T TypRätt skrev:
A-kassan är ju frivillig och dessutom inte knuten till staten.
A-kassan är statlig. Man betalar en symbolisk avgift på typ 100 kr i månaden för att vara med. Det täcker väl administrationen men pengarna som betalas kommer från staten. A-kassan är med andra ord en stöld från de som inte är med.

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Googlade boken och första reviewen som kommer upp säger bland annat ” The book seems to suggest that dematerialised shares held by banks or brokers as nominees could be at risk of debt claims against pooled assets. Segregated accounts within such broker-dealers may not actually be fully segregated.

Failure to segregate accounts would be a serious breach of rules, and financial firms are regularly audited. Brokers are tightly regulated and seldom carry much debt.

Clients have a real owner interest in their shares, which can be proven by trade confirmations, statements, and movement of funds.”

https://www.wealthmorning.com/2024/07/30/651252/the-great-taking-a-review/amp/

Det framförs även en del annan kritik där boken anses fara med halvsanningar för att få till en överdriven och alarmistisk ton.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Du har kanske inte helt fel i din analys av fastighetsmarknaden i Roslagen, det är inte i mitt närområde så har ingen koll på marknaden. Dock ska du ha med dig att många objekt som ligger ute på marknaden inte måste säljas utan ligger ute för försäljning i fall man hittar en köpare till det pris man kan tänka sig att acceptera. Hittar man ingen köpare till "rätt" pris, så säljer man inte. Detta gäller så klart inte alla objekt utan vissa måste sälja pga olika omständigheter.

Det jag tycker är att det vi snarare ser är en normalisering av husmarknaden i Sverige till hur det ser ut i de flesta andra europeiska länder och där Sverige varit en verklig utstickare de senaste 25 åren, med väldig snabba fastighetsaffärer, budgivningar etc.

Sen spårar du ur i något konspiratoriskt kaninhål som kan vara väldigt svårt att rädda dig ifrån.

Kan kommentera ett par av dessa.

Att fondförvaltare skulle köpa upp bostadsfastigheter på den svenska landsbygden ter sig rätt osannolikt, framför allt vid en priskrasch, i storstäder och andra orter med fungerade hyresmarknad kan den vara rimligt, men fortfarande osannolikt med tanke på hur det svenska systemen ser ut. Jag ttror at det här är något som konspiratorikerna plockat upp från vad som hänt i andra länder där riskkapitalister köpt upp villor etc och på så sätt drivit upp priser på både husmarknaden och hyresmarknaden.

Det här med medborgarlön låter som en tankevurpa från din sida. Jag är visserligen för ett system som det som Henrikhutlöse ovan är inne på, men låter bli att kommentera vidare.

Det här med pantbrev verkar du inte alls ha förstått dig på. Visst att den som är satt i skuld inte är fri (till viss del, lån kan också fungera som en fantastisk hävstång). Men om du amorterat av lånen och dina pantbrev är outnyttjade och i ägararkivet finns knappast någon vits med att ta döda dem, snarare är det bara kapitalförstörelse och idiotiskt att döda dem. Tror du här igen, som med det här med fonder som köper upp bostäder, fastnat i något nordamerikanskt resonemang som saknar bäring i det svenska systemet.

https://www.lantmateriet.se/sv/fast...-salja-eller-ge-bort/inteckning-och-pantbrev/

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Pantbrev är ju mest en skatt för att finansiera Lantmäteriet. Om staten vill ta lån med ditt hus som säkerhet så kan riksdagen ta beslut om det. Lite som löntagarfonderna. Det skulle krascha fastighetsmarknaden, men det finns inget du som enskild kan göra för att hindra lagstiftaren.

Det är dock fullständigt osannolika konspirationsteorier som endast blir tänkbara vid en större politisk förändring, som att Sverige ockuperas av främmande makt. Att du har pantbrev gör varken till eller från i det läget.

• Gilla
sin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Jerka63 Jerka63 skrev:
Som det nu är ligger det närmare 80 objekt ute för försäljning (Villor och fritidshus) till ett uppskattat värde av ca två och en halv miljard kronor.
31 miljoner i snitt? Nej, knappast.

• Haha
  • Gilla
john.h och 4 till
  • Laddar…
En ganska självklar reaktion hos det svenska folket - dess tendens att sticka huvudet i sanden när obehagliga sanningar knackar på dörren. Människor har mycket lättare att tro på det som sannolikt än på vad som är sant. Än lättare att avfärda sanningar som osannolika.

Vidare betackar jag mig för sarkasmer, personangrepp eller andra nedsättande tillmälen, som är det yttersta beviset på att man saknar både kunskap och argument, men tänker inte använda den smått löjliga funktionen att "anmäla" som inte borde få existera där yttrandefrihet råder. Får folk välja, väljer dom tydligen bort yttrandefrihet, för att igen ska bli kränkt?

Ni som ännu tvivlar, varför tar ni inte reda på vad som är sant, istället för osannolikt?

https://www.euroclear.com/newsandinsights/en/Format/Whitepapers-Reports/central-bank-liquidity.html

Läs!

• Gilla
Posthuset
  • Laddar…
Jerka63 Jerka63 skrev:
En ganska självklar reaktion hos det svenska folket - dess tendens att sticka huvudet i sanden när obehagliga sanningar knackar på dörren. Människor har mycket lättare att tro på det som sannolikt än på vad som är sant. Än lättare att avfärda sanningar som osannolika.

