143 248 läst ·
1 086 svar
143k läst
1,1k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Och många kör och körde fortare och andra gjorde det inte. Frågan är nog mer komplicerad än att hårdare straff avskräcker. I USA är straffen många gånger betydligt hårdare än i Sverige. Om din teori (sunda förnuft?) stämmer så har de betydligt lägre brottslighet eftersom straffen avskräcker?L lbgu skrev:Med tanke på att det inte finns några kameror på de vägar jag mest kör på så påverkar inte kameror mitt körbeteende. Passerar kanske en vägkamera varannan månad. Många undvek att köra fortare än körkortsgränsen innan det fanns fartkameror. Fråga lite bilförare i din omgivning så kan du säkert få det bekräftat. Och då borde du inse att ju hårdare straffet är desto mer avskräckande är det.
Jag tror inte frågan är så enkel. Säg att du är att grannen har köpt en ny sak som du vill ha och du vet att de är bortresta. Om du går och tar den och vet att det är helt säkert, du kommer aldrig kunna dömas (kan du inte dömas är ju storleken på potentiellt straff ointressant), då hade du alltså stulit den? Det enda som får dig att avstå är risken för straff?L lbgu skrev:Du har fel. Det är allmänt känt att det är olagligt att gå mot rött, men lika allmänt känt att det inte utdöms straff för det. Väldigt många går mot rött. Hade det kostat någon 1000-lapp så är jag helt säker på att en massa folk avstått att gå mot rött. Hade det kostat säg 100 000:- i böter är jag säker på att ännu färre gått mot rött.
Och då är vi där igen. Ditt "sunt förnuft" och mitt "sunt förnuft" är olika, så på vems sunda förnuft ska det baseras?L lbgu skrev:
Det finns forskning på att företag som tillåter de anställda göra fel är produktivare än företag som hotar att straffa sina anställda...
Det fungerar alltså inte så bra, så det ska vi ha?L lbgu skrev:
Jag tror du har fel. I skolan kan man lära sig en massa saker utan att man straffas för att man gör fel.L lbgu skrev:
Eller tänk personen som kör bil och gör en omkörning före ett backkrön och får möte. Personen hinner precis undan och är chockad, men vid liv. Tror du att personen hade lärt sig mer om konsekvensen var värre? En död person hade lärt sig mer?
Jat är övertygad om att många människor kan lära sig av både egna och andras misstag, utan straff.
Rätt intressant att du verkar anse att ett av huvudmotiven till straff, straffets allmänpreventiva effekt, mer eller mindre är verkningslöst.Fairlane skrev:
Går jag till mig själv stannar jag aldrig för röd gubbe om jag kan korsa gatan riskfritt. Med bilen stannar jag alltid för rött ljus hur riskfritt det än är att köra.
När det gäller effekten av straffets storlek kör jag ofta upp till 30 km för fort men mycket sällan över 30 km för fort eftersom straffet då kan bli för stort.
Men jag kanske inte är representativ för medelsvensken? Eller så är jag det…
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Det har jag aldrig påstått.Alfredo skrev:
Det jag säger är att det inte automatiskt blir bättre lagefterföljande pga hårdare straff.
Som sagt, i USA finns i många delstater dödsstraff för exempvis mord, alternativt väldigt lång tid i fängelse, mycket längre än i Sverige. Jag är inte helt övertygad att de hårdare straffen gör att folk avstår.
Skulle du stjäla från grannen om du visste att det var straffritt? Kanske finns det annat som påverkar också?Alfredo skrev:
Går jag till mig själv stannar jag aldrig för röd gubbe om jag kan korsa gatan riskfritt. Med bilen stannar jag alltid för rött ljus hur riskfritt det än är att köra.
När det gäller effekten av straffets storlek kör jag ofta upp till 30 km för fort men mycket sällan över 30 km för fort eftersom straffet då kan bli för stort.
Vad gäller bilkörning är du nog det, även om många inte väljer att köra 75 km/h på 50-väg, trots att körkortet inte automatiskt är i fara.Alfredo skrev:
Frågeställningen är dock om man inte kan lära sig av misstag om ibte straffet finns och att man lär sig sämre om straffet är lågt än om det är högt. Jag tror inte det stämmer alls.
