D djac skrev:
Jimmy sa ju i senaste längre intervjun att tjänstemän bara ska lyda, de ska göra som de blir tillsagda även om det skulle råka vara olagligt, ungefär som man tvingas att göra i Trumps USA.

Detta drar ju ner tjänstemannaansvaret till noll i praktiken.
Sa han det. Att de skall lyda även om det är olagligt? Isåfall var det ovanligt korkat sagt. Ren Magdaklass.

D
Intet Intet skrev:
Sa han det. Att de skall lyda även om det är olagligt? Isåfall var det ovanligt korkat sagt. Ren Magdaklass.
De ska lyda politikerna var hans budskap och då fick han frågan om detta gällde även om de då behöver bryta mot lagen, där svarade han tvärsäkert att så ska det vara.

Trump är väl den förste som jag tänker på i just det här fallet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
De ska lyda politikerna var hans budskap och då fick han frågan om detta gällde även om de då behöver bryta mot lagen, där svarade han tvärsäkert att så ska det vara.

Trump är väl den förste som jag tänker på i just det här fallet.
Det var förvånande. Inte att han tyckte så, utan att han sade det som är alla politikers våta dröm. En egen "Hitman".

Fairlane Fairlane skrev:
Man kanske kan skriva en lag som säger att personer som arbetar på tingsrätten inte får lämna ut information till kriminella. Då har man löst det problemet... Eller vänta nu, det får man ju inte nu heller?!
Självklart hindrar du inte någon som verkligen vill begå brott. Men ifall straffet är tillräckligt hårt så lär åtminstone en del avstå från det. Bara det är ju en förbättring.
Fairlane Fairlane skrev:
Det här brukar föreslås lite då och då, tjänstemannaansvar. Vad innebär det konkret? Att den som gör något fel ska straffas med uppsägning och böter? Samma sak ska väl rimligen gälla alla tjänster då? Slår kassörskan på ICA in fel belopp, av misstag så ska hon personligen betala ett saftigt skadestånd till antingen ägaren eller kunden.

Det känns som en lysande lösning för oss som aldrig gör fel...
Det brukar ju heta att man lär sig av sina misstag. Misstag som inte innebär något negativt lär man sig nog inget av. Men kostar det att göra fel så lär man sig antagligen att inte göra det felet i framtiden. Vad är det för fel med det?

Sen måste ju allt sådant här tillämpas med någon form av sunt förnuft. Fel som snarare är olyckor är ju en annan sak. Typ anställd kör i diket med firmabilen.
I ditt exempel med kassörskan är det antagligen bättre att beloppet som blev fel dras från lönen, då lär hon sig nog räkna citronerna i påsen eller vad det nu är för missar hon gör. Skulle det däremot visas sig att hon ofta drar för låga belopp när pojkvännen handlar så är det givetvis betydligt allvarligare.

Fairlane
L lbgu skrev:
Självklart hindrar du inte någon som verkligen vill begå brott. Men ifall straffet är tillräckligt hårt så lär åtminstone en del avstå från det. Bara det är ju en förbättring.
Är det verkligen så att straffet avskräcker?
L lbgu skrev:
Det brukar ju heta att man lär sig av sina misstag. Misstag som inte innebär något negativt lär man sig nog inget av.
Jo, de flesta gör nog det.
Säg att du gör en missbedömning när du kör bil, som gör att du är väldigt nära att köra på något. Eftersom det gick bra så lär du dig inget av det?
L lbgu skrev:
Men kostar det att göra fel så lär man sig antagligen att inte göra det felet i framtiden. Vad är det för fel med det?
Felet är väl att det inte fungerar så. De flesta försöker göra rätt och en miljö där misstag accepteras är ofta en mycket mer kreativ och utvecklande miljö. Företag som tillåter de anställda att våga trots att det ibland blir fel är ofta mer lönsamma.
L lbgu skrev:
Sen måste ju allt sådant här tillämpas med någon form av sunt förnuft. Fel som snarare är olyckor är ju en annan sak. Typ anställd kör i diket med firmabilen.
Det är väl ingen olycka om inte något gick väldigt oväntat? Det kanske bara är en felbedömning...
L lbgu skrev:
I ditt exempel med kassörskan är det antagligen bättre att beloppet som blev fel dras från lönen, då lär hon sig nog räkna citronerna i påsen eller vad det nu är för missar hon gör.
Jag vet inte vad du arbetar med (eller har arbetat med). Är/Var det så där du arbetar/arbetade?
Alla människor gör fel ibland. Min största miss i jobbet hade kunnat kosta 100-tals miljoner, kanske miljardbelopp. Nu gick det bra och jag lärde mig något (även företaget jag jobbade på lärde sig något) så risken att det skulle ske igen minskades drastiskt. Tur att de inte gjorde löneavdrag...
L lbgu skrev:
Skulle det däremot visas sig att hon ofta drar för låga belopp när pojkvännen handlar så är det givetvis betydligt allvarligare.
Då är det inte längre ett fel. Då är det en kriminell handling.

