S StefanMJ skrev:
Nej, lagar gäller lika för alla överallt.
Det är tur att du inte sitter med ansvar för någon myndighet...

S StefanMJ skrev:
Nej, lagar gäller lika för alla överallt.
Det är inte detsamma som att olika situationer bedöms lika. Det finns alltid en gradering i hur allvarlig en lagöverträdelse är; det är inte en binär fråga huruvida ett brott begåtts eller ej.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kapitel 13 i LOU borde ge kommuner möjlighet att utesluta anbudsgivare som är associerade med gängkriminalitet.
Det finns ju en explicit referens till organiserad brottslighet.
Då lär det nog krävas att NCC är dömda i domstol för sin inblandning i gängkriminalitet. Möjligt att de är det, jag har ingen koll på det. Om enbart misstankar finns så skulle det innebära att man alltid kunde runda LOU med hänvisning att man hört något rykte om företaget.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
det är inte en binär fråga huruvida ett brott begåtts eller ej.
I slutändan är det faktiskt rätt binärt. Straff eller frikännande.

Alfredo Alfredo skrev:
I slutändan är det faktiskt rätt binärt.
Bara ur ett autistiskt perspektiv. I verkligheten finns dock en hel del alternativa möjligheter på vägen fram till om man ens gör rättssak av det, och även om det lämnas över till myndigheter för utredning och åtal kan det falla längs vägen av olika skäl. När något väl går till domstol är bevisbedömningen av om ett brott är styrkt och en brottsling knuten till dådet förvisso binär, men straffutmätningen är det inte. Och i civilrätten är det en minst lika glidande skala.

Kort sagt: nej.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Vilka finns inte kvar i Norrköping?
I Norrköpings kommun är det främst entrepenörer som sköter underhåll av gator och vägar.

P pmd skrev:
Kapitel 13 i LOU borde ge kommuner möjlighet att utesluta anbudsgivare som är associerade med gängkriminalitet.
Det finns ju en explicit referens till organiserad brottslighet.
Det borde det ju men se bara hur det är med SIS-hemmen, vårcentaler etc

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bara ur ett autistiskt perspektiv.
Då är väl domstolarna autistiska…

Claes Sörmland
Host, host... HD frikände just Rädda våtmarkerna-aktivisterna från sabotage när de klistrade fast sig på en motorväg i Solna.

Ur domskälen:

Domstolens utlåtande om demonstrationens trafikstörning; vägblockad bedöms inte som sabotage, trots rusningstid och trafikstockning, ej påverkan på ambulans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

blob:https://rattspraxis.etjanst.domstol.se/7c663c25-d4dc-426f-9e0f-2966717776b8

Jag tolkar det som att rättsapparaten inte tar så allvarligt på om en väg blockeras eller ens om en ambulans inte kommer från. Man får räkna med sånt, i alla fall när det kollektivt demonstreras för något. T ex för mer barnhockey på våra gator.

• Gilla
  • Arg
RoTe och 2 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Då lär det nog krävas att NCC är dömda i domstol för sin inblandning i gängkriminalitet. Möjligt att de är det, jag har ingen koll på det. Om enbart misstankar finns så skulle det innebära att man alltid kunde runda LOU med hänvisning att man hört något rykte om företaget.
Jag tolkade inlägg #515 som fakta. Var det fel?

P
K kortis skrev:
Det borde det ju men se bara hur det är med SIS-hemmen, vårcentaler etc
Hur är det med dem? Alla?

P pmd skrev:
Jag tolkade inlägg #515 som fakta. Var det fel?
Stod det någonstans i inlägget att det fanns en fällande dom mot NCC för detta. Jag skrev att jag inte visste, men hade NCC fällts för detta i domstol tror jag det varit mer allmänt känt.
Även om alla vet en sak så kräver myndigheter domar innan de reagerar. Sunt förnuft eller vad man ska kalla det existerar tyvärr inte bland byråkrater.

D
L lbgu skrev:
Stod det någonstans i inlägget att det fanns en fällande dom mot NCC för detta. Jag skrev att jag inte visste, men hade NCC fällts för detta i domstol tror jag det varit mer allmänt känt.
Även om alla vet en sak så kräver myndigheter domar innan de reagerar. Sunt förnuft eller vad man ska kalla det existerar tyvärr inte bland byråkrater.
Det var bättre förr, tex under häxbränningarna, då räckte det med välgrundat sladder och sen kunde man agera kraftfullt!

• Haha
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det var bättre förr, tex under häxbränningarna, då räckte det med välgrundat sladder och sen kunde man agera kraftfullt!
Intressant åsikt, men då vet jag ju vad du tycker.

P pmd skrev:
Hur är det med dem? Alla?
Blir det inte lite fjantigt med petimetrandet.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.