När ekonomin kraschar - Off Grid!
Som sagt, fallande huspriser är att vänta. Har gjort en sammanställning över närområdet Väddö (Roslagen). Nu finns det ingen "i regel" när det gäller försäljningstoppar eller dalar, men scannar regelbundet av marknaden (det här kan man prata om hur länge som helst) och så gjort över ett decennium. Innan pandemin ploppade nybyggen upp överallt då stockholmarna tröttnade på skjutningar, rån, överfallsvåldtäkter och allmän otrygghet och sålde och byggde nytt då det fanns för få objekt ute till försäljning vilket medförde att värdet på kvmytan på hus ökade - då går det bra att utöka bottenlånen. Detta tvärnitade under pandemin. Efter pandemin och med starten av flera krig stack bland annat räntor iväg och levnadsomkostnader följde med på tåget.
Som det nu är ligger det närmare 80 objekt ute för försäljning (Villor och fritidshus) till ett uppskattat värde av ca två och en halv miljard kronor. Det finns inte en chans att marknaden i form av vanliga människor kan svälja en sådan summa; de riktigt rika har redan investerat och flyttat ut. Så vad kommer att ske? Varför så många objekt ute till försäljning?
Det beror på hur pass tvingade är försäljningsbehovet är - vem vill frivilligt lämna Roslagen? Det måste ligga tvång bakom, ekonomiskt tvång, för dom på marginalen då flertalet gått på lånekarusellen och till och med lånat till konsumtion.
Som jag ser det väntar marknaden tills botten går ur och då kommer de verkliga hajarna fram dvs fondförvaltarna och köper billigt och hyr ut.
Vid en ekonomiskt kollaps blir troligen medborgarlön en verklighet. På så vis kan mång fattiga ha råd att hyra, men med en mängd förbehåll - minst lilla du missköter dig rycker medborgarlönen och då allt i framtiden kommer att övervakas med WiFi - IoE (internet of everything) så blir detta en ganska lätt, praktiskt och en automatisk åtgärd.
Det är här Off Grid kommer in. Har du möjlighet att amortera av alla lån se då till att även döda pantbreven, för dem ses nämligen som finansiella instrument och läggs i ofantligt stora pooler och vid konkurser står fordringsägarna på rad och först är bankerna. Den som har amorterat av men inte dödat pantbreven ligger då illa till, och detta görs ogärna för då sjunker värdet på fastigheten då nästan alla köpare måste betala pantbreven vid bolån och det är kostnad för låntagare/kunden men vidtar du den åtgärden, sitter du i orubbat bo förutsatt att du redan har en fungerande Off Grid-lösning.
Så vem/vilka kommer att klara sig?
Som sagt, fallande huspriser är att vänta. Har gjort en sammanställning över närområdet Väddö (Roslagen). Nu finns det ingen "i regel" när det gäller försäljningstoppar eller dalar, men scannar regelbundet av marknaden (det här kan man prata om hur länge som helst) och så gjort över ett decennium. Innan pandemin ploppade nybyggen upp överallt då stockholmarna tröttnade på skjutningar, rån, överfallsvåldtäkter och allmän otrygghet och sålde och byggde nytt då det fanns för få objekt ute till försäljning vilket medförde att värdet på kvmytan på hus ökade - då går det bra att utöka bottenlånen. Detta tvärnitade under pandemin. Efter pandemin och med starten av flera krig stack bland annat räntor iväg och levnadsomkostnader följde med på tåget.
Som det nu är ligger det närmare 80 objekt ute för försäljning (Villor och fritidshus) till ett uppskattat värde av ca två och en halv miljard kronor. Det finns inte en chans att marknaden i form av vanliga människor kan svälja en sådan summa; de riktigt rika har redan investerat och flyttat ut. Så vad kommer att ske? Varför så många objekt ute till försäljning?
Det beror på hur pass tvingade är försäljningsbehovet är - vem vill frivilligt lämna Roslagen? Det måste ligga tvång bakom, ekonomiskt tvång, för dom på marginalen då flertalet gått på lånekarusellen och till och med lånat till konsumtion.
Som jag ser det väntar marknaden tills botten går ur och då kommer de verkliga hajarna fram dvs fondförvaltarna och köper billigt och hyr ut.
