P
Fairlane Fairlane skrev:
Det jag tycker är sunt förnuft kanske inte du tycker och vice versa.
Sunt förnuft är ofta varken sunt eller förnuftigt. – Parafras på en sentens av Voltaire.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Åsikten att straff inte avskräcker är enligt min uppfattning ideologisk. Alla som kan tänka lite fattar att straff avskräcker.
Introspektion är inget bra substitut för empiri.

• Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Anledningen att det är avskräckande att åka fast är ju just för att det finns ett straff.
Nej, det är ett nödvändigt, men inte tillräckligt villkor för att dra nedanstående slutledning.
L lbgu skrev:
Alltså är straff avskräckande.

G gaidin skrev:
Det är tur att du inte sitter med ansvar för någon myndighet...
Jasså, varför det?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte detsamma som att olika situationer bedöms lika. Det finns alltid en gradering i hur allvarlig en lagöverträdelse är; det är inte en binär fråga huruvida ett brott begåtts eller ej.
Förstår inte vad du menar i det här fallet. Vägar är vägar. Det är fortfarande inte tillåtet att placera diverse föremål på vägar, gångbanor och cykelbanor. Det är inget att diskutera. ALLT ska bort därifrån!

K kortis skrev:
I Norrköpings kommun är det främst entrepenörer som sköter underhåll av gator och vägar.
Jasså. Har dom inget gatukontor? Eller jobbar entreprenörerna enligt eget godtycke?

K kortis skrev:
[länk]
[länk]
[länk]
Men men lite spill får man väl räkna med
Intressant. Och jag läst RRV-rapporten om ROT, där framgår att andelen svartarbete inom ROT-branschen har ÖKAT sedan ROT infördes!

Fairlane
L lbgu skrev:
Men om det är till viss del sant så måste du ju hålla med om att det har en avskräckande effekt.
Kanske, men hårdare straff avskräcker uppenbarligen inte mer. De allra flesta undviker till exempel från att stjäla när de går och handlar på ICA och jag tror inte de gör det för att de är rädda för straffet
L lbgu skrev:
Fast ifall det inte fanns något straff så vore det ju inte avskräckande att åka fast. Inser du inte att du är ute och cyklar med ditt resonemang. Anledningen att det är avskräckande att åka fast är ju just för att det finns ett straff. Alltså är straff avskräckande.
Jag tror inte de flesta tänker så och jag tror inte att höjda straff avskräcker mer generellt.
L lbgu skrev:
Inte tillräckligt mycket. Indraget körkort avskräcker dock. Hade straffet varit fängelse i ett år så lovar jag dig att det vore ännu mer avskräckande.
Jag antar att du inte kör för fort för det är kameror? Är det straffets storlek eller den högre risken att åka fast som hindrar dig?
L lbgu skrev:
Men du tror inte det, eller? För den stora massan av medborgare är straff avskräckande även om du vägrar tro det. Sen finns det givetvis ett gäng som inte bryr sig, men för de flesta som har åtminstone lite konsekvenstänk funkar det med avskräckning.
För den stora massan tror jag som sagt inte att det är straffet som gör att man inte begår brott.
L lbgu skrev:
Detta var ju ett bra exempel på att sunt förnuft kan funka. Uppenbarligen såg företaget att de hade ett system som jnte var bra, så de insåg att det inte var ditt fel. Tänk ifall systemet varit bra och du hade gjort missen tack vare att du var bakfull, hade du tyckt det varit ok med löneavdrag då?
Men vill du ha ett system där man kan få löneavdrag baserat på "sunt förnuft"?

"Misstag som inte innebär något negativt lär man sig nog inget av.", är det något du fortfarande står fast vid?

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Nej, lagar gäller lika för alla överallt.
Jag håller med. Lagen ska antingen gälla överallt eller inte alls.

• Gilla
StefanMJ
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag vill inte våga mig på att bedöma effektiviteten generellt hos våra myndigheter. Det är kanske något som Riksrevisionen har gjort? Vet du något om det?