Jag har aldrig påstått att straffets storlek är det enda som påverkar. Jag påstår dock att det i vissa fall är rätt avgörande. Exempelvis i mina två beskrivna situationer i trafiken. Att jag inte kör mot rött i en helt riskfri situation beror nog i princip enbart på risken för straff.Fairlane skrev:
Vem skull arbeta under de villkoren och med kommunala skitlöner.Fairlane skrev:
Man kanske kan skriva en lag som säger att personer som arbetar på tingsrätten inte får lämna ut information till kriminella. Då har man löst det problemet... Eller vänta nu, det får man ju inte nu heller?!
Det här brukar föreslås lite då och då, tjänstemannaansvar. Vad innebär det konkret? Att den som gör något fel ska straffas med uppsägning och böter? Samma sak ska väl rimligen gälla alla tjänster då? Slår kassörskan på ICA in fel belopp, av misstag så ska hon personligen betala ett saftigt skadestånd till antingen ägaren eller kunden.
Det känns som en lysande lösning för oss som aldrig gör fel...
Jurister ska kontrollera varenda beslut och det tar fyra år att får ett byggnadstillånd på ett utedass
Prat om tjänstemannaansvar är bara ogenomtänkta känsloutbrott, vanligen på högerkanten. Visst går det att relatera till känslan av frustration när inkompetenta småpåvar med offentlig anställning bryter mot lagen utan konsekvens. Men det går inte att lösa med ökat tjänstemannaansvar. Det skulle bara göra den redan slöa och rädda byråkratin ännu slöare och räddare. Ett inte fattat beslut blir i det scenariot den bästa arbetsdagen. Det gynnar ingen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Jag är också generellt negativ till tjänstemannaansvar, men tycker det kan vara värt att prova på högre nivåer. Rimliga mål kompletterade med ansvarsutkrävande.
Men jag tror egentligen inte det skulle funka heller.
Men jag tror egentligen inte det skulle funka heller.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Engagera dig politiskt. I en demokrati får man inte alltid som man vill, men det är lättare att få gehör för sina idéer om man argumenterar för dem i ett politiskt sammanhang. Det räcker kanske inte, men då får man acceptera det.L llundberg skrev:
Det är inte en bra lösning. Andra som inte tycker att din lagtolkning är den rätta kanske gör som du och motverkar ditt tagande av lagen i egna händer. Det kan bli onödigt våldsamt.L llundberg skrev:
Lagen kanske tillämpas på ett korrekt sätt, i enlighet med lagstiftarens intentioner. Lagens bokstav är inte allenarådande.L llundberg skrev:
Ja, ungefär, men empiri är lite mer än vanlig erfarenhet.Intet skrev:
Varför tycker du att mitt argument tryter?Intet skrev:
Det finns åtminstone en väljare som tror något annat.Intet skrev:
Redigerat:
Det arbetssättet är relativt nytt (om man räknar i decennier).D djac skrev:Just med tanke på att göra fel, i den miljön har man kommit långt och man utgår från att människan gör fel hela tiden. Det var intressant att se hur de jobbar, de talar hela tiden om vad de gör och ser och den andre kontrollerar och bekräftar varje sak, vare sig det handlar om att kika ut på startbanan efter trafik eller ändra ett reglage, en säger och utför, den andre kontrollerar och bekräftar.
1977 inträffade världens dödligaste flygolycka (fast den skedde på marken) när två Boeing 747 kolliderade på marken och 583 människor dog.
Olyckan ledde till ändrat arbetssätt och mer standardiserad fraseologi vid radiokommunikation och kaptenen på ett flygplan sågs inte längre som ofelbar och allsmäktig. Tidigare ifrågasattes inte kaptenen av andra i besättningen. Det tog dock åtskilliga år innan det nya arbetssättet slog igenom på bred front.
Det nya arbetssättet kallas Crew Resource Management (ibland Cockpit Resource Management), och betonar samarbete samt lägger vikt på att hela besättningen bidrar till flygsäkerheten.
Du tänker inte på att din riskbedömning kanske inte är helt rätt? Att riskerna närmar sig noll om alla i korsningen följer trafikljusets anvisning?Alfredo skrev:
Det är ju inte bara risken för obehagligheter för egen del som man bör kalkylera med. Andra trafikanter, av olika slag, löper också en risk.
Jo absolut jag gör det. Jag vet att de allraflesta politiker faktiskt enbart är intresserade och tycker det är roligt naturligtvis vill de förändra och då krävs makt. Men alla politiker vet att arbetet är oavlönat slitsamt och med sena kvällar.Intet skrev:
Några få får reell makt. En handfull i varje kommun, region och i riksdagen