du har bevisats ens att om man straffas så ökar sannolikheten att man lär sig, ju hårdare straff desto mer lär man sig har du ju skrivit.L lbgu skrev:
Kul att du kommit till insikt att världen inte är så svartvit.
Jag har aldrig påstått att straffets hårdhet inte har någon betydelse. Eftersom du tydligen inte ens förstått det så känns diskussionen helt meningslös.L lbgu skrev:Skulle tro att det beror på kulturella orsaker. USA har alltid varit rätt våldsamt jämfört med de flesta europeiska stater.
Tror du inte det skulle vara fler mord i USA ifall straffet för mord var 50$ i böter. Nej, det tror du förstås inte eftersom straffets hårdhet inte har någon betydelse enligt dig.
Jag funderar definitivt på det när jag bestämmer om jag ska ställa farthållaren på 135 eller 145 på en öde motorväg en sommarkväll med perfekta väderförhållanden. Hur du av det kan dra slutsatsen att jag saknar konsekvenstänk förstår jag inte.Fairlane skrev:
Du har visst skrivit att hårdare straff inte fungerar avskräckande. Du har till och med antytt att hårdare straff gör att fler brott begås. Du yrar.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 937 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 937 inlägg
Givetvis kan man ta det i åtanke. Det var mer ett svar på dumheterna från igbu om att man saknar konsekvenstänk om man inte sitter i bilen och funderar på straffsatser, men det är korrekt och det är dumt av mig att sänka mig till hand nivå.Alfredo skrev:
Helt korrekt. Jag har tidigare försökt förklara att risken för upptäckt påverkar mer än straffet, men igbu menar på att det r de hårdare straffen som ska till för att man ska lära sig av sina misstag.Alfredo skrev:
Naturligtvis ger hårdare straff resultat.L lbgu skrev:
Väldigt få skulle korsa en gata mot röd gubbe om det var dödsstraff på det och exkutionspatrullen stod på den motsatta trottoaren.
Att jämföra Sverige med USA blir bara löjligt. Två helt skilda samhällssystem.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 937 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 937 inlägg
Viket inte alls är samma sak som att straffets hårdhet saknar betydelse.L lbgu skrev:
Det har jag aldrig antytt. Visa gärna var, annars är det nog Du som yrar.L lbgu skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 937 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 937 inlägg
Ska man drabbas det till sådana extremer så betyder det väl att ni skulle mörda folk om det inte var straffbart?Intet skrev:
Det hela är rätt löjligt. Det började med att igbu skrev att om.man inte får ett kännbart straff när man gör något fel i tjänsten så lär man sig inte att inte göra om misstaget. Det står honom fritt att tro det och andra också, men jag håller inte med.
Brott och straff. TS har dragit igång en fenomenal diskussion. Vet inte om han är nöjd med svaren, eller inspelen? Inte heller om någon puck träffat bilen?