Vid en ekonomiskt kollaps blir troligen medborgarlön en verklighet. På så vis kan mång fattiga ha råd att hyra, men med en mängd förbehåll - minst lilla du missköter dig rycker medborgarlönen och då allt i framtiden kommer att övervakas med WiFi - IoE (internet of everything) så blir detta en ganska lätt, praktiskt och en automatisk åtgärd.
Det är här Off Grid kommer in. Har du möjlighet att amortera av alla lån se då till att även döda pantbreven, för dem ses nämligen som finansiella instrument och läggs i ofantligt stora pooler och vid konkurser står fordringsägarna på rad och först är bankerna. Den som har amorterat av men inte dödat pantbreven ligger då illa till, och detta görs ogärna för då sjunker värdet på fastigheten då nästan alla köpare måste betala pantbreven vid bolån och det är kostnad för låntagare/kunden men vidtar du den åtgärden, sitter du i orubbat bo förutsatt att du redan har en fungerande Off Grid-lösning.
Så vem/vilka kommer att klara sig?
Vad menar du här?Jerka63 skrev:
Har du möjlighet att amortera av alla lån se då till att även döda pantbreven, för dem ses nämligen som finansiella instrument och läggs i ofantligt stora pooler och vid konkurser står fordringsägarna på rad och först är bankerna. Den som har amorterat av men inte dödat pantbreven ligger då illa till, och detta görs ogärna för då sjunker värdet på fastigheten då nästan alla köpare måste betala pantbreven vid bolån och det är kostnad för låntagare/kunden men vidtar du den åtgärden, sitter du i orubbat bo förutsatt att du redan har en fungerande Off Grid-lösning.
Är du på fyllan? Vad menar du med pantbrevs grejen, kan du utveckla ditt resonemang där för jag tror du missförstått något eller i alla fall försöker förklara något men missar målet för jag fattar inte alls vad du försöker förmedla.
Jag lutar mer år någon typ av psykiska problem. Det är mer än den biten som är långt ifrån verkligheten.
Jag förstår mycket väl vad Jerka 63 menar i övrigt. Det som normalt sker när en spekulationsbubbla spricker och det borde vara uppenbart för var och en att hela Stockholmstrakten inräknat Roslager, ja egentligen hela Uppland och Västmanland och Södermanland har en extrem spekulationsbubbla nu.
Det enda jag inte förstår är varför han menar att man behöver döda pantbreven. När lånen är bortbetalade får man ju sina pantbrev tillbaka och inga banker eller finansherrar kan komma åt dem. Eller?
Det enda jag inte förstår är varför han menar att man behöver döda pantbreven. När lånen är bortbetalade får man ju sina pantbrev tillbaka och inga banker eller finansherrar kan komma åt dem. Eller?
Känns det realistiskt att ett ekonomisk kollaps skulle leda till medborgarlön?
Den biten begriper i alla fall inte jag.
Den biten begriper i alla fall inte jag.
Nej det förefaller inte troligt då det enbart är möjligt om ekonomin i landet är extremt good. Sedan blir vi knappast övervakade av Wi-Fi eller IoT för statens räkning. Det första är ju en bunt standarder för lokal trådlös nätverkskommunikation, som inte ens behöver vara kopplat till Internet. Internet of things är ju dock möjligt att använda för övervakning men det är ju bara idén om att göra allt uppkopplat men det är ju också en miljon olika aktörer så även om FRA eller annan myndighet skulle kunna använda dessa för att övervaka enskild är de för utspritt för att på ett meningsfullt sätt användas för massövervakning för hyresreglering.D Daniel 109 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Vi har ju redan en form av medborgarlön i form av a-kassa, socialbidrag och pensioner. Det känns realistiskt att ekonomisk kollaps skulle öka antalet personer som utnyttjar dessa system.D Daniel 109 skrev:
Jag har länge tyckt att alla bidragssystemen ska slås samman till ett gemensamt med ett enhetligt belopp som följer prisindex. Andra bidrag som bostadstillägg tas bort. Det skulle spara pengar främst på pensioner.
Det kan utformas som ett grundavdrag på skatten. De första fyra basbeloppen görs skattefria. Tjänar man mindre än så skjuter staten till pengar enligt en glidande skala upp till två basbelopp för den som helt saknar både inkomster och kapital.
