1 625 läst ·
30 svar
2k läst
30 svar
Luftfiltret redan slut - hur ofta byter ni? Nibe S735
Sida 1 av 3
Har en Nibe S735 i ny villa. Pannan har varit i drift sedan våren 25. Gjorde OVK med injustering i somras. För en månad sedan bytte jag filtret till det extra som följde med den vid leverans.
I natt har den larmat för BP15-lågt difftryck luftflöde.
Min värmepump är inställd på ett luftflöde på 176 kbm/h. Nu låg den på 70. När jag tog ut filtret steg den till över 200 och med nytt filter lägger den sig på 186.
En månad har filtret suttit i. Visst tusan ska det klara sig längre än så? Nibe rekommenderar byte var 3:dje månad, allra lägst en gång per år.
Är vi ovanligt torra och dammiga/skitiga här hemma Så det sätter igen? Hur ofta byter ni? Någon som varit med om samma? Filtren är ju inte direkt gratis…😂
Min värmepump är inställd på ett luftflöde på 176 kbm/h. Nu låg den på 70. När jag tog ut filtret steg den till över 200 och med nytt filter lägger den sig på 186.
En månad har filtret suttit i. Visst tusan ska det klara sig längre än så? Nibe rekommenderar byte var 3:dje månad, allra lägst en gång per år.
Är vi ovanligt torra och dammiga/skitiga här hemma Så det sätter igen? Hur ofta byter ni? Någon som varit med om samma? Filtren är ju inte direkt gratis…😂
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
Det är ju mängden partiklar i luften som avgör. Nu har jag aldrig bott i ett hus med frånluftsvärmepump, men jag tänker att det ni kan påverka är att hålla rent hemma, dammsuga ofta med bra dammsugare med hepafilter (är väl alla numera, eller?). Hur är luftmiljön utomhus? Kina-smog eller stilla havsbris långt från vägar och industrier?
Jag som enbart har en vanlig LLVP märker stor skillnad på filterna om jag dammsuger varje dag eller bara en gång i veckan. Husdjur och antalet människor som rör sig i miljön gör ju också mycket och ökar behovet av städning. Mina katter tredubblar utan vidare städbehovet t ex nu när de börjar byta vinterpälsen. Kattsand är rena döden och sätter igen alla filter snabbt, dammsugare eller andra filter som i en FLVP.
Finns det inga tvättbara filter till din pump? Hepafilter har ju funnits tvättbara i många årtioenden.
Jag som enbart har en vanlig LLVP märker stor skillnad på filterna om jag dammsuger varje dag eller bara en gång i veckan. Husdjur och antalet människor som rör sig i miljön gör ju också mycket och ökar behovet av städning. Mina katter tredubblar utan vidare städbehovet t ex nu när de börjar byta vinterpälsen. Kattsand är rena döden och sätter igen alla filter snabbt, dammsugare eller andra filter som i en FLVP.
Finns det inga tvättbara filter till din pump? Hepafilter har ju funnits tvättbara i många årtioenden.
På landet i Västergötland, 50 meter från 70-väg och två hundar… Tycker vi dammsuger för jämnan!😂
I förra huset hade vi också en FLVP, en Nibe 310 med tvättbart filter. Grusväg och samma hundar. Gjorde rent när pumpen sa till och that’s it. Skillnaden var ju att jag inte kunde se alla värden i realtid hela jäkla tiden som jag kan nu. Så den kanske också tappade effekt över tid utan att jag tänkte på det.
I förra huset hade vi också en FLVP, en Nibe 310 med tvättbart filter. Grusväg och samma hundar. Gjorde rent när pumpen sa till och that’s it. Skillnaden var ju att jag inte kunde se alla värden i realtid hela jäkla tiden som jag kan nu. Så den kanske också tappade effekt över tid utan att jag tänkte på det.
Jag har inte hittat filter som är tvättbara.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Till mitt ftx skaffade jag en bit g3 förfilter som kan klippas i lika stora bitar som det riktiga filtret men sättas framför det. Förfiltret tar damm, insekter och skräp och kostar ju bara någon tia att byta ut så det kan man göra med gott samvete så ofta man blir sugen… det riktiga filtret (F7?) kommer att hålla mycket längre.
https://www.filterstaden.se/filtre/...p-sjalv-g3-filtermedielufifilte-1000x1000x3mm
https://www.filterstaden.se/filtre/...p-sjalv-g3-filtermedielufifilte-1000x1000x3mm
Smart! Behöver du justera upp flödet, eller gör det bara marginell skillnad?F fredrik.johansson skrev:Till mitt ftx skaffade jag en bit g3 förfilter som kan klippas i lika stora bitar som det riktiga filtret men sättas framför det. Förfiltret tar damm, insekter och skräp och kostar ju bara någon tia att byta ut så det kan man göra med gott samvete så ofta man blir sugen… det riktiga filtret (F7?) kommer att hålla mycket längre.
