L lbgu skrev:
Hade det kostat säg 100 000:- i böter är jag säker på att ännu färre gått mot rött.
Ja, då hade man ju fått gå över gatan mellan övergångsställena istället. 😉

• Haha
ajn82
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Med tanke på att det inte finns några kameror på de vägar jag mest kör på så påverkar inte kameror mitt körbeteende. Passerar kanske en vägkamera varannan månad. Många undvek att köra fortare än körkortsgränsen innan det fanns fartkameror. Fråga lite bilförare i din omgivning så kan du säkert få det bekräftat. Och då borde du inse att ju hårdare straffet är desto mer avskräckande är det.
Och många kör och körde fortare och andra gjorde det inte. Frågan är nog mer komplicerad än att hårdare straff avskräcker. I USA är straffen många gånger betydligt hårdare än i Sverige. Om din teori (sunda förnuft?) stämmer så har de betydligt lägre brottslighet eftersom straffen avskräcker?
L lbgu skrev:
Du har fel. Det är allmänt känt att det är olagligt att gå mot rött, men lika allmänt känt att det inte utdöms straff för det. Väldigt många går mot rött. Hade det kostat någon 1000-lapp så är jag helt säker på att en massa folk avstått att gå mot rött. Hade det kostat säg 100 000:- i böter är jag säker på att ännu färre gått mot rött.
Jag tror inte frågan är så enkel. Säg att du är att grannen har köpt en ny sak som du vill ha och du vet att de är bortresta. Om du går och tar den och vet att det är helt säkert, du kommer aldrig kunna dömas (kan du inte dömas är ju storleken på potentiellt straff ointressant), då hade du alltså stulit den? Det enda som får dig att avstå är risken för straff?
L lbgu skrev:
Reglerna som bestämmer när löneavdrag får görs bör vara baserade på sunt förnuft.
Och då är vi där igen. Ditt "sunt förnuft" och mitt "sunt förnuft" är olika, så på vems sunda förnuft ska det baseras?

Det finns forskning på att företag som tillåter de anställda göra fel är produktivare än företag som hotar att straffa sina anställda...
L lbgu skrev:
Tänk på att ett av syftena med nämndemän är att det ska komma in sunt förnuft i domar. (Nu funkar väl inte detta särskilt bra).
Det fungerar alltså inte så bra, så det ska vi ha?
L lbgu skrev:
Kan ju formulera det som att ju värre konsekvenserna är av ett misstag, desto mer lär man sig.
Jag tror du har fel. I skolan kan man lära sig en massa saker utan att man straffas för att man gör fel.
Eller tänk personen som kör bil och gör en omkörning före ett backkrön och får möte. Personen hinner precis undan och är chockad, men vid liv. Tror du att personen hade lärt sig mer om konsekvensen var värre? En död person hade lärt sig mer?

Jat är övertygad om att många människor kan lära sig av både egna och andras misstag, utan straff.

• Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
För den stora massan tror jag som sagt inte att det är straffet som gör att man inte begår brott.
Rätt intressant att du verkar anse att ett av huvudmotiven till straff, straffets allmänpreventiva effekt, mer eller mindre är verkningslöst.

Går jag till mig själv stannar jag aldrig för röd gubbe om jag kan korsa gatan riskfritt. Med bilen stannar jag alltid för rött ljus hur riskfritt det än är att köra.

När det gäller effekten av straffets storlek kör jag ofta upp till 30 km för fort men mycket sällan över 30 km för fort eftersom straffet då kan bli för stort.

Men jag kanske inte är representativ för medelsvensken? Eller så är jag det…

• Gilla
Foxpaint och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Rätt intressant att du verkar anse att ett av huvudmotiven till straff, straffets allmänpreventiva effekt, mer eller mindre är verkningslöst.
Det har jag aldrig påstått.
Det jag säger är att det inte automatiskt blir bättre lagefterföljande pga hårdare straff.

Som sagt, i USA finns i många delstater dödsstraff för exempvis mord, alternativt väldigt lång tid i fängelse, mycket längre än i Sverige. Jag är inte helt övertygad att de hårdare straffen gör att folk avstår.
Alfredo Alfredo skrev:
Går jag till mig själv stannar jag aldrig för röd gubbe om jag kan korsa gatan riskfritt. Med bilen stannar jag alltid för rött ljus hur riskfritt det än är att köra.

När det gäller effekten av straffets storlek kör jag ofta upp till 30 km för fort men mycket sällan över 30 km för fort eftersom straffet då kan bli för stort.
Skulle du stjäla från grannen om du visste att det var straffritt? Kanske finns det annat som påverkar också?
Alfredo Alfredo skrev:
Men jag kanske inte är representativ för medelsvensken? Eller så är jag det…
Vad gäller bilkörning är du nog det, även om många inte väljer att köra 75 km/h på 50-väg, trots att körkortet inte automatiskt är i fara.

Frågeställningen är dock om man inte kan lära sig av misstag om ibte straffet finns och att man lär sig sämre om straffet är lågt än om det är högt. Jag tror inte det stämmer alls.

Fairlane Fairlane skrev:
Kanske finns det annat som påverkar också?
Jag har aldrig påstått att straffets storlek är det enda som påverkar. Jag påstår dock att det i vissa fall är rätt avgörande. Exempelvis i mina två beskrivna situationer i trafiken. Att jag inte kör mot rött i en helt riskfri situation beror nog i princip enbart på risken för straff.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Man kanske kan skriva en lag som säger att personer som arbetar på tingsrätten inte får lämna ut information till kriminella. Då har man löst det problemet... Eller vänta nu, det får man ju inte nu heller?!

