Tack!

Absolut. Punkt G handlar om: Ändringar och Tilläggsarbeten. Det jag alltid betraktat som ”ÄTA”, men nu fått lära mig att det inte är det….

• Svensk webbsida, dokument om ROT-avdrag, tider, betalning, ändringar och tilläggsarbeten, riktat mot byggbranschen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Och detta finns i texten som är med Hantverksformuläret

• Svensk text om ändringar, tilläggsarbete och pris tillägg inom arbetsområde, lagar eller riktlinjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Tack!

Absolut. Punkt G handlar om: Ändringar och Tilläggsarbeten. Det jag alltid betraktat som ”ÄTA”, men nu fått lära mig att det inte är det….
Fast då blir det bara ”ÄT”? A är väll avgående?
Så med hantverksformuläret finns ej rätt till avgående då? Eller hur avverkar dom avgående arbeten?

R Robin Lindberg skrev:
Fast då blir det bara ”ÄT”? A är väll avgående?
Så med hantverksformuläret finns ej rätt till avgående då? Eller hur avverkar dom avgående arbeten?
Vad är ”avgående”?

Jag trodde ÄTA = Ändring och Tilläggs Arbeten. Men har bevisats fel….

Vad är ”avgående”?
En svordom inom entreprenad har jag hört ;)

• Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
En svordom inom entreprenad har jag hört ;)
Är det jobb de inkluderar men som visar sig inte behövas? Hahaha…låter ju orimligt att det någonsin flaggas av entreprenör 😅

Vad är ”avgående”?

Jag trodde ÄTA = Ändring och Tilläggs Arbeten. Men har bevisats fel….
Njaaaae, har nog fått höra att A skall även stå för avgående…

Har alltid trott som dig dock! Får börja bläddra i böckerna i nästa vecka 😅

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Är det jobb de inkluderar men som visar sig inte behövas? Hahaha…låter ju orimligt att det någonsin flaggas av entreprenör 😅
Flaggas ofta från byggare till UE, dvs ni räknat på X, iom PM Y, så har ni betydligt mindre installation.

En entreprenör flaggar nog aldrig på ett avgående

R Robin Lindberg skrev:
Njaaaae, har nog fått höra att A skall även stå för avgående…

Har alltid trott som dig dock! Får börja bläddra i böckerna i nästa vecka 😅
Ja, intressant att lära sig något nytt. Även om jag inte tror det har någon praktisk betydelse…men det är det jag undrar.

I hela mitt vuxna liv och alla renoveringar jag beställt har jag haft Hantverksformuläret och jag kan inte minnas en enda gång någon kallat det för annat än ÄTA….därav min stora förvåning!

Rejäl skrev:
[länk]
När jag läser om ÄTA här så tycker jag att beskrivning till stor del är samma som den i Hantverksformuläret. Avgång nämns iofs inte. Är det enda skillnaden? Annars : saker som man inte visste som beställs efter avtal ingåtts. Kan vara på beställarens initiativ eller entreprenör antar jag….att man kommit på något nytt man vill ha gjort eller att entreprenör hittar något de vill åtgärda som inte var förutsägbart.

Men vad är skillnaden enligt dig? Jag förstår inte skillnaden i praktiken.

Redigerat:
När jag läser om ÄTA här så tycker jag att beskrivning till stor del är samma som den i Hantverksformuläret. Avgång nämns iofs inte. Är det enda skillnaden? Annars : saker som man inte visste som beställs efter avtal ingåtts. Kan vara på beställarens initiativ eller entreprenör antar jag….att man kommit på något nytt man vill ha gjort eller att entreprenör hittar något de vill åtgärda som inte var förutsägbart.

Men vad är skillnaden enligt dig? Jag förstår inte skillnaden i praktiken.
Jag har ABT06 framför mig. Den definierar det som:

Ändringsarbete eller tilläggsarbete som står i omedelbart samband med kontraktsarbetena och som inte är av väsentlig annan natur än dessa, samt avgående arbete.

Den engelska utgåvan (det finns faktiskt en sådan) har samma formulering:

Alterations and Additions: Alterations and Additions directly connected with the Contract Works and not essentially different in nature from these, together with work to be deducted.

Jag tycker därför att det är ganska tydligt att ÄTA står för ändrings- och tilläggsarbete och så har man slängt in ett "samt avgående arbete" på slutet för att förtydliga att det ingår i begreppet. Dessa håller med mig: https://maleon.se/vad-galler-for-godkannande-av-ata-enligt-abt06/

Jag kan inte se att AB04 eller ABT06 skulle ha något monopol på uttrycket ändrings- och tilläggsarbeten eller förkortningen ÄTA. Det är ju en enkel och ganska självklar definition. ABT06 definierar också kontrakt och kontraktshandling.

Jag noterar att Hantverksfomuläret har rubriken "Ändringar, tilläggsarbeten och pristillägg" men sedan inte nämner ändringar i texten under rubriken! Allt handlar om att hantverkaren ska ha mera pengar. 😆

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och detta finns i texten som är med Hantverksformuläret
Det som beskrivs där är det som kallas för "tilläggsarbete" i 8 § i lagtexten. Det är alltså enbart tilläggsarbete som avhandlas.

Önskar man också genomföra ändringar av arbetet så får man antingen komma överens mellan konsument och tjänsteleverantör att det gamla avtalet inte längre gäller och istället komma överens om ett nytt avtal. Eller så kan man lägga det nya arbetet i ett separat avtal och bibehålla det ursprungliga avtalet. Båda förekommer.

I trådar som denna brukar det vara högst oklart vad man faktiskt har kommit överens om eftersom att både konsument och tjänsteleverantör inte resonerar som jurister gör och istället rörigt pratar på, ibland kompletterat med fragmentariska mess och email. Det tråkiga är att för tjänsteleverantören finns en möjlighet att få mer pengar ur konsument genom att hålla avtalsförhållandet otydligt så det finns incitament i branschen att vara luddig och inte utreda ändringar av arbetet.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som beskrivs där är det som kallas för "tilläggsarbete" i 8 § i lagtexten. Det är alltså enbart tilläggsarbete som avhandlas.

Önskar man också genomföra ändringar av arbetet så får man antingen komma överens mellan konsument och tjänsteleverantör att det gamla avtalet inte längre gäller och istället komma överens om ett nytt avtal. Eller så kan man lägga det nya arbetet i ett separat avtal och bibehålla det ursprungliga avtalet. Båda förekommer.

I trådar som denna brukar det vara högst oklart vad man faktiskt har kommit överens om eftersom att både konsument och tjänsteleverantör inte resonerar som jurister gör och istället rörigt pratar på, ibland kompletterat med fragmentariska mess och email. Det tråkiga är att för tjänsteleverantören finns en möjlighet att få mer pengar ur konsument genom att hålla avtalsförhållandet otydligt så det finns incitament i branschen att vara luddig och inte utreda ändringar av arbetet.
Ja, du har rätt. Jag tror dock att konsumentens ställning är stark vid otydlighet. Dvs om konsumenten trodde något ingick så ligger bevisbördan starkt på entreprenören. Det kan tex vara om man upphandlat en totalentreprenad kring tex ”tapetsering” och entreprenör inte specifikt meddelat att tex tapetklistret inte ingår - så gör det alltid det. Konsumenten förväntas inte ha detaljkunskap kring exakt de delar som krävs för att genomföra arbetet.

• Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låt mig komplettera den 😉

Det brukar vara högst oklart vad man faktiskt har kommit överens om eftersom att professionella beställare och entreprenörer inte resonerar som jurister gör och istället rörigt pratar på, ibland kompletterat med fragmentariska mess och email.

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.