• Gilla
tveksamt och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det verkligen så att straffet avskräcker?
Åsikten att straff inte avskräcker är enligt min uppfattning ideologisk. Alla som kan tänka lite fattar att straff avskräcker.

Lite exempel: Dagens problem med gängkriminalitet handlar ju till viss del om att de använder ej straffmyndiga att utföra brott. Hade inte straffen avskräckt så hade inte det behovet funnits.

Hastighetsöverträdelser: Av egen erfarenhet så ser man till att hålla sådan hastighet att man inte förlorar körkortet. Vet att många fler resonerar som jag. Så det straffet är bevisligen avskräckande.

Fairlane Fairlane skrev:
Säg att du gör en missbedömning när du kör bil, som gör att du är väldigt nära att köra på något. Eftersom det gick bra så lär du dig inget av det?
Möjligt, men risken är ju att man tror att man klarade situationen p.g.a. sin egen körskicklighet. Men hade det verkligen blivit en olycka tror jag nog man lär sig mer.

Fairlane Fairlane skrev:
Felet är väl att det inte fungerar så. De flesta försöker göra rätt och en miljö där misstag accepteras är ofta en mycket mer kreativ och utvecklande miljö. Företag som tillåter de anställda att våga trots att det ibland blir fel är ofta mer lönsamma.
Därför jag sa att man måste använda sunt förnuft.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet inte vad du arbetar med (eller har arbetat med). Är/Var det så där du arbetar/arbetade?
Alla människor gör fel ibland. Min största miss i jobbet hade kunnat kosta 100-tals miljoner, kanske miljardbelopp. Nu gick det bra och jag lärde mig något (även företaget jag jobbade på lärde sig något) så risken att det skulle ske igen minskades drastiskt. Tur att de inte gjorde löneavdrag...
Om det var så att du verkligen gjorde något klantigt som du inte borde gjort så hade du nog förtjänat lite löneavdrag om din klantighet hade lett till en miljardkostnad. Om du däremot halkade på ett bananskal och i fallet lyckades komma åt någon spak som orsakade detta tycker jag inte du ska bestraffas för det. Man vet nog själv om man är skyldig.