A-kassan är ju frivillig och dessutom inte knuten till staten. För de som inte är den äldsta generationen så betalar du ju själv din pension idag över ditt yrkesförda liv. Så kvar är väl socialbidrag men det kan ju inte ses som lön då det inte betalas ut till alla. Det närmaste vi kan komma är väl barnbidrag då det betalas till samtliga med barn oavsett om det finns ett behov av detta bidrag eller inte.H HenrikHuslöse skrev:Vi har ju redan en form av medborgarlön i form av a-kassa, socialbidrag och pensioner. Det känns realistiskt att ekonomisk kollaps skulle öka antalet personer som utnyttjar dessa system.
Jag har länge tyckt att alla bidragssystemen ska slås samman till ett gemensamt med ett enhetligt belopp som följer prisindex. Andra bidrag som bostadstillägg tas bort. Det skulle spara pengar främst på pensioner.
Det kan utformas som ett grundavdrag på skatten. De första fyra basbeloppen görs skattefria. Tjänar man mindre än så skjuter staten till pengar enligt en glidande skala upp till två basbelopp för den som helt saknar både inkomster och kapital.
Vid en större finansiell systemkrasch kan pantbrev och andra finansiella instrumentet (aktier, obligation osv) bli en tillgång som bankerna eller andra fordringsägare tar över, vilket kan leda till vräkning trots att du "äger" huset. Det är ganska självklart att de flesta inte alls har koll på detta. David Webb som skrivit boken "The Great Taking" går pedagogiskt igenom detta som få har koll på.H heimlaga skrev:Jag förstår mycket väl vad Jerka 63 menar i övrigt. Det som normalt sker när en spekulationsbubbla spricker och det borde vara uppenbart för var och en att hela Stockholmstrakten inräknat Roslager, ja egentligen hela Uppland och Västmanland och Södermanland har en extrem spekulationsbubbla nu.
Till exempel alla aktier i Euroclearsystemet hamnat i en gigantisk pool och kan användas som säkerhet - det vill säga att ingen privatperson längre äger inte sina börsnoterade aktier, obligationer osv för allt ses som finansiella instrument, så även pantbrev. Har försökt att skriva så enkelt som det är möjligt, för det här är svåra saker att forska i då ingen tycks villa veta vad som egentlige pågår och dom vet vill av förstatliga själ inte berätta.
Redan idag ser vi hur Blackrock och andra stora aktörer köper upp bostäder för uthyrning globalt. Kina har redan ett "social credit"-system som liknar vad jag pessimistisk beskriver och EU vill det, med sin övervakning. I en extrem kris kan staten införa mer kontroll för att hantera kaos.
Äh, en lågkonjunktur är inte samma sak som en ekonomisk kollaps. Det är bara att medelålders minus (80-talister och yngre) inte har upplevt en lågkonjunktur för de föddes för sent för att känna av 90-talskrisen, den senaste rejäla dippen.
Det är normalt att stugor står osäljbara i Uppland och Sörmland, antalet köpare är begränsat och utbudet är gott. Det finns inga välbetalda jobb där, de finns i Stockholm. I t ex mina trakter, stråket Trosa-Nyköping har det byggts lite för mycket senaste åren så det finns överutbud. Påminner om 80-talet när husen stod tomma i småorterna häromkring.
Det är normalt att stugor står osäljbara i Uppland och Sörmland, antalet köpare är begränsat och utbudet är gott. Det finns inga välbetalda jobb där, de finns i Stockholm. I t ex mina trakter, stråket Trosa-Nyköping har det byggts lite för mycket senaste åren så det finns överutbud. Påminner om 80-talet när husen stod tomma i småorterna häromkring.
Har du någon aning om vad ett pantbrev är?
Här får du en länk så du kan läsa på lite i vad inteckning och pantbrev är, samt hur de hanteras.Jerka63 skrev:
Inteckning och pantbrev
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Menar du att bankerna skulle stjäla dina obelånade pantbrev? Det kommer inte hända.Jerka63 skrev:
Att belånade tillgångar däremot kan mätas ut för den du har skulder till, det är en annan sak.
Ingen aning om vem han är, men antingen har du missförstått honom trots hans pedagogiska förmåga eller så har han fel. Eller båda.Jerka63 skrev:
Även här kan naturligtvis inte tillgångarna användas som säkerhet av någon annan än den som äger dem.Jerka63 skrev:
Du förstår helt enkelt inte hur finansiella tillgångar eller säkerheter fungerar. Men du har nog rätt i att du är långt ifrån ensam i det.