28 612 läst ·
97 svar
29k läst
97 svar
När är det slutfakturerat? Skydd mot ytterligare fakturor
Delar synen att ÄTA-begreppet inte är hjälpsamt för konsument för att förstå sina rättigheter. Det ställer dessutom till det i huvudet för många företagare som associerar begreppet fel precis som du beskriver. Men det finns "tilläggsarbete" definierat i konsumenttjänstlagen:Rejäl skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte detta hjälper TS. Det är ju uppenbart att det hen menar är tillägg mot privatperson.
Självfallet kan dessa uppstå. Men det finns format krav. Och det bör inte finnas med i omfattning beställd. Om det tex bara visar sig att entreprenör inte visste så är det inget tillägg. Tex om man beställer ett badrum ink allt specat på fast pris så ingår tex tätskiktet. OM det inte står specifikt att det inte ingår
Självfallet kan dessa uppstå. Men det finns format krav. Och det bör inte finnas med i omfattning beställd. Om det tex bara visar sig att entreprenör inte visste så är det inget tillägg. Tex om man beställer ett badrum ink allt specat på fast pris så ingår tex tätskiktet. OM det inte står specifikt att det inte ingår
Vad står under paragraf 38? (Nyfiken)Claes Sörmland skrev:
Men det kan även vara så att företaget inte har kunskapen.Byggis1976 skrev:
Ingenstans i hantverksformulöret står det ÄTA utan du läser Ändrings och tilläggsarbeten och tolkar detta som ÄTA vilket det inte är…
Ja det är i AB04 och ABT06 som det används ÄTA som reglering…
Är det inte snarare så att de har 3år på sig att skicka "slutfakturan", än att de har 3år på sig att fiska mer pengar ur ett redan avslutat och fakturerat arbete?G g.kraft skrev:
Ja det finns men inte ÄTA arbeten…Claes Sörmland skrev:
Troligen. Jag har anlitat säkert 15 företag mot Hantverksformuläret de senaste 15 åren….kan inte minnas någon som inte kallat del G för ÄTA. Jag tror 99% uttrycker sig så i dagligt tal.Rejäl skrev:
Nej har drivit företag i över 25år och har sällan dessa bekymmer..Byggis1976 skrev:
Men en del småföretagare har inte den juridiska kunskapen om skillnaden i Hantveksformuläret och ÄTA..
Sedan har vi avtalsfrihet i landet vilket gör att en del använder sig av ÄTA i sitt avtal tex. Som du har haft hemma hos dig men det är ett helt annat regelverk så det kan vara nyttigt och veta om det…
Men nu börjar det bli intressant. Om man som privatperson missat avtal biten och tex bara gk en offert med fast pris.
Vad gäller då?
Det är ju rimligt att lagen gäller? Om tillägg? Är det inte ungefär samma som det som står i Hantverksformuläret?
Vad gäller då?
Det är ju rimligt att lagen gäller? Om tillägg? Är det inte ungefär samma som det som står i Hantverksformuläret?
Jag har bara använt HantverksformuläretRejäl skrev:Nej har drivit företag i över 25år och har sällan dessa bekymmer..
Men en del småföretagare har inte den juridiska kunskapen om skillnaden i Hantveksformuläret och ÄTA..
Sedan har vi avtalsfrihet i landet vilket gör att en del använder sig av ÄTA i sitt avtal tex. Som du har haft hemma hos dig men det är ett helt annat regelverk så det kan vara nyttigt och veta om det…
Använd termerna i konsumenttjänstlagen så blir det lättare för alla tänker jag. Att hitta på oklara och flertydiga akronymer och därmed ett internt kodspråk är mänskligt (manligt höll jag på att säga...) och ett maktmedel. Men det skapar osäkerhet om vad som gäller för konsument som möter dessa termer för första gången.Byggis1976 skrev:
Nåja, det är ett sidospår för tråden.