Fairlane
L lbgu skrev:
Åsikten att straff inte avskräcker är enligt min uppfattning ideologisk. Alla som kan tänka lite fattar att straff avskräcker.
Åsikten att straff avskräcker är enligt min uppfattning ideologisk...
L lbgu skrev:
Lite exempel: Dagens problem med gängkriminalitet handlar ju till viss del om att de använder ej straffmyndiga att utföra brott. Hade inte straffen avskräckt så hade inte det behovet funnits.
Till viss del sant, men trots att det finns livstid på straffskalan avskräcker det uppenbarligen inte. I andra länder finns dödsstraff på straffskalan, inte heller dwt verkar avskräcka. Risken att åka fast är nog det som avskräcker och det är väl därför topparna i gängen sitter utomlands och skickat order.
L lbgu skrev:
Hastighetsöverträdelser: Av egen erfarenhet så ser man till att hålla sådan hastighet att man inte förlorar körkortet. Vet att många fler resonerar som jag. Så det straffet är bevisligen avskräckande.
Ändå kör du för fort? Böter avskräcker alltså inte?
L lbgu skrev:
Möjligt, men risken är ju att man tror att man klarade situationen p.g.a. sin egen körskicklighet. Men hade det verkligen blivit en olycka tror jag nog man lär sig mer.
Det är såklart en risk, men jag tror att väldigt många kan lära sig utan att det skett något negativt. Det finns till och med folk som kan lära av andras misstag trots att de inte drabbats negativt.
L lbgu skrev:
Därför jag sa att man måste använda sunt förnuft.
Det är ju det som blir svårt. Det jag tycker är sunt förnuft kanske inte du tycker och vice versa.
L lbgu skrev:
Om det var så att du verkligen gjorde något klantigt som du inte borde gjort så hade du nog förtjänat lite löneavdrag om din klantighet hade lett till en miljardkostnad. Om du däremot halkade på ett bananskal och i fallet lyckades komma åt någon spak som orsakade detta tycker jag inte du ska bestraffas för det. Man vet nog själv om man är skyldig.
Jag gjorde fel ja. Systemet var inte förlåtande alls, vilket var en av de sakerna som företaget lärde sig och såg till att förbättra. Menar du att eftersom jag inte fick löneavdrag så lärde jag mig inte att vara noggrann?
Det är möjligt du fungerar så, men det är nog inre lika för alla.

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
När näringslivet kom på att det fanns mycket pengar att tjäna på kommuner och stat så satte lobbyisterna igång och då var ett av argumenten att ute i Europa där var det minsann privata aktörer.
OK. Ser man sällan privata aktörer ute i Europa (inlägg #545) eller finns där "minsann privata aktörer"?
K kortis skrev:
Men i en intervju med någon i UK med insyn i deras järnväg sade vad ni än gör privatisera inget som har med järnvägen att göra. Nu förstatligar de järnvägen igen.
Järnväg är 1800-talsteknik, så jag ser gärna att man lägger ner den. Åtminstone persontrafik över långa sträckor.
K kortis skrev:
Jag vet inte om NCC är dömda förmodligen inte men nog borde var och en förstå att de utnyttjar och tjänar stora pengar på att anlita organiserad brottslighet, men attan de vet ju inte att de är brottslingar.
Hur borde var och en förstå det? Var finns dokumentationen?
K kortis skrev:
Olika boenden tillåts drivas av organiserad brottslighet.
Vårdcentraler.
Tillåts? Det jag har hört om sånt är att det är olagligt.
K kortis skrev:
Det är ju väldigt bra med privatiseringar och lite brottslighet får man räkna med. Eller?
Ja, man får nog räkna med lite brottslighet lite överallt i samhället, men det betyder ju inte att man måste acceptera det.
Privatiseringar är ett ganska luddigt begrepp så det är svårt att säga något generellt om det. Jag tycker dock inte att kommunala politiker ska leka affärsmän och tro att de kan driva kommunal verksamhet som vore det ett kommersiellt bolag.

Däremot kan offentlig verksamhet med fördel anlita privata bolag för att utföra tjänster och producera varor åt det offentligt, t.ex. skriva läroböcker, bygga skolor och andra byggnader som kommunen behöver. Även vägunderhåll kan en kommun anlita ett privat bolag för, tycker jag.

Det gäller dock att politikerna är bra på upphandlingar, men det är väl inte ett stort problem? Om de inte är det röstas de väl bort i nästa val …?

