143 250 läst ·
1 086 svar
143k läst
1,1k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Det är inte vetenskapligt att göra så.L lbgu skrev:
Extrema exempel är inte relevanta. Läs vad forskningen har kommit fram till istället. Jag skrev ett inlägg (och har hänvisat till den flera gånger senare) med flera länkar till studier och meta-studier om vad som har störst brottspreventiv effekt.L lbgu skrev:
Meningsfull kan möjligen diskuteras i relation till vad metoden kostar men effekt har metoden defenitivt även om enbart en individ påverkas. Men du inser säkert att jag inte är den enda individen som påverkas, hoppas jag.P pmd skrev:
Att jag kom till insikt om att det är trafikfarligt att köra för fort. Mitt konsekvenstänkande utvecklades (och det hade inget att göra med eventuell straff för fortkörning).Alfredo skrev:
Under den här perioden åkte jag faktiskt fast för fortkörning (på en nästan tom motorväg) men slapp påföljd. Polisen som stoppade mig rapporterade inte fortkörningen så jag körde tydligen ganska säkert ändå, men jag började fundera på vad som kunde ha hänt om jag hade missbedömt vad någon av bilarna jag körde om hade för avsikter (de körde cirka hundra km/h långsammare än jag).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 945 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 945 inlägg
Visst är det så. Är det då inte märkligt att klaga på att folk saknar konsekvenstänk för att deras fokus ligger på eventuella böter eller indraget körkort?Alfredo skrev:
Särskilt som samma person är orolig för att förlora körkort vid fortkörning men inte när det gäller att bryta mot stopplikt? Särskilt som vederbörande poängterar att det är straffet, inte risken för upptäckt som är det viktiga...
Jag tror inte att jag har skrivit "all forskning", okvalificerat. Däremot har all forskning som jag har råkat på kommit fram till vad jag har redovisat.Intet skrev:
Om det hade funnits forskning som klart och tydligt visar att hårdare straff är mer brottsförebyggande än risken för att åka fast så tror jag att jag borde ha hittat den.
Om du har hittat sådan, så är jag mycket intresserad av den.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 945 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 945 inlägg
Om jag får bryta in.L lbgu skrev:Bara att utgå från hur jag själv agerar när det gäller t.ex. hastighetsöverträdelser. Har varit fler i tråden som verkar resonera ungefär som jag. Av det kan man ju dra slutsatsen att hårdare straff funkar brottspreventivt. Lite sjukt att man inte kan säga rena självklarheter utan att någon ska kräva att det ska finnas någon forskning som stöder det.
Kan du svara på detta. Tror du fler kör laglig hastighet ifall straffet för fortkörning vore att bilen konfiskerades? Ifall din teori att hårdare straff inte påverkar så borde det inte påverka förstagångsförbrytarna (De kanske inte upprepar då de inte har någon bil). Inse hur befängd den politiskt vinklade forskningen som påstår detta är. Antagligen ett beställningsjobb från SAP för att motivera deras kriminalpolitik.
Det går inte att tänka, som jag.
När ungdomar och vuxna står i kö för att mörda så saknar naturligtvis staffgraden betydelse när en viss punkt uppnåtts.
Det gäller då alla typer av brott de har inget konsekvenstänk överhuvudtaget.
Du har det jag har det men de som du talar om har det inte, eller rättare sagt det är en merit att sitta i fängelse.
Många är oxå rent ut sagt låginteligenta och på analfabetstadiet.
Ovanpå allt det där så vet de att de aldrig kommer in och får arbete.
Långa straff ska det vara men det är enbart till för att skydda oss övriga medborgare. Vi kloka som genom att nyttja deras tjänster gör deras existens som brottslingar möjlig.
Svartsprit, knark, kvinnor och så vidare.
Jag förstår att du syftar på migFairlane skrev:
Att jag inte bryr mig om risken att förlora körkortet vid stoppet är som jag skrev för att det är helt tomt åt alla håll. Så jag gör bedömningen att det är 0 risk för att polisen ser mig. Teoretiskt kan väl någon polis ligga gömd i en åker, men den risken är jag beredd att ta.
Givetvis påverkar risken för upptäckt. Men är inte straffet särskilt betungande så är det givetvis inte lika avskräckande som ifall straffet verkligen känns. Med relativt nytt körkort så var parkeringsböterna väldigt låga i stan jag bodde i. Detta hade till följd att varken jag eller mina bekanta betalade parkeringsavgift. Man fick visserligen böter några gånger, men summan var så liten att man lätt sparade pengar på denna taktik. Hade böterna varit mycket högre så hade jag givetvis inte gjort så. Observera att detta beteende var så pass vanligt att de flesta jag kände gjorde så.
Det du säger är att du begår brottet när du är nästan säker på att inte åka dit.L lbgu skrev:Jag förstår att du syftar på mig
Att jag inte bryr mig om risken att förlora körkortet vid stoppet är som jag skrev för att det är helt tomt åt alla håll. Så jag gör bedömningen att det är 0 risk för att polisen ser mig. Teoretiskt kan väl någon polis ligga gömd i en åker, men den risken är jag beredd att ta.
Givetvis påverkar risken för upptäckt. Men är inte straffet särskilt betungande så är det givetvis inte lika avskräckande som ifall straffet verkligen känns. Med relativt nytt körkort så var parkeringsböterna väldigt låga i stan jag bodde i. Detta hade till följd att varken jag eller mina bekanta betalade parkeringsavgift. Man fick visserligen böter några gånger, men summan var så liten att man lätt sparade pengar på denna taktik. Hade böterna varit mycket högre så hade jag givetvis inte gjort så. Observera att detta beteende var så pass vanligt att de flesta jag kände gjorde så.
Parkera utan att betala avgift hade du väl heller aldrig gjort om du fått en bot varje gång?