[länk]
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Jag hade varken möjlighet att mäta tryck eller flöde på det aggregatet och det gick inte heller att ändra varvtalet på fläkten, så det vet jag inte, men filtret känns luftigt och som att det inte borde påverka mer än marginellt.
Förfiltret tar hand om riktigt mycket damm, så när det är igensatt påverkar det ju säkert.
Men rapportera gärna om du testar och om det påverkar flödena i ditt aggregat!
Förfiltret tar hand om riktigt mycket damm, så när det är igensatt påverkar det ju säkert.
Men rapportera gärna om du testar och om det påverkar flödena i ditt aggregat!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Stämmer att filtren inte är gratis. Men varför byter du filter? Vi har också en S735 i nytt hus. Stäng av pumpen, ta ut filter, dammsug filter rent, sätt tillbaka och pumpen på igen. Kolla så att det är nollställd i pumpen annars säger den till att du ska byta för att den inte känner av. Nibe vill tjäna pengar. Pratade med en Nibe certifierad installatör. Det är bara att dammsuga rent filter. Sen kan du ju byta en gång på 2-3 år om du känner att du har dammsugit tillräckligt på den.G GalliMattias skrev:Har en Nibe S735 i ny villa. Pannan har varit i drift sedan våren 25. Gjorde OVK med injustering i somras. För en månad sedan bytte jag filtret till det extra som följde med den vid leverans.
Det är sant. Jag ska testa och se om jag får tillräcklig fart genom filtret efter rengöring.👍🏻D DanielSt81 skrev:Stämmer att filtren inte är gratis. Men varför byter du filter? Vi har också en S735 i nytt hus. Stäng av pumpen, ta ut filter, dammsug filter rent, sätt tillbaka och pumpen på igen. Kolla så att det är nollställd i pumpen annars säger den till att du ska byta för att den inte känner av. Nibe vill tjäna pengar. Pratade med en Nibe certifierad installatör. Det är bara att dammsuga rent filter. Sen kan du ju byta en gång på 2-3 år om du känner att du har dammsugit tillräckligt på den.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Det beror lite på vilken typ av filter det är. I mitt gamla ftx-aggregat tålde filtren inte dammsugning utan filtermaterialet gick sönder. Men håller filtret så funkar det ju.D DanielSt81 skrev:Stämmer att filtren inte är gratis. Men varför byter du filter? Vi har också en S735 i nytt hus. Stäng av pumpen, ta ut filter, dammsug filter rent, sätt tillbaka och pumpen på igen. Kolla så att det är nollställd i pumpen annars säger den till att du ska byta för att den inte känner av. Nibe vill tjäna pengar. Pratade med en Nibe certifierad installatör. Det är bara att dammsuga rent filter. Sen kan du ju byta en gång på 2-3 år om du känner att du har dammsugit tillräckligt på den.
Det kan jag inte uttala mig om. Men nu utgick jag ifrån att han menar originalfilter til S735 eftersom det var just den pumpen och han bytte en gång till den som följde med. Den går att dammsuga. Vad gäller andra vet jag inte.F fredrik.johansson skrev:
Man funderar ju på varför man inte har utvecklat ett system där filtren sitter i frånluftsdonen istället. Åtminstone ett förfiilter. Då hade man kunnat spara in på de dyrare filtren i pannan + att man knappt hade behövt rengöra kanalerna?
Har sett det i skolor och offentliga miljöer men aldrig på frånluftsvärmepumpar.
Har sett det i skolor och offentliga miljöer men aldrig på frånluftsvärmepumpar.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 278 inlägg
Har du några filter på till-luften?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 278 inlägg
OK!G GalliMattias skrev:
Hade också det på förra huset och det var nästan oftare jag fick byta de små remsorna till filter än det till Nibe pumpen.
Vet inte hur filtret i din pump ser ut men på min Fighter 310 var det bara en duk i en kasett. Köpte duk på rulle och klippte till både på inkommande och till pumpen.