143 250 läst ·
1 086 svar
143k läst
1,1k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
26:e april tydligen.Intet skrev:
Från cirka 18:28.
Åkesson säger inte det som djac påstår i inlägg #555.
Nej inte ett ögonblick. I trafiken agerar jag kontinuerligt efter oerhört mycket svårare riskbedömningar än vad risken vore att köra mot rött i exempelvis en korsning där man har fri sikt i hundratals meter åt alla håll och ingen som helst trafik finns inom synhåll. Ett vanligt filbyte i normaltät trafik är väldigt mycket mer riskfyllt än vad en rödljuskörning skulle vara i denna situation.P pmd skrev:
Finns det inga, finns det inga som löper en risk.P pmd skrev:
Det finns en hel del forskning som stöder det påståendet. T.ex.:Fairlane skrev:
- https://www.kriminalvarden.se/globa...kningsrapporter/kort-om-straffskarpningar.pdf
- https://www.lu.se/artikel/inget-stod-i-forskningen-hardare-straff
- https://www.nationalekonomi.se/wp-content/uploads/2022/05/50-4-hgsnmpmp.pdf
- https://mau.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1488753&dswid=1745
En hyfsat lång inlåsning kan leda till att brottsfrekvensen minskar, men det beror då förstås på att de inlåsta inte kan begå brott när de är inlåsta. Inte på en avskräckande effekt.
Redigerat:
Man tror att man har fri sikt …Alfredo skrev:
Nej inte ett ögonblick. I trafiken agerar jag kontinuerligt efter oerhört mycket svårare riskbedömningar än vad risken vore att köra mot rött i exempelvis en korsning där man har fri sikt i hundratals meter åt alla håll och ingen som helst trafik finns inom synhåll. Ett vanligt filbyte i normaltät trafik är väldigt mycket mer riskfyllt än vad en rödljuskörning skulle vara i denna situation.
Det ser ut som att det inte finns några. Ouppmärksamhet hos den som tror sig vara 100 % uppmärksam kan leda till olyckor.Alfredo skrev:
Poängen med trafikljus är att det minskar olycksrisken till nära noll om alla alltid följer ljusens anvisning.
Poängen med trafikregler (inklusive hastighetsbegränsningar) är att de minskar olycksrisken rejält mycket (exakt hur mycket vågar jag inte gissa eftersom jag inte är trafikingenjör.
Om vi trafikanter överlåter åt proffsen (trafikingenjörerna) att utforma vår trafikmiljö, och inte modifierar miljön genom att hitta på egna regler eller strunta i trafikregler, vinner vi mycket i trafiksäkerhet.
I väntan på helt självkörande bilar vill jag ha bättre trafikövervakning, t.ex. fler fartkameror och fler traffipaxbilar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Det händer väl oss alla ibland att man får rätt ljus trots att det inte är några andra fordon på platsen. Man känner att man väntar och väntar och väntar på grönt. Till slut tänker man "det är fel på det här ljuset" och funderar på att köra, men man väntar och väntar vidare. Jag har flera gånger funderat på att köra nära jag kännt att det måste vara fel på ljuset. Aldrig någonsin har jag funderat på straffet.. ok, har jag polisen bakom så kör jag såklart inte, men det är snarare risken för upptäckt (100%) som avskräcker, inte om straffet är böter eller körkort. Kanske är jag annorlunda!?
Men om straffet var avrättning med föregående tortyr i form av sträcktittande på alla avsnitt i "Sommar med Ernst" där han går barfota, för dig och dina släktingar i tre led?Fairlane skrev:
Det händer väl oss alla ibland att man får rätt ljus trots att det inte är några andra fordon på platsen. Man känner att man väntar och väntar och väntar på grönt. Till slut tänker man "det är fel på det här ljuset" och funderar på att köra, men man väntar och väntar vidare. Jag har flera gånger funderat på att köra nära jag kännt att det måste vara fel på ljuset. Aldrig någonsin har jag funderat på straffet.. ok, har jag polisen bakom så kör jag såklart inte, men det är snarare risken för upptäckt (100%) som avskräcker, inte om straffet är böter eller körkort. Kanske är jag annorlunda!?
Om, "ja" på den frågan är straffet helt avgörande.
Redigerat:
Jag kan bara påminna mig om att det har hänt någon enstaka gång när jag har kört cykel eller motorcykel. Aldrig med bil. Förmodligen feljusterad slinga under gatan. Minnet är luddigt men jag tror att det löste sig när en bil kom till platsen och triggade slingan.Fairlane skrev:
Politiskt engagemang. Tar alldeles för lång tid och vi vet ju alla hur korrupt politik är. Nej tack! Jag förlitar mig på mina egna metoder.P pmd skrev:Engagera dig politiskt. I en demokrati får man inte alltid som man vill, men det är lättare att få gehör för sina idéer om man argumenterar för dem i ett politiskt sammanhang. Det räcker kanske inte, men då får man acceptera det.
Det är inte en bra lösning. Andra som inte tycker att din lagtolkning är den rätta kanske gör som du och motverkar ditt tagande av lagen i egna händer. Det kan bli onödigt våldsamt.
Lagen kanske tillämpas på ett korrekt sätt, i enlighet med lagstiftarens intentioner. Lagens bokstav är inte allenarådande.
Politik är inte korrupt, politiker kan vara korrupta.L llundberg skrev:
Men tycker man det är det ju ännu större anledning att engagera sig, för att minska korruptionen. Men det är klart, om du inte tycker det är ett problem att bryta mot reglerna för egen vinning är jag inte övertygad om att det skulle bli resultatet om du engagerade dig, så det kanske är bäst för oss alla om du fortsätter låta bli.
Finns massor med folk som liksom du verkar sakna konsekvenstänk. Men den stora massan har nog det. Man brukar väl säga att konsekvenstänket först är väl utvecklat lite över 20 års ålder. Det är en anledning till att soldater ofta är mer lättledda ju yngre de är. De ser inte risken med att springa rätt in i fientlig eld på samma sätt som lite äldre.Fairlane skrev:
Så straff fungerar givetvis mer avskräckande på folk som har väl utvecklat konsekvenstänk. Något som du uppenbarligen saknar.
Självklart fungerar straff, det är det väl ingen som säger emot.L lbgu skrev:Finns massor med folk som liksom du verkar sakna konsekvenstänk. Men den stora massan har nog det. Man brukar väl säga att konsekvenstänket först är väl utvecklat lite över 20 års ålder. Det är en anledning till att soldater ofta är mer lättledda ju yngre de är. De ser inte risken med att springa rätt in i fientlig eld på samma sätt som lite äldre.
Så straff fungerar givetvis mer avskräckande på folk som har väl utvecklat konsekvenstänk. Något som du uppenbarligen saknar.
Att hårdare straff skulle leda till lägre kriminalitet finns det dock ingen forskning som pekar på, åtminstone har inte jag sett någon sådan forskning
Att hårdare straff leder till högre kriminalitet finns det däremot en hel del forskning som visar.