Det här brukar föreslås lite då och då, tjänstemannaansvar. Vad innebär det konkret? Att den som gör något fel ska straffas med uppsägning och böter? Samma sak ska väl rimligen gälla alla tjänster då? Slår kassörskan på ICA in fel belopp, av misstag så ska hon personligen betala ett saftigt skadestånd till antingen ägaren eller kunden.

Det känns som en lysande lösning för oss som aldrig gör fel...
Vem skull arbeta under de villkoren och med kommunala skitlöner.
Jurister ska kontrollera varenda beslut och det tar fyra år att får ett byggnadstillånd på ett utedass

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Prat om tjänstemannaansvar är bara ogenomtänkta känsloutbrott, vanligen på högerkanten. Visst går det att relatera till känslan av frustration när inkompetenta småpåvar med offentlig anställning bryter mot lagen utan konsekvens. Men det går inte att lösa med ökat tjänstemannaansvar. Det skulle bara göra den redan slöa och rädda byråkratin ännu slöare och räddare. Ett inte fattat beslut blir i det scenariot den bästa arbetsdagen. Det gynnar ingen.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
P
L llundberg skrev:
Jag håller med. Lagen ska antingen gälla överallt eller inte alls.
Det gör den, men lagar är inte formulerade i predikatlogik.

• Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Jag är också generellt negativ till tjänstemannaansvar, men tycker det kan vara värt att prova på högre nivåer. Rimliga mål kompletterade med ansvarsutkrävande.

Men jag tror egentligen inte det skulle funka heller.

Fairlane
K kortis skrev:
Vem skull arbeta under de villkoren och med kommunala skitlöner.
Jurister ska kontrollera varenda beslut och det tar fyra år att får ett byggnadstillånd på ett utedass
Det var precis min poäng.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
L llundberg skrev:
När du skriver att det är fel att ta lagen i egna händer; vad är ditt förslag för att få till en ändring?
Engagera dig politiskt. I en demokrati får man inte alltid som man vill, men det är lättare att få gehör för sina idéer om man argumenterar för dem i ett politiskt sammanhang. Det räcker kanske inte, men då får man acceptera det.
L llundberg skrev:
Om ingen har något bättre förslag att komma med så blir det min lösning.
Det är inte en bra lösning. Andra som inte tycker att din lagtolkning är den rätta kanske gör som du och motverkar ditt tagande av lagen i egna händer. Det kan bli onödigt våldsamt.
L llundberg skrev:
Notera att folk tappar respekt för lagen när myndigheterna inte gör vad de ska
Lagen kanske tillämpas på ett korrekt sätt, i enlighet med lagstiftarens intentioner. Lagens bokstav är inte allenarådande.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Självbetraktelse är ingen bra ersättning för erfarenhet.
Ja, ungefär, men empiri är lite mer än vanlig erfarenhet.
Intet Intet skrev:
jösses. När argumenten tryter plockas de svulstiga orden fram.
"Introspektion". Var tvungen att Googla det.
Varför tycker du att mitt argument tryter?
Intet Intet skrev:
Det finns väl ingen väljare som tror något annat än att varje politiker när en hemlig dröm om att vara den gode diktatorn.
Det finns åtminstone en väljare som tror något annat.

Redigerat:
P
D djac skrev:
Just med tanke på att göra fel, i den miljön har man kommit långt och man utgår från att människan gör fel hela tiden. Det var intressant att se hur de jobbar, de talar hela tiden om vad de gör och ser och den andre kontrollerar och bekräftar varje sak, vare sig det handlar om att kika ut på startbanan efter trafik eller ändra ett reglage, en säger och utför, den andre kontrollerar och bekräftar.
Det arbetssättet är relativt nytt (om man räknar i decennier).

1977 inträffade världens dödligaste flygolycka (fast den skedde på marken) när två Boeing 747 kolliderade på marken och 583 människor dog.

Olyckan ledde till ändrat arbetssätt och mer standardiserad fraseologi vid radiokommunikation och kaptenen på ett flygplan sågs inte längre som ofelbar och allsmäktig. Tidigare ifrågasattes inte kaptenen av andra i besättningen. Det tog dock åtskilliga år innan det nya arbetssättet slog igenom på bred front.

Det nya arbetssättet kallas Crew Resource Management (ibland Cockpit Resource Management), och betonar samarbete samt lägger vikt på att hela besättningen bidrar till flygsäkerheten.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Att jag inte kör mot rött i en helt riskfri situation beror nog i princip enbart på risken för straff.
Du tänker inte på att din riskbedömning kanske inte är helt rätt? Att riskerna närmar sig noll om alla i korsningen följer trafikljusets anvisning?

Det är ju inte bara risken för obehagligheter för egen del som man bör kalkylera med. Andra trafikanter, av olika slag, löper också en risk.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Självbetraktelse är ingen bra ersättning för erfarenhet.

jösses. När argumenten tryter plockas de svulstiga orden fram.
"Introspektion". Var tvungen att Googla det.

Det finns väl ingen väljare som tror något annat än att varje politiker när en hemlig dröm om att vara den gode diktatorn.
Jo absolut jag gör det. Jag vet att de allraflesta politiker faktiskt enbart är intresserade och tycker det är roligt naturligtvis vill de förändra och då krävs makt. Men alla politiker vet att arbetet är oavlönat slitsamt och med sena kvällar.
Några få får reell makt. En handfull i varje kommun, region och i riksdagen

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.