Fairlane Fairlane skrev:
När jag kör bil i Finland gör de det, inte i Sverige under +30. 😉

P
L lbgu skrev:
Även något som liknar tjänstemannaansvar så att tjänstemän som gör fel kan straffas. Som det är nu så är väl värsta straffet för folk som missköter statliga/kommunala anställningar att de får en massa pengar för att sluta frivilligt.
Jag tvivlar lite på det. Brottsbalken kap. 20 reglerar tjänstemannaansvar. Det finns många skrivningar om fängelsestraff.

[Tillägg: länken går till 4 § . Jag lyckades inte fixa en länk till början av kapitlet så man måste skrolla upp lite för att se det.]

Fairlane Fairlane skrev:
Till viss del sant, men trots att det finns livstid på straffskalan avskräcker det uppenbarligen inte.
Men om det är till viss del sant så måste du ju hålla med om att det har en avskräckande effekt.

Fairlane Fairlane skrev:
Risken att åka fast är nog det som avskräcker och det är väl därför topparna i gängen sitter utomlands och skickat order.
Fast ifall det inte fanns något straff så vore det ju inte avskräckande att åka fast. Inser du inte att du är ute och cyklar med ditt resonemang. Anledningen att det är avskräckande att åka fast är ju just för att det finns ett straff. Alltså är straff avskräckande.

Fairlane Fairlane skrev:
Inte tillräckligt mycket. Indraget körkort avskräcker dock. Hade straffet varit fängelse i ett år så lovar jag dig att det vore ännu mer avskräckande. Men du tror inte det, eller? För den stora massan av medborgare är straff avskräckande även om du vägrar tro det. Sen finns det givetvis ett gäng som inte bryr sig, men för de flesta som har åtminstone lite konsekvenstänk funkar det med avskräckning.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag gjorde fel ja. Systemet var inte förlåtande alls, vilket var en av de sakerna som företaget lärde sig och såg till att förbättra. Menar du att eftersom jag inte fick löneavdrag så lärde jag mig inte att vara noggrann?
Detta var ju ett bra exempel på att sunt förnuft kan funka. Uppenbarligen såg företaget att de hade ett system som jnte var bra, så de insåg att det inte var ditt fel. Tänk ifall systemet varit bra och du hade gjort missen tack vare att du var bakfull, hade du tyckt det varit ok med löneavdrag då?

P
D djac skrev:
Det finns väl inga garantier i någon ände av denna diskussionen, vem är helt "laglig" öht och var går gränsen för när man är kriminell, vi har ju ministrar som begått brott och andra har samröre med gängkriminella, går det där så?
Ministrar som har haft samröre med gängkriminella?
Ja, kanske. Kommunisterna var ju ett kriminellt gäng. En och annan regering lyckades hålla sig kvar vi makten med deras stöd.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Det här brukar föreslås lite då och då, tjänstemannaansvar. Vad innebär det konkret? Att den som gör något fel ska straffas med uppsägning och böter? Samma sak ska väl rimligen gälla alla tjänster då? Slår kassörskan på ICA in fel belopp, av misstag så ska hon personligen betala ett saftigt skadestånd till antingen ägaren eller kunden.
Det handlar om att någon, någon gång, lackade ur på ämbetsansvarsreformen från 1976. Eftersom den skedde under Olof Palmes tid som statsminister så var det givetvis ett djävulens påfund.

Det har blivit en slags social medier-meme att hojta "återinför tjänstemannaansvar".

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jimmy sa ju i senaste längre intervjun att tjänstemän bara ska lyda, de ska göra som de blir tillsagda även om det skulle råka vara olagligt, ungefär som man tvingas att göra i Trumps USA.
Var publicerades den intervjun?
D djac skrev:
Detta drar ju ner tjänstemannaansvaret till noll i praktiken.
It's OK when we do it.

P
Intet Intet skrev:
Det var förvånande. Inte att han tyckte så, utan att han sade det som är alla politikers våta dröm. En egen "Hitman".
Man avslöjar sig tyvärr som fascist med sådana uttalanden. "Lagar gäller bara andra. Inte oss".

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.