Om nu den (eller de) myndighet(er) som ansvarar för skötseln av vändplaner i villaområden inte gör sitt jobb är dock att ta lagen i egna händer fel metod att få till stånd en ändring.
När du skriver att det är fel att ta lagen i egna händer; vad är ditt förslag för att få till en ändring? Om ingen har något bättre förslag att komma med så blir det min lösning. Notera att folk tappar respekt för lagen när myndigheterna inte gör vad de ska men ändå så finns det såna som envisas med 'det är fel att ta lagen i egna händer '. Med den attityden så skulle det aldrig bli några förändringar.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag antar att du inte kör för fort för det är kameror? Är det straffets storlek eller den högre risken att åka fast som hindrar dig?
Med tanke på att det inte finns några kameror på de vägar jag mest kör på så påverkar inte kameror mitt körbeteende. Passerar kanske en vägkamera varannan månad. Många undvek att köra fortare än körkortsgränsen innan det fanns fartkameror. Fråga lite bilförare i din omgivning så kan du säkert få det bekräftat. Och då borde du inse att ju hårdare straffet är desto mer avskräckande är det.

Fairlane Fairlane skrev:
För den stora massan tror jag som sagt inte att det är straffet som gör att man inte begår brott.
Du har fel. Det är allmänt känt att det är olagligt att gå mot rött, men lika allmänt känt att det inte utdöms straff för det. Väldigt många går mot rött. Hade det kostat någon 1000-lapp så är jag helt säker på att en massa folk avstått att gå mot rött. Hade det kostat säg 100 000:- i böter är jag säker på att ännu färre gått mot rött.

Fairlane Fairlane skrev:
Men vill du ha ett system där man kan få löneavdrag baserat på "sunt förnuft"?
Reglerna som bestämmer när löneavdrag får görs bör vara baserade på sunt förnuft.
Tänk på att ett av syftena med nämndemän är att det ska komma in sunt förnuft i domar. (Nu funkar väl inte detta särskilt bra).

Fairlane Fairlane skrev:
"Misstag som inte innebär något negativt lär man sig nog inget av.", är det något du fortfarande står fast vid?
Kan ju formulera det som att ju värre konsekvenserna är av ett misstag, desto mer lär man sig.

D
P pmd skrev:
Var publicerades den intervjun?

It's OK when we do it.
Lördagsintervjun.

P pmd skrev:
Introspektion är inget bra substitut för empiri.
Självbetraktelse är ingen bra ersättning för erfarenhet.

jösses. När argumenten tryter plockas de svulstiga orden fram.
"Introspektion". Var tvungen att Googla det.
P pmd skrev:
Man avslöjar sig tyvärr som fascist med sådana uttalanden. "Lagar gäller bara andra. Inte oss".
Det finns väl ingen väljare som tror något annat än att varje politiker när en hemlig dröm om att vara den gode diktatorn.

D
Fairlane Fairlane skrev:
Jag gjorde fel ja. Systemet var inte förlåtande alls, vilket var en av de sakerna som företaget lärde sig och såg till att förbättra. Menar du att eftersom jag inte fick löneavdrag så lärde jag mig inte att vara noggrann?
Det är möjligt du fungerar så, men det är nog inre lika för alla.
En klasskamrat till mig är flygkapten på stora bolaget och jag hade turen att åka med honom, satt i cockpit, och det var lite intressant att se hur de jobbar.

Just med tanke på att göra fel, i den miljön har man kommit långt och man utgår från att människan gör fel hela tiden. Det var intressant att se hur de jobbar, de talar hela tiden om vad de gör och ser och den andre kontrollerar och bekräftar varje sak, vare sig det handlar om att kika ut på startbanan efter trafik eller ändra ett reglage, en säger och utför, den andre kontrollerar och bekräftar.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Lördagsintervjun.
Den senaste?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.