Vidare betackar jag mig för sarkasmer, personangrepp eller andra nedsättande tillmälen, som är det yttersta beviset på att man saknar både kunskap och argument, men tänker inte använda den smått löjliga funktionen att "anmäla" som inte borde få existera där yttrandefrihet råder. Får folk välja, väljer dom tydligen bort yttrandefrihet, för att igen ska bli kränkt?

Ni som ännu tvivlar, varför tar ni inte reda på vad som är sant, istället för osannolikt?

[länk]

Läs!
Har du läst inlägg med länk till hur inteckning och pantbrev fungerar?

• Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
A-kassan är statlig. Man betalar en symbolisk avgift på typ 100 kr i månaden för att vara med. Det täcker väl administrationen men pengarna som betalas kommer från staten. A-kassan är med andra ord en stöld från de som inte är med.
Man kan också lägga till att det är Arbetsförmedlingen som sköter överföringen (transferering) till a-kassorna, vilket gör att den totala summan som ibland används av politiker när man vill påskina att Arbetsförmedlingen kostar mycket, inte alltid är korrekt.

Sist jag såg en beräkning så kom man fram till att den genomsnittliga arbetslösa personen med a-kassa betalat för 9 dagars arbetslöshet genom sina egna betalningar till a-kassan.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har du läst inlägg med länk till hur inteckning och pantbrev fungerar?
Spelar mindre roll om du läser på: äganderätten till alla värdepapper (inkl pantbrev som ses som en form av säkerhet) är borttagen och har ersatts av en "security entitlement" vilket kan översättas till nyttjanderätt. De aktier du köper läggs i en pool. Du har nyttjanderätt till det antal du "köpt" men det märks inte upp i systemet eller aktieboken exakt vilka aktier som är "dina". Vid en konkurs av den part där du har din värdepappersdepå faller säkerheter ut i en viss prioritetsordning där den som är "köpare" hamnar sist i kön. Man använder våra tillgångar för att kunna öka hävstången i systemet samtidigt det är vi som står för risken.
Svar

• Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Jerka63 Jerka63 skrev:

[länk]

Läs!
Har du själv läst?

1) Sverige är inte med i det systemet i och med att man inte är med i Euron och Riksbanken är fristående.
2) Det här är ett system där man synkroniserar hanteringen av säkerheter inom Eurozonen för finansiering av banker via centralbankerna.

Visst kan en del av de bostadsobligationer som de svenska bolåneinstituten gett ut ingå i dessa säkerheter, men jag har väldigt svårt att se hur detta skulle påverka eller vara annorlunda emot hur det såg ut innan.

• Gilla
tomson och 1 till
  • Laddar…
S sin skrev:
Har du själv läst?

1) Sverige är inte med i det systemet i och med att man inte är med i Euron och Riksbanken är fristående.
2) Det här är ett system där man synkroniserar hanteringen av säkerheter inom Eurozonen för finansiering av banker via centralbankerna.

Visst kan en del av de bostadsobligationer som de svenska bolåneinstituten gett ut ingå i dessa säkerheter, men jag har väldigt svårt att se hur detta skulle påverka eller vara annorlunda emot hur det såg ut innan.
Jaja menas, dessutom känner den som översatt den sammanställning av boken som ligger till grund den föredragsturné Webb har hållit. Han är dessutom gift med en svensk och har varit mycket Sverige. Har du läst boken? Förstod du vad som stod i den?

Pantbreven har rangordnar prioritering till fordringar kopplade till fastigheten. Obelånade pantbrev har inget värde för banken. Värdet för fastighetsägaren är att punktskatten är betald.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
G
Vem vill lämna Roslagen?

Stadsbor som köpt hus/sommarstuga som inser nu 5:år senare att det inte var något för dom?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jerka63 Jerka63 skrev:
Jaja menas, dessutom känner den som översatt den sammanställning av boken som ligger till grund den föredragsturné Webb har hållit. Han är dessutom gift med en svensk och har varit mycket Sverige. Har du läst boken? Förstod du vad som stod i den?
Du hänvisade till det här dokumentet: https://www.euroclear.com/newsandinsights/en/Format/Whitepapers-Reports/central-bank-liquidity.html

Inte till någon bok vad jag kan se.

Men vad är din sammanfattning av det dokumentet från Euroclear som du hänvisade till? Vad är syftet med systemet?

Vad har det för konsekvenser för pantbrev som ligger i ägararkivet? För det var väl en av de punkter du hade om att döda pantbrev.

Jerka63 Jerka63 skrev:
En ganska självklar reaktion hos det svenska folket - dess tendens att sticka huvudet i sanden när obehagliga sanningar knackar på dörren.
En rimligare tanke är att du helt sonika har fel.
Jerka63 Jerka63 skrev:
Vidare betackar jag mig för sarkasmer, personangrepp eller andra nedsättande tillmälen
Det här är ett forum och svar på det du skriver är inte nödvändigtvis skrivna för dig.

För egen del har båda mina inlägg skrivits för att undergräva din trovärdighet respektive peka på varför du har fel.

Du får nog skaffa dig lite tjockare hud om du ska driva den här typen av frågor, här och annorstädes. Här är vi trots allt relativt snälla.

• Gilla
Half-Leif och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.