143 248 läst ·
1 086 svar
143k läst
1,1k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Förstår inte vad du menar i det här fallet. Vägar är vägar. Det är fortfarande inte tillåtet att placera diverse föremål på vägar, gångbanor och cykelbanor. Det är inget att diskutera. ALLT ska bort därifrån!Nötegårdsgubben skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Kanske, men hårdare straff avskräcker uppenbarligen inte mer. De allra flesta undviker till exempel från att stjäla när de går och handlar på ICA och jag tror inte de gör det för att de är rädda för straffetL lbgu skrev:
Jag tror inte de flesta tänker så och jag tror inte att höjda straff avskräcker mer generellt.L lbgu skrev:
Jag antar att du inte kör för fort för det är kameror? Är det straffets storlek eller den högre risken att åka fast som hindrar dig?L lbgu skrev:
För den stora massan tror jag som sagt inte att det är straffet som gör att man inte begår brott.L lbgu skrev:
Men vill du ha ett system där man kan få löneavdrag baserat på "sunt förnuft"?L lbgu skrev:
"Misstag som inte innebär något negativt lär man sig nog inget av.", är det något du fortfarande står fast vid?
När du skriver att det är fel att ta lagen i egna händer; vad är ditt förslag för att få till en ändring? Om ingen har något bättre förslag att komma med så blir det min lösning. Notera att folk tappar respekt för lagen när myndigheterna inte gör vad de ska men ändå så finns det såna som envisas med 'det är fel att ta lagen i egna händer '. Med den attityden så skulle det aldrig bli några förändringar.P pmd skrev:Jag vill inte våga mig på att bedöma effektiviteten generellt hos våra myndigheter. Det är kanske något som Riksrevisionen har gjort? Vet du något om det?
Om nu den (eller de) myndighet(er) som ansvarar för skötseln av vändplaner i villaområden inte gör sitt jobb är dock att ta lagen i egna händer fel metod att få till stånd en ändring.
Med tanke på att det inte finns några kameror på de vägar jag mest kör på så påverkar inte kameror mitt körbeteende. Passerar kanske en vägkamera varannan månad. Många undvek att köra fortare än körkortsgränsen innan det fanns fartkameror. Fråga lite bilförare i din omgivning så kan du säkert få det bekräftat. Och då borde du inse att ju hårdare straffet är desto mer avskräckande är det.Fairlane skrev:
Du har fel. Det är allmänt känt att det är olagligt att gå mot rött, men lika allmänt känt att det inte utdöms straff för det. Väldigt många går mot rött. Hade det kostat någon 1000-lapp så är jag helt säker på att en massa folk avstått att gå mot rött. Hade det kostat säg 100 000:- i böter är jag säker på att ännu färre gått mot rött.Fairlane skrev:
Reglerna som bestämmer när löneavdrag får görs bör vara baserade på sunt förnuft.Fairlane skrev:
Tänk på att ett av syftena med nämndemän är att det ska komma in sunt förnuft i domar. (Nu funkar väl inte detta särskilt bra).
Kan ju formulera det som att ju värre konsekvenserna är av ett misstag, desto mer lär man sig.Fairlane skrev:
Självbetraktelse är ingen bra ersättning för erfarenhet.P pmd skrev:
jösses. När argumenten tryter plockas de svulstiga orden fram.
"Introspektion". Var tvungen att Googla det.
Det finns väl ingen väljare som tror något annat än att varje politiker när en hemlig dröm om att vara den gode diktatorn.P pmd skrev:
En klasskamrat till mig är flygkapten på stora bolaget och jag hade turen att åka med honom, satt i cockpit, och det var lite intressant att se hur de jobbar.Fairlane skrev:
Just med tanke på att göra fel, i den miljön har man kommit långt och man utgår från att människan gör fel hela tiden. Det var intressant att se hur de jobbar, de talar hela tiden om vad de gör och ser och den andre kontrollerar och bekräftar varje sak, vare sig det handlar om att kika ut på startbanan efter trafik eller ändra ett reglage, en säger och utför, den andre kontrollerar och bekräftar.