Vi har haft byggare på plats som avslutade arbetet för mer än 4 månader sedan. Jag höll inne med slutbetalning tills dess jag var nöjd att allt hade gjorts som skulle göras. Detta kommunicerades, jag fick en slutlig faktura som jag betalade.

I dagarna dök det upp ett mail där man gått igenom projektet, och tycker sig se timmar som de tycker är ÄTA, och de vill fakturera för dessa.
Själv känner jag att det är dels: dubbelfakturering (då vissa grejor ingick i ursprungligt avtal, ) och dels grejor som gjordes då vi strök lite andra grejor, typ "ge och ta". Dessutom hade vi kommunicerat att alla eventuella ÄTA skulle först offereras och sedan godkännas separat. Så har inte skett. En del av de timmar de nu vill fakturera är överdrivna verkar det som.

Men, låt oss säga att jag vill göra rätt, förhandlar, och kommer överens om en viss slutsumma att betala. Hur vet jag att detta är sista gången jag behöver pynta? De kanske är kreativa och upptäcker fler timmar i gömmorna längre fram?

Hur pass giltigt är ett avtal att inga ytterligare fakturor kommer sändas?

• Gilla
Mriri och 3 till
  • Laddar…
Enklaste sättet att undvika det är väl att inte betala några fler fakturor. Du har ju fått en slutfaktura och betalat den. Ger du dem lillfingret tar de hela handen. Är väl rätt uppenbart att det börjar se tomt ut i orderboken och att de därför försöker krama ur lite extra ur egentligen avslutade projekt.

• Gilla
linkanbygg och 38 till
  • Laddar…
Har du inte godkänt jobbet så varför ska du då betala för det? Äta kommer tyvärr ofta, så även på de projekten vi gör på jobbet men dessa godkänns alltid via vår konsult.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
P
Hej,

Vad har ni för avtal med byggaren?

P
Godkänner inte byggherren eller utsedd representant ÄTAN, ska den inte utföras eller betalas.
Så enkelt är det.

• Gilla
Polacoloco och 7 till
  • Laddar…
Fast pris. Allting därutöver att faktureras på löpande räkning.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
Frågan blir då om arbetena på löpande räkning är nya beställningar eller är ÄTOR på huvudbeställningen.

P
Z zniff skrev:
Fast pris. Allting därutöver att faktureras på löpande räkning.
För att äta- faktura ska användas så bör ni ha avtalat om AB04 eller ABT06.. dessa används företag emellan inte till privatkunder…

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
"Frågan blir då om arbetena på löpande räkning är nya beställningar eller är ÄTOR på huvudbeställningen."

=> Vad är då en ÄTA? Arbetena var kanske önskade och diskuterade under pågående huvudbeställning. Ingen headsup i form av muntlig/Skriftlig offert kom från entreprenör. Därför kunde inget godkännande ges.

• Älska
leifberggren
  • Laddar…
P
Z zniff skrev:
"Frågan blir då om arbetena på löpande räkning är nya beställningar eller är ÄTOR på huvudbeställningen."

=> Vad är då en ÄTA? Arbetena var kanske önskade och diskuterade under pågående huvudbeställning. Ingen headsup i form av muntlig/Skriftlig offert kom från entreprenör. Därför kunde inget godkännande ges.
Är du privatkund?

Yes!

P
Z zniff skrev:

Mig veterligen så är äta ointressant i privata sammanhang, utan allt arbete är o blir löpande…
Sedan har företaget rätt att fakturera glömda timmar och material i efterhand, detta förutsätter givetvis redovisning för att du ska behöva betala…

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Sedan har företaget rätt att fakturera glömda timmar och material i efterhand, detta förutsätter givetvis redovisning för att du ska behöva betala…
fast om det var ett fast pris i avtalet, och avtalat att alla ändringar skall offereras och godkännas i förväg. Så borde det inte finnas möjlighet att fakturera "glömda timmar" i efterhand.

• Gilla
linkanbygg och 15 till
  • Laddar…
P
H hempularen skrev:
fast om det var ett fast pris i avtalet, och avtalat att alla ändringar skall offereras och godkännas i förväg. Så borde det inte finnas möjlighet att fakturera "glömda timmar" i efterhand.
Men TS skriver ju att det fanns ge o ta i projektet, ÄTA= ändring, tillägg och avdrag.
Alltså så ska en äta-lista visa alla dessa poster plus o minus som redovisas, eller hur tänker du att tillkommande och avdrag ska redovisas?
Det är ganska vanligt med fakturering flera månader efter avslutat projekt där det har gjorts tillkommande arbeten..
Sedan anser inte jag att äta hantering i privata kontrakt är lämpligt men det är en annan fråga…

• Gilla
linkanbygg och 3 till
  • Laddar…
Z zniff skrev:
Vi har haft byggare på plats som avslutade arbetet för mer än 4 månader sedan. Jag höll inne med slutbetalning tills dess jag var nöjd att allt hade gjorts som skulle göras. Detta kommunicerades, jag fick en slutlig faktura som jag betalade.

I dagarna dök det upp ett mail där man gått igenom projektet, och tycker sig se timmar som de tycker är ÄTA, och de vill fakturera för dessa.
Själv känner jag att det är dels: dubbelfakturering (då vissa grejor ingick i ursprungligt avtal, ) och dels grejor som gjordes då vi strök lite andra grejor, typ "ge och ta". Dessutom hade vi kommunicerat att alla eventuella ÄTA skulle först offereras och sedan godkännas separat. Så har inte skett. En del av de timmar de nu vill fakturera är överdrivna verkar det som.

Men, låt oss säga att jag vill göra rätt, förhandlar, och kommer överens om en viss slutsumma att betala. Hur vet jag att detta är sista gången jag behöver pynta? De kanske är kreativa och upptäcker fler timmar i gömmorna längre fram?

Hur pass giltigt är ett avtal att inga ytterligare fakturor kommer sändas?
En väg att gå skulle kunna vara att bestrida faktura och meddela vad du anser var dubbel fakturerat, samt avdrag som gjorts.

• Gilla
